


Sterke punten
- Zeer compact en wendbaar
- Zuinige motoren
- De kwaliteit van een grotere Toyota
Zwakke punten
- Bagageruimte beperkt
- Achterbank niet voor volwassenen
- Relatief duur voor formaat
Toyota iQ : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota iQ, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Toyota iQ
-
Toyota iQ 1.0 VVTi Aspiration/Automaat/Keyless/Navi/AUX/Clim
€ 7.950,-- 82.973 km
- 06/2009
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
110 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2675 BX HONSELERSDIJK -
Toyota iQ 1.0 VVTi Aspiration
€ 3.450,-- 101.681 km
- 03/2010
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2931 AC KRIMPEN A/D LEK -
Toyota iQ 1.0 VVTi Access
€ 3.450,-- 139.657 km
- 07/2010
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6603 BM WIJCHEN -
Toyota iQ 1.0 VVTi Comfort Airco 15"Lm velgen Stuurbekr NL A
€ 2.850,-- 236.231 km
- 12/2010
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6921 GX DUIVEN -
Toyota iQ 1.0 VVTi Comfort AIRCO/NL AUTO/LM VELGEN
€ 4.699,-- 111.510 km
- 09/2010
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- 6 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
105 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3083 AL ROTTERDAM -
Toyota iQ 1.0 VVTi Aspiration | bluetooth | all-season-bande
€ 5.500,-- 118.588 km
- 02/2011
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9331 CB NORG -
Toyota iQ 1.0 VVTi Comfort
€ 2.950,-- 204.090 km
- 08/2009
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4761 ZZ ZEVENBERGEN -
Toyota iQ 1.0 VVTI ASPIRATION | NL-AUTO! | DEALER OH!
€ 3.995,-- 138.468 km
- 01/2009
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7691 BK BERGENTHEIM -
Toyota iQ ASPIRATION CLIMA STANDKACHEL ELEK-SPIEGELS PARK-SE
€ 4.640,-- 144.230 km
- 11/2010
- 51 kW (69 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7421 ZN Deventer -
Toyota iQ 1.0 Multidrive +
€ 6.250,-- 133.521 km
- 08/2011
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
4,8 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
110 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1521 Zaanstad -
Toyota iQ 1.0 VVTi Aspiration
€ 4.999,-- 164.946 km
- 03/2012
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4905 AA OOSTERHOUT -
Toyota iQ 1.0 VVTi Comfort, Airco, Keyless, Lage Km Stand. Z
€ 6.250,-- 44.558 km
- 01/2009
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6114 BR SUSTEREN -
Toyota iQ iQ 1.0 VVTi Aspiration
€ 3.000,-- 195.929 km
- 04/2009
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7707AX Balkbrug -
Toyota iQ 1.0 VVTi Aspiration, Navigatie
€ 4.450,-- 117.048 km
- 08/2009
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6441 PA BRUNSSUM -
Toyota iQ 1.0 VVTi Comfort | Airco | Radio CD | Goedkoop Rij
€ 2.950,-- 214.405 km
- 07/2009
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7821 AC EMMEN -
Toyota iQ 1.0 VVTi Aspiration 1e eigenaar
€ 4.950,-- 102.948 km
- 04/2009
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5804 AK VENRAY -
Toyota iQ 1.0 VVTi Sport (YOUNGTIMER, NAP, AIRCO, SPORTSTOEL
€ 4.945,-- 123.407 km
- 07/2009
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2921 LP Krimpen aan de IJssel -
Toyota iQ 1.0 VVTi Comfort Nwe APK airco
€ 3.250,-- 204.363 km
- 02/2009
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2931 AC KRIMPEN A/D LEK -
Toyota iQ 1.0 VVTi Black Edition, Airco, 4-zits, Parrot, tre
€ 4.940,-- 160.929 km
- 01/2010
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6931 KA WESTERVOORT -
Toyota iQ 1.0 VVTi Comfort | Navigatie | Airco | LM velgen |
€ 5.695,-- 149.763 km
- 11/2010
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6825 MB ARNHEM
Interesse in een Toyota iQ
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt

Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt

Toyota bZ4X test - Hoe goed is de elektrische suv die Toyota eigenlijk niet wilde maken?

Toyota Yaris GR Sport review: reed elke Yaris maar zo sportief

Toyota Prius (2023) test: de zoete wraak van Toyota

Toyota Corolla (2023) review: hieraan dankt hij zijn sterrenstatus
Goede redenen
- Zeer compacte afmetingen en daardoor bijzonder wendbaar
- Zuinige motoren, wat wordt versterkt door het lage gewicht van de auto
- Bouwkwaliteit van hetzelfde niveau als de grotere Toyota-modellen
- Innovatieve auto en onderscheidende keuze in het compacte segment
Technische gegevens
Motorisatie
De Toyota iQ was leverbaar met keuze uit drie verschillende motoren: een 1,0-liter driecilinder benzinemotor, een 1,3-liter driecilinder benzinemotor en een 1,4-liter viercilinder dieselmotor. Standaard was de Toyota iQ voorzien van een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen, met een CVT-automaat als optie. De diesel was er alleen met handgeschakelde transmissie. De Toyota iQ heeft altijd voorwielaandrijving.
Afmetingen
De Toyota iQ is net geen drie meter lang, net geen 1,7 meter breed en exact 1,5 meter hoog. De wielbasis meet precies twee meter. Met deze afmetingen is hij net ietsje langer en breder dan de bekende Smart Fortwo, maar het verschil is niet groot. Het verschil is wel net groot genoeg om de Toyota iQ te kunnen voorzien van een (kleine) achterbank. De bagageruimte van de Toyota iQ is wel beperkt en meet officieel zelfs maar 32 liter. Wanneer er geen passagiers zijn kan wel de achterbank als aanvullende bagageruimte worden gebruikt.
De belangrijkste specificaties op een rij
Toyota iQ | |
---|---|
Marktintroductie | 2008 |
Lengte x breedte x hoogte | 2,99 x 1,68 x 1,50 m |
Wielbasis | 2,00 m |
Inhoud bagageruimte | 32 l |
Ledig gewicht | 820-920 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.210-1.285 kg |
Cilinderinhoud | 998-1.364 cm3 |
Vermogen | 50 kW (68 pk)-72 kW (98 pk) |
Koppel | 91-190 Nm |
Topsnelheid | 150-170 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 14,7-10,7 sec |
Tankinhoud | 32 l |
Verbruik | 4,0-5,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 99-120 g/km |
Varianten
In de eerste plaats is de Toyota iQ geleverd in verschillende merkvarianten. Zo is de auto in Noord-Amerika bekend als de Scion iQ. Scion was een submerk van Toyota, gericht op de jongere doelgroep. Heel opmerkelijk is dat de Toyota iQ ook korte tijd is verkocht als Aston Martin Cygnet. Door de kleine en zuinige Toyota iQ onder eigen naam te leveren, kon Aston Martin de gemiddelde CO2-emissie van zijn modelaanbod naar beneden brengen. De Aston Martin Cygnet was verder voorzien van een aangepast exterieurdesign en extra luxe aan boord en alleen leverbaar met de krachtigste motor.
Van de Toyota iQ zijn verschillende speciale uitvoeringen gepresenteerd, maar bijna allemaal bleven die beperkt tot een conceptcar. Een ervan ging echter daadwerkelijk in productie: GRMN iQ Supercharger, gelimiteerd op 100 exemplaren. Die auto is een soort productieversie van de iQ Racing Concept. GRMN is de toenmalige naam van de Toyota-autosportafdeling, tegenwoordig Toyota Gazoo Racing.
Prijzen
Afhankelijk van de uitvoering had de Toyota iQ in Nederland een oorspronkelijke vanafprijs van tussen de 12.000 en ruim 20.000 euro. De Toyota iQ is in Nederland niet superveel verkocht, maar voor het soort auto kunnen de verkopen toch wel als succesvol worden beschouwd. Op de occasionmarkt is een best ruim aanbod van Toyota iQ occasions beschikbaar. Reken daarbij op prijzen van zo’n 2.000 tot 12.000 euro. Uiteraard geldt dat de laagste prijs wordt gerekend voor vroege exemplaren met veel kilometers op de teller en dat de hogere prijzen gelden voor late modellen met lage kilometerstanden en/of exemplaren in bovengemiddeld mooie staat. Voor een dergelijk kleine auto kun je het prijsniveau als relatief hoog beschouwen, al zet de Toyota iQ daar wel zijn zeer goede betrouwbaarheid en zuinige motoren tegenover. Bovendien zorgt het lage gewicht ook voor een laag bedrag in wegenbelasting.
Design
Buitenkant
De Toyota iQ is een zeer compacte driedeurs hatchback. In vergelijking met directe concurrent Smart Fortwo is de Toyota iQ ietsje langer, maar nog steeds zeer kort. Het is echter niet mogelijk om de Toyota iQ (passend) dwars in een parkeervak te zetten, zoals Smart Fortwo-eigenaren in een drukke stad nog wel eens doen. De rechte achterzijde maakt de relatief grote binnenruimte mogelijk. Qua vormgeving ligt de Toyota iQ keurig in lijn met de toenmalige designtaal van Toyota, met een paar opvallende elementen zoals de halfronde achterste zijruitjes.
Binnenkant
De Toyota iQ heeft zeer compacte buitenmaten, maar gaat vanbinnen slim om met de beperkte ruimte. De auto mag dan iets langer zijn dan de bekende Smart Fortwo, hij biedt daardoor wel een ruimte voor een achterbank, terwijl de Smart altijd een tweezitter is. De achterbank van de Toyota iQ is wel vooral bedoeld voor kinderen, of kleine volwassenen. De bagageruimte van de Toyota iQ is zeer beperkt, maar als er geen passagiers zijn kan wel de achterbank als aanvullende bagageruimte worden gebruikt. De bouwkwaliteit van het interieur is van hetzelfde hoge niveau als bij andere Toyota modellen. In dat opzicht heb je niet het idee in zo’n klein autootje te zitten.
Veiligheid
Ondanks de compacte afmetingen zit het met de veiligheid van de Toyota iQ wel goed. Het veiligheidsinstituut Euro NCAP heeft de auto beoordeeld met de maximale score van vijf sterren. Vooral op het gebied van de bescherming van volwassen inzittenden blinkt het model uit, met een score van maar liefst 91%. Verder heeft de Toyota iQ voor een auto uit zijn segment opvallend veel veiligheidsuitrustingen aan boord. Van voor de hand liggende zaken zoals ABS en airbags tot systemen zoals ESP, tractiecontrole en Brake Assist.
Alternatieven
De Toyota iQ was een model in het zeer compacte segment. De auto is zo klein, dat er maar weinig echt directe concurrenten zijn. De meest directe concurrent is de Smart Fortwo, de iconische mini-stadsauto. De Toyota iQ is zelfs speciaal ontwikkeld als alternatief voor de Smart Fortwo. Eventueel kan ook de moderne Fiat 500 als alternatief voor de Toyota iQ worden gezien, al speelt een aansprekend retrodesign bij de Fiat wel een grotere rol dan puur de praktische eigenschappen, zoals bij de Toyota iQ. Verder neemt de Toyota iQ, zeker qua prijsklasse, het op tegen meer gangbare stadsauto’s zoals Toyota’s eigen Aygo, maar ook diens concurrenten: de Citroën C1 en de Volkswagen Up. Dit soort stadsauto’s zijn wat groter dan de Toyota iQ en hebben daarmee meer interieurruimte te bieden, zoals een volwaardige achterbank en/of bagageruimte. Op een krappe parkeerplaats gaat de Toyota iQ er echter met de winst vandoor.