Sterke punten
- Volledig elektrisch
- Lotus-genen voor eerste generatie
- Topprestaties
Zwakke punten
- Prijzig
- Beperkte beschikbaar
- Praktische eigenschappen
Tesla Roadster : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Tesla Roadster, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Tesla Roadster
-
Tesla Roadster
€ 74.700,-- 134.943 km
- 03/2012
- 215 kW (292 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-3012 Rotterdam -
Tesla Roadster 2.5 Starman's Roadster with Hardtop
€ 172.500,-- 48.500 km
- 06/2011
- 230 kW (313 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1441EJ Purmerend -
Tesla Roadster 2.0 | Origineel NL | 1e eigenaar
€ 79.950,-- 131.027 km
- 11/2010
- 210 kW (286 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8242 BA LELYSTAD -
Tesla Roadster Alle uitvoeringen gezocht | Verkoop uw Tesla
€ 99.950,-- 500 km
- 05/2011
- 206 kW (280 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8242 BA LELYSTAD -
Tesla Roadster 2.5 | Hardtop | Origineel Nederlands
€ 146.950,-BTW verrekenbaar - 49.952 km
- 12/2011
- 210 kW (286 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8242 BA LELYSTAD -
Tesla Roadster 2.5 | Orig. Nederlands| Metallic
€ 79.950,-- 126.420 km
- 10/2012
- 210 kW (286 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8242 BA LELYSTAD -
Tesla Roadster 2.5 | CAC 145 ah | Carbon hardtop | NL
€ 99.950,-- 103.120 km
- 07/2010
- 214 kW (291 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8242 BA LELYSTAD
Interesse in een Tesla Roadster
Alle artikelen
Test - Ja, de Tesla Model Y is goed, maar Tesla's voorsprong krimpt wel ...
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Supersnel en superstil
- Exclusieve elektrische sportauto
- Goede elektrische actieradius
- Laag energieverbruik
Technische gegevens
Motorisatie
De Tesla Roadster heeft genoeg kracht onder de motorkap om de meeste benzinemotoren te verslaan: de elektromotor – die achterin is geplaatst – heeft een vermogen van 185 kW (248 pk) met een koppel van 370 Nm. De Tesla Roadster sprint binnen 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 200 km/u. Dat lukt overigens alléén met een volledig opgeladen batterij, in de performance-modus én wanneer de batterij de juiste temperatuur heeft. De Roadster beschikt bovendien over de innovatieve Power Electronics Module (PEM). Dat systeem zorgt er bijvoorbeeld voor dat de auto beperkte prestaties levert wanneer de temperatuur stijgt. Als de bestuurder een constante performance wil, moet ervoor worden gezorgd dat hij niet boven de kritische grens rijdt. Dit voorbeeld is overigens alleen van toepassing tijdens het rijden op bijvoorbeeld circuits. Bij normaal gebruik – dus op de openbare weg – is het mogelijk om met constante prestaties te rijden.
De Roadster beschikt over een lithium-ion-batterij van 53 kWh. Volgens de fabrikant kan de Tesla zo gemiddeld 392 kilometer afleggen (NEDC) wanneer de batterij volledig opgeladen is. Let op: dit betreft de NEDC-meetmethode. Die is later vervangen door de WLTP-meetmethode. Het grote verschil is dat WLTP veel minder afwijkt van de prestaties in de praktijk ten opzichte van NEDC. Reken in de praktijk op ongeveer 200 reële kilometers, afhankelijk van het gebruik en de staat van de accu.
Afmetingen
De Tesla Roadster heeft een lengte van 3,95 meter, een breedte van 1,73 meter en een hoogte van 1,12 meter. De wielbasis bedraagt 2,35 meter. Bekende afmetingen? Dat kan kloppen, want Tesla heeft voor de eerste generatie Roadster gekozen voor een platform van Lotus. Jawel: de Roadster deelt technische componenten met de Lotus Elise. De Roadster is erg laag en compact. Die compactheid brengt ook belangrijke nadelen met zich mee: de Roadster heeft geen kofferruimte en biedt weinig beenruimte voor bestuurder en passagier — het hele interieur is erg krap. Je moet dus niet te groot zijn.
De belangrijkste specificaties op een rij
Tesla Roadster 2.5 | |
---|---|
Marktintroductie | 2008 tot 2012 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,95 x 1,73 x 1,12 m |
Wielbasis | 2,35 m |
Inhoud bagageruimte | Niet bekend |
Ledig gewicht | 1.240 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.490 kg |
Accu | 53 kWh lithium-ion |
Vermogen | 185 kW (248 pk) |
Koppel | 370 Nm |
Topsnelheid | 200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,7 sec |
Tankinhoud | N.v.t. |
Verbruik | N.b. |
CO₂-uitstoot | 0 g/km |
Varianten
De productie van de Tesla Roadster begon in 2008 en in juni 2009 waren de eerste 500 Tesla Roadsters in omloop. In juli 2009 begon Tesla met de productie van de 2010-variant, die op diverse punten een upgrade onderging. Dit was de Tesla Roadster 2.5. Deze variant beschikt over geoptimaliseerde bedieningselementen binnenin, een display voor real-time traffic, een betere ventilatie, een efficiëntere motor en een aantal verbeteringen die het geluid verder terugdringen.
In juli 2010 was de Roadster 2.5 eindelijk verkrijgbaar. Deze variant had een nieuw dashboard, comfortabele zetels, een optioneel touchscreen met achteruitkijkcamera en nieuwe bedieningshardware die rijden in regio's met een warm klimaat mogelijk maakt. In 2020 kwam Tesla nog met een upgrade die de levensduur van de batterij verlengde.
Prijzen
Aanvankelijk bedroeg de nieuwprijs van een nieuwe Tesla Roadster 117.810 euro. Aangezien Tesla de Roadster niet meer produceert, zijn geïnteresseerden zijn dus aangewezen op occasions. Die kunnen tussen de 70.000 en 150.000 euro kosten, afhankelijk van de staat. Ook de serie en de uitrusting spelen bij de prijs een belangrijke rol.
Naast de aankoopprijs moeten kopers ook de onderhoudskosten in het oog houden, die kunnen namelijk behoorlijk oplopen. De accu is een van de duurste onderdelen van de auto. Zodra die vervangen dient te worden, moeten eigenaars diep in de buidel tasten. De vervanging van de accu kan meer dan 10.000 euro kosten. Hoewel de batterij volgens Tesla enkele jaren meegaat, heeft het verleden uitgewezen dat de fabrikant dit niet in alle gevallen kan garanderen.
Design
Buitenkant
Tesla ontwikkelde het design van de Roadster samen met AC Propulsion en de Britse autofabrikant Lotus. Het valt dan ook meteen op dat de buitenkant van de Roadster erg lijkt op die van de Lotus sportwagen. Bovendien vindt ook de productie van de carrosserie plaats op het fabrieksterrein van Lotus in Hethel.
De Roadster heeft een dynamisch en elegant design, de carrosserie is gemaakt van kunststof die grotendeels uit koolstofvezels bestaat. De Roadster creëert met zijn glazen dak een ultieme open rijbeleving. Qua tinten is de Roadster vooral verkrijgbaar in felle kleuren waaronder Fusion Red, Radiant Red, Electric Blue en Racing Green.
Binnenkant
De Roadster biedt erg weinig plaats in het interieur – dat wordt vooral duidelijk wanneer je extra bagage wilt meenemen. De bestuurder en passagier nemen plaats in een keurig afgewerkt interieur met fraaie materialen, maar verwacht geen overdaad aan luxe. Net als in een Lotus kiest ook Tesla voor eenvoudige bedieningselementen. De sportieve autostoelen zitten erg comfortabel, waardoor ook lange ritten bij hoge snelheden perfect mogelijk zijn.
Modellen die na 2010 op de markt zijn gekomen, hebben geoptimaliseerde bedieningselementen en displays. De displays geven de bestuurder bijvoorbeeld informatie over onder andere de batterij en het verbruik. Bovendien beschikken de modellen over comfortabelere stoelen en een beter ventilatiesysteem. De Roadster 2.5 werd geleverd met een nieuw dashboard en zachtere stoelen, evenals een optionele camera die via een touchscreen kan worden bediend.
Veiligheid
De Tesla Roadster heeft slechts twee airbags voorin en het ESP-systeem ontbreekt. In dat opzicht scoort de Tesla Roadster vrij slecht op het gebied van veiligheid. Daarentegen kan over het algemeen gesteld worden dat de Tesla hoge veiligheidsstandaards heeft: voorbeelden daarvan zijn de zeer stabiele remmen en het betrouwbare rijgedrag. Ook het aluminium chassis is behoorlijk stijf.
Alternatieven
Tesla was met zijn Roadster heel vernieuwend. Het merk was zijn tijd eigenlijk ver vooruit. Heel veel alternatieven bestaan er dan ook niet voor een Roadster. Detroit Electric heeft het geprobeerd, ook met een Lotus Elise als basis. Maar dat werd geen groot succes. Een modern alternatief voor de Tesla Roadster is de MG Cyberster. Ook dat is een elektrische cabriolet.
Toekomst Tesla Roadster
Tesla was met zijn Roadster heel vernieuwend. Het merk was zijn tijd eigenlijk ver vooruit. Heel veel alternatieven bestaan er dan ook niet voor een Roadster. Detroit Electric heeft het geprobeerd, ook met een Lotus Elise als basis. Maar dat werd geen groot succes. Een modern alternatief voor de Tesla Roadster is de MG Cyberster. Ook dat is een elektrische cabriolet. Als je kijkt naar roadsters met een benzinemotor, dan is er meer keuze. Dan kun je denken aan een BMW Z4 of een Mercedes-Benz SLK maar je kan ook een Lotus Exige overwegen, ook leuk!