Als tweedehands auto is een Tata betrouwbaar. De Ace, een van de bekendste modellen van deze Indische bouwer, is al sinds jaar en dag een van de sterkhouders van de lokale transporteconomie. In 2010 wint de Nano het Gouden Stuur van Auto Bild India. De Zest is een echt prijzenbeest en wordt onder andere de Best Designed Car van de CII Design Excellence Awards 2014.
Tata Motors Limited
Vroeger heette dit bedrijf TELCO, een acroniem van 'Tata Engineering and Locomotive Company'. Het is een Indische multinational met hoofdkwartier in Mumbai. De onderneming is onderdeel van de grotere 'Tata Groep', India's grootste conglomeraat. Tot de producten behoren passagiersvoertuigen, trucks, vans, coaches, bussen, sportvoertuigen, bouwmachines en militaire voertuigen.
Tata Motors Cars
Deze afdeling bouwt de passagiersvoertuigen van de groep. Het is de vierde bouwer van India. Hij produceert compacte en middelgrote voertuigen, naast Utility Vehicles. De onderneming heeft Indische autofabrieken en werkplaatsen voor assemblage in Jamshedpur, Pantnagar, Lucknow, Sanand, Dharwad en Pune. Daarnaast wordt er ook gewerkt in Argentinië, Zuid-Afrika, het Verenigd Koninkrijk en Thailand. Onderzoek en ontwikkeling vinden plaats in de Indische gebouwen te Pune, Jamshedpur, Lucknow en Dharwad. Daarnaast zijn er ook nog centra in Zuid-Korea, het Verenigd Koninkrijk en Spanje.
Qua dealers, verkoop, diensten en reserveonderdelen beschikt men hier over een netwerk van 3500 punten. In India zijn er meer dan 250 dealers in meer dan 195 steden. Dat is het derde netwerk van het land, na Maruti Suzuki en Hyundai. Wereldwijd zijn er dealers actief in 26 landen op 4 continenten. De topmarkten zijn India, Bangladesh, Bhutan, Sri Lanka en Nepal. Daarnaast is er ook een sterke (tweedehands) aanwezigheid in Italië, Spanje, Polen, Roemenië, Turkije, Chili, Zuid-Afrika, Oman, Koeweit, Qatar, Saudi Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Irak, Syrië en Australië. Tot slot zijn er ook nog joint ventures en andere franchises op het gebied van assemblage. Zij bevinden zich in Kenia, Bangladesh, Oekraïne, Rusland en Senegal.
Merken
Het bekendste merk van deze bouwer is misschien wel een aankoop. Het gaat om de Britse fabrikant van luxevoertuigen genaamd Jaguar Land Rover, het bedrijf achter de gelijknamige merken. Ook bekend is de Zuid-Koreaanse fabrikant van commerciële voertuigen, Daewoo (voluit 'Tata Daewoo'). Voor de bouw van bussen heeft het bedrijf verder een joint venture opgezet met Marcopolo S.A. ('Tata Marcopolo'). Voor bouwmachinerie werkt het samen met superspeler Hitachi ('Tata Hitachi Construction Machinery'). Een andere belangrijke samenwerking is die met Fiat Chrysler . Zo wordt in de auto onderdelen van de Fiats, Chryslers en Tata's van deze wereld voorzien.
Daewoo
De voornaamste reden achter de aankoop van Daewoo is het bedrijf minder afhankelijk maken van de thuismarkt. Ten tijde van de aankoop bevat die markt tussen 84 en 94 procent van alle Tata-verkopen op het gebied van commerciële voertuigen. Bovendien kan men via Daewoo het aanbod uitbreiden richting zwaardere werkvoertuigen. De eerste resultaten zijn trucks zoals de Novus en de World Truck. Daarnaast worden ook bussen gebouwd, zoals de GloBus en de StarBus. In 2012 start men met de ontwikkeling van een serie competitieve en zuinige commerciële voertuigen. Die moet de concurrentie aangaan met nieuwe, opkomende, internationale merken op de Indische markt, waaronder Mercedes-Benz, Volvo en Navistar.
Jaguar Land Rover
Jaguar Land Rover PLC is een Engelse autobouwer met hoofdkwartier in Whitley, Coventry. Het bedrijf is in handen van Tata sinds juni 2008, de aankoop verloopt via de Ford Motor Company of USA. De hoofdbezigheid van Jaguar Land Rover is de ontwikkeling, fabricatie en verkoop van de Jaguar luxevoertuigen, luxueuze sportvoertuigen en van de premium Land Rover terreinvoertuigen (4x4). Sinds 2008 bouwt men zo aan auto's zoals de Range Rover Evoque, de Jaguar F-Type, de Jaguar XF, de Jaguar XE, de Jaguar XJ (X351), de tweede generatie Range Rover Sport, de vierde generatie Land Rover Discovery en de Range Rover (L405).
Tata Nano
Een van de bekendere Tata-voertuigen is de Nano. De auto wordt vaak omschreven als de meest betaalbare wagen ter wereld. Hij wordt gelanceerd in 2009 als een stadsvoertuig en een betaalbaar alternatief voor dat deel van de Indische bevolking dat nog nooit een auto kocht en zich voornamelijk verplaatst op motorfietsen. De Nano wordt er aanvankelijk aangeboden voor amper 1500 US Dollar en trekt zo meteen de nodige aandacht.
Tata Ace
Een tweede belangrijk voertuig is de Ace. Dat is India's eerste minitruck (van minder dan een ton). Het voertuig wordt gelanceerd in mei 2005. Het is meteen een groot succes bij de binnenlandse critici. Volgens hen verandert de Ace de dynamiek van LCV-markt (Light Commercial Vehicle) totaal. Het voertuig weet namelijk een nieuw segment te creëren, dat van het klein commercieel voertuig. De Ace wordt zo al snel de eerste keuze van de Indische transporteurs en truck eigenaars, zowel in de stad als op het platteland. Tegen oktober 2005 is de LCV verkoop van het bedrijf al gestegen met 36,6 procent, tot 28.537 verkopen. Enkel door de stijgende vraag voor de Ace. Autoline, de firma die de laadlichamen van de Ace produceert, maakt in die periode 300 producties per dag.
Vandaag de dag is de Ace nog altijd een bestseller, ook als tweedehands auto. Tegen juni 2010 zijn er een half miljoen exemplaren verkocht. In 2011 wordt zelfs geïnvesteerd in een nieuwe fabriek te Dharwad, Karnataka, speciaal voor de Ace. Er worden jaarlijks 90.000 exemplaren gebouwd. Daarnaast worden er ook nog twee nieuwe modellen gelanceerd met een capaciteit van 0,5 ton: de Ace Zip en de Magic Iris. Verder wordt de Ace ook uitgebreid geëxporteerd naar veel Aziatische, Europese, Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse landen. Elektrische versies worden ondertussen verkocht via de Global Electric Motorcars divisie van Polaris Industries. In Sri Lanka verloopt deze verkoop via Diesel and Motor Engineering (DIMO) PLC, onder de naam 'DIMO Batta'.
Tata 407
Een laatste topmodel dat we hier vermelden is de 407, een licht commercieel voertuig. Sinds de lancering in 1986 zijn hier al meer dan een half miljoen exemplaren van verkocht. In India domineert het voertuig al jaren de (tweedehands) LCV markt, met een aandeel van bijna 75 procent.