Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-verso-front

Toyota Verso

1 / 3
toyota-verso-front
toyota-verso-side
toyota-verso-back

Sterke punten

  • Praktisch en ruim interieur
  • Goede veiligheidsuitrustingen
  • Zeer goede betrouwbaarheid

Zwakke punten

  • Navigatiesysteem kan beter
  • Weinig betrokken rijgedrag
  • Motoren aan de onzuinige kant

Toyota Verso : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Verso, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Verso: praktische MPV als Corolla-alternatief

De Toyota Verso is een relatief compact MPV-model op basis van de Toyota Avensis, maar in het segment van de Corolla. Het model is de opvolger van de Toyota Corolla Verso en werd verdeeld over twee modelgeneraties geproduceerd van 2004 tot 2018. Op de Europese markt bleef een opvolger uit. Lees meer

Interesse in een Toyota Verso

Toyota Verso occasions
Toyota Verso nieuwe auto's
Toyota Verso dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Praktisch, flexibel in te delen en vooral ruim interieur
  • Zeer goede betrouwbaarheidsstatistieken
  • Ook veiligheidsuitrusting laat weinig te wensen over
  • Veel betaalbare occasions beschikbaar

Technische gegevens

Motorisatie

Hoewel de Toyota Verso de opvolger is van de Corolla Verso en ook nog als MPV-alternatief van de Corolla werd gepositioneerd, is het model technisch gebaseerd op de grotere Toyota Avensis. De Toyota Verso is uitsluitend geleverd met viercilindermotoren op benzine en diesel, met een inhoud van 1,6 tot 2,2 liter. Alle modellen hebben voorwielaandrijving. Een handgeschakelde transmissie was standaard, met vijf versnellingen voor de eerste modelgeneratie en zes versnellingen voor de tweede. Een traploze CVT-automaat was voor beide modellen optioneel. Hoewel Toyota tegenwoordig bekendstaat als het merk van de hybrides, was een hybride aandrijflijn voor de Toyota Verso niet leverbaar. Sterker nog, het model heeft ten opzichte van concurrenten een relatief hoog brandstofverbruik. Daar staan dan weer zeer goede betrouwbaarheidsstatistieken tegenover.

Afmetingen

Beide modelgeneraties van de Toyota Verso zijn ongeveer 4,4 meter lang, 1,8 meter breed en 1,6 meter hoog. Het grootste verschil tussen beide modelgeneraties zit hem in de lengte, waarbij de eerste generatie iets korter is dan de tweede. In de breedte en hoogte zijn beide modellen vrijwel exact even groot. Verder bieden beide modelgeneraties ruim plaats aan vijf tot zelfs zeven personen en hun bagage, waarbij de bagageruimte een inhoud heeft van 423 tot 484 liter. Dat is wat minder dan sommige concurrerende MPV-modellen, maar het is nog steeds ruim te noemen.

De belangrijkste specificaties op een rij

Toyota Verso
Marktintroductie 2004
Lengte x breedte x hoogte 4,36 – 4,44 m x 1,77 – 1,79 m x 1,62 – 1,63 m
Wielbasis 2,75 – 2,78 m
Inhoud bagageruimte 423 – 484 l
Ledig gewicht 1.320 – 1.570 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.035 – 2.260 kg
Cilinderinhoud 1.598 – 2.231 cm3
Vermogen 81 kW (110 pk) – 130 kW (177 pk)
Koppel 150 – 400 Nm
Topsnelheid 175 – 210 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,7 – 8,7 sec
Tankinhoud 55 – 60 l
Verbruik 6,3 – 7,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 158 – 178 g/km

Varianten

De Toyota Verso heeft weinig varianten die er speciaal uit springen. Wel zijn er een paar afwijkingen specifiek voor de Nederlandse markt. Het model dat wij beschouwen als de eerste generatie Toyota Verso, heette in andere landen nog steeds Toyota Corolla Verso. Pas vanaf de (voor ons) tweede modelgeneratie heette het model overal Toyota Verso. Een ander verschil speciaal voor de Nederlandse markt is dat beide modelgeneraties ook zijn geleverd in besteluitvoering, de Toyota Verso Van, zodat de Toyota Verso ook aantrekkelijk was als bestelbus op grijskenteken. Deze variant is eenvoudig te herkennen aan de dichte zijruiten achter en aan het feit dat de achterbank heeft plaatsgemaakt voor een extra grote bagageruimte.

Prijzen

De eerste generatie Toyota Verso had in Nederland een vanafprijs van ruim 22.000 tot een kleine 34.000 euro. De tweede generatie had een vanafprijs van ongeveer 27.000 tot 45.000 euro. Naast algemene inflatie komt het prijsverschil tussen beide modelgeneraties ook doordat in de tussentijd de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (bpm) is verhoogd.

Als occasion is er een Toyota Verso voor ieder budget. Al vanaf zo’n 2.000 euro worden goede exemplaren aangeboden. De voordelige Toyota Verso occasions zijn wel vroege exemplaren met hoge kilometerstanden. Ook zitten er verhoudingsgewijs veel diesels en beteluitvoeringen in deze laagste prijsklasse. Zolang het onderhoud altijd goed is uitgevoerd hoeven de hoge kilometerstanden bij de Toyota Verso geen probleem te zijn. Ook een late Toyota Verso van de eerste generatie met (relatief) weinig kilometers zal niet snel meer dan 9.000 euro kosten. Voor de tweede generatie Toyota Verso moet je als occasion rekenen op vraagprijzen van zo’n 5.000 tot 23.000 euro, waarmee dit model enigszins afhankelijk van modeljaar en uitvoering een voordelige en betrouwbare gezinsauto is.

Design

Buitenkant

De Toyota Verso heeft in de eerste plaats een praktische vormgeving. Net als veel andere compacte MPV-modellen is de carrosserie relatief hoog, maar zeker bij de eerste modelgeneratie geven ronde vormen de auto een compact voorkomen. Hoewel de Toyota Verso modellen technisch zijn gebaseerd op de toenmalige Toyota Avensis, zijn ze qua design gebaseerd op de Toyota Corolla en zijn ze gepositioneerd als het MPV-alternatief voor dat model.

Binnenkant

Ook het interieur van de Toyota Verso is vooral praktisch van opzet. Ondanks de relatief compacte buitenmaten was de Toyota Verso ook leverbaar met zeven in plaats van vijf zitplaatsen. De zitplaatsen zijn bovendien individueel neerklapbaar, waardoor het interieur naar wens in te delen is. Met alle stoelen neergeklapt ontstaat een vlakke laadvloer. Voorin de auto valt de tweede generatie Toyota Verso op met een in het midden van het dashboard geplaatst instrumentarium. Achter het stuur zit ‘niets’.

Veiligheid

Bij de Euro NCAP scoorden beide modelgeneraties van de Toyota Verso een score van de volle vijf sterren. Daarbij moet worden opgemerkt dat de eisen aan de score in de loop der jaren zijn aangescherpt, waardoor de tweede generatie in absolute zin veiliger is dan de eerste. De tweede modelgeneratie biedt ook (meer) ‘passieve’ veiligheidssystemen die een ongeval kunnen voorkomen. Het belangrijkste is ESP, dat de auto ook bij een uitwijkmanoeuvre stabiel houdt.

Alternatieven

Toen de Toyota Verso nieuw was, was het MPV-segment nog springlevend en boden veel merken een dergelijk model aan. De meest directe concurrent uit eigen land is de Mazda 5, die ruimte biedt aan zeven personen en dat zeker bij de tweede modelgeneratie combineerde met een opvallende vormgeving. Andere vergelijkbare concurrenten zijn de Citroën C4 Picasso, Ford C-Max en Volkswagen Touran. Ook de Citroën onderscheidt zich met een opvallende en vrolijke vormgeving, de Ford C-Max biedt voor een MPV opvallend goede rijeigenschappen en de Volkswagen Touran biedt een erg vierkante en daarmee zeer praktische carrosserievorm. Net als de Toyota Verso waren deze concurrenten leverbaar met vijf en/of zeven zitplaatsen. Een andere concurrent is nog de Opel Zafira, maar die is nog wel een slag groter dan de Toyota Verso. De Opel Meriva is dan weer een net iets compacter alternatief. Eventueel kunnen ook compacte MPV’s zoals de Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo en Volkswagen Caddy als alternatief voor de Toyota Verso worden gezien.

FAQ

Is de Toyota Verso een goede auto?
Iedereen heeft een eigen definitie van ‘goed’, maar in ieder geval staat vast dat de Toyota Verso hoge scores haalt bij betrouwbaarheidsonderzoeken.
Wat kost een Toyota Verso?
De Toyota Verso had een oorspronkelijke nieuwprijs van 22.000 tot 45.000 euro (afhankelijk van modelgeneratie en uitvoering). Een Toyota Corolla occasion is doorgaans te vinden voor prijzen van 2.000 tot 23.000 euro.
Wat is de opvolger van de Toyota Verso?
Een directe opvolger heeft de Toyota Verso nooit gehad. In het huidige aanbod van Toyota zou je de Toyota Corolla Cross als indirecte opvolger kunnen zien. De Toyota Verso was het ruimere MPV-alternatief voor de Corolla en de Toyota Corolla Cross is het ruimere SUV-alternatief voor de Toyota Corolla.

Beoordelingen voor Toyota Verso

20 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen

Meer details