- Homepage
- Auto
- Toyota
- Toyota Avensis
- Toyota Avensis Verso
Sterke punten
- Betrouwbaar en (oer)degelijk
- Plaats voor maximaal 7 inzittenden
- Comfortabel en veelzijdig
- Zeer betrouwbaar
Zwakke punten
- Oubollig design
- Matige prestaties
- Weinig sprankelend interieur
Toyota Avensis Verso : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Avensis Verso, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Toyota Avensis Verso
-
Toyota Avensis Verso 2.0i Linea Sol 6p.
€ 3.500,-- 219.919 km
- 04/2003
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,6 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
202 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-4791ch klundert -
Toyota Avensis Verso 2.0i Linea Sol 7p.
€ 5.250,-- 330.781 km
- 06/2005
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
213 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-3436 GX nieuwegein -
Toyota Avensis Verso Avensis Verso 2.0i Linea Luna 6p.
€ 3.950,-- 320.000 km
- 01/2002
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4758tt Standdaarbuiten -
Toyota Avensis Verso 2.0i Linea Sol 6p.
€ 5.250,-- 170.899 km
- 02/2003
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
213 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5261cn Vught -
Toyota Avensis Verso Toyota Avensis 2.4 automat
€ 4.000,-- 272.000 km
- 09/2004
- 120 kW (163 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,6 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-5232 Den Bosch -
Toyota Avensis Verso 2.0i Linea Luna 7p.
€ 3.990,-- 413.671 km
- 02/2004
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
213 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2645 ED DELFGAUW -
Toyota Avensis Verso 2.0i Linea Luna 6p. Automaat, Cruise control, 6 Pe
€ 4.395,-- 319.683 km
- 06/2003
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
213 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7825 VZ EMMEN
Interesse in een Toyota Avensis Verso
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt
Toyota bZ4X test - Hoe goed is de elektrische suv die Toyota eigenlijk niet wilde maken?
Toyota Yaris GR Sport review: reed elke Yaris maar zo sportief
Toyota Prius (2023) test: de zoete wraak van Toyota
Toyota Corolla (2023) review: hieraan dankt hij zijn sterrenstatus
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Representatieve MPV met veel ruimte voor het hele gezin
- Verkrijgbaar met 5, 6 of 7 zitplaatsen
- Solide palet aan benzine- en dieselmotoren met acceptabele verbruikscijfers
- Comfortabel rijgedrag op zowel korte als langere afstanden
- Relatief moderne veiligheidsuitrusting
Technische gegevens
Motorisatie
De Avensis Verso is – hoe kan het ook anders – de MPV-variant van de toenmalige Avensis Sedan en Stationwagon en deelde ook de motoren met die zustermodellen. Het motorpalet van de Verso was evenwel sterk uitgedund in vergelijking met dat van de sedanuitvoering. Zo was er eigenlijk slechts één benzinemotor voorhanden: een viercilinder met 150 pk en 192 Nm, die naar keuze was te koppelen een handbak of automaat. Als gemiddeld verbruik gaf het Japanse merk 1 op 11,6 kilometer op, en binnen 12 seconden kun je ermee naar 100 km/u snellen. De Avensis Verso leent zich daarentegen niet tot haastig rijgedrag. De rijeigenschappen waren vooral geënt op het zo comfortabel en ontspannen mogelijk vervoeren van de inzittenden. Niettemin voelt het onderstel solide aan en zeker niet wollig of wantrouwend. Een ideale mix tussen comfort en veiligheid dus, waardoor de Avensis Verso een fijne metgezel is op zowel korte als langere afstanden.
Over rijden met de Avensis Verso over langere afstanden gesproken: dieselen was ook mogelijk. Hiervoor had Toyota de 2.0 D4-D naar voren geschoven, een viercilinder-turbodiesel met 116 pk en 250 Nm. Geen cijfers om over naar huis te schrijven, maar voldoende om de minstens 1.500 kilogram wegende Verso in beweging te krijgen en te houden. En dat tegen een verbruiksgemiddelde van ruim 1 op 15 kilometer.
Afmetingen
Wat afmetingen betreft loopt de enige generatie van de Toyota Avensis Verso keurig in de pas met de rest van de middelgrote MPV’s. Zo bedraagt de lengte een stevige 4,65 meter, bij een breedte van 1,76 meter en een hoogte van 1,68 meter. Dergelijk maten waren ook wel nodig, want de Avensis Verso moest – van Toyota – vooral de keuze bij uitstek zijn als familie-MPV (en deed dat niet onverdienstelijk).
Wie voor de 6- of 7-zits uitvoering koos, kreeg de beschikking over een derde zitrij. Nadeel van zoveel stoelen is dat er niet heel veel kofferbakvolume overblijft; slechts 212 liter. Klap alle zetels, behalve die van de bestuurderstoel naar beneden, en er ontstaat ineens ruim 2.400 liter aan vol te stouwen volume. Dat is echt een zee aan (bagage)ruimte! De 5-zits uitvoering biedt uiteraard dezelfde hoeveelheid binnenruimte, maar moet het zonder een derde zitrij en plek voor zes of zeven inzittenden stellen. Hiertegenover staat – je raadt het al – een veel grotere standaard kofferruimte.
Toyota Avensis Verso | |
---|---|
Marktintroductie | 2001-2006 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,65 x 1,76 x 1,68 m |
Wielbasis | 2,83 m |
Inhoud bagageruimte | 212-2.422 l |
Ledig gewicht | 1.395-1.505 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.140-2.155 kg |
Cilinderinhoud | 1.995-1.998 cm3 |
Vermogen | 85-110 kW (116-150 pk) |
Koppel | 192-250 Nm |
Topsnelheid | 180-192 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,4-12,5 sec |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 6,5-8,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 173-202 g/km |
Varianten
De Toyota Avensis Verso is de opvolger van de Toyota Picnic. De marktintroductie vond plaats in 2001 en na slechts één generatie wordt in 2006 het stokje doorgegeven aan de Toyota Verso, de generatie die gebaseerd was op de net even wat compactere Corolla. Toyota bouwt met de Avensis, die er behalve als MPV ook als vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagon is, aan een goede reputatie voor wat betreft solide, betrouwbare en riante gezinsauto’s. Dat laatste gold in het bijzonder voor de Verso, die verkrijgbaar was als 6- of 7-zitter (naast de standaard 5-zits).
Het basismodel luisterde naar de naam Linea Terra en had onder meer centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten voor en achter, stuurbekrachtiging, een airbag voor bestuurder en ABS. Een trede hoger op de ladder stond de Linea Sol, voorzien van airconditioning. Na de facelift in 2004 introduceerde Toyota de luxe Executive-uitvoering, in de hoop ook de zakelijk rijder aan te spreken.
Prijzen
De laatste generatie Toyota Avensis Verso werd tot 2006 nieuw geleverd in Nederland, met een startprijs van ongeveer 28.000 euro. De meest luxe uitvoeringen, Executive geheten, begonnen bij zo’n 35.000 euro. Aangezien de Toyota Verso niet meer nieuw verkrijgbaar is, moeten geïnteresseerden nu zoeken op de occasionmarkt. Overigens valt dat nog niet mee, want het aanbod is zeer beperkt. Op het moment van schrijven worden er slechts tien exemplaren van de Avensis Verso te koop aangeboden in Nederland – waarschijnlijk omdat MPV’s uit de gratie zijn geraakt door de opmars van de SUV. Veel exemplaren slijten daardoor de tweede helft van hun leven in landen als Polen, Tsjechië of elders. En geef de kopers daar eens ongelijk, want elke Toyota, dus ook de Verso, staat te boek als zeer betrouwbaar
Design
Buitenkant
De Avensis Verso is zowel qua design als technisch sterk verwant aan de vierdeurs Avensis sedan en vijfdeurs Avensis stationwagon. Net als die modellen is het ontwerp van de Avensis Verso conservatief en ingetogen. Als je een spraakmakende, opvallende auto zoekt, moet je simpelweg niet bij de Avensis zijn. Die eigenschappen kun je ook in een positief daglicht zien, want er zitten wel degelijk pluspunten aan een auto waarin je onopgemerkt en comfortabel kunt rondrijden. Als er één zwak punt van de Avensis-serie genoemd moet worden: veel modellen vertonen enige roestvorming, onder meer op de vloerconstructie of op de assen. Dat is iets om op te letten als je voor een occasion gaat kijken.
Binnenkant
De Avensis Verso is in veel opzichten een uitstekende occasion, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid of brandstofverbruik. Minder geslaagd is de afwerking van de cockpit, die is voor een auto uit dit segment niet bijzonder spectaculair. Grijs plastic overheerst in het interieur, wat enerzijds ouderwets oogt en anderzijds vrij inspiratieloos overkomt. De schakelaars en knoppen zijn onvoldoende verlicht en daardoor 's nachts soms moeilijk te vinden. Kortom, deze auto is degelijk, maar niet feilloos.
Veiligheid
Als derivaat van de Toyota Avensis scoort de Avensis Verso zeer goed bij de Euro NCAP-botsproeven. Hoewel de Verso-uitvoering zelf nooit door het Europese veiligheidsinstituut is getest, scoorde de Avensis sedan de maximale score van vijf sterren.
Alternatieven
Een grote concurrent voor de Avensis komt van Toyota zelf: voor veel gezinnen zal de compactere Toyota Corolla Versogroot en comfortabel genoeg zijn voor het hele gezin. Bovendien zijn deze modellen ook geleverd met zuinige hybride-aandrijflijnen.
Andere alternatieven zijn de Renault Scenic en Grand Scenic, Mazda5, Opel Zafira, Ford S-Max en Volkswagen Touran.