Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
suzuki-wagon-r-plus-l-01.jpg

Suzuki Wagon R+

1 / 3
suzuki-wagon-r-plus-l-01.jpg
suzuki-wagon-r-plus-l-02.jpg
suzuki-wagon-r-plus-l-03.jpg

Sterke punten

  • Hoge zitpositie voor optimaal zicht
  • Compact en eenvoudig te parkeren
  • Flexibel interieur met veel bergruimte

Zwakke punten

  • Beperkte prestaties
  • Geluidsisolatie kan beter
  • Eenvoudig interieur en dito afwerking

Suzuki Wagon R+ : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Suzuki Wagon R+, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Suzuki Wagon R+: functioneel, ruim en betrouwbaar doosje op wielen

De Suzuki Wagon R+ is een compacte, wendbare stadsauto die van 1997 tot 2008 populair was in Nederland. Het model staat bekend om zijn hoge zitpositie, compacte en opvallende uiterlijk en verrassend ruime interieur. Dit maakte het een perfecte praktische auto voor stadsverkeer en dagelijks gebruik. Lees meer

Interesse in een Suzuki Wagon R+

Suzuki Wagon R+ occasions
Suzuki Wagon R+ dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De motoren van de Wagon R+ staan bekend om hun efficiëntie, waardoor het een goede en zuinige keuze is
  • Dankzij zijn compacte afmetingen en overzichtelijkheid door de hoge zitpositie is de Suzuki Wagon R+ ideaal voor in de stad
  • Ondanks zijn compacte formaat maar dankzij zijn hoogte en verticale vorm biedt de Wagon R+ verrassend veel interieurruimte en opbergmogelijkheden
  • De Wagon R+ staat bekend om zijn lage onderhoudskosten; hij is voorzien van vrij simpele techniek en is relatief eenvoudig te repareren

Technische gegevens

Motorisatie

De Suzuki Wagon R+ is met diverse benzinemotoren geleverd. In eerste instantie, vanaf 1997, met 1,0- en 1,2-liter viercilinders, vanaf de eeuwwisseling met 1,0-liter driecilinders en 1,3-liter viercilinders. Vanaf medio 2003 tot begin 2006 was er ook een 1.248 cm3 dieselversie. Uiteindelijk , tussen begin 2006 en april 2008 – toen de Wagon R+ uit het modellengamma van Suzuki verdween – bestond de keuze weer uit uitsluitend benzinemotoren: een driecilinder met 998 cm3 en een 1.229 cm3 viercilinder. Van hybride of elektrisch aangedreven versies was in de tijd van de Wagon R+ nog geen sprake.

Elke Suzuki Wagon R+ is voorzien van voorwielaandrijving. Een handmatig te bedienen transmissie met vijf overbrengingen is de norm, alleen de 1.2 GLX van 1998 tot 2000 en de 1.3 tot 2006 zijn er ook met een viertrapsautomaat.

Afmetingen

De Suzuki Wagon R+ is een écht compacte MPV. Hij is slechts 3,54 meter lang en 1,60 meter breed. Zoals het een MPV betaamt, is hij wél hoog: met 1,66 meter is de Suzuki hoger dan hij breed is. Met een wielbasis van 2,36 meter heeft de Wagon R+ heel korter overhangen voor en achter, wat zijn wendbaarheid en stabiliteit ten goede komt. De bagageruimte bedraagt met de achterbank in de normale positie slechts 250 liter. Met de gedeelde rugleuning van de achterbank (gedeeltelijk) neergeklapt, groeit de bagageruimte via 700 tot 1.250 liter, mede dankzij de hoogte van het interieur.

De belangrijkste specificaties op een rij

SUZUKI WAGON R+
Marktintroductie 2006
Lengte x breedte x hoogte 3,54 x 1,60 x 1,66 m
Wielbasis 2,36 m
Inhoud bagageruimte 250-1.250 l
Ledig gewicht 940-955 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.435-1.450 kg
Cilinderinhoud 998-1.229 cm3
Vermogen 44-59 kW (60-80 pk)
Koppel 88-110 Nm
Topsnelheid 145-161 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,2-17,7 sec
Tankinhoud 41 l
Verbruik 5,8-6,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 139-144 g/km

Varianten

De Suzuki Wagon R+ is er altijd alleen als compacte vijfdeurs MPV. Het model onderging in 2000 een vrij ingrijpende facelift, waarna de auto er veel prettiger uitziet. In de lange productieperiode zijn er natuurlijk diverse uitvoeringen de revue gepasseerd: van de basisuitvoering 1.0 GA en de hogere uitvoeringen GL en GLX van vóór de facelift, via de extra kale GA Basic, GA, GL, GLS, Season en Special van 2000-2003. Daarna beperkte Suzuki het aantal uitvoeringen weer tot de 1.0 Base en Trend en Comfort voor zowel de 1.0 als de 1.2. De meest luxe varianten waren voorzien elektrisch bedienbare ruiten en optioneel van airconditioning.

Prijzen

De laatste drie jaargangen van de Suzuki Wagon R+ kostte nieuw tussen de ruim 7.900 en bijna 12.000 euro. Daarmee was hij grof gezegd even duur als de versie van 2000 en aanzienlijk voordeliger dan het model van de jaargangen ertussen – 2003-2006, want daarvan lagen de nieuwprijzen tussen 9.700 en bijna 16.000 euro. De oudste versie, dus van vóór de facelift, ligt qua nieuwprijzen weer ongeveer op het niveau van de jaargangen 2003-2006.

Occasions vind je al voor minder dan 500 euro. En dan heb je er nog een van ná de facelift van 2000. Het grootste aanbod vind je in de prijsklasse van 1.000 tot 2.000 euro, met een enkele uitschieter bóven de 3.000 euro.

Design

Buitenkant

Het design van de Suzuki Wagon R+ is eenvoudig en functioneel. De vierkante carrosserie zorgt voor een relatief ruim interieur terwijl de compacte buitenmaten ideaal zijn voor het gebruik in het drukke stadsverkeer. Het hoekige MPV-silhouet is dus in meerdere opzichten praktisch.

Voor modeljaar 2000 onderging het lelijke eendje dat de Wagon R+ was, een vrij ingrijpende facelift, waarna het front en de achterzijde een heel stuk eleganter ogen, maar ook de rest er veel prettiger uitziet. In 2006 werden de koplampen en de grille opnieuw, maar nu lichtjes gemoderniseerd. De compacte MPV van Suzuki is er in talrijke kleuren, natuurlijk rood en geel, maar onder meer ook metallic zilvergrijs, diverse tinten metallic blauw en metallic koperkleur. Verreweg de meeste exemplaren van de Suzuki Wagon R+ zijn trouwens voorzien van dakrails, alleen de basisversie had ze niet standaard.

Binnenkant

Het interieur van de Suzuki Wagon R+ is eenvoudig maar functioneel en praktisch. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld en voorzien van alle gebruikelijke bedieningselementen. Het hoge dak – dat naar achteren nauwelijks afloopt – biedt meer dan voldoende hoofdruimte voor alle inzittenden, dus lange bestuurders en passagiers kunnen comfortabel, maar wel vrij rechtop zitten. De leuning van de achterbank is in delen neerklapbaar, zodat je de bagageruimte in twee stappen kunt vergroten. Daarmee is de Wagon R+ verrassend veelzijdig voor een auto van zijn formaat.

Veiligheid

De Suzuki Wagon R+ heeft geen crashtest van de onafhankelijke testorganisatie Euro NCAP ondergaan – evenmin als zijn tweelingbroertje, de Opel Agila. Als de auto wel getest zou zijn, dan zouden de scores vanwege de steeds verder aangescherpte veiligheidseisen inmiddels niet meer relevant zijn, want het model stamt immers al uit de vorige eeuw. De schaarse standaard veiligheidsvoorzieningen zijn echter wel te noemen, zoals het antiblokeerremsysteem (ABS) en remkrachtverdeling. Een airbag voor de bestuurder is ook standaard. Alleen in de luxere versies zijn ook een airbag voor de voorpassagier én zijairbags voorin gemonteerd.

Alternatieven

Als eerste alternatief voor de Suzuki Wagon R+ denk je direct aan de eerste generatie van de Opel Agila– die Opel in samenwerking met Suzuki ontwikkelde, maar meer op comfort en de Europese stijl is gericht dan de puur functionele Wagon R+. Ook de Fiat Panda uit dezelfde periode kun je als concurrent beschouwen.

FAQ

Hoe groot is de bagageruimte van de Suzuki Wagon R+?
De bagageruimte van de Wagon R+ is met de achterbankleuning in de normale positie 250 liter. Met de rugleuning in zijn geheel neergeklapt is dat 1.250 liter.
Er was destijds ook een Suzuki Wagon R, zonder +. Wat is het verschil tussen die auto en de Wagon R+?
De Wagon R+ is een grotere, krachtigere en iets bredere versie van de Wagon R, zeg maar een verbeterde versie. Ook is het interieur van de Wagon R+ ruimer en moderner. De Wagon R was meer gericht op de basisbehoeften van stedelijke gebruikers.
Hoe verhoudt de Suzuki Wagon R+ zich tot de Opel Agila?
De Wagon R+ en de Opel Agila van de eerste generatie zijn vergelijkbaar in afmetingen en techniek. De Wagon R+ is vooral puur functioneel, de Agila biedt meer comfort.
Is de Suzuki Wagon R+ een betrouwbare auto?
Ja, de Wagon R+ staat bekend om zijn betrouwbaarheid, lage onderhoudskosten een eenvoudige techniek.

Beoordelingen voor Suzuki Wagon R+

12 Beoordelingen

4,1

Meer informatie

Meer details