Sterke punten
- Rijk motorgeluid
- Onderscheidend ontwerp
- Krachtige aandrijving
Zwakke punten
- Niet erg geschikt voor lange mensen
- Moeilijk te manoeuvreren
- Harde vering
Triumph TR3 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Triumph TR3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Triumph TR3
-
Triumph TR3 A Rally Overdrive
€ 25.950,-- 69.763 km
- 06/1959
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- 6 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3925 CG SCHERPENZEEL -
Triumph TR3 2300 Motor/Automatic
€ 32.500,-- 78.992 km
- 06/1960
- 92 kW (125 PK)
- Oldtimer
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6161 HX GELEEN -
Triumph TR3 A
€ 44.950,-- 4.500 km
- 02/1960
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5145nw Waalwijk -
Triumph TR3
€ 31.950,-- 18.089 km
- 01/1960
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5091 JV Oostelbeers
Interesse in een Triumph TR3
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Ideaal voertuig voor liefhebbers van snelle klassieke auto's.
- De voertuigen uit de TR-serie zijn echte collector's items.
- Met zijn klassieke uiterlijk en motorvermogen staat de TR3 garant voor veel klassiek rijplezier.
Gegevens
De TR3 van Triumph was gebaseerd op het voorgaande model TR2 en kwam in 1955 op de markt. Een jaar na de marktintroductie herzag Triumph de cilinderkop, waardoor het motorvermogen verbeterde. Om de prestaties van de motor verder te verhogen, werd in 1957 een grotere carburateur gemonteerd. Dit gaf de auto's vijf pk extra.
Triumph TR3 modellen van 1955 tot 1962 in vergelijking:
Type | TR3 | TR3 |
---|---|---|
Motor | Viercilinder benzinemotor | Viercilinder benzinemotor |
Vermogen | 69 - 75 kW (95 - 101 pk) | 69 - 75 kW (95 - 101 pk) |
CO2-uitstoot | 226 g/km | 230 g/km |
0 tot 100 km/u | 13,0 - 14,0 s | 12,0 s |
Brandstofverbruik | 10 - 12 l/100 km | 10 l/100 km |
Cilinderinhoud | 1.991 cm³ | 1.991 - 2.138 cc |
Maximale snelheid | 166 - 169 km/u | 175 km/u |
Leeggewicht | 904 - 925 kg | 925 - 948 kg |
Inhoud kofferbak | 167 l | n.b. |
Maximaal koppel | 159 Nm | 123 Nm |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving |
In vergelijking met de Porsche 356 B (ook bekend als de Porsche 1600), die in 1962 werd gebouwd, zijn de auto's uit de TR-serie krachtiger en sneller. Ze overtreffen de Porsche zowel qua vermogen als qua topsnelheid. De TR3 hoeft dus niet bang te zijn voor een race met andere klassieke auto's.
Triumph voerde in 1957 ook een modelupdate door, waarbij vooral het uiterlijk werd herzien. Het resultaat van de wijzigingen werd vervolgens bekend als de "TR3A". Deze aanduiding werd echter alleen officieus gebruikt. De "A" stond voor "Amerika" omdat de meeste voertuigen in de VS werden verkocht.
Afmetingen
De bagageruimte biedt plaats aan een maximale lading van 167 liter. Een reden voor de vrij kleine bergruimte is de softtop, die ook ruimte inneemt als hij is ingeklapt. Dit maakt de TR3 minder geschikt voor lange reizen. Voor een uitstapje in het weekend moet het bagagevolume echter voldoende zijn.
De originele TR3 is 3,83 meter lang, 1,41 meter breed en 1,27 meter hoog. De afmetingen van de herziene TR3A verschillen minimaal. Met 1,42 meter is hij iets breder. De wielbasis is voor alle modellen gelijk en bedraagt 2,23 meter.
Als echte roadster heeft de TR3 van Triumph twee zitplaatsen, maar bij de facelift is een achterbank toegevoegd. Deze is echter vrij klein voor volwassen passagiers.
Varianten
Zoals gezegd heeft Triumph bij de modelupdate van de TR3 vooral optische wijzigingen doorgevoerd. Deze omvatten een groter radiatorrooster, anders geplaatste koplampen en remlichten die in de achterlichten werden geïntegreerd. Het logo van de fabrikant maakte ook pas vanaf de TR3A deel uit van de carrosserie. Voor het eerst waren er ook afsluitbare deuren.
De derde versie die werd ontwikkeld was de TR3B, die de TR4 op de Amerikaanse markt verving. Dit model was bij de marktintroductie uitgerust met de motor van de TR3, maar werd na korte tijd uitgerust met de voor de TR4 ontwikkelde motor, die een grotere cilinderinhoud had.
Prijs
Klanten die een nieuwe Triumph TR3 wilden, moesten destijds ongeveer 27.000 euro uitgeven, omgerekend en rekening houdend met de inflatie. Het voertuig was echter vooral in Amerika zeer gewild, zodat leveringen in Europa en Nederland vrij zeldzaam waren.
Als occasion is de Triumph TR3 allesbehalve goedkoop, zeker gezien de nieuwprijzen. Klanten moeten al snel tot 40.000 euro uitgeven voor een goed onderhouden exemplaar. Wie het aandurft om zo'n model te restaureren, kan al voor zo'n 10.000 euro een exemplaar in onverbeterlijke staat kopen.
Afhankelijk van de benodigde zorg en het onderhoud variëren de onderhoudskosten voor de Triumph TR3 aanzienlijk. Het is echter meestal een klassieke auto, zodat kosten kunnen worden bespaard, althans wat de Nederlandse motorrijtuigenbelasting betreft. Op langere ritten moeten klanten echter wel letten op het hoge brandstofverbruik van ruim boven de tien liter per 100 kilometer.
Design
Exterieur
Qua carrosserietype is de TR3 een roadster met een cabrioletkap voor bescherming tegen zon en regen. De carrosserie is gemaakt van plaatstaal. Opvallend is het grote radiatorrooster, dat onder de karakteristieke ronde koplampen ligt. Het radiatorrooster is bij de facelift herzien en heeft vanaf de TR3A doorlopende roosters.
Door de lage, diep uitgesneden zijdeuren kan het boven een snelheid van 100 kilometer per uur wat oncomfortabel worden, omdat er een sterke luchtstroom is. De meegeleverde zijruiten verzachten deze tocht slechts in beperkte mate. Standaard werden 15-inch wielen gemonteerd, met optionele spaken in carrosseriekleur.
Voor de TR3A voegde Triumph verdere tinten Winchester Blue, Sunset Red en Powder Blue aan het kleurenpalet toe.
Interieur
Een verwarming behoorde niet tot de standaarduitrusting. Dit is moeilijk te begrijpen vanuit het perspectief van vandaag, maar niet abnormaal gezien de leeftijd van de auto. Er is geen stuurbekrachtiging, hoewel die al in 1926 werd ontwikkeld. Dit maakt het manoeuvreren met het grote, driespaaks stuurwiel vrij inspannend.
Bekleding en interieurbekleding waren verkrijgbaar in vinyl of Connolly leder, waardoor de TR3 een luxe uitstraling kreeg. Voor het interieur waren verschillende kleurencombinaties beschikbaar, afhankelijk van de gekozen lakkleur.
Veiligheid
In de jaren 1960 waren de fabrikanten nog ver verwijderd van de huidige normen op het gebied van veiligheid. Met name de ietwat eigenzinnige besturing, die niet berekend leek op de snelheid van de TR3, werd bekritiseerd. Om de veiligheid te verbeteren werden de voorwielen omgebouwd van trommelremmen naar GIRLING schijfremmen, die vanaf 1957 standaard werden gemonteerd. Deze worden gekenmerkt door betere remprestaties, wat essentieel is in een sportwagen.
Bekende problemen zijn de spatborden, die gevoelig zijn voor roest. Omdat de vloermatten vocht vasthouden, kan er ook roest ontstaan op het vloerpaneel. De fusees zijn een ander zwak punt.
Alternatieven
Voor liefhebbers van het Britse automerk "Triumph" zou de TR 4 geschikt kunnen zijn. Vanaf 1965 heeft hij verbeterde techniek en houten inleg op het dashboard. Hij heeft ook zachtere vering. Wie een modernere motor wil, kan gaan voor de Triumph TR5. Met 143 pk haalt hij een topsnelheid van 189 kilometer per uur.
Liefhebbers van oldtimers vinden het wegmodel van de Ferrari 250 wellicht een zeer waardig alternatief. De prijs voor dit zeldzame juweeltje is echter navenant hoog. Als het daarentegen een auto van Duitse makelij moet zijn, komt de Porsche 911 uit de jaren zestig in aanmerking.