Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
talbot-samba-side

Talbot Samba

1 / 2

Sterke punten

  • Comfortabel en goede wegligging
  • Goedkoop in onderhoud
  • Ook als cabriolet geleverd

Zwakke punten

  • Roest
  • Relatief kort in productie geweest
  • Saai uiterlijk, niet elegant

Talbot Samba: voormalig autootje voor erbij

De Samba is een compacte auto van het verdwenen merk Talbot. Het model verschijnt in 1981 en is een afgeleide – maar langere – versie van de Peugeot 104 ZL/ZS en de Citroën LN. Alle drie merken behoren tot het PSA-concern. De Samba verdwijnt in 1986 weer van de markt, tegelijk met de merknaam Talbot. Lees meer

Interesse in een Talbot Samba

Talbot Samba occasions
Talbot Samba dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Goedkope stadsauto die comfortabel is en een goede wegligging heeft.
  • Samba Cabriolet is een grappig open autootje
  • Beproefde techniek
  • Aantrekkelijk sportieve Rally-versie

Technische gegevens

Motorisatie

De Talbot Samba is ontwikkeld op basis van de Peugeot 104 ZL/ZS, zeg maar de kortere driedeursversie van de overbekende Peugeot 104, die al sinds 1972 op de markt was. Ook de Citroën LN is trouwens gebaseerd op die korte versie van de Peugeot. Daarom is het niet gek dat de Talbot Samba is voorzien van Peugeot-/Citroën-motoren. Bij de introductie is de Samba voorzien van een 1.124 cm3 viercilinder benzinemotor met een vermogen van 37 kW (50 pk). Vanaf 1982 is de Samba ook leverbaar met een 954 cm3 viercilindertje met een vermogen van 33 kW (45 pk) en met een 1.360 cm3 viercilindermotor, die een vermogen van 53 kW (72 pk) levert met één en 59 kW (80 pk) met twee carburateurs.

Speciaal in de Samba Rally monteert Talbot van 1983 tot 1985 een 1.219 cm3-motor met 66 kW (90 pk). Vanaf 1985 is de Samba Rally voorzien van de 1.360 cm3-motor met twee carburateurs en 59 kW (80 pk).

De Talbot Samba is voorzien van voorwielaandrijving en een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak – behalve de 1,0-litermotor, want die heeft een vierbakje. Exemplaren met een automatische transmissie zijn er niet.

Afmetingen

De Talbot Samba is iets langer dan de Peugeot 104 ZL/ZS waarop hij is gebaseerd. Hij is met zijn lengte van 3,51 meter zo’n veertien centimeter langer dan de Peugeot. De wielbasis van de Talbot is met 2,34 meter zo’n dertien centimeter langer, dus je mag aannemen dat de Samba voor de achterpassagiers net wat meer ruimte en comfort biedt dan de kleine Peugeot. De overige maten van de Samba en de 104 ZL/ZS ontlopen elkaar niet of nauwelijks. De bagageruimte van de Talbot Samba is dankzij de neerklapbare achterbankleuning uit te breiden van slechts 236 tot 928 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Talbot Samba
Marktintroductie 1981
Lengte x breedte x hoogte 3,51 x 1,53 x 1,36 m
Wielbasis 2,34 m
Inhoud bagageruimte 236-928 l
Ledig gewicht 725-782 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.060-1.110 kg
Cilinderinhoud 954-1.360 cm3
Vermogen 33-66 kW (45-90 pk)
Koppel 69-109 Nm
Topsnelheid 129-176 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,2-20,8 sec
Tankinhoud 40 l
Verbruik 6,4-8,0 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Talbot Samba heeft één belangrijke variant en dat is de Samba Cabriolet, die is ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door Pininfarina in Italië. Verder zijn er natuurlijk de gebruikelijke basis- en luxere uitvoeringen als LE, LS, GL en GLS én een voordelige bestelversie zonder achterbank. De LS en GL zijn er met de kleinste motoren, de GLS en de Cabriolet beide met 1.360 cm3-motoren. De versies Sympa en Bahia zijn speciale versies op basis van de uitvoeringen LS en GL. En de Rally-versies zijn puur op sportiviteit gericht.

Prijzen

Talbot biedt de Samba in de eerste helft van de jaren tachtig aan voor prijzen vanaf omgerekend ruim 6.000 tot ruim 9.000 euro. De Samba Cabriolet is nieuw ruim twee keer zo duur als de basisversie, maar alles is relatief. Want het driedeursmodel is nieuw voordelig geprijsd.

Een indicatie van de prijzen voor occasions van de Talbot Samba zijn moeilijk te geven. De auto is al meer dan veertig jaar oud en roestgevoelig, dus je komt ze niet snel meer tegen – noch op de weg, noch op occasionsites. In Zuid-Europese landen vind je nog wel occasions van de Samba Cabriolet – reken dan op prijzen van rond de 6.000 euro.

Design

Buitenkant

Toen Peugeot in 1979 de Europese tak van het Amerikaanse Chrysler overnam, noemde het de in productie zijnde modellen van dat merk Talbot. De Samba is echter geen variant van bestaande Chrysler-modellen, maar een variant op basis van de Peugeot 104 ZL/ZS. De designers krijgen de opdracht om op basis van de carrosseriestructuur van de Franse auto een eigen model te creëren dat past tussen de tweedeurs- en de vierdeursversie van de Peugeot 104. Vandaar dat de auto qua lengte en wielbasis het midden houdt. Uiterlijk zijn alleen de motorkap en de achterklep van de hatchback gelijk aan die van de Peugeot. De taillelijn vertoont bij de B-stijl een subtiel knikje omhoog, terwijl de Peugeot strak en vrijwel horizontaal loopt. Goedbeschouwd is de Samba een onopvallend modelletje. De Samba Cabriolet is afgezien van het dak volledig gelijk aan de hatchback, maar door het opengeklapte dak en de rolbeugel oogt die veel vrolijker. Met de kap gesloten oogt de Cabriolet juist weer veel minder aantrekkelijk, doordat de kap aan de achterzijde vrij dicht is.

Binnenkant

Het interieur van de Talbot Samba is sober en doelmatig – typisch jaren tachtig. Het dashboard is bekleed met enigszins zachte kunststof en bevat een radio en een klokje. Het stuur is een simpel en functioneel vierspaaksstuur, zonder versiering of extra functies. De Samba is voorzien van twee eenvoudige maar nog best comfortabele stoelen voorin en een kleine achterbank met beperkte zitruimte. De achterbank is neerklapbaar voor meer laadruimte.

Veiligheid

Uiteraard is de Talbot Samba begin jaren tachtig niet getest door Euro NCAP – het onafhankelijk testinstituut bestond toen nog lang niet. Van enig veiligheidssysteem is nog geen sprake, behalve van veiligheidsgordels en enigszins zachte bekleding van componenten als het dashboard. Er zijn ook geen hoofdsteunen achterin. De Samba Cabriolet is echter wel voorzien van een heuse rolbeugel op de plaats van de B-stijl.

Alternatieven

Zoals meermaals gemeld: de Talbot Samba is nauw verwant met de Peugeot 104 en 104 ZL/ZS en de Citroën LN, maar die zijn minstens net zo oud als de Samba. Alternatieven van andere merken zijn de Daihatsu Charade, de Toyota Starlet, de Suzuki Swift, de Austin (Mini) Metro en ook de Honda Civic, Ford Fiesta en Volkswagen Polo van de jaren tachtig, die toen nog een stuk kleiner waren.

FAQ

Waarom zie je geen exemplaren van de Talbot Samba meer in Nederland?
De Talbot Samba was in de vroege jaren tachtig van de vorige eeuw vooral een voordelige stadsauto, een echt ‘autootje voor erbij’ of een beginnersauto. Daarbij zijn auto’s uit die tijd veel roestgevoeliger dan tegenwoordig en de Samba is daarop geen uitzondering. Ze zijn eigenlijk dus gewoon opgebruikt en ‘uitgestorven’. De Samba Cabriolet was uiteraard wel meer een liefhebbersauto, maar omdat Nederland nog geen cabrioletland was, zie je de Talbot Samba Cabriolet vooral nog in het buitenland.
Is de Talbot Samba een zuinige auto?
In de jaren tachtig van de vorige eeuw was de Talbot Samba met een verbruik van 6,4 tot 8,0 liter per 100 kilometer best een zuinige auto. Maar vergeleken met de (hybride) auto’s van tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer zeggen dat ie erg zuinig is.
Welke motoren heb je in de Talbot Samba?
De Talbot Samba biedt keuze uit diverse viercilinder benzinemotoren van Peugeot/Citroën, met cilinderinhouden van 954 cm3 (33 kW/45 pk), 1.124 cm3 (37 kW/50 pk), 1.219 cm3 (66 kW/90 pk) en 1.360 cm3 (53 en 59 kW/72 en 80 pk).

Meer informatie

Meer details