Sterke punten
- Reserveonderdelen zijn gemakkelijk te vinden
- Coherente design filosofie
- De technieken zijn minder vatbaar voor storingen
Zwakke punten
- Goed onderhouden exemplaren zijn erg duur
- Verouderde veiligheidsvoorzieningen
- Geen variant met dieselmotor
Triumph Herald : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Triumph Herald, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Triumph Herald
-
Triumph Herald 1200
€ 6.500,-- 99.999 km
- 08/1966
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9921pb stedum -
Triumph Herald 13/60 Cabrio | Europese auto | 1969
€ 14.950,-- 4.622 km
- 01/1969
- 43 kW (58 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK
Interesse in een Triumph Herald
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ideaal voor liefhebbers van klassieke en Britse auto's.
- Van cabriolet tot bestelwagen, de Triumph Herald is ideaal voor zowel liefhebbers van sportwagens als voor gezinnen.
- Vergeleken met andere auto's van dezelfde leeftijd zijn de motoren van de Herald erg zuinig.
- Fraai interieur met houten bekleding en optionele lederen stoelen.
Gegevens
Motor
De Triumph Herald bevindt zich in de lagere middenklasse. Hij kan vergeleken worden met de VW Kever, die in 1960 34 pk leverde.
Tussen 1961 en 1967 werden er diverse aanpassingen gedaan, die elk resulteerden in een apart model met een sterkere motor. Zo werd de cilinderinhoud continu vergroot en het vermogen verhoogd van 35 pk tot uiteindelijk 62 pk. De coupé van de oorspronkelijke Herald kreeg echter vanaf het begin een motor die 51 pk leverde. Daarmee voldeed hij aan de toenmalige verwachtingen voor sportwagens. In de onderstaande tabel worden de belangrijkste gegevens van de verschillende varianten met elkaar vergeleken:
Herald 948 (Combi) | Herald 1200 & 12/50 | Herald 13/60 | |
---|---|---|---|
Motor | Viercilinder-benzinemotor | Viercilinder-benzinemotor | Viercilinder-benzinemotor |
Cilinderinhoud | 948 cm³ | 1.147 cm³ | 1.296 cm³ |
Transmissie | Handgeschakelde vierversnellingsbak, optioneel met overdrive | Handgeschakelde vierversnellingsbak | Handgeschakelde vierversnellingsbak |
Vermogen | 26 kW (35 pk) | 29 - 39 kW (40 - 53 pk) | 45 kW (62 pk) |
Maximum koppel | 64 Nm | 88 Nm | 99 Nm |
Topsnelheid | 110 - 115 km/h afhankelijk van het model | 120 - 130 km/u afhankelijk van het model | 130 - 137 km/u afhankelijk van het model |
Acceleratie van 0 tot 100 km/h | n.v.t. | 25,8 s | 18 - 19 s |
Brandstofverbruik | 6,5 - 8 l/100 km | 6 - 7,5 l/100 km | 8 - 10 l/100 km |
Ledig gewicht | 725 - 865 kg | 813 kg | 825 kg |
Bagageruimte | 368 l | n.v.t. | 368 – 1.280 l |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving |
Afmetingen
De Triumph Herald was verkrijgbaar in diverse varianten, vandaar dat de afmetingen in sommige gevallen varieerden. Zo was de stationwagen van het model 948 3,88 meter lang, 1,52 meter breed en 1,32 meter hoog. De bagageruimte had een volume van 1.280 liter, terwijl andere Herald-modellen slechts over 368 liter beschikten. De wielbasis bedroeg 2,32 meter, exact hetzelfde als de 1200 en 13/60 modellen. De stationwagen van deze serie was met een lengte van 3,89 meter iets langer, maar had dezelfde breedte en hoogte als zijn voorganger, respectievelijk 1,52 en 1,32 meter.
Afhankelijk van het model biedt de Triumph Herald twee tot drie deuren en twee tot vijf zitplaatsen.
Varianten
Aanvankelijk was de Triumph Herald alleen leverbaar als sedan en coupé, maar vanaf 1960 was hij ook verkrijgbaar als cabriolet. Later volgden ook andere varianten, waardoor er in totaal vijf carrosserievarianten waren:
- Bestelwagen
- Cabriolet
- Coupé
- Sedan
- Stationwagen
Prijs
De Triumph Herald werd vooral in Groot-Brittannië verkocht. Hier bedroeg de instapprijs ongeveer 700 pond sterling, omgerekend naar vandaag correspondeert dit met een waarde van ongeveer 21.000 euro. Daarnaast was er nog een goedkoper model, de Herald 1200. Deze had een prijs van omgerekend 43.000 euro.
De Triumph Herald is uiteraard al lang niet meer als nieuwe auto verkrijgbaar, maar op de Nederlandse markt zijn wel een aantal occasionmodellen te vinden. De prijs van deze wagens begint bij ongeveer 9.000 euro, hoewel deze niet in perfecte staat verkeren. Wie een onberispelijke en keurig verzorgde klassieker met lage kilometerstand wenst, moet rekening houden met bedragen tot 40.000 euro.
De gebruikskosten blijven echter zeer beperkt. Aangezien dit model een oldtimer is, gelden er in Nederland speciale regels voor de belasting. Als de wagen aan de eisen voldoet, kan de Triumph Herald dus erg voordelig zijn.
Design
Exterieur
Zoals hierboven vermeld, is de Triumph Herald beschikbaar in verschillende carrosserietypes. Bij de upgrades van de modellen voerde Triumph herhaaldelijk wijzigingen door die niet alleen gevolgen hadden voor de motoren, maar ook voor het aanzicht en de uitrusting. De zonnekap vormt een speciaal aandachtspunt. Voor de stationwagen van de 948 kon men als optie ook mistlampen kiezen. De Herald 1200 valt op door de witte bumpers met rubberen coating. De Herald 13/60 kreeg daarentegen de motorkap die we al kenden van de Triumph Vitesse.
Interieur
De Triumph Herald van 1959 telde een aantal technische innovaties, waaronder een in de lengte verstelbare stuurkolom. De grote ramen brachten veel licht in het interieur en zorgden voor een goed zicht op de weg. Afhankelijk van de variant had de Herald andere voorzieningen: De coupé had bijvoorbeeld standaard een afsluitbaar handschoenenkastje, terwijl bestuurders van de sedan het zonder moesten stellen.
De stationwagen kon optioneel worden uitgerust met een radio, ventilatoren en een ruitensproeisysteem. De verwarming was, net als het tapijt in de voetenruimte, standaard aanwezig in alle modellen. De verder uitgewerkte Herald 13/60 bood passagiers meer ruimte achterin, aangezien de armsteunen in de deurbekleding verwerkt werden.
Voor de 984 modellen waren de volgende extra's beschikbaar:
- Dashboard met houten panelen
- Dubbele carburateur
- Lederen stoelhoezen
- Telaflo bumpers
- Schijfremmen vooraan
Veiligheid
Vergeleken met moderne wagens biedt de Triumph Herald uiteraard weinig veiligheidsvoorzieningen. Aangezien de technologische kennis in de jaren zestig nog ver verwijderd was van de huidige norm, zijn de aanwezige voorzieningen normaal voor die tijd. Een belangrijke vernieuwing was echter de stuurkolom, die bij botsingen doorbuigde en zo het risico op letsel beperkte. Wat betreft de remmen waren er geen significante ontwikkelingen tot de modelserie 13/60. Vanaf die serie werden standaard schijfremmen gemonteerd in plaats van trommelremmen. Deze zijn niet alleen lichter, maar verhinderen ook een afname van het remvermogen door oververhitting.
Alternatieven
Liefhebbers van het merk Triumph vinden in de Triumph Spitfire een prima alternatief als wendbare en elegante sportwagen. Dankzij de opvallende motorkap is de auto erg herkenbaar. Deze moet echter intensief worden onderhouden, aangezien hij erg roestgevoelig is. Op de Nederlandse markt voor occasions is het model te koop vanaf ongeveer 7.000 euro. Goed onderhouden modellen kosten al snel tot 40.000 euro. Ook de Triumph TR3 is een uniek model van de Britse fabrikant dat de harten van verzamelaars sneller doet slaan. Deze wagen biedt echter niet dezelfde variatie in carrosserievormen. Occasions zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 20.000 euro, goed onderhouden exemplaren zijn aanzienlijk duurder, tot maximaal 45.000 euro.
Als we andere Britse wagens bekijken, komt de Austin Healey al snel in aanmerking. Deze krachtige klassieker maakt vooral indruk met zijn hoge topsnelheid, maar laat veel te wensen over op het gebied van veiligheidsvoorzieningen. Bovendien is de minimumprijs van 30.000 euro op de occasionmarkt allesbehalve goedkoop. Wie een wagen met lange levensduur wil, kiest misschien best voor de MG MGB. Dankzij de eenvoudige technologie kan de auto moeiteloos worden gerepareerd. Er zijn al rijklare modellen te vinden voor 9.000 euro in een behoorlijke staat.