Sterke punten
- Zeer zuinig
- Boordevol veiligheidssytemen
- Looks
Zwakke punten
- Relatief dure aanschaf
- Niet meer de ‘go to’ voor een hybride
- Alleen als PHEV
Toyota Prius : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Prius, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Toyota Prius (XW50)
-
Toyota Prius 1.8 Dynamic Camera SOLAR PANO HUD
€ 7.490,-- 250.041 km
- 03/2010
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
89 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7891 GM KLAZIENAVEEN -
Toyota Prius 1.8 Plug-in Aspiration (136 PK), Toyota-Dealer-Ond
€ 11.400,-- 234.776 km
- 12/2015
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2394 CG HAZERSWOUDE RIJNDIJK -
Toyota Prius 1.8 Hybrid Business Automaat I NAVIGATIE I ACHTERU
€ 11.900,-- 144.562 km
- 01/2013
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
92 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7207 BG ZUTPHEN -
Toyota Prius 1.8 Executive Business | Pano | Leer | Camera |
€ 8.975,-- 201.141 km
- 06/2012
- 73 kW (99 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
92 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8629 EG SCHARNEGOUTUM -
Toyota Prius 1.8 Plug-in Aspiration | Parkeercamera | Head-up |
€ 12.995,-- 157.850 km
- 12/2015
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4041 CR KESTEREN -
Toyota Prius 1.8 Comfort
€ 10.950,-- 126.470 km
- 01/2010
- 73 kW (99 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
89 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6582 BX HEUMEN -
Toyota Prius 1.8 Plug-in LEDER NAVIGATIE LMV XENON
€ 9.999,-- 180.743 km
- 04/2013
- 73 kW (99 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
49 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7821 AC EMMEN -
Toyota Prius 1.8 Dynamic Business | Pano | Camera | Navi | Trek
€ 13.450,-- 128.710 km
- 03/2012
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
92 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6659 AJ WAMEL -
Toyota Prius 1.8 Business
€ 6.995,-- 304.263 km
- 07/2012
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
92 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8345 HJ KALLENKOTE -
Toyota Prius 1.8 Plug-in Aspiration Aut. Navi|Clima|Cam|LMV
€ 11.750,-- 150.199 km
- 01/2013
- 73 kW (99 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
49 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8251 GM DRONTEN -
Toyota Prius 1.8 Plug-in Aspiration | Stoelverwarming | LM velg
€ 9.995,-- 229.010 km
- 01/2013
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2201 TX NOORDWIJK -
Toyota Prius 1.8 Comfort 2e Eigenaar,Hybride,Automaat,Navi,Clim
€ 8.749,-- 242.739 km
- 01/2013
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
89 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8211 AA LELYSTAD -
Toyota Prius 1.8 Hybrid First Edition Aut. Navi|Clima|LMV|Cam
€ 15.450,-- 176.638 km
- 11/2016
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8251 GM DRONTEN -
Toyota Prius 1.8 Comfort Top 5 edition APK 11-2025 | NL-Auto |
€ 13.945,-- 88.085 km
- 10/2012
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
89 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1446 AB PURMEREND -
Toyota Prius 1.8 PHEV Executive Limited | JBL | Leder |
€ 23.845,-- 52.195 km
- 01/2019
- 90 kW (122 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5048 AB TILBURG -
Toyota Prius 1.8 Aspiration I Parkeersensoren I Goed onderhoude
€ 9.990,-- 141.636 km
- 09/2009
- 73 kW (99 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
92 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3816 BV AMERSFOORT -
Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Aspiration Automaat Keyless, Le
€ 9.950,-€ 8.950,-- 239.190 km
- 12/2013
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3902 HR VEENENDAAL -
Toyota Prius 1.8 Dynamic |Dealer Onderhouden|Stoelverw|Trekhaak
€ 17.950,-BTW verrekenbaar - 108.535 km
- 11/2018
- 72 kW (98 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5161 PA SPRANG-CAPELLE -
Toyota Prius 1.8 Plug-in Executive Limited | Leder | Navigatie
€ 22.945,-- 72.952 km
- 06/2018
- 90 kW (122 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3225 LR HELLEVOETSLUIS -
Toyota Prius 1.8 PHEV Dynamic Limited | Navigatie |
€ 21.345,-BTW verrekenbaar - 86.747 km
- 10/2018
- 90 kW (122 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2691 JE 'S-GRAVENZANDE
Interesse in een Toyota Prius (XW50)
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Toyota Prius (2023) test: de zoete wraak van Toyota
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt
Toyota bZ4X test - Hoe goed is de elektrische suv die Toyota eigenlijk niet wilde maken?
Toyota Yaris GR Sport review: reed elke Yaris maar zo sportief
Toyota Corolla (2023) review: hieraan dankt hij zijn sterrenstatus
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Je rijdt in een afstammeling van de grondlegger van de hybride-aandrijflijn.
- Strak gelijnd design.
- Naast opladen tijdens het rijden is de Prius ook bij te laden met de stekker.
- Interieur heeft sprong voorwaarts gemaakt wat betreft materialen en functionaliteiten.
Technische gegevens
Motorisatie
De Prius werd bij zijn lancering in 1997 een beetje uitgelachen vanwege het stoffige imago, vandaag blijkt het meer dan ooit een pionier te zijn geweest, nu we massaal overschakelen naar hybrides en volledig elektrische wagens. Deze vijfde generatie werd in 2023 geïntroduceerd en was opnieuw een stukje efficiënter dan zijn voorgangers, dankzij een verbeterd hybride-systeem en een nog efficiëntere verbrandingsmotor.
De vijfde generatie van de Toyota Prius is voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. Hiermee kun je zowel tijdens het rijden de batterij opladen als met een stekker. De aandrijflijn betreft een 2,0 liter viercilinder benzinemotor die wordt bijgestaan door een elektromotor die gevoed wordt door een 13,6 kWh batterijpakket. Het zorgt ervoor dat de Prius een gecombineerd vermogen heeft van 164 kW (223 pk) en 208 Nm aan koppel.
Dankzij het gestroomlijnde ontwerp van de auto in combinatie met het voor een PHEV relatief grote accupakket is het mogelijk om tot 86 km volledig elektrisch af te leggen. De plug-in hybride aandrijflijn is de enige die beschikbaar is voor de Prius in Europa. Buiten Europa is de auto ook leverbaar als hybride zonder stekker. De Prius is altijd gekoppeld aan een CVT-automaat. (continu variabele transmissie). De topsnelheid is 177 km/u en een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u duurt 6,8 seconden.
Afmetingen
De vijfde generatie van de Toyota Prius staat op een ander platform dan zijn voorganger, wat ook effect heeft op de afmetingen van de plug-in hybride. Hij is iets langer, breder en lager dan zijn voorganger. De vijfde generatie van de Prius telt 4,59 meter in lengte, 1,78 meter in de breedte en 1,43 meter in de hoogte. Het voordeel van het nieuwe platform en daarmee ook de nieuwe afmetingen is dat de auto veel beter stuurt dan de vierde generatie. Bovendien is ook de ruimte binnenin toegenomen met 5 cm, wat terug te vinden is in meer beenruimte voor de passagiers achterin.
De belangrijkste specificaties op een rij
Toyota Prius | |
---|---|
Marktintroductie | 2022 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,59 x 1,78 x 1,43 m |
Wielbasis | 2,75 m |
Inhoud bagageruimte | 284 l |
Ledig gewicht | 1.520 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.995 kg |
Cilinderinhoud | 1.987 cm3 |
Vermogen | 164 kW (223pk) |
Koppel | 208 Nm |
Topsnelheid | 177 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,8 sec |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik | 0,5 – 0,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 11 – 16 g/km |
Varianten
De vijfde generatie van de Prius is leverbaar met slechts één motorvariant, en dat is de plug-in hybride. Er is meer keuze in het aanbod van de uitvoeringen. Zo kun je kiezen uit drie modeluitvoeringen: Dynamic, Executive en de Solar Edition, waarbij de Dynamic de instapversie is en de Solar Edition de zeer rijk uitgeruste topversie is.
Toch is het niet zo dat de ‘standaard’ Prius verlegen zit als het gaat om functionaliteiten. De auto wordt zelfs in de basisversie al goed uitgerust. Zo heb je standaard bij de Prius onder meer LED-koplampen en achterlichten, sleutelloze toegang, elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming voorin, adaptieve cruise control en het zeer uitgebreide pakket met veiligheidssystemen genaamd Toyota Safety Sense.
De Executive-uitvoering voegt daaraan nog onder meer toe elektrisch bedienbare achterklep, automatisch grootlicht, zwarte exterieur accenten, camerafunctie in de binnenspiegel en een verwarmbaar stuurwiel.
Het topmodel voor de Prius is de Solar Edition. Die uitvoering heeft als voornaamste optie het grote zonnepaneel op het dak van de auto. Via de zonnecellen op het dak is de batterij op te laden. Met de gewonnen energie van de zonnecellen, kun je per dag maximaal circa 8 tot 9 kilometer aan actieradius bijladen. Verder heeft deze uitvoering onder meer verwarmbare stoelen achterin, lederen bekleding, Intelligent Clearance Sonar, slimme parkeerassistent, 19 inch lichtmetalen wielen en een 360 graden camera.
Verder zijn alle Prius-modellen uitgerust met het Toyota Smart Connect multimediasysteem waarmee draadloos verbonden kan worden met Apple Carplay en Android Auto, legio USB-poorten en een digitaal instrumentarium. Ook zijn er diverse optiepakketten leverbaar om je nieuwe Prius nog verder naar eigen smaak samen te stellen.
Prijzen
Prijzen voor de vijfde generatie Prius beginnen bij een kleine 45.000 euro voor de Dynamic-uitvoering, De Executive-uitvoering mag mee voor minimaal 47.000 euro, terwijl de Solar Edition-uitvoering in de brochure staat voor minimaal 54.000 euro.
Mocht je dat te veel geld vinden kun je uitwijken naar de occasionmarkt. Daar vind je eerdere generaties van de Prius al voor minder dan 10.000 euro. Houd er dan wel rekening mee dat de techniek inmiddels wel verouderd is. Occasions van de vijfde generatie zijn relatief hoog gesprijsd gezien de nog maar korte tijd dat de auto überhaupt op de markt is.
Design
Buitenkant
Het uiterlijk van de Prius kon bij de voorgaande generaties niet van iedereen lovende woorden krijgen. Hoe anders is dat bij de vijfde generatie. De auto ziet er zowaar gaaf uit. Het nieuwe uiterlijk wordt gekenmerkt door de sportieve verhoudingen en door de coupe-achtige daklijn. De scherp gelijnde koplampen en de horizontale kont geven hem nog net even een moderner en agressiever voorkomen. Kies je voor de Solar Edition, dan vind je op het dak van de auto een groot zonnepaneel. Ook is de Prius te krijgen in een lekker opvallende kleur geel, genaamd ‘Sunset Yellow’.
Binnenkant
Het interieur van de vijfde generatie Toyota Prius is relatief conventioneel gehouden. Dat hoeft uiteraard geen ramp te zijn. Sterker nog, het is voor veel mensen stiekem juist een pluspunt. Het interieur is strak en door de zwarte kleur ook zakelijk. De interieurverlichting geeft wat extra sfeer. Wat direct opvalt aan het dashboard is het grote 12,3-inch display. De bestuurder heeft voor zijn neus een 7-inch digitaal instrumentencluster.
Veiligheid
Alle nieuwe Toyota’s worden standaard uitgerust met Toyota’s Safety Sense. Dit is een uitgebreid pakket met veiligheidssystemen die het voor de bestuurder, inzittenden en andere weggebruikers een stukje veiliger moeten maken. Het pakket omvat Full Range Adaptive Cruise Control, Pre-Collision System, Automatic High Beam, Road Sign Assist, Lane Departure Alert with Steering Control, Lane Trace Assist en vermoeidheidsherkenning.
Alternatieven
De Toyota Prius kreeg rechtstreekse concurrentie van de Honda Insight en de Hyundai Ioniq, die een gelijkwaardige vorm hadden en ook zuinige hybride aandrijflijnen kregen, maar beide modellen zijn intussen ook niet meer nieuw te koop. De Prius lijdt vooral onder interne concurrentie van de RAV4 PHEV, al is dat model wel echt een slag groter. De Corolla Hybrid kan ook gezien worden als alternatief voor de Prius, al beschikt die auto niet over een stekker.