Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Toyota C-HR 1.jpg

Toyota C-HR

1 / 3
Toyota C-HR 1.jpg
Toyota C-HR 2.jpg
Toyota C-HR 3.jpg

Sterke punten

  • Betrouwbare hybride-techniek
  • Goede veiligheidsuitrusting
  • Design lekker opvallend

Zwakke punten

  • Krap achterin
  • Grote dode hoek achterzijde
  • Design smaakgevoelig

Toyota C-HR : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota C-HR, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 38.040,-*
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota C-HR: de eigenzinnige compacte SUV

Met de Toyota C-HR begeeft Toyota zich sinds 2016 in het compacte SUV-segment en het merk doet dat met een, zeker voor Toyota-begrippen, opvallende vormgeving. Natuurlijk is ook de voor het merk kenmerkende hybride-techniek aanwezig. Lees meer

Interesse in een Toyota C-HR

Toyota C-HR occasions
Toyota C-HR nieuwe auto's
Toyota C-HR dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Voorzien van betrouwbare en zuinige aandrijftechniek, zeker als hybride
  • Bovengemiddeld goede veiligheidsuitrusting voor zijn segment
  • Het design is smaakgevoelig, maar zeker voor Toyota-begrippen ook lekker opvallend
  • Tien jaar overdraagbare fabrieksgarantie

Technische gegevens

Motorisatie

In Nederland was de eerste generatie Toyota C-HR leverbaar met 1,2-liter viercilinder turbobenzinemotor, een 1,8-liter viercilinder benzinemotor met hybride-techniek en later ook een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met hybride-techniek. Bij de tweede generatie, die in 2024 op de markt kwam, is de 1,8-liter de standaardmotor met de 2,0-liter hybride als optie.

Nieuw is een 2,0-liter plug-in hybride aandrijflijn. Daarmee kan de CH-R ook korte afstanden volledig elektrisch rijden. Buiten Nederland/Europa waren ook 2,0-liter benzinemotoren zonder hybride-techniek leverbaar. De niet-hybride 1,2-liter was standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, met een CVT-automaat als optie. De hybride-modellen hebben altijd een CVT-automaat. De Toyota C-HR heeft altijd voorwielaandrijving. Een versie met vierwielaandrijving is er niet.

Afmetingen

Beide modelgeneraties van de Toyota C-HR zijn vrijwel even groot. Beide zijn net geen 4,40 meter lang en net geen 1,60 meter hoog. De tweede modelgeneratie is wel fractioneel breder, maar afgerond komen beide uit op 1,85 meter breedte. Anders dan het uiterlijk doet vermoeden, biedt de tweede modelgeneratie wel iets meer bagageruimte: 388 liter tegenover 377 liter voor het eerste model. De hybride modellen van de tweede generatie leveren wel iets in op inhoud van de bagageruimte (364 liter), evenals de plug-in hybride (310 liter). Dit heeft natuurlijk alles te maken met de grootte van het accupakket.

De belangrijkste specificaties op een rij

Toyota C-HR
Marktintroductie 2016
Lengte x breedte x hoogte 4,36 x 1,83 x 1,56 m
Wielbasis 2,64 m
Inhoud bagageruimte 310 - 388 l
Ledig gewicht 1.295 - 1.440 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.845 - 1.995 kg
Cilinderinhoud 1.197 - 1.987 cm3
Vermogen 85 - 164 kW (116 - 223 pk)
Koppel 185 - 286 Nm
Topsnelheid 170 - 190 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,0 - 7,4 sec
Tankinhoud 43 - 50 l
Verbruik 0,8 - 5,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 17 - 135 g/km

Varianten

Afgezien van de verschillende aandrijflijnen en de gebruikelijke uitrustingsniveaus zijn er geen speciale uitvoeringen of varianten van de Toyota C-HR. Het onderscheid zit hem voornamelijk in de twee modelgeneraties, waarbij de eerste generatie nog kan worden onderverdeeld in het oorspronkelijke model en het faceliftmodel. Bij de introductie van de verschillende modellen was er wel een tijdelijk leverbare First Edition, die een bepaalde samenstelling van opties bood tegen een in verhouding voordeliger prijs. Nieuw voor de tweede generatie is de GR Sport-uitvoering, die zowel als de krachtigste hybride versie geleverd kan worden als de plug-in hybride. Deze uitvoering voegt extra sportieve accenten toe aan het interieur en exterieur.

Prijzen

De eerste generatie Toyota C-HR had in zijn productieperiode een Nederlandse vanafprijs van ca. 25.000 tot 40.000 euro. De tweede generatie is leverbaar vanaf ongeveer 36.000 euro, met prijzen die oplopen tot over de 50.000 euro voor het topmodel. De Toyota C-HR was in Nederland direct een populaire auto en daarom is er nu ook een groot occasionaanbod. De vraagprijzen beginnen bij zo’n 15.000 euro voor een vroeg exemplaar met veel kilometers en lopen op tot 55.000 euro voor een vrijwel gloednieuw exemplaar met alles erop en eraan.

Design

Buitenkant

De Toyota C-HR is altijd een compacte vijfdeurs SUV. Met de introductie van onder meer de Toyota bZ4X en de vijfde generatie Toyota Prius hanteert het merk een meer uitgesproken design. Alhoewel de C-HR nooit echt een grijze muis is geweest met zijn opvallende vormgeving. Vaste kenmerken voor beide modelgeneraties zijn een aflopende, coupé-achtige daklijn en achterlichten die meer op de carrosserie lijken te liggen dan dat ze erin zijn geïntegreerd. De Toyota C-HR is ook vanaf het begin geleverd in opvallende kleuren, die een sterk contrast kunnen vormen met het optioneel in zwart uitgevoerde dak. Bij de tweede generatie wordt dit contrast verder versterkt, want daarbij wordt optioneel niet alleen het dak maar ook de gehele achterzijde in het zwart uitgevoerd. De Toyota C-HR is ook vaak daadwerkelijk in dit soort opvallende kleurcombinaties besteld, waardoor een kleurrijk occasionaanbod ontstaat.

Binnenkant

Vanbinnen is de Toyota C-HR wat meer doorsnee en lijkt het interieur erg op dat in andere Toyota-modellen van dezelfde leeftijd. Dankzij z’n vloeiende vormen weet vooral de eerste generatie Toyota C-HR zich wel te onderscheiden van auto’s van andere merken. Optionele kleuraccenten en/of sfeerverlichting brengen wat kleur in het doorgaans vooral zwarte interieur. Bij de Toyota C-HR staat het design voorop, wat de auto achterin aan de krappe kant maakt. Dat geldt zowel voor de (hoofd)ruimte op de achterbank als de portieropening van de achterportieren. De bagageruimte is gemiddeld voor dit marktsegment.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid scoort de Toyota C-HR goed. De eerste generatie behaalde bij de Euro NCAP een score van vijf sterren, met zelfs een deelscore van 95% op het gebied van bescherming van volwassen inzittenden. De tweede modelgeneratie ontving dezelfde score. Beide modelgeneraties zijn voorzien van systemen die met stuur- en remingrepen een ongeval kunnen voorkomen. Deze vallen onder de noemer Toyota Safety Sense en is standaard op iedere C-HR vanaf de tweede generatie.

Alternatieven

De Toyota C-HR is een model in het compacte SUV-segment, ook wel het compacte crossover-segment genoemd. Dit zijn SUV’s of SUV-achtige modellen die niet zozeer zijn gericht op offroad-rijden, maar wel op praktische bruikbaarheid op de weg. Deze modellen bieden een wat hogere instap, iets wat door steeds meer kopers wordt gewaardeerd. Het compacte SUV-segment is dan ook een populair segment, met veel concurrenten.

De meest directe concurrent voor de Toyota C-HR is de Nissan Juke, een vergelijkbaar model met aflopende daklijn en een zeker bij de eerste generatie zeer opvallende vormgeving. De tweede generatie Nissan Juke biedt net als de Toyota C-HR een hybride-versie. Ook andere directe concurrenten komen voor een groot deel uit Japan. De ook weer opvallend vormgegeven Honda HR-V bijvoorbeeld, die in zijn nieuwste gedaante ook de nodige hybride-varianten biedt. Verder biedt de Mazda CX-30 (of CX-3, voor de eerste generatie C-HR) een verfijnd ontwerp, in combinatie met een hoogwaardig interieur en aansprekende, bijna sportieve rijprestaties.

Eveneens uit Azië komt de Hyundai Kona, die in vergelijking met de Toyota C-HR wat lager en meer hatchback-achtig is, maar die wel zeer zuinige hybride of zelfs elektrische aandrijfvarianten biedt. Kunststofdelen op de bumpers zorgen afhankelijk van de uitvoering voor een opvallend uiterlijk

Uit Duitsland komen tot slot nog alternatieven als de BMW X2, Mercedes-Benz GLA en Volkswagen T-Roc. Hoewel dit qua carrosserie vergelijkbare auto’s zijn, bieden met name de BMW en Mercedes-Benz wel meer luxe en hebben ze ook een hogere prijs dan de Toyota.

FAQ

Is de Toyota C-HR een goede auto?
De Toyota C-HR scoort doorgaans zeer goed in de pechstatistieken. De eerste generatie is zelfs door de Consumentenbond uitgeroepen tot meest betrouwbare compacte SUV van Nederland.
Hoe zuinig is een Toyota C-HR?
Afhankelijk van de modelgeneratie en de gekozen motorvariant heeft de Toyota C-HR een officieel gemiddeld brandstofverbruik van 0,9 tot 5,9 l/100 km. De laagste waarde geldt voor de plug-in hybride, die ook korte afstanden volledig elektrisch kan rijden.
Wat kost een Toyota C-HR?
De Toyota C-HR heeft op dit moment (september 2024) een nieuwprijs van tussen de 35.000 en 52.000 euro, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Een Toyota C-HR occasion is te vinden voor prijzen vanaf 15.000 euro, oplopend tot nieuwprijzen voor bijna nieuwe exemplaren.
Heeft een Toyota C-HR een hoge instap?
De Toyota C-HR heeft een zitpositie (en daarmee instap) die iets hoger is dan gemiddeld.

Beoordelingen voor Toyota C-HR

2 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details