Sterke punten
- Eenvoudig en betrouwbaar
- Iconische auto in wereldgeschiedenis
- Licht in gewicht
Zwakke punten
- Beperkte prestaties
- Weinig comfort
- Weinig veiligheidsvoorzieningen
Trabant P601 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Trabant P601, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Trabant P601
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Nostalgische – nee, Ostalgische waarde
- Lage gebruikskosten
- Eenvoudig te repareren tweetaktmotor
- Iconische status in bepaalde kringen
Technische gegevens
Motorisatie
De Trabant P601 wordt aangedreven door een dwarsgeplaatste en luchtgekoelde tweecilinder tweetaktmotor met een inhoud van 595 cm3. Al bij het verschijnen was de Trabant 601 daarmee al verouderd. Daarom paste de fabrikant – die heet niet Trabant maar ‘Sachsenring’ en produceert tegenwoordig geen auto’s maar onderdelen – de motor regelmatig ietsje aan. In de eerste jaren pruttelde de motor 17 en in de versie van na 1969 zelfs 19 kW (23 en 26 pk) vermogen bij elkaar. Het motortje is gekoppeld aan een handmatig te bedienen vierversnellingsbak. Daarmee bereikt de Trabant P601 een topsnelheid van 100 km/u, vanaf 1974 zelfs 108 km/u. Het verbruik was gemiddeld 8 à 9 liter per 100 kilometer (mengsmering: benzine en tweetaktolie).
De brandstoftank is in de motorruimte ingebouwd en er is geen brandstofpomp – het brandstofluchtmengsel wordt door de neergaande slag van de cilinder aangezogen. Tegenwoordig is dat bijzonder, in de jaren zestig niet.
De Trabant P601 is in de jaren zeventig inmiddels zó verouderd en de fabrikant – of eigenlijk de communistische overheid – is niet in staat een nieuwe motor te (laten) ontwikkelen. Daarom koopt het in de jaren tachtig een licentie voor een viertakt Volkswagen-motor met een cilinderinhoud van 1,1 liter. Dat leidt tot de watergekoelde Trabant 1.1, die er zo goed als hetzelfde uitziet.
De Trabant 1.1 verschijnt pas in 1989. De 1.1-motor uit de Volkswagen Polo levert 30 kW (40 pk) en zorgt voor iets betere prestaties. Deze versie verbruikt rond 7 liter benzine per 100 kilometer. Mede door de val van de Berlijnse muur en de teloorgang van de ‘socialistische heilstaat’ is de Trabant 1.1 slechts mondjesmaat geproduceerd tot in 1991.
Afmetingen
De Trabant is een klein autootje en dat is niet verwonderlijk gezien zijn herkomst. Met een wielbasis van 2,02 meter en een lengte van ruim drieënhalve meter biedt de P601 natuurlijk geen riante binnenruimte. En met zijn breedte van 1,50 meter zit je knus schouder-aan-schouder. Maar in de jaren zestig waren de mensen ook kleiner en minder veeleisend dan tegenwoordig. De bagageruimte bedraagt 415 liter, helemaal niet slecht. De combiversie komt zelfs tot 1.400 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Trabant P601 (1.1) | |
---|---|
Marktintroductie | 1964 (1989) |
Lengte x breedte x hoogte | 3,55 x 1,50 x 1,46 m |
Wielbasis | 2,02 m |
Inhoud bagageruimte | 415-1.400 l |
Ledig gewicht | 620-660 kg (700-740 kg) |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.000-1.040 kg (1.085-1.125 kg) |
Cilinderinhoud | 595 cm3 (1.043 cm3) |
Vermogen | 17-19 kW (23-26 pk) (30 kW (40 pk)) |
Koppel | 51 Nm (74 Nm) |
Topsnelheid | 100-108 km/u (125 km/u) |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 21 sec (16 sec) |
Tankinhoud | 24 l (28 l) |
Verbruik | 7-9 l/100 km (8 l/100 km) |
CO₂-uitstoot | 160 g/km (145 g/km) |
Varianten
De Trabant P601 is er in diverse varianten. De tweedeurs ‘sedan’ is verreweg de meest voorkomende en biedt plaats aan vier personen. Ook is er de stationwagonvariant Universal – later Kombi genoemd. Die is er ook als bedrijfswagentje. Ten slotte is er de open jeepachtige Kübelwagen, die in eerste instantie voor het Oost-Duitse leger werd geproduceerd, maar als civiele Tramp ook in de toeristenindustrie – vooral in Griekenland – is opgepikt.
De Trabant 1.1 is er ook in deze varianten, maar dan met de viercilinder viertaktmotor met verbeterde motorprestaties en lichte aanpassingen in het ontwerp.
Prijzen
De Trabant P601 is oorspronkelijk een goedkope auto, ontworpen voor massaproductie in de DDR, waar mensen niet veel te besteden hadden en áls ze al een auto mochten bestellen, kon de levertijd oplopen tot vijftien jaar! In Nederland zat de Trabant 601 prijstechnisch op het onderste treetje van de markt.
Tegenwoordig zijn de Trabant 601 en 1.1 wannabe-klassiekers en onderhand minstens zo’n 35 jaar oud. Prijzen van de vrij zeldzame occasions variëren afhankelijk van de staat en het model. Een goed exemplaar kan tussen de 1.000 euro en 3.000 euro kosten, met uitschieters richting de 8.000 euro. De Trabant 1.1 is zeldzamer en jonger. Voor occasions van dit model kunnen de occasionprijzen uiteenlopen van 2.500 tot … hou je vast: 15.000 euro. De Tramp is beduidend zeldzamer en daarvoor geldt het adagium ‘Wat een gek ervoor geeft.’
Design
Buitenkant
Het ontwerp van de Trabant P601 komt grotendeels overeen met dat van zijn voorganger, de 600. Het model is simplistisch en functioneel. Het model van de 600 is voor de P601 aan de voor- en achterzijde strakgetrokken, met voor de jaren zestig kenmerkende trapeziumvormige vormen. De Universal/Kombi-versie biedt extra ruimte dankzij de naar achter doorlopende daklijn. De Tramp oogt ronduit robuust met zijn open carrosserie, ideaal voor gebruik in het bos, op onverhard terrein en langs de Berlijnse muur.
De Trabant 1.1 kreeg enkele kleine uiterlijke updates, zoals andere bumpers, verbeterde verlichting en een aangepaste grille, maar behoudt het silhouet van zijn voorganger.
Kenmerkend voor de Trabant is het materiaal van de carrosserie: Duroplast – een mix van plastic en textiel. Het materiaal oogt bobbelig en minder strak dan staal. Ook is de carrosserie veel dikker in Duroplast dan in staal of aluminium.
Binnenkant
Het interieur van de Trabant P601 is bijzonder minimalistisch, met eenvoudige materialen en een minimale basisuitrusting. De auto biedt weinig comfort, maar voor de liefhebbers draagt dat bij aan het (n)ostalgische gevoel dat de Trabant zou geven. De combivariant Universal of Kombi biedt meer ruimte voor bagage én grote zijruiten. De Tramp heeft met zijn eenvoudigere, robuuste uitvoering een avontuurlijker karakter.
Met de Trabant 1.1 onderging het interieur enkele verbeteringen: een nieuw dashboard en comfortabelere stoelen, maar het algemene ontwerp is trouw aan de eenvoud van de P601.
Veiligheid
De Trabant P601 biedt zijn inzittenden weinig (moderne) veiligheidsvoorzieningen. In de kunststof carrosserie is slechts een simpele kooiconstructie verwerkt. De auto zou nu niet eens mogen méédoen aan een crashtest, maar in de DDR golden beperkte eisen – een mensenleven was daar niet veel waard. De Trabant 1.1 heeft enkele veiligheidsverbeteringen, maar bleef sterk achter bij Westerse concurrenten.
Alternatieven
Er zijn weinig directe alternatieven voor de Trabant – hooguit de eveneens Oost-Duitse maar iets grotere Wartburg 353. Elk mogelijk ander alternatief is hoogwaardiger, al was het maar een Volkswagen Kever of een Fiat 126/133 of een originele Fiat Panda. Of natuurlijk de originele Mini uit de jaren zestig, zeventig, tachtig en negentig.