Sterke punten
- Ideaal voor lange afstanden
- Zeer betrouwbaar
- Goede remmen
Zwakke punten
- De benzinemotor heeft een hoog verbruik
- Relatief grote draaicirkel
- Duur
Toyota Previa : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Previa, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Toyota Previa
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt
Toyota bZ4X test - Hoe goed is de elektrische suv die Toyota eigenlijk niet wilde maken?
Toyota Yaris GR Sport review: reed elke Yaris maar zo sportief
Toyota Prius (2023) test: de zoete wraak van Toyota
Toyota Corolla (2023) review: hieraan dankt hij zijn sterrenstatus
Goede redenen
- Dankzij de acht zitplaatsen is de Toyota Previa ideaal voor grotere gezinnen
- Het is de perfecte vrijetijdsauto voor bijvoorbeeld surfers en visser
- Prima ruimteaanbod
- Het is een betrouwbare toerwagen
Gegevens
Motor
Dit zijn de gegevens voor de eerste generatie motoren die gebouwd werden van 1990 tot 1999 (XR10/XR20):
Model | 2,4 | 2.4 Compressor (alleen Noord-Amerika) | 2.2 TD |
---|---|---|---|
Vermogen | 132 pk | 160 pk | 101 pk |
Koppel | 204 Nm | 258 Nm | 216 Nm |
Max. topsnelheid | 175 km/u | n. b. | 160 km/u |
Bouwperiode | 1990 – 1999 | 1994 – 1999 | 1992 – 1999 |
Dit zijn de gegevens voor de tweede generatie motoren die gebouwd werden van 2000 tot 2006 (XR30/XR40):
Model | 2,4 | 3.0 (alleen in Japan) | 2.0 D-4D |
---|---|---|---|
Vermogen | 156 pk | 220 pk | 116 pk |
Koppel | 225 Nm | 304 Nm | 250 Nm |
Max. Topsnelheid | 185 km/u | 180 km/u | 175 km/u |
Bouwperiode | 2000 – 2006 | 2000 – 2006 | 2001 – 2006 |
De eerste generatie van de Toyota Previa heeft een bijzonder technisch kenmerk: het is de enige bestelwagen met een middenmotor die de achterwielen aandrijft. De gelijkmatige gewichtsverdeling en het korte design met een grote lengte binnenin brachten heel voordelen met zich mee. De motor was echter slecht toegankelijk en de hele procedure was nogal omslachtig. Dit kan men echter negeren als men rekening houdt met de hoge betrouwbaarheid en de lange onderhoudsintervallen van deze wagen. De DOHC 16-kleps motoren werden speciaal ontwikkeld voor de geringe hoogte en zijn voorzien van een onderhoudsvrije rolketting die de nokkenas aandrijft. De overbrenging van het vermogen wordt standaard verzorgd door een handgeschakelde vijftrapsversnellingsbak. Optioneel was ook een viertraps automatische transmissie van Aisin AW leverbaar. Op verzoek kan de 2.4 ook worden uitgerust met vierwielaandrijving.
Het laatste model in Europa was de Previa XR30/XR40. Toyota nam voor deze auto afscheid van de middenmotor en de achterwielaandrijving. De motoren en aandrijvingen werden nadien vooraan geïnstalleerd. Net als bij zijn voorganger was vierwielaandrijving als optie leverbaar voor de 2.4. De 2.4 en 2.0 D-4D zijn standaard voorzien van een handgeschakelde vijftrapsversnellingsbak. Het topmodel met de 3,0-liter zescilinder motor, dat alleen in Japan verkrijgbaar was, werd voorzien van een automatische transmissie met vier versnellingen. Deze was ook optioneel leverbaar voor de 2.4. Waar de 2.0 liter diesel een gemiddeld verbruik van 7,2 liter had, zijn de benzinemotoren dorstiger. Het verbruik voor de 2,4-liter motor bedraagt 9,5 liter. De grote 3,0 liter motor heeft ongeveer 12,5 liter nodig. Qua emissies zitten de benzinemotoren voor hun bouwjaar in het goede segment. Er was geen roetfilter voor de dieselmotoren. Het trekvermogen bedraagt 1.600 kilogram geremd en 600 kilogram ongeremd.
Afmetingen
De afmetingen van de twee generaties zijn vrijwel gelijk gebleven, ondanks de gewijzigde motorisering. Met een lengte van 4,78 meter, een breedte van 1,79 meter en een hoogte van 1,78 meter is deze wagen een compact ruimtewonder. Het ledig gewicht is afhankelijk van het type motor en de uitrusting en ligt tussen de 1.540 en 1.695 kilogram. De Previa is een comfortabele toerwagen voor vier volwassenen en drie kinderen. De kofferruimte heeft een inhoud van 515 liter. Als de achterbank verwijderd wordt, loopt dit volume op tot 1.185 liter (tot aan de onderkant van de ruit). Als we tot aan het dak meten, dan bedraagt het volume meer dan 2.900 liter.
Dit zijn de belangrijkste gegevens van tweede generatie van de Europese Toyota Previa-modellen:
Technische gegevens | Toyota Previa |
---|---|
Bouwperiode | 1990 - 2019; 2000 - 2006 (2e generatie) |
Lengte, breedte, hoogte | 4,75 - 4,78 m x 1,79 m x 1,78 m |
Wielbasis | 2,90 m |
Inhoud kofferruimte | 515 - 2.927 l |
Leeggewicht | 1.540 - 1.695 kg |
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht | 2.240 - 2.450 kg |
Cilinderinhoud | 1,995 - 2,362 cm³ |
Koppel | 225 - 250 Nm |
Topsnelheid | 175 - 185 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,0 - 13,8 s |
Tankinhoud | 75 liter |
Verbruik | 9,4 - 10,8 l/100 km; 7,2 l/100 km (diesel) |
CO₂-emissies | 226 - 259 g/km; 191 g/km (diesel) |
Varianten
De grote Japanse auto werd tot nu toe in drie generaties gebouwd. De huidige derde generatie werd echter nooit op de Europese markt gebracht. Naast de uitvoeringen Terra, Luna, Soleil en Sol bood men ook de Executive aan. Deze laatste twee waren alleen verkrijgbaar met zes afzonderlijke stoelen. Er waren maximaal acht zitplaatsen.
Prijs
In 2005 bedroeg de instapprijs voor de basisversie van de Toyota Previa met benzinemotor 36.550 euro. De meest eenvoudige dieselvariant kostte 40.250 euro en het topmodel Previa Executive Diesel met zes zitplaatsen was verkrijgbaar vanaf 50.000 euro. Previa occasions zijn zeldzaam en kosten rond de 5.000 euro met een vrij hoge kilometerstand.
De motorrijtuigenbelasting voor de Toyota Previa bedraagt 832 euro per jaar. De verzekering kost 831 euro per jaar.
Design
Exterieur
Dankzij de vlakke voorzijde, die tot stand kwam door de ongebruikelijke motorisering, hadden alle passagiers een uitstekend zicht op de weg. De aerodynamische "eivorm" was in de jaren negentig nog nieuw en daarmee onderscheidde de wagen zich duidelijk van de concurrentie. Het design is van de hand van de Japanner Tokuo Fukuiichi en de Amerikaanse Toyota-ontwerper Calty David Doyle.
Vanaf 2000 waagde Toyota een stap voorwaarts en kreeg de nieuwe Previa een opmerkelijke vorm. De gelijkmatige lijnen van de motorkap en de voorruit lopen door naar het licht aflopende dak aan de achterzijde. Door de zwarte zijstijlen lijkt het dak te zweven. Dankzij de twee schuifdeuren kan men zeer comfortabel in- en uitstappen.
Interieur
De vele grote ramen zorgen voor veel licht en gezelligheid in de Previa. De heldere cockpit past perfect bij het moderne design van het exterieur. De centraal geplaatste en duidelijk zichtbare Optitron display geeft alle belangrijke informatie weer. Het zorgvuldig geplaatste audiosysteem en de boordcomputer maken het dashboard compleet. De vele praktische opbergvakken en bekerhouders zijn verspreid over het interieur en zijn kenmerkend voor Toyota.
Zelfs de standaarduitrusting van de Previa is al ruimschoots voldoende. Elektrische ramen, zelfs in de achterste schuifdeuren, een in de voorruit geïntegreerde antenne, een elektronische startonderbreker en centrale vergrendeling met afstandsbediening zijn allemaal inbegrepen in de basisversie. De duurdere uitvoeringen zijn voorzien van automatische klimaatregeling en in de hoogte verstelbare middenarmsteunen. Vanaf de Linea Luna-uitvoering kunnen de buitenspiegels zelfs elektrisch ingeklapt worden. Vanaf de Linea Sol is het interieur ook voorzien van een naaldhoutdesign en een lederen stuurwiel met naaldhoutapplicaties. De stoelen van alle varianten zijn strak gestoffeerd, zeer comfortabel en ideaal voor lange reizen.
Veiligheid
Op het gebied van de veiligheid slaat de Previa een goed figuur. Hij scoorde zeer goed in de Euro NCAP-crashtest van 2003 en behaalde vier van de vijf sterren. De veiligheid voor meereizende kinderen kreeg drie van de vijf sterren. De bescherming van voetgangers is echter bescheiden en kreeg één van de vier sterren.
De remmen van de Toyota zijn zeer krachtig. Bij een remmanoeuvre aan 100 km/u stopt de auto al na 39,5 meter. De veiligheidsuitrusting omvat gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers. Kinderzitjes kunnen veilig worden bevestigd met het Isofix-bevestigingssysteem. Er zijn airbags voorin, maar zij-airbags ontbreken helaas.
Alternatieven
De VW Sharan, Seat Alhambra en de Ford Galaxy zijn geduchte concurrenten van de Previa. Kwalitatief hoeft de Previa echter niet onder te doen voor zijn tegenstanders.
Ford kondigde in 2006 de tweede generatie Ford Galaxy aan met een lage catalogusprijs. Dit was voor Toyota de aanleiding om de import van de Previa in Europa stop te zetten.
Andere alternatieven zijn de Renault Espace en de Chrysler Voyager. Deze bieden allemaal evenveel ruimte. Al deze tegenhangers van de Previa zijn veel vaker te vinden als occasion en bevinden zich bovendien in lagere prijssegmenten.