Sterke punten
- Goedkoop in aanschaf en onderhoud
- Betrouwbaar
- Zeldzaam
Zwakke punten
- Roestgevoelige dorpels en spatborden
- Weinig ruimte op de tweede zitrij en in de kofferbak
- Zwak chassis
Toyota Paseo : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Paseo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Toyota Paseo
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt
Toyota bZ4X test - Hoe goed is de elektrische suv die Toyota eigenlijk niet wilde maken?
Toyota Yaris GR Sport review: reed elke Yaris maar zo sportief
Toyota Prius (2023) test: de zoete wraak van Toyota
Toyota Corolla (2023) review: hieraan dankt hij zijn sterrenstatus
Goede redenen
Pretentieloze looks en een sportieve sfeer voor een lage prijs.
Solide en betrouwbare technologie** voor dagelijks gebruik.
Goede apparatuur, zoals je mag verwachten van Japanners uit de jaren 90.
Zuinig en goedkoop in onderhoud. Of het nu gaat om belasting, verzekering of de (zelden noodzakelijke) reparaties.
Belangrijkge gegevens
Motor
Er is slechts een kleine keuze aan motoren voor de Toyota Paseo. Voor de jaren '90 was het geïnstalleerde aggregaat een oplossing voor iedereen. Zuinig, betrouwbaar en toch krachtig genoeg om het dagelijkse wegverkeer aan te kunnen. Het is een benzinemotor met 16 kleppen en twee bovenliggende nokkenassen**. Ze voldoen aan de normen van emissieklasse Euro 2 en krijgen dus een groen milieuvignet. De motor werd ook in andere modellen gebruikt. Bijvoorbeeld in de Tercel en de Toyota Corolla. Het heeft een gietijzeren blok en een aluminium cilinderkop.
Van 1991 tot 1995 werd de motor (5E-FE) geleverd met een cilinderinhoud van 1.497 kubieke centimeter en een vermogen van 101 pk bij 6.400 toeren. Hij had een koppel van 124 Newtonmeter. Hij had een multipoint-injectiesysteem, een droge koppeling met één schijf en een handgeschakelde vijfversnellingsbak die het vermogen op de voorwielen overbrengt. Een 4-versnellings automaat was ook beschikbaar. Deze werd echter voornamelijk op de Amerikaanse markt aangeboden. De rijeigenschappen waren heel acceptabel voor begin jaren 90. Een topsnelheid van 180 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,3 seconden maakte het ook mogelijk om op de snelweg de linkerbaan te gebruiken.
Bij de tweede versie in 1996 waren er alleen detailwijzigingen aan de motor die noodzakelijk werden vanwege de toenmalige uitlaatvoorschriften. Zo daalde het vermogen tot 90 pk bij 5.400 toeren en werd het koppel verhoogd tot 130 Newtonmeter. Deze generatie haalde 100 kilometer per uur in 10,9 seconden (coupé) of 11,3 seconden (cabriolet). In Amerika bood Toyota de Paseo aan met een ontsteking zonder verdeler.
De actieradius van de Toyota Paseo bedraagt ongeveer 616 kilometer met een tankinhoud van 45 liter en een gecombineerd verbruik van 7,3 liter per 100 kilometer. De CO₂-emissiewaarden zijn 177 g/km.
Afmetingen
De kleine coupé van de eerste versie (1991 - 1995) heeft een lengte van 4,15 meter, een breedte van 1,66 meter en is 1,25 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,38 meter.
De tweede generatie veranderde nauwelijks iets in termen van externe dimensies. Hij is nu een centimeter langer en de hoogte groeide tot 1,29 meter. Met een volume van 277 liter (360 liter met neergeklapte achterbank) is de kofferbak geschikt voor korte ritten. De achterbank is goedgekeurd voor vier personen en biedt voldoende ruimte tot een lichaamslengte van 1,65 meter.
Het leeggewicht steeg van 939 kilogram in de eerste generatie tot 995 kilogram in de tweede. Het laadvermogen is met slechts 390 kilogram vrij laag.
Prijs
De Toyota Paseo wordt niet meer geproduceerd en is daarom alleen nog als occasion verkrijgbaar. Een Toyota Paseo is al verkrijgbaar vanaf ongeveer 1 .500 euro. Cabrio's kosten gemiddeld 4.000 tot 5.000 euro.
Design
Exterieur
De eerste generatie van de Paseo werd weinig opgemerkt. Dit was niet te wijten aan een gebrek aan betrouwbaarheid of stijl, het miste gewoon iets. Met zijn zachte lijnen kwam hij niet in de buurt van de glorieuze Celica. Zonder het logo van de fabrikant zou je het nauwelijks kunnen herkennen.
De tweede generatie vanaf 1996 leek van een afstand op de eerste. Van dichtbij valt het agressievere nieuwe profiel van de auto op. Een langer radiatorrooster en nieuwe bumpers met geïntegreerde luchtinlaten, evenals een achterspoiler en een ruitenwisser achteraan onderscheiden hem van zijn voorganger. Bovendien zijn de bumpers nu in carrosseriekleur gespoten.
De cabriolet vanaf 1996 onderscheidt zich visueel alleen van de coupé door het drielaagse, handbediende vouwdak. Elke cabriolet werd geproduceerd als coupé en verscheept naar de VS om door American Sunroof Corporation te worden omgebouwd tot cabriolet. Na de ombouw werden de auto's terug naar Japan vervoerd en aan de klanten geleverd.
Een sportievere speciale editie werd ook aangeboden in een kleine serie. Dit omvat 215 banden op 16-inch aluminium velgen, een verlaging van 30 millimeter, een voorspoiler en een achterspoiler van TTE.
Interieur
De heldere cockpit van de Paseo met witte instrumenten en fraai vormgegeven sportstoelen zorgen voor een geslaagd designconcept. In de voorstoelen genieten de passagiers van een royaal gevoel van ruimte. De passagiersstoel schuift naar voren om de toegang tot de achterste zitrij te vergemakkelijken. Maar alleen kinderen hebben hier genoeg ruimte. Een groot glazen dak zorgt voor licht in het passagierscompartiment.
De inrichting van de Paseo laat nauwelijks iets te wensen over (voor die tijd). Ramen en buitenspiegels worden met een druk op de knop bediend, centrale vergrendeling en stuurbekrachtiging zijn standaard. Lederen stoelen, verwarmde stoelen, een audiosysteem en airconditioning waren optioneel. Naast de standaard lakken kon ook een mica metallic lak worden besteld.
Veiligheid
De moderne veiligheidsuitrusting omvat twee airbags, automatische veiligheidsgordels voor met gordelspanners, bescherming tegen zijdelingse botsingen en een ABS-remsysteem met vier sensoren. Bij de cabriolet zijn de A-stijl, de dorpels en het plaatwerk achter de achterbank versterkt. De torsiestijfheid en de stabiliteit zijn dus merkbaar verbeterd.
NHTSA crashtests geven de eerste generatie Paseo drie van de vijf sterren. Bij de tweede generatie vanaf 1996 werden enkele verbeteringen aangebracht. Hierdoor is de waardering verhoogd naar vier sterren.
Alternatieven
De markt voor kleine, sportieve coupés is groot. In de jaren '90 streden bijvoorbeeld Opel Tigra, Ford Puma, Honda Civic en de Mazda MX-3 om klanten. De concurrentie is nog steeds te zien op de weg. De Paseo was al zeldzaam toen hij nog als nieuwe auto verkrijgbaar was.
Thuis speelt de Toyota Celica in een iets hogere klasse. Een slankere vorm, betere prestaties en een sportiever onderstel zijn hier te vinden tegen een hogere prijs. De Toyota Corona Coupé en de Toyota Supra zijn ook sportieve coupés van Toyota.