Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-highlander-front

Toyota Highlander

1 / 3
toyota-highlander-front
toyota-highlander-side
toyota-highlander-back

Sterke punten

  • Zeer veel ruimte
  • Hoog uitrustingsniveau
  • Altijd hybride

Zwakke punten

  • Beperkt in motorvarianten
  • Hoge aanschafprijs
  • Overhellen in bochten

Toyota Highlander : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Highlander, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Highlander: familie-SUV voor hoge eisen

De Toyota Highlander maakt sinds 2001 deel uit van het gamma van Toyota, maar is pas sinds 2020 in Nederland verkrijgbaar. De comfortabele, ruime SUV is uitgerust met vele technologieën en biedt veel ruimte voor het hele gezin en bagage. Hij is alleen als hybride verkrijgbaar. Lees meer.

Interesse in een Toyota Highlander

Toyota Highlander occasions
Toyota Highlander nieuwe auto's
Toyota Highlander dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Tot zeven zitplaatsen, ideaal voor grote gezinnen
  • Modern interieur met erg veel comfort
  • Uitgebreid pakket aan veiligheidssystemen
  • Zeer comfortabel en efficiënte aandrijflijn

Technische gegevens

Motorisatie

Geheel in lijn met de kennis en ervaring van Toyota is de Highlander er met een hybride-aandrijflijn. Het is overigens de enige aandrijflijn die je kunt bestellen voor de Toyota Highlander in Europa. Er zijn dus geen benzine- of dieselmotoren beschikbaar, evenmin een plug-in hybride.

Dankzij de combinatie van benzinemotor en elektromotor beschikt de grote SUV over relatief veel vermogen. Met het systeemvermogen van 182 kW (248 pk) accelereert de Highland naar 100 km/u in 8,3 seconden - een zeer goede waarde voor een zevenzitter van dit formaat. De maximumsnelheid is 180 km/h. Ondanks het hoge vermogen en de grote afmetingen belooft Toyota een verbruik van slechts 6,6 liter benzine per 100 kilometer.

Ook de andere eigenschappen van de hybride-motor zijn overtuigend, over de hele lijn. Schakelen is verleden tijd dankzij een traploze transmissie op de vooras en een elektromotor met een vaste overbrenging op de achteras. De kracht van de elektro- en benzinemotor wordt verdeeld over alle vier de wielen. Vierwielaandrijving is standaard en kost dus niets extra.

Afmetingen

De Toyota Highlander is standaard voorzien van zeven zitplaatsen en dus een derde zitrij. Om zeven zitplaatsen te kunnen aanbieden, moet de carrosserie uiteraard groot genoeg zijn. De Highlander bijna vijf meter lang en bijna twee meter breed. Dit is ook te merken aan het leeggewicht van meer dan 2.000 kilogram.

De enorme wielbasis van 2,85 meter komt direct ten goede aan het interieur: hier kunnen alle passagiers rekenen op een enorme been- en hoofdruimte. Zelfs op de derde zitrij is de ruimte nog alleszins aardig te noemen. De ruime kofferbak is ook voor meer dan alleen dagelijks gebruik geschikt. De Highlander biedt onder meer een laadvolume van 332 liter als zevenzitter, 865 liter als vijfzitter en zelfs een indrukwekkende 1.909 liter als alle stoelen op de tweede en derde rij zijn neergeklapt.

Dankzij de krachtige motoren en het hoge gewicht is de Toyota Highlander ook uitstekend geschikt als trekauto voor grote en zware aanhangwagens. De fabrikant geeft een maximaal trekvermogen van 2.000 kilogram op.

De belangrijkste specificaties op een rij

TOYOTA HIGHLANDER
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,96 m x 1,93 x 1,75 m
Wielbasis 2,85 m
Inhoud bagageruimte 332 – 1.909 l
Ledig gewicht 1.990 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.720 kg
Cilinderinhoud 2.487 cm3
Vermogen 182 kW (248 pk)
Koppel 270 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,3 sec
Tankinhoud 65 l
Verbruik 6,6 – 7,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 149 – 160 g/km

Varianten

De Toyota Highlander is verkrijgbaar in drie verschillende uitrustingslijnen: Style, Executive en Premium. Laatstgenoemde uitvoering biedt het hoogste comfort. De uitgebreide standaarduitrusting, zelfs vanaf de basisversie, is een van de grote troeven van de Highlander.

Zo heeft de Toyota Highlander in de Style basisuitvoering LED-dagrijverlichting en achterlichten, 18-inch lichtmetalen velgen, een Smart Key-systeem en automatische klimaatregeling met 3 zones. Extra comfort wordt geboden door elektrische stoelverstelling voor de voorstoelen, een verwarmbare voorruit en draadloze telefoonlader. Andere functionaliteiten die je vindt in de basisuitvoering zijn adaptieve cruise control, CarPlay en Android Auto, parkeercamera’s en een 8-inch touchscreen.

De Executive-uitvoering doet daar nog een schepje bovenop met als belangrijkste meeruitrusting geluidwerend glas, kick sensor voor de elektrisch openende achterklep en LED-koplampen. Het interieur is voorzien van stoelbekleding in geperforeerd leder, geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel, verwarmbaar stuurwiel en extra verlichting in bijvoorbeeld de opbergvakken in de portieren. Verder krijg je JBL Audio, 20-inch lichtmetalen wielen en titaniumkleurige bodembeschermplaten achter.

De Premium-uitvoering is het topmodel van de Highlander. Deze uitvoering is onder meer voorzien van titaniumkleurige bodembeschermplaten voor en achter, achterbankverwarming, digitale binnenspiegel, stoelventilatie voorin, panoramic view monitor, Head-up display en zwarte 20-inch lichtmetalen wielen.

Prijzen

Dankzij de zeer goede standaarduitrusting en de aantrekkelijke hybride-aandrijflijn biedt de Toyota Highlander een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Toch is de SUV allesbehalve goedkoop met een basisprijs vanaf 73.500 euro. De Executive-uitvoering is met 83.000 euro bijna 10.000 euro duurder dan het ‘instapmodel’. De Premium-topuitvoering mag voor minimaal 86.000 euro mee van de dealer.

Uiteraard kun je uitwijken naar de occasionmarkt voor een Toyota Highlander waar de kop vanaf is. Dat wil overigens niet zeggen dat je ze daar heel veel goedkoper gaat vinden. Dat komt voornamelijk omdat de auto nog niet lang verkrijgbaar is op de Nederlandse markt. Dat resulteert erin dat je minimaal 55.000 euro kwijt bent voor een exemplaar van één van de eerste bouwjaren en met wat kilometers op de klok.

Design

Buitenkant

Gezien het formaat kan je niet zo makkelijk om de Highlander heen. Ondanks de afmetingen van de auto oogt hij niet lomp of pompeus. Wel kun je goed aan het exterieur zien met welke uitvoering je te maken hebt. Het uiterlijk wordt met iedere trede omhoog op de uitvoeringsladder steeds een beetje dikker. Vooral de zwarte accenten op de Premium-uitvoering staan de SUV goed.

Binnenkant

Een van de grootste pluspunten van de Toyota Highlander is het interieur. Passagiers profiteren niet alleen van zeer veel ruimte, maar ook van een extreem hoog comfortniveau. De uitgebreide standaarduitrusting speelt zijn rol, maar de verhoogde zitpositie en de comfortabele stoelen maken de Highlander ook tot de ideale keuze voor lange ritten. Wie ook veel waarde hecht aan een stille geluidsomgeving, profiteert van de zeer goede isolatie van de carrosserie. De bedieningselementen van de Toyota Highlander zijn eenvoudig, intuïtief en goed doordacht.

Veiligheid

De Toyota Highlander is een zeer veilige auto. Niet alleen vanwege zijn grote carrosserie, maar ook vooral vanwege het uitgebreide pakket aan veiligheidsvoorzieningen aan boord. Toyota biedt dit standaard aan op hun modellen onder de noemer Toyota Safety Sense. Dit pakket omvat onder meer Intelligent Adaptive Cruise Control, Pre-Collision System incl. stuurfunctie met voertuig, fietsers (dag) en voetgangers (dag+nacht) detectie (tegemoetkomend en afslaand), Automatic High Beam, Road Sign Assist, Lane Departure Alert, Lane Trace Assist en vermoeidheidsherkenning. De veiligheidssystemen zijn uit te breiden met Rear Cross Traffic Alert incl. remfunctie en Panoramic View Monitor. De Toyota Highlander werd bekroond met de maximale score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest.

Alternatieven

De Ford Explorer is het beste alternatief voor de Toyota Highlander en overtuigt met een vergelijkbare hoeveelheid ruimte. Bovendien is deze auto ook voorzien van een hybride aandrijflijn – weliswaar een plug-in hybride.

Als je liever iets kleiners wilt, raden wij je de Toyota RAV 4 aan. De moderne SUV uit eigen stal biedt vooral perfect dagelijks comfort en overtuigt met een goede veiligheid en vele uitrustingsdetails. De RAV 4 is er met een soortgelijke hybride aandrijflijn als de Highlander en als plug-in hybride.

FAQ

Wat kost een nieuwe Toyota Highlander?
Prijzen voor de grootste SUV van Toyota beginnen bij een kleine 75.000 euro.
Is de Toyota Highlander een hybride?
Ja, de Highlander is een hybride. Hij laadt op door rijden, remmen en uitrollen. Je hebt dus geen stekker nodig.
Wat kan de Toyota Highlader trekken?
De Toyota Highlander mag maximaal 2.000 kg trekken. Flinke caravans of aanhangers zijn dan ook geen probleem voor deze hybride SUV.

Meer informatie

Motorvermogen

Meer details