Sterke punten
- Heerlijke ouderwets imago
- Toegankelijke en betrouwbare wagen
- Rijsensatie dicht op het wegdek
Zwakke punten
- Niet heel uniek
- Niet erg snel
- Slechts ruimte voor twee
Triumph Spitfire : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Triumph Spitfire, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Triumph Spitfire
-
Triumph Spitfire Spitfire 1500 Soft Top-Hard Top
€ 7.500,-- 72.716 km
- 06/1978
- 52 kW (71 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7241HV Lochem -
Triumph Spitfire mk3 1969 Ashley hardtop
€ 8.500,-- 67.000 km
- 01/1969
- 51 kW (69 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4541CH Sluiskil -
Triumph Spitfire Spitfire+Soft+Top
€ 9.500,-- 57.223 km
- 06/1977
- 76 kW (103 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7271kp Borculo -
Triumph Spitfire 1300 MK IV UNIEK ORIG NL 1971 3 EIG.
€ 7.250,-- 18.228 km
- 04/1971
- 56 kW (76 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2408 AL ALPHEN AAN DEN RIJN -
Triumph Spitfire 1500 Soft Top
€ 9.900,-- 26.515 km
- 03/1977
- 52 kW (71 PK)
- Oldtimer
- 9 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
Triumph Spitfire 1300 MK IV Soft Top 1979 (Gerestaureerd)
€ 12.950,-- 16.763 km
- 06/1979
- 43 kW (58 PK)
- Oldtimer
- 6 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5674 CB NUENEN -
Triumph Spitfire Triumph Spitfire 1500 incl. hardtop
€ 10.250,-- 81.328 km
- 02/1977
- 52 kW (71 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6415AH Heerlen -
Triumph Spitfire 1500 Soft Top
€ 8.950,-- 36.220 km
- 02/1980
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3232 LN BRIELLE -
Triumph Spitfire MARK III
€ 11.900,-- 49.478 km
- 06/1968
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
Triumph Spitfire 1.5 US | Soft Top Cabriolet | Overdrive
€ 8.795,-- 71.592 km
- 06/1980
- 40 kW (54 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6731 SC OTTERLO -
Triumph Spitfire 1500cc
€ 9.500,-- 78.000 km
- 09/1980
- 39 kW (53 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1011dl Belgie Lille -
Triumph Spitfire 1500 SOFT TOP *NL- Auto*Nette Auto*
€ 14.950,-- 34.658 km
- 04/1980
- 52 kW (71 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7731 HL OMMEN -
Triumph Spitfire 1500 Soft Top
€ 9.500,-- 78.956 km
- 03/1979
- 52 kW (71 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
Triumph Spitfire Spitfire Soft Top / Hard Top
€ 23.500,-- 8.240 km
- 12/1976
- 52 kW (71 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6269BG Margraten -
Triumph Spitfire 1500 TC
€ 18.900,-- 8.384 km
- 06/1976
- 52 kW (71 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
150 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
Triumph Spitfire MK3 1300
€ 19.900,-- 132.748 km
- 06/1969
- 57 kW (77 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK
Interesse in een Triumph Spitfire
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Toegankelijke mechaniek zodat je er zelf aan kunt sleutelen.
- Goed aankopen is belangrijk, maar daarna heb je massa’s rijplezier.
- De prijs ligt niet erg hoog voor deze oldtimer.
Belangrijke gegevens
Motoren
De Spitfire werd gelanceerd met de opgepepte motor die uit de Herald kwam. Zowel Mark I als Mark II kregen een 1.147cc motor die respectievelijk 63 en 67 pk leverde en de sportauto tot 150 km/u brachten. De Mark II was iets sterker door een andere nokkenas. Een MK II-motor herken je aan het uitlaatspruitstuk dat niet gegoten is maar gelast uit stalen buizen.
In de Mark III werd de motor nog wat verder opgeboord tot 1.296cc, wat 75 pk opleverde en een top van 160 km/u. De Mark IV had dezelfde cilinderinhoud, maar kwam maar tot 63 pk en een top van 155 km/u. De eerste versnelling kreeg hier wel een syncro.
De Mark IV kreeg dezelfde 1.300cc als de Mark III, belangrijker was dat de swing axle vervangen werd door de achtervering van de Vitesse, wat resulteerde in een betere baanligging.
Na de Mark IV volgde de 1500 die een 1.493cc mee kreeg, 71 pk produceerde en tot 160 km/u in staat was. De inlaat werd voorzien van grotere SU carburatoren en de overbrenging gebeurde via een verbeterde versnellingsbak.
Afmetingen
De Spitfire was een klein fijn tweezits sportwagentje en meet daarom slechts 3.734mm in lengte, 1.448mm in breedte en 1207 mm in hoogte. De wielbasis bedroeg 2.108mm en de spoorbreedte kwam op 1.245mm. De kleine afmetingen zijn natuurlijk eveneens een groot deel van de charme van de auto.
Varianten
Van de Spitfire werden vier varianten gebouwd; Mark I tot Mark IV. Daarnaast zag ook de GT6 het levenslicht, herkenbaar aan zijn motorkap met verhoging en gesloten koets. Zoals hierboven beschreven werd de motor bij iedere variant verbeterd. Hetzelfde geldt voor het interieur, dat bij iedere jongere variant iets beter doorontwikkeld werd, maar qua stijl wel min of meer trouw bleef aan de originele Mark I.
Prijzen
Reken voor een degelijke Spitfire €12.000 à €18.000. Prijzen tussen de Mark I tot IV verschillen niet ontzettend veel. De GT6 komt aan een premium van €6.000 à €8.000, ook hier weinig verschil tussen de verschillende Marks. Dit zijn voor occasion-sportauto’s op zich erg betaalbare prijzen, zoals je ziet. Ondanks z’n cultstatus is de Spitfire dus behoorlijk toegankelijk gebleven–dit maakt de auto zeer de moeite waard.
Design
Exterieur
De Spitfire is herkenbaar aan zijn wegkantelende motorkap, een optie die ook al in de Herald werd gebruikt. Het ontwerp van de hand van Giovanni Michelotti en al in de vroege ontwerpfase was de uiteindelijke lijn van de Spitfire zichtbaar. Vanaf de Mark II kon je als optie centre lockwheels, en een hardtop bestellen. De Mark III had een hoger gemonteerde bumper, andere knipper- en stadslichten en een opvouwbare kap (eerder moest deze worden afgenomen en in de koffer geplaatst worden). Vanaf de Mark IV leek de achterpartij al meer op deze van de Triumph Stag, de zomerkap werd ook voorzien van een uitritsbare achterruit. De GT6 werd dan weer gekenmerkt door de vaste opbouw, en een verhoging in het midden van de motorkap om de grotere carburatoren de nodige ademruimte te geven.
Interieur
De MK I had rubberen matten en een metalen dashboard. Vanaf de Mark II werd de Spitfire geleverd met tapijt en werden de metalen delen bekleed met vinyl en kreeg de auto betere stoelen. In de Mark III werden dit zelfs slaapstoelen. De Mark IV kreeg een dashboard waarin alle instrumenten voor de chauffeur zaten. Vanaf de 1500 kwamen er ook andere stoelhoezen en zelfs enkele schakelaars uit de TR7 op de stuurkolom gemonteerd.
Veiligheid
Dit is kort gezegd geen veilige auto. Naast het feit dat het een oldtimer betreft, is het ook nog eens een cabriolet zonder rolbeugel. Niet in een auto ongeluk verzeild raken in dit model, met andere woorden.
Alternatieven
De Britse auto-industrie was in de jaren zestig volop in beweging en stond nog voor zijn grote malaise, daarom is het met de Spitfire best gemakkelijk om te kijken naar equivalenten. Zo had elk Brits merk wel een tweezitter sportwagentje. Alleen al bij de Britse merken zien we een MGB, een MG Midget, een MG Sprite, een Austin Healey etc. Allemaal auto’s die met bescheiden middelen en cilinderinhoud de weg tot een autoparadijs maken.