Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-prius-front

Toyota Prius (XW50)

1 / 3
toyota-prius-front
toyota-prius-side
toyota-prius-back

Sterke punten

  • Zeer zuinig
  • Boordevol veiligheidssytemen
  • Looks

Zwakke punten

  • Relatief dure aanschaf
  • Niet meer de ‘go to’ voor een hybride
  • Alleen als PHEV

Toyota Prius : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Prius, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Prius: zuinig én goede looks

Waar voorheen het uiterlijk van de Toyota Prius een polariserende werking had, hoef je je daar bij de vijfde generatie geen zorgen over te maken. De Prius is zowaar een knappe auto geworden. En dankzij de plug-in hybride aandrijflijn is hij nog steeds zo lekker zuinig als voorgaande generaties. Lees meer

Interesse in een Toyota Prius (XW50)

Toyota Prius (XW50) occasions
Toyota Prius (XW50) nieuwe auto's
Toyota Prius (XW50) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Je rijdt in een afstammeling van de grondlegger van de hybride-aandrijflijn.
  • Strak gelijnd design.
  • Naast opladen tijdens het rijden is de Prius ook bij te laden met de stekker.
  • Interieur heeft sprong voorwaarts gemaakt wat betreft materialen en functionaliteiten.

Technische gegevens

Motorisatie

De Prius werd bij zijn lancering in 1997 een beetje uitgelachen vanwege het stoffige imago, vandaag blijkt het meer dan ooit een pionier te zijn geweest, nu we massaal overschakelen naar hybrides en volledig elektrische wagens. Deze vijfde generatie werd in 2023 geïntroduceerd en was opnieuw een stukje efficiënter dan zijn voorgangers, dankzij een verbeterd hybride-systeem en een nog efficiëntere verbrandingsmotor.

De vijfde generatie van de Toyota Prius is voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. Hiermee kun je zowel tijdens het rijden de batterij opladen als met een stekker. De aandrijflijn betreft een 2,0 liter viercilinder benzinemotor die wordt bijgestaan door een elektromotor die gevoed wordt door een 13,6 kWh batterijpakket. Het zorgt ervoor dat de Prius een gecombineerd vermogen heeft van 164 kW (223 pk) en 208 Nm aan koppel.

Dankzij het gestroomlijnde ontwerp van de auto in combinatie met het voor een PHEV relatief grote accupakket is het mogelijk om tot 86 km volledig elektrisch af te leggen. De plug-in hybride aandrijflijn is de enige die beschikbaar is voor de Prius in Europa. Buiten Europa is de auto ook leverbaar als hybride zonder stekker. De Prius is altijd gekoppeld aan een CVT-automaat. (continu variabele transmissie). De topsnelheid is 177 km/u en een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u duurt 6,8 seconden.

Afmetingen

De vijfde generatie van de Toyota Prius staat op een ander platform dan zijn voorganger, wat ook effect heeft op de afmetingen van de plug-in hybride. Hij is iets langer, breder en lager dan zijn voorganger. De vijfde generatie van de Prius telt 4,59 meter in lengte, 1,78 meter in de breedte en 1,43 meter in de hoogte. Het voordeel van het nieuwe platform en daarmee ook de nieuwe afmetingen is dat de auto veel beter stuurt dan de vierde generatie. Bovendien is ook de ruimte binnenin toegenomen met 5 cm, wat terug te vinden is in meer beenruimte voor de passagiers achterin.

De belangrijkste specificaties op een rij

Toyota Prius
Marktintroductie 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,59 x 1,78 x 1,43 m
Wielbasis 2,75 m
Inhoud bagageruimte 284 l
Ledig gewicht 1.520 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.995 kg
Cilinderinhoud 1.987 cm3
Vermogen 164 kW (223pk)
Koppel 208 Nm
Topsnelheid 177 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,8 sec
Tankinhoud 40 l
Verbruik 0,5 – 0,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 11 – 16 g/km

Varianten

De vijfde generatie van de Prius is leverbaar met slechts één motorvariant, en dat is de plug-in hybride. Er is meer keuze in het aanbod van de uitvoeringen. Zo kun je kiezen uit drie modeluitvoeringen: Dynamic, Executive en de Solar Edition, waarbij de Dynamic de instapversie is en de Solar Edition de zeer rijk uitgeruste topversie is.

Toch is het niet zo dat de ‘standaard’ Prius verlegen zit als het gaat om functionaliteiten. De auto wordt zelfs in de basisversie al goed uitgerust. Zo heb je standaard bij de Prius onder meer LED-koplampen en achterlichten, sleutelloze toegang, elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming voorin, adaptieve cruise control en het zeer uitgebreide pakket met veiligheidssystemen genaamd Toyota Safety Sense.

De Executive-uitvoering voegt daaraan nog onder meer toe elektrisch bedienbare achterklep, automatisch grootlicht, zwarte exterieur accenten, camerafunctie in de binnenspiegel en een verwarmbaar stuurwiel.

Het topmodel voor de Prius is de Solar Edition. Die uitvoering heeft als voornaamste optie het grote zonnepaneel op het dak van de auto. Via de zonnecellen op het dak is de batterij op te laden. Met de gewonnen energie van de zonnecellen, kun je per dag maximaal circa 8 tot 9 kilometer aan actieradius bijladen. Verder heeft deze uitvoering onder meer verwarmbare stoelen achterin, lederen bekleding, Intelligent Clearance Sonar, slimme parkeerassistent, 19 inch lichtmetalen wielen en een 360 graden camera.

Verder zijn alle Prius-modellen uitgerust met het Toyota Smart Connect multimediasysteem waarmee draadloos verbonden kan worden met Apple Carplay en Android Auto, legio USB-poorten en een digitaal instrumentarium. Ook zijn er diverse optiepakketten leverbaar om je nieuwe Prius nog verder naar eigen smaak samen te stellen.

Prijzen

Prijzen voor de vijfde generatie Prius beginnen bij een kleine 45.000 euro voor de Dynamic-uitvoering, De Executive-uitvoering mag mee voor minimaal 47.000 euro, terwijl de Solar Edition-uitvoering in de brochure staat voor minimaal 54.000 euro.

Mocht je dat te veel geld vinden kun je uitwijken naar de occasionmarkt. Daar vind je eerdere generaties van de Prius al voor minder dan 10.000 euro. Houd er dan wel rekening mee dat de techniek inmiddels wel verouderd is. Occasions van de vijfde generatie zijn relatief hoog gesprijsd gezien de nog maar korte tijd dat de auto überhaupt op de markt is.

Design

Buitenkant

Het uiterlijk van de Prius kon bij de voorgaande generaties niet van iedereen lovende woorden krijgen. Hoe anders is dat bij de vijfde generatie. De auto ziet er zowaar gaaf uit. Het nieuwe uiterlijk wordt gekenmerkt door de sportieve verhoudingen en door de coupe-achtige daklijn. De scherp gelijnde koplampen en de horizontale kont geven hem nog net even een moderner en agressiever voorkomen. Kies je voor de Solar Edition, dan vind je op het dak van de auto een groot zonnepaneel. Ook is de Prius te krijgen in een lekker opvallende kleur geel, genaamd ‘Sunset Yellow’.

Binnenkant

Het interieur van de vijfde generatie Toyota Prius is relatief conventioneel gehouden. Dat hoeft uiteraard geen ramp te zijn. Sterker nog, het is voor veel mensen stiekem juist een pluspunt. Het interieur is strak en door de zwarte kleur ook zakelijk. De interieurverlichting geeft wat extra sfeer. Wat direct opvalt aan het dashboard is het grote 12,3-inch display. De bestuurder heeft voor zijn neus een 7-inch digitaal instrumentencluster.

Veiligheid

Alle nieuwe Toyota’s worden standaard uitgerust met Toyota’s Safety Sense. Dit is een uitgebreid pakket met veiligheidssystemen die het voor de bestuurder, inzittenden en andere weggebruikers een stukje veiliger moeten maken. Het pakket omvat Full Range Adaptive Cruise Control, Pre-Collision System, Automatic High Beam, Road Sign Assist, Lane Departure Alert with Steering Control, Lane Trace Assist en vermoeidheidsherkenning.

Alternatieven

De Toyota Prius kreeg rechtstreekse concurrentie van de Honda Insight en de Hyundai Ioniq, die een gelijkwaardige vorm hadden en ook zuinige hybride aandrijflijnen kregen, maar beide modellen zijn intussen ook niet meer nieuw te koop. De Prius lijdt vooral onder interne concurrentie van de RAV4 PHEV, al is dat model wel echt een slag groter. De Corolla Hybrid kan ook gezien worden als alternatief voor de Prius, al beschikt die auto niet over een stekker.

FAQ

Hoe zuinig is de Toyota Prius?
Op papier verbruikt de Toyota Prius 0,7 l/100 km volgens de WLTP-norm.
Hoe ver komt de Prius op een volle accu?
De Prius kan 86 km volledig elektrisch af leggen. De versie zonder zonnepaneel op het dak komt ietsje minder ver op een volle accu.
Wat kost de Toyota Prius?
De Toyota Prius is leverbaar vanaf net geen 45.000 euro.

Beoordelingen voor Toyota Prius

22 Beoordelingen

4,7