Sterke punten
- Zeer goede rijeigenschappen
- Boxermotor heeft goede betrouwbaarheid
- Goede prijs-prestatieverhouding
Zwakke punten
- Motor zou krachtiger mogen zijn
- Relatief weinig luxe aan boord
- Dagelijks gebruiksgemak is beperkt
Toyota GT86 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota GT86, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Toyota GT86
-
Toyota GT86 GT86 2.0 D-4S Sport
€ 31.500,-- 25.000 km
- 11/2016
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7261ST Ruurlo -
Toyota GT86 Automaat Supercharger HKS RHD
€ 21.999,-- 165.000 km
- 04/2013
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
7,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-6717ls Ede -
Toyota GT86 2.0 D-4S*Handgeschakeld*
€ 22.950,-- 176.768 km
- 10/2013
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
181 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2841 LV MOORDRECHT -
Toyota GT86 2.0 D-4S Good condition with engine update!!!
€ 24.888,-- 102.763 km
- 08/2013
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
181 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5684 PN BEST -
Toyota GT86 TRD EDITION 96/1500
€ 29.950,-- 24.000 km
- 06/2015
- 150 kW (204 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2712JG Zoetermeer
Interesse in een Toyota GT86
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt
Toyota bZ4X test - Hoe goed is de elektrische suv die Toyota eigenlijk niet wilde maken?
Toyota Yaris GR Sport review: reed elke Yaris maar zo sportief
Toyota Prius (2023) test: de zoete wraak van Toyota
Toyota Corolla (2023) review: hieraan dankt hij zijn sterrenstatus
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer goede rijeigenschappen: hier staat rijplezier nog voorop
- Boxermotor is onderscheidende maar betrouwbare techniek én zorgt voor een goed geluid
- Voor een sportwagen met dergelijke prestaties is de prijs best scherp te noemen
- Zet Toyota weer op de kaart als fabrikant van auto’s die niet alleen verstandig, maar ook leuk zijn
Technische gegevens
Motorisatie
De Toyota GT86 is altijd voorzien van een 2,0-liter viercilinder boxermotor. Dat is een benzinemotor waarbij de cilinder horizontaal tegenover elkaar liggen. Het is een tegenwoordig ongebruikelijk motortype, dat vooral nog bekend is van het merk Subaru. Met dat merk heeft Toyota dan ook samengewerkt voor de ontwikkeling van de GT86. De motor is daarbij afkomstig van Subaru. De boxermotor levert een vermogen van 147 kW (200 pk) en een maximum koppel van 205 Nm. De transmissie heeft altijd zes versnellingen. Standaard schakel je zelf, maar een automaat was optioneel ook leverbaar. De Toyota GT86 heeft altijd achterwielaandrijving.
Afmetingen
De Toyota GT86 is met een lengte van net iets meer dan vier meter een vrij compacte sportauto. De breedte blijft bovendien beperkt tot net geen 1,8 meter en de hoogte meet slechts 1,3 meter. De wielbasis is met 2,6 meterook compact, wat de wendbaarheid ten goede komt. De Toyota GT86 heeft een achterbank, maar die is erg krap. Daardoor is de auto in de praktijk vooral een tweezitter. De bagageruimte meet een relatief krappe 243 liter, al kun je de achterbank ook voor bagage gebruiken.
De belangrijkste specificaties op een rij
Toyota GT86 | |
---|---|
Marktintroductie | 2012 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,24 m x 1,77 m x 1,28 m |
Wielbasis | 2,57 m |
Inhoud bagageruimte | 243 l |
Ledig gewicht | 1.205 – 1.238 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.670 – 1.700 kg |
Cilinderinhoud | 1.998 cm3 |
Vermogen | 147 kW (200 pk) |
Koppel | 205 Nm |
Topsnelheid | 210 – 226 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,2 – 7,6 sec |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 7,8 – 8,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 164 – 180 g/km |
Varianten
In de eerste plaats zijn er een aantal merkvarianten van de Toyota GT86. Het model is ontwikkeld in samenwerking met Subaru, dat de auto zelf ook aanbiedt als Subaru BRZ. In Noord-Amerika werd de auto ook geleverd als Scion FR-S. Scion was een sportief submerk van Toyota. Blijven we bij de Toyota versie, dan zijn er ook nog wat speciale varianten in de vorm van bijvoorbeeld de Special Edition, de Sport Unlimited en de Black Edition. In al deze gevallen gaat het vooral om een speciale samenstelling van uitrustingen. Met sportieve prestaties verschillen ze weinig van elkaar.
Prijzen
De Toyota GT86 had in Nederland een nieuwprijs die varieerde van 40.000 tot 65.000 euro. Daarbij geldt vooral dat de auto in de loop der jaren geleidelijk steeds duurder werd en dat kwam vooral door de verhoging van de bpm, de op emissie gebaseerde aanschafbelasting voor nieuwe auto’s. Daarmee was de Toyota GT86 in Nederland duurder dan in het buitenland, wat ervoor heeft gezorgd dat er relatief weinig van zijn verkocht. Wel zijn later de nodige exemplaren via grijze import naar ons land gekomen. Desondanks is het occasionaanbod relatief beperkt, maar uitgebreid genoeg voor een goede prijsindicatie. Een Toyota GT86 occasion is te vinden voor prijzen van zo’n 18.000 tot 22.000 euro. Uitschieters zijn enkele exemplaren in bijzondere uitvoeringen, waarvoor tot ca. 40.000 euro wordt gevraagd. Ondanks dat de Toyota GT86 zich goed leent voor customizing, zijn veruit de meeste exemplaren in Nederland gewoon nog in nette en originele staat.
Design
Buitenkant
De Toyota GT86 is een compacte sportcoupé. De auto is ontwikkeld in samenwerking met Subaru. Beide merken leveren een eigen variant van de auto, maar qua vormgeving zijn beide versies vrijwel identiek. Dat zorgt ervoor dat de Toyota GT86 een designtaal heeft die wat meer in lijn ligt met Subaru dan met de andere modellen van Toyota. Verder heeft de Toyota GT86 een vrij klassieke sportautovormgeving, met een lange lage motorkap en een korte achterzijde.
Binnenkant
In het interieur staan sportieve prestaties voorop. Er is relatief weinig luxe te vinden. Bij het basismodel is zelfs een radio niet standaard aanwezig. Voorin zit je in kuipstoelen zoals die ook in de autosport zijn te vinden. De Toyota GT86 heeft een achterbank, maar die is erg krap en in de praktijk meer geschikt om te gebruiken als extra bagageruimte. Optioneel is het interieur wel te voorzien van zaken als infotainment met touchscreen en navigatieen lederen en/of alcantara bekleding.
Veiligheid
De Toyota GT86 is niet getest door het veiligheidsinstituut Euro NCAP, maar wel door de Amerikaanse tegenhanger ervan, het IIHS. Dat beoordeelde de auto zelfs met hun een na hoogste onderscheiding: de Top Safety Pick. Ondanks de sportiviteit zijn zaken als ABS, ESP, airbags en andere veiligheidsvoorzieningen namelijk gewoon standaard aanwezig en ook biedt de auto goede bescherming bij een aanrijding.
Alternatieven
De meest directe concurrent van de Toyota GT86 komt uit eigen huis, in de vorm van de vrijwel identieke Subaru BRZ. Dat is vrijwel volledig dezelfde auto, met alleen iets andere bumpers en natuurlijk andere logo’s. De keuze tussen de Toyota GT86 en de Subaru BRZ maak je vooral op basis van algemene voorkeur voor een van de twee merken. Een praktisch voordeel van de Toyota GT86 is dat dat model in Nederland veel beter is te vinden dan de Subaru variant.
Een andere relatief betaalbare sportauto is de Mazda MX-5. Voor een vergelijkbare prijs biedt die vergelijkbare sportieve prestaties. Een lichtgewicht constructie, achterwielaandrijving en een laag zwaartepunt zorgen voor aansprekende rijeigenschappen. Een belangrijk verschil tussen de Mazda MX-5 en de Toyota GT86 is dat de Mazda altijd een cabriolet is. Wel heeft de nieuwste modelgeneratie een RF-variant met stalen klapdak. Andere relatief voordelige sportauto’s zijn de Nissan 350Z of Nissan 370Z. Over het algemeen zijn deze sportcoupés iets duurder dan de Toyota GT86, maar daar zetten ze wel meer motorvermogen en hogere prestaties tegenover.
Trek je het begrip ‘sportauto’ iets breder, dan kan je ook een Amerikaanse muscle car in overweging nemen. Met name de Ford Mustang is ook in Europa wel goed beschikbaar. Hoewel het goed mogelijk is om een voordelige Ford Mustang te vinden, liggen de prijzen van exemplaren die ongeveer even oud zijn als de Toyota GT86 wel wat hoger. Ook heeft een muscle car een heel ander soort beleving dan sportauto’s zoals de Toyota GT86.