Sterke punten
- zeer goede off-roadcapaciteiten
- onnavolgbaar voordelige onderhouds- en aankoopkosten
- rijplezier met de nodige betrouwbaarheid
Zwakke punten
- kleine terreinwagen zonder al te veel comfort en met weinig ruimte voor passagiers
- minimale roestbescherming staat garant voor veel onderhoud
- de onderdelen zwakken af vanaf ongeveer 100.000 km
Suzuki SJ Samurai : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Suzuki SJ Samurai, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Suzuki SJ Samurai
-
Suzuki SJ Samurai SJ413 4x4 1.3i Cabrio
€ 10.900,-- 113.753 km
- 07/2003
- 51 kW (69 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
Suzuki SJ Samurai SJ413 4x4 1.3 Cabrio
€ 14.900,-- 11.002 km
- 01/1995
- 51 kW (69 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK
Interesse in een Suzuki SJ Samurai
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer terreinwaardige mini-jeep met fantastische prijs-kwaliteitverhouding
- Beperkte ruimte achterin voor twee personen, kinderen of bagage
- All-wheel drive plezier en ideaal als tweede auto voor off-road activiteiten
Data
Motorisering
De Suzuki SJ 410 werd geïntroduceerd met een 1,0-liter motor die 45 pk produceerde. Het vervolgmodel SJ 413 kreeg een 1,3-liter motor met 64 pk en een instelbare vierwielaandrijving.
De Suzuki Samurai werd vanaf 1988 aanvankelijk geproduceerd met twee verschillende motoren: De G13A met een vermogen van 58 pk en de krachtigere G13B-versie met 69 pk. De nieuwe vergelijkbare motor was voorzien van elektronisch geregelde centrale injectie en een geregelde katalysator. Suzuki gebruikte deze motor later ook in de Suzuki Swift. In Japan werd hij in 1998 vervangen door de Jimny met 1,3-liter en 80 pk, maar de Samurai werd in licentie verder geproduceerd voor de Europese markt door Santana Motor in Linares, Spanje. In 1998 introduceerde Suzuki een 1,9-liter turbodiesel in het Samurai-gamma, eerst afkomstig van Renault met 62 pk en vervolgens van Peugeot met 64 pk.
Zoals alle SJ-modellen heeft de Samurai achterwielaandrijving en een instelbare vierwielaandrijving met offroad-reductie. De besturing bestaat uit een recirculatiekogel-stuurinrichting en werkt zonder bekrachtiging. Zoals de meeste SJ 413's beschikt de Suzuki Samurai over een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De krachtig klinkende 1,3-liter viercilindermotor met acht kleppen haalt geen topsnelheden en heeft een bescheiden acceleratie, maar het brandstofverbruik is relatief laag voor een auto met vierwielaandrijving. Dankzij zijn naaimachinemotor baant de Samurai zich met succes een weg door moeilijk terrein.
Afmetingen
De Jeep-hopper is compact, licht en uitermate geschikt voor off-road gebruik. Daarom is het een ideale auto voor landbouwers, bosbouwers, jagers en loonwerkers. De Suzuki Samurai is verkrijgbaar met twee verschillende wielbasissen. De wagen heeft een lengte van 3,44 meter, een breedte van 1,53 meter en is 1,67 meter hoog. De lengte van de laadruimte bedraagt 1,40 meter en het ledige gewicht is maximaal 965 kilogram. Bovendien mag er maximaal 390 kilogram worden geladen. Vandaar dat de Suzuki Samurai zeer geschikt is voor transport van materialen of werkuitrusting. Daarbij komt ook het trekvermogen (geremd) van maximaal 1.100 kilogram. Mocht de laadruimte niet volstaan, dan kan een aanhangwagen eventueel de laadcapaciteit vergroten.
Dit zijn alle essentiële gegevens:
Bouwperiode | 1988 – 2004 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 3,44 mx 1,53 m x 1,67 m |
Wielbasis | 2,03 m |
Inhoud bagageruimte | Niet gespecificeerd |
Leeggewicht | 915 - 965 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.330 kg |
Cilinderinhoud | 1.298 cm³ |
Torsie | 100 Nm |
Topsnelheid | 130 - 140 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u in | 21,2 s |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik | 8,4 - 10,8 l/100 km |
CO²-uitstoot | Niet gespecificeerd |
Varianten
De Suzuki Samurai was verkrijgbaar in drie varianten: met open of gesloten carrosserie als bestelwagen, pick-up en als cabriolet met hardtop en softtop. Zo ontwikkelde de originele cult Jeep van de jaren 80 zich tot een echt werkpaard. Deze goedkope vrachtauto was voor veel vaklui een ideale keuze, vooral in regio's waar af en toe vierwielaandrijving nodig is omwille van water, sneeuw, ijs of ruw terrein.
In 1988 evolueerde de SJ 413 tot de Samurai, aanvankelijk met twee benzinemotorvarianten, die later werden aangevuld met een diesel. Suzuki installeerde ladderframes en starre assen met bladveren in de lichte off-roader. Net als zijn voorganger, de SJ 413, was de Samurai verkrijgbaar als 3-deurs model met een stalen dak, desgewenst met een verhoogd dak en een panoramische ruit aan de achterzijde. De blikvangers waren echter de cabriolet met harde of zachte kap en de pick-up. De SJ Samurais werden tot eind 2004 geproduceerd door Santana Motor in Linares, Spanje.
Prijs
De laatste nieuwprijzen voor de Suzuki Samurai lagen tussen 13.100 en 14.840 euro. De Samurai is een uitzonderlijk capabele, duurzame en betrouwbare terreinwagen. Daarom blijft hij populair. Je kunt het model als tweedehands auto al kopen vanaf 8.000 euro. Hij is vooral geschikt als off-road auto.
Wie echter droomt van een goedkope terreinwagen, moet de tweedehands auto's goed tegen het licht houden. Want zo populair als de mini-Jeep was, kende hij ook duidelijke zwakheden die in de loop der jaren duidelijk merkbaar werden. Het ladderframe is erg duurzaam en de staalborstel helpt tegen vliegroest. Maar het plaatwerk, de portierranden en de bumpers roesten des te sneller. De voetruimte, ventilatie, verwarming, voorruit en softtop moeten grondig onder de loep genomen worden, aangezien er vaak water in het interieur terechtkomt.
Design
Exterieur
Bij de introductie van de Samurai werd de basisvorm van het vorige SJ 413-model behouden, maar werden uitlopende vleugels en koplampranden toegevoegd. Ook werden de frames in de carrosseriekleur gespoten. Suzuki verbreedde de bumpers en bracht plastic beschermers aan op de hoeken. De richtingaanwijzers werden verplaatst achter de uitsparingen van de voorwielen en een iets grotere buitenspiegel zorgde voor meer rijveiligheid.
In 1992 kreeg het radiatorrooster drie dwarsbalken, in 1998 weer vier. Bij deze facelift haalde de Japanse autofabrikant de richtingaanwijzers en parkeerlichten uit de bumper en plaatste ze aan de buitenkant, naast de koplampen. De Samurai bleef er tot het einde zo uitzien.
Interieur
Het interieur is eerder spartaans. Hier domineren kaal plaatwerk, grote instrumenten en goedkoop plastic. Bovendien zijn de stoelen oncomfortabel en niet bepaald duurzaam. De verwarming kan alleen maar aan of uit.
De ruimte in de mini-jeep is erg beperkt. De stoelen achterin zijn enkel geschikt voor kinderen, aangezien volwassenen hun voeten moeten intrekken, vooral wanneer de bestuurder en voorpassagier hun stoelen naar achteren schuiven. Zelfs met neergeklapte achterbank blijft de kofferruimte beperkt en volstaat die maar net voor boodschappen. Een reis van een week met het gezin is uitgesloten.
Alleen de pick-up biedt met ongeveer twee vierkante meter laadruimte plaats voor een kleine verhuizing of een lading werkmaterieel. De lading kan aan de reling worden vastgesjord en het vuil kan simpelweg met de tuinslang worden afgespoten.
Veiligheid
De veiligheidsvoorzieningen zijn zeer beperkt. De auto richt zich vooral op off-road gebruik. Er zijn dan ook geen airbags, ABS of startonderbrekers. Zelfs de stuurbekrachtiging ontbreekt. De grootste vorm van veiligheid vinden we in de automatische veiligheidsgordels. Daarom is de Suzuki Samurai niet geschikt voor lange ritten op de snelweg of landwegen. Toch straalt de cult Jeep charme uit.
Alternatieven
Alternatieven voor de Suzuki Samurai zijn de Suzuki Jimny en de grotere Suzuki Vitara. Andere alternatieven zijn de Lada Niva en de Daihatsu Feroza. Deze bieden allemaal voldoende laadruimte en vierwielaandrijving. Ze zijn ook ideaal als tweede auto voor off-roadgebruik. Luxe-alternatieven vinden we in de Land Rover Defender en de Jeep Wrangler.