Sterke punten
- Sublieme rijdynamiek
- Krachtigere motor dan voorganger
- Heerlijk analoge rijervaring
Zwakke punten
- Beperkte productie
- Zou nog iets meer pit kunnen gebruiken
- Afwerkingsniveau interieur
Toyota GR86 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota GR86, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Toyota GR86
-
Toyota GR86 2.4 Premium NL-Auto Camera Stoelverwarming Apple C
€ 52.950,-- 8.653 km
- 02/2023
- 172 kW (234 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
200 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7943 PG MEPPEL -
Toyota GR86 2.4 Premium
€ 59.750,-- 6.991 km
- 01/2024
- 174 kW (237 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
200 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4906 CZ OOSTERHOUT -
Toyota GR86 2.4 Premium
€ 53.899,-BTW verrekenbaar - 17.782 km
- 01/2023
- 172 kW (234 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
200 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7543 BG ENSCHEDE
Interesse in een Toyota GR86
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Toyota GR86 review - Snik! De perfecte betaalbare sportauto is niet betaalbaar
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt
Toyota bZ4X test - Hoe goed is de elektrische suv die Toyota eigenlijk niet wilde maken?
Toyota Yaris GR Sport review: reed elke Yaris maar zo sportief
Toyota Prius (2023) test: de zoete wraak van Toyota
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Dankzij de tot 2,4 liter opgeboorde boxermotor is er nu meer vermogen en koppel aanwezig, waardoor de GR86 zich in meer omstandigheden op zijn gemak voelt.
- Het design van de GR86 heeft duidelijk hetzelfde silhouet als zijn voorganger, maar met meer moderne details die het verschil maken.
- Prioriteit nummer één van de Toyota GR86 is nog steeds fun, maar het nieuwe model voegt er nog wat extra scherpte en precisie aan toe.
- Het interieur is niet volledig nieuw, maar krijgt wel een nieuw infotainmentsysteem en digitale tellers om weer up-to-date te zijn.
Belangrijke gegevens
Motoren
Er is maar één motor, een 2,4 liter grote viercilinder boxermotor van Subaru zónder turbo, met 234 pk en 250 Nm, goed voor een sprintje van 0 tot 100 km/u in 6,3 seconden. Je hebt de keuze tussen een handgeschakelde of een automatische zesversnellingsbak, maar achterwielaandrijving heb je altijd.
Afmetingen
De Toyota GR86 is quasi exact even groot gebleven als zijn voorganger, met een lengte van 4,27 meter, een breedte van 1,78 meter en een hoogte van 1,31 meter. Met een gewicht van 1.268 kilo is hij iets zwaarder geworden, al wordt dat gecompenseerd door een lager zwaartepunt en meer koetswerkstijfheid.
Productie | Sinds 2022 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,2 m, 1,8 m, 1,3 m |
Wielbasis | 2,6 m |
Inhoud bagageruimte | 226 l |
Ledig gewicht | 1.268 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.670 kg |
Cilinderinhoud | 2.387 cm³ |
Maximaal koppel | 250 Nm |
Topsnelheid | 226 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 6,4 s |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 8,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 198 g/km |
Uitvoeringen
In Nederland kan je de Toyota GR86 in twee smaakjes krijgen: de Pure met 17-inch velgen, een achteruitrijcamera en een 8-inch infotainmentscherm met smartphonekoppeling, of de GR86 Premium met 18-inch velgen, Blind Spot monitoring, RCTA parkeerhulp en een lederen interieur met stoelverwarming.
Nieuw- en occasionprijzen
De Toyota GR86 is te koop vanaf 60.995 euro voor de Pure en 64.495 euro voor de Premium. De automaat kost iets meer en ligt rond de 65.995 euro. Opgelet: er komen maar twee productiejaren van de GR86, die werd gelanceerd in 2022, dus je moet snel zijn om er eentje te bemachtigen.
Momenteel (Oktober 2022) worden er geen occasions van dit model aangeboden.
Design
Exterieur
De Toyota GR86 is overduidelijk een evolutie van zijn voorganger, maar gezien de ouderwetse inborst van het model, stoort zijn ouderwets design niet. Het is nog een typische compacte tweedeurs coupé die je nog maar zelden ziet, met toch een iets sportievere look dan zijn voorganger dankzij de nieuwe bumpers, lichtblokken en iets bredere wielen.
Interieur
Het interieur stamt duidelijk ook nog van de vorige generatie, maar werd wel op de belangrijke punten gemoderniseerd: er is een nieuw infotainmentsysteem met smartphonekoppeling, er zijn digitale tellers en het algemene design werd wat strakgetrokken, maar daar blijft het bij. Toch is het een ideale omgeving voor liefhebbers van sportief rijden: analoog, met de digitale ondersteuning die we tegenwoordig gewend zijn van moderne wagens. De Toyota GT86 was niet voorzien voor lange chauffeurs van meer dan 1,90 meter, vermoedelijk is dat ook zo bij de nieuwe generatie.
Rijhulp en veiligheid
De Toyota GR86 werd (nog) niet getest door Euro NCAP, maar wel door de Amerikaanse IIHS, die het model een zeer goede score gaf qua passieve botsveiligheid en qua actieve veiligheidssystemen. Enkel het monteren van een kinderzitje zou gemakkelijker kunnen. Deze nieuwe generatie heeft dan ook een groot deel van Subaru’s veiligheidssystemen overgenomen, al blijft een stuurhulp achterwege om de sportiviteit van het model niet te compromitteren.
Alternatieven
Wie op zoek is naar een andere compacte coupé die een flinke dosis rijplezier biedt, moet misschien eens met een Alpine A110 gaan testrijden. Die is nog iets sportiever dankzij zijn middenmotor en zijn versnellingsbak met dubbele koppeling, maar biedt bijna evenveel rijplezier. De Porsche Cayman is nog iets sportiever, en vooral een stuk duurder. Gek genoeg is er nog een concurrent voor de GR86 binnen het gamma van Toyota zelf: de GR Yaris, die praktisch even veel kost, maar een heel ander type rijplezier neerzet dankzij zijn krachtige turbomotor en zijn vierwieltractie.