







Actueel aanbod van Triumph
-
Triumph TR6 2.5 liter V6
€ 22.000,-- 93.600 km
- 06/1976
- 84 kW (114 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5131nc Alphen -
Triumph TR5 TR250 Overdrive
€ 44.500,-- 23.211 km
- 05/1968
- 92 kW (125 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6718 XN EDE -
Triumph TR6 2.5 STRAIGHT SIX, CABRIO, BELASTINGVRIJ, APK VRIJ,
€ 17.950,-- 93.837 km
- 06/1976
- 121 kW (165 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7331 HK APELDOORN -
Triumph Spitfire 1300 MK IV Soft Top
€ 8.750,-- 25.000 km
- 06/1978
- 52 kW (71 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2811DT Reeuwijk -
Triumph 2000 MK2
€ 4.600,-- 85.512 km
- 12/1973
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- 5 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2152RG Nieuw-Vennep -
Triumph Spitfire hard-top
€ 6.000,-- 48.800 km
- 03/1975
- 49 kW (67 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1445KT Purmerend -
Triumph Dolomite Dolomite+HL
€ 9.999,-- 6.000 km
- 11/1975
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3364AL SLIEDRECHT -
Triumph Stag MK II Convertible
€ 14.500,-- 80.000 km
- 03/1973
- 59 kW (80 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5154EA ELSHOUT -
Triumph Spitfire 1500 Soft + Hard-top
€ 9.950,-€ 9.250,-- 57.463 km
- 06/1977
- 52 kW (71 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7497 NE BENTELO -
Triumph TR6
€ 14.950,-- 21.112 km
- 01/1976
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7497 NE BENTELO -
Triumph 2500 PI MK II Saloon overdrive gereviseerde motor
€ 5.950,-- 89.930 km
- 02/1971
- 97 kW (132 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4726sv HEERLE -
Triumph Spitfire 1500 Soft Top
€ 7.900,-- 26.515 km
- 03/1977
- 52 kW (71 PK)
- Oldtimer
- 9 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
Triumph TR6 Soft Top
€ 17.450,-- 36.500 km
- 06/1969
- 121 kW (165 PK)
- Oldtimer
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7497 NE BENTELO -
Triumph TR7 BWJ 1980 2.0I 107 PK CONVERTIBLE Softtop UNIEK / C
€ 6.899,-- 1.765 km
- 02/1980
- 79 kW (107 PK)
- Oldtimer
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8445 PL HEERENVEEN -
Triumph Spitfire 1500 soft inl. hardtop
€ 9.500,-- 81.328 km
- 02/1977
- 52 kW (71 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6415AH Heerlen -
Triumph Dolomite HL
€ 9.999,-- 62.869 km
- 01/1979
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8325 PG VOLLENHOVE -
Triumph GT6 Frame-off restored
€ 32.950,-- 17.791 km
- 01/1969
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5864 CL MEERLO -
Triumph Spitfire 1300 MK IV Soft Top | Volledige onderhoudshistorie
€ 8.950,-- 90.456 km
- 03/1973
- 56 kW (76 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3781 VM VOORTHUIZEN -
Triumph TR8 Convertible
€ 12.900,-- 144.511 km
- 02/1980
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
150 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
Triumph TR7 2.0 Softtop GOEDE STAAT! Cabriolet
€ 6.800,-- 96.561 km
- 11/1980
- 79 kW (107 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7602 PK Almelo
Interesse in een Triumph
Bijzonderheden van Triumph
- Het Britse automerk voor liefhebbers van open tweezitters
- Klassieke vormgeving
- Eenvoudige techniek
- John Lennon reed een Triumph Herald
Historie Triumph
Triumph is als autofabrikant met stille trom vertrokken in het autolandschap, maar wat het automerk in bijna honderd jaar heeft voortgebracht, mag voor altijd gekoesterd worden. Maar hoe is dit Britse verhaal eigenlijk precies verlopen? En waarom ging het uiteindelijk mis? Triumph vindt zijn oorsprong officieel in 1885 toen Siegfried Bettmann uit Neurenberg het bedrijf S. Bettmann & Co. oprichtte en begon met het importeren van fietsen uit Europa. Bettmann verkocht deze fietsen onder eigen handelsnaam in Londen. Die handelsnaam werd in 1886 officieel Triumph. In 1887 kreeg Bettmann gezelschap van een partner, Moritz Schulte, ook uit Duitsland. In 1889 begonnen de zakenlieden hun eigen fietsen te produceren in Coventry, Engeland.
Pas in 1923 ziet de eerste auto van Triumph het levenslicht. Dat is de Triumph 10/20. Een groot succes bleef uit, maar zijn opvolger – de Triumph Super 7 – werd wel in grote aantallen verkocht. Uiteraard kreeg het bedrijf ook te maken met de Tweede Wereldoorlog, iets wat de ambities van Triumph behoorlijk in de weg stond. Gelukkig bleef Triumph overeind en in 1946 verschijnt een Triumph 1800 Roadster op het toneel: een sierlijk gelijnde tweezitter. Het merk kon weer bouwen aan een toekomst. Het grote succes kwam vooral door opkomst van de Triumph TR2 die in 1953 op de markt verscheen. Dit was het eerste TR-model in de geschiedenis van dit automerk. Vele andere TR-types zouden later volgen. Eerst verschenen daar nog de Triumph Herald en de Triumph 2000.
Het succes van Triumph bleef niet onopgemerkt. In december 1960 neemt Leyland Motors de merkrechten over. Datzelfde bedrijf nam in 1967 ook automerk Rover over. Daaruit wordt de British Leyland Motor Corporation geboren. Triumph weet zijn hoofd binnen dit autoconcern goed boven water te houden en komt in 1973 met de Dolomite Sprint, een familiesedan, die in zijn tijd al over een 16-kleps benzinemotor beschikte. Helaas ging het daarna bergafwaarts met Triumph. Na diverse TR-types en een Triumph Acclaim – feitelijk een Honda Ballade met een andere badge – was het over en uit voor Triumph als autofabrikant. De merknaam Triumph is in handen van BMW Group die in 1994 de rechten kocht na overname van de Rover Group. Rover werd uiteindelijk weer verkocht aan het Phoenix Consortium, maar BMW behield de rechten van Triumph. Het Phoenix Consortium probeerde nog wel om het merk Triumph te kopen, maar BMW ging niet op dat aanbod in. Sindsdien staat de merknaam in de ijskast en zijn de reeds geproduceerde modellen alles wat er over is van de autohistorie van Triumph Motor Company.
Modellen en varianten
Triumph was gespecialiseerd in het produceren van compacte tweepersoons cabriolets, maar zo nu en dan verschenen er ook volwaardige familie-auto’s van Triumph. De bekendste modellen van Triumph zijn onder meer de TR2, TR3, TR4, de Spitfire, Herald, Vitesse, Dolomite en tot slot de Acclaim. Van die laatste auto zijn toch nog bijna 134.000 exemplaren geproduceerd. Automodellen van Triumph werden geleverd in stijlvolle kleurencombinaties. Wat dat betreft laten in het bijzonder de tweezitters van Triumph zich goed vergelijken met de modellen van Morgan. Britse ambacht gecombineerd met klassiek design.
Met name de compacte coupé- en cabrio-modellen van autofabrikant Triumph zijn populaire klassiekers. Modellen als de GT6 en Stag zijn ook in trek voor deelname aan klassieke autorally’s.
Model | Varianten | Brandstof | Cilinderinhoud | Vermogen | Massa leeg |
---|---|---|---|---|---|
TR3 | Roadster | Benzine | 2,0 l | 71 kW (96 pk) | n.b. |
TR4 | Roadster | Benzine | 2,2 l | 78-150 kW (105-200 pk) | n.b. |
TR5 | Roadster | Benzine | 2,5 l | 78-110 kW (105-150 pk) | n.b. |
TR6 | Roadster | Benzine | 2,5 l | 110 kW (150 pk) | n.b. |
TR7 | Coupé | Benzine | 2,0 l | 78 kW (105 pk) | n.b. |
Herald | Coupé | Benzine | 1,0-1,3 l | 29 kW (39 pk) | n.b. |
Spitfire | Roadster | Benzine | 1,1-1,5 l | 47-56 kW (63-75 pk) | n.b. |
GT6 | Coupé | Benzine | 2,0 l | 71 kW (95 pk) | n.b. |
Dolomite | Sedan | Benzine | 1,2-2,0 l | 68 kW (91 pk) | n.b. |
Acclaim | Sedan | Benzine | 1,3 l | 50-77 kW (70-105 pk) | n.b. |
Prijzen
Nieuwprijzen
Nee, een nieuwe auto van Triumph ga je niet meer vinden. Hoewel, ‘nieuw’ is natuurlijk een breed begrip. Want een van top tot teen gerestaureerde Triumph-klassieker benadert vast en zeker de kwaliteit en afwerking van het moment toen de auto de fabriekspoorten verliet. Prijzen van Triumph occasions lopen sterk uiteen. Een en ander is afhankelijk van de staat van het voertuig, de historie van de auto en uiteraard het onderhouds- en eventueel schadeverleden. Als een Triumph heeft deelgenomen aan prestigieuze races, dan heeft dat vaak ook een positieve uitwerking op de waarde van een auto.
Prijzen voor occasions
Een goede prijs van een Triumph is niet te noemen. Een en ander is afhankelijk van de marktsituatie, de vraag en uiteraard ook van de staat van het voertuig. Nieuw worden ze in ieder geval niet meer gebouwd, dus je koopt sowieso een stukje autohistorie. Je moet alleen nog even bepalen voor welke charmes van een Triumph-model je zwicht.
Alternatieven
Alternatieven voor een Triumph zijn er genoeg. Want er bestaan diverse compacte tweepersoons roadsters van Britse komaf. Bekende voorbeelden zijn de modellen van Morgan, Austin Healey, TVR, Lotus, Morris en Rover. Feit is dat autofabrikant Triumph een grote diversiteit aan modellen heeft geproduceerd. Van sedans en coupés tot volwaardige roadsters. Voor iedereen valt er dus wat te kiezen. Maar dat maakt het aanbod alternatieven ook gigantisch en haast onmogelijk. De vraag die jij jezelf moet stellen of je verliefd bent op een Triumph-model. Want liefde overwint alles, ook als de auto wat meer onderhoud nodig heeft en onderdelen wat lastiger te krijgen zijn. Een Triumph moet je koesteren, maar stilstand is achteruitgang. Dus zo nu en dan ‘de benen strekken’ vindt elke Triumph-auto wel fijn.