Sterke punten
- Klassiek, aantrekkelijk ontwerp
- Voorbeeldige rijprestaties
- Populaire klassieker met hoge waarde
Zwakke punten
- Zeer hoge aanschafprijs
- Aanbiedingen zijn zeldzaam
- Beperkt geschikt voor dagelijks gebruik
Triumph TR4 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Triumph TR4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Triumph TR4
-
Triumph TR4 A IRS | 1967 | Leder | Sport
€ 22.490,-- 136.319 km
- 02/1967
- 76 kW (103 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9761 TD EELDE -
Triumph TR4
€ 22.900,-- 114.318 km
- 02/1966
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK
Interesse in een Triumph TR4
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Triumph TR4 bekoort nog steeds op het eerste gezicht met zijn klassieke uiterlijk.
- De geïnstalleerde motoren zorgen voor goede rijprestaties en voldoende rijplezier.
- In het interieur zorgen hoogwaardige materialen voor een aangename, aantrekkelijke sfeer.
- De Triumph TR4 is voor veel klanten ook een zeer goede keuze als waarde-investering op lange termijn.
Gegevens
Motor
De Triumph TR4 overtuigt vanaf het begin met aantrekkelijke rijprestaties. Zeker gezien zijn leeftijd was de roadster vlot op de weg en kon hij ondanks voldoende prestaties voor een redelijke prijs worden gekocht. De Triumph TR4 was in de loop der jaren in twee verschillende varianten verkrijgbaar. Dit zijn echter slechts twee motoren met kleine verschillen.
De eerste was de Triumph TR4 in zijn klassieke vorm, met een viercilinder lijnmotor en voorin gemonteerd. Deze motor biedt een cilinderinhoud van ruim 2,2 liter met een compressieverhouding van 9,0:1. Tot 100 pk en een maximumkoppel van 172 Nm zorgen voor goede prestaties en veel rijplezier. Vanuit stilstand accelereert de auto in ongeveer twaalf seconden naar 100 km/u. Gezien zijn leeftijd is dit een zeer goede waarde die nauwelijks onderdoet voor klassieke sportwagens uit dat decennium.
In 1965 kwam een herziene versie van het voertuig, de Triumph TR4A, op de markt, wat onder andere nodig was vanwege nieuwe regelgeving. De fabrikant bracht onder andere kleine wijzigingen aan in de motor en de techniek van de auto. Hierdoor kon het vermogen worden opgevoerd tot 104 pk. Hierdoor nam het gewicht van het voertuig echter toe tot ongeveer 1.035 kilogram, zodat de rijprestaties in wezen geen verandering vertonen. Bovendien accelereert het model binnen twaalf seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Zijn hoogste snelheid is 175 km/u. Om voor elke snelheid de juiste versnelling te kunnen kiezen, heeft de Triumph TR4 een 4-versnellingsbak. Het vermogen wordt uitsluitend via de twee achterwielen overgebracht. De versnellingsbak is overigens volledig gesynchroniseerd, wat een grote noviteit is voor de leeftijd van het voertuig.
Afmetingen
De Triumph TR4 is ontworpen als een elegante en klassieke roadster met een aantrekkelijk design. Het voertuig is iets minder dan vier meter lang, minder dan 1,5 meter breed en 1,3 meter hoog. Ook het leeggewicht is met ongeveer 1.010 kilogram hanteerbaar; in de tweede versie steeg het leeggewicht tot 1.035 kilogram.
Binnenin bood de Triumph TR4 twee volwaardige stoelen, de ruimte was prima, zeker gezien de breedte en lengte van de carrosserie. Dankzij zijn zeer goede wendbaarheid is de Triumph TR4 ook een geschikte keuze voor stadsverkeer. Bovendien biedt de Roadster zelfs een kleine kofferbak. De ruimte is echter beperkt voor dagelijks gebruik, maar een normale trip voor boodschappen of zelfs belangrijke accessoires vinden toch een veilige plaats. Als alternatief kan de passagiersstoel nog steeds worden gebruikt voor dagelijks vervoer. Mede door zijn leeftijd is er helaas geen praktische trekhaak voor het model.
Gegevens en afmetingen | Triumph TR4 |
---|---|
Bouwjaar | 1961 – 1967 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,0 x 1,5 x 1,3 m |
Wielbasis | 2,2 m |
Inhoud bagageruimte | niet gespecificeerd |
Ledig gewicht | 940 - 1.048 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.400 kg |
Cilinderinhoud | 2.138 cm³ |
Koppel | 107 - 172 Nm |
Topsnelheid | 170 - 175 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,9 s |
Tankinhoud | 53 l |
Verbruik | ca. 0,2 l/1.000 km |
CO²-uitstoot | niet gespecificeerd |
Varianten
In de loop van de zes productiejaren verscheen de Triumph TR4 in twee verschillende varianten op de markt. Het voertuig inspireert vanaf het begin met zijn aantrekkelijke design. In 1965 waren er echter veranderingen nodig. Dit was voornamelijk het gevolg van de nieuwe voorschriften inzake verlichtingsapparatuur. Zo moesten de richtingaanwijzers aan de voorzijde en de positielichten nu aan de zijkant van de spatborden worden gemonteerd.
Op verzoek kon de Triumph TR4 worden besteld met een optioneel dak. In een paar eenvoudige stappen wordt de klassieke roadster omgetoverd tot een aantrekkelijke coupé waarmee je zelfs bij slecht weer een ritje kunt maken.
Prijs
Ten tijde van zijn introductie werd de Triumph TR4 beschouwd als een betaalbaar, aantrekkelijk alternatief voor andere sportieve voertuigen op de markt. Dit komt onder andere door de laatste instapprijs van ongeveer 23.000 euro. Hieruit blijkt eens te meer overduidelijk het enorme koopjespotentieel.
Wie vandaag een goed onderhouden Triumph TR4 wil bemachtigen, legt minstens zoveel geld op tafel. De eenvoudige voertuigen kosten al snel 20.000 euro. Voor regelmatig onderhouden en gerestaureerde auto's zijn prijzen van tot 35.000 euro geen uitzondering. Aanbiedingen voor de Triumph TR4 zijn immers niet bijzonder zeldzaam en met een beetje onderzoek en het nodige budget zijn de juiste aanbiedingen snel gevonden.
Design
Exterieur
De Triumph TR4 maakt vandaag de dag nog steeds indruk met zijn aantrekkelijke en klassieke roadster-ontwerp. Aan de voorzijde vallen vooral de twee grote en ronde koplampen op. Aanvankelijk zaten de positie- en richtingaanwijzers ook aan de voorkant, maar die werden bij een herontwerp in 1965 naar de zijkant verplaatst. Overigens bevat het radiatorrooster aan de voorzijde van de Triumph TR4 nog steeds een gat voor de slinger om de motor te starten. Fijne contouren, aangehechte voor- en achterbumpers en het deels uitgewerkte, aantrekkelijke lakwerk ronden het geheel succesvol af.
Interieur
Het interieur is zeer eenvoudig voor zijn leeftijd, maar biedt tegelijkertijd ruimte voor individuele aanpassingen en een goede visuele indruk. Dit geldt bijvoorbeeld door het gebruik van hoogwaardige houtsoorten op het dashboard, de deurpanelen of door andere oppervlakken met leder te bekleden. Overigens was de Triumph TR4 één van de auto's op de markt die standaard luchtroosters in de middenconsole had. Makkelijk af te lezen instrumenten achter het stuur, die onder andere de snelheid, het toerental of zelfs de temperatuur weergeven, houden de bestuurder altijd op de hoogte. Vooral op langere reizen is het belangrijk om daarop te letten.
Veiligheid
De Triumph TR4 maakt vandaag de dag nog steeds indruk met zijn soepele rijgedrag en geeft daardoor een goed gevoel van veiligheid. Dankzij het lage zwaartepunt ligt het voertuig veilig en strak op de weg. Een gebalanceerd chassis en krachtige trommelremmen maken veilig rijden op alle wegen mogelijk. Natuurlijk heeft de Roadster nog geen airbags, veiligheidsgordels of ABS, maar dat komt gewoon door de leeftijd van het model.
Alternatieven
Een goed alternatief voor de Triumph TR4 is de MG MGB. Dit voertuig werd aangeboden als coupé of roadster. Beide varianten zijn nog steeds te vinden als occasions. Deze zijn echter meestal erg duur. Klanten moeten tussen de 20.000 en 30.000 euro uitgeven om een zeer goed onderhouden MG te krijgen. De auto heeft elf seconden nodig om vanuit stilstand 100 km/u te bereiken. De topsnelheid bedraagt 160 km/u, wat zorgt voor bijzonder leuke en snelle dagelijkse ritten.