Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
suzuki-samurai-front

Suzuki SJ Samurai

1 / 3
suzuki-samurai-front
suzuki-samurai-side
suzuki-samurai-back

Sterke punten

  • zeer goede off-roadcapaciteiten
  • onnavolgbaar voordelige onderhouds- en aankoopkosten
  • rijplezier met de nodige betrouwbaarheid

Zwakke punten

  • kleine terreinwagen zonder al te veel comfort en met weinig ruimte voor passagiers
  • minimale roestbescherming staat garant voor veel onderhoud
  • de onderdelen zwakken af vanaf ongeveer 100.000 km

Suzuki SJ Samurai : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Suzuki SJ Samurai, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Suzuki SJ Samurai: Cult off-roader met een wereldrecord

De Suzuki SJ 410 werd in 1982 voor het eerst in Nederland gelanceerd in de varianten Cabrio en Van. De SJ-serie werd vanaf 1988 hernoemd tot Samurai voor de Europese markt. De korte off-road cabriolet werd al snel de lifestyle-vedette van de jaren 80. Maar ook klanten uit de bosbouw, landbouw en woningbouw zagen al snel de voordelen van de betaalbare terreinauto. Lees meer

Interesse in een Suzuki SJ Samurai

Suzuki SJ Samurai occasions
Suzuki SJ Samurai dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer terreinwaardige mini-jeep met fantastische prijs-kwaliteitverhouding
  • Beperkte ruimte achterin voor twee personen, kinderen of bagage
  • All-wheel drive plezier en ideaal als tweede auto voor off-road activiteiten

Data

Motorisering

De Suzuki SJ 410 werd geïntroduceerd met een 1,0-liter motor die 45 pk produceerde. Het vervolgmodel SJ 413 kreeg een 1,3-liter motor met 64 pk en een instelbare vierwielaandrijving.

De Suzuki Samurai werd vanaf 1988 aanvankelijk geproduceerd met twee verschillende motoren: De G13A met een vermogen van 58 pk en de krachtigere G13B-versie met 69 pk. De nieuwe vergelijkbare motor was voorzien van elektronisch geregelde centrale injectie en een geregelde katalysator. Suzuki gebruikte deze motor later ook in de Suzuki Swift. In Japan werd hij in 1998 vervangen door de Jimny met 1,3-liter en 80 pk, maar de Samurai werd in licentie verder geproduceerd voor de Europese markt door Santana Motor in Linares, Spanje. In 1998 introduceerde Suzuki een 1,9-liter turbodiesel in het Samurai-gamma, eerst afkomstig van Renault met 62 pk en vervolgens van Peugeot met 64 pk.

Zoals alle SJ-modellen heeft de Samurai achterwielaandrijving en een instelbare vierwielaandrijving met offroad-reductie. De besturing bestaat uit een recirculatiekogel-stuurinrichting en werkt zonder bekrachtiging. Zoals de meeste SJ 413's beschikt de Suzuki Samurai over een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De krachtig klinkende 1,3-liter viercilindermotor met acht kleppen haalt geen topsnelheden en heeft een bescheiden acceleratie, maar het brandstofverbruik is relatief laag voor een auto met vierwielaandrijving. Dankzij zijn naaimachinemotor baant de Samurai zich met succes een weg door moeilijk terrein.

Afmetingen

De Jeep-hopper is compact, licht en uitermate geschikt voor off-road gebruik. Daarom is het een ideale auto voor landbouwers, bosbouwers, jagers en loonwerkers. De Suzuki Samurai is verkrijgbaar met twee verschillende wielbasissen. De wagen heeft een lengte van 3,44 meter, een breedte van 1,53 meter en is 1,67 meter hoog. De lengte van de laadruimte bedraagt 1,40 meter en het ledige gewicht is maximaal 965 kilogram. Bovendien mag er maximaal 390 kilogram worden geladen. Vandaar dat de Suzuki Samurai zeer geschikt is voor transport van materialen of werkuitrusting. Daarbij komt ook het trekvermogen (geremd) van maximaal 1.100 kilogram. Mocht de laadruimte niet volstaan, dan kan een aanhangwagen eventueel de laadcapaciteit vergroten.

Dit zijn alle essentiële gegevens:

Bouwperiode 1988 – 2004
Lengte, breedte, hoogte 3,44 mx 1,53 m x 1,67 m
Wielbasis 2,03 m
Inhoud bagageruimte Niet gespecificeerd
Leeggewicht 915 - 965 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.330 kg
Cilinderinhoud 1.298 cm³
Torsie 100 Nm
Topsnelheid 130 - 140 km/u
Acceleratie 0-100 km/u in 21,2 s
Tankinhoud 40 l
Verbruik 8,4 - 10,8 l/100 km
CO²-uitstoot Niet gespecificeerd

Varianten

De Suzuki Samurai was verkrijgbaar in drie varianten: met open of gesloten carrosserie als bestelwagen, pick-up en als cabriolet met hardtop en softtop. Zo ontwikkelde de originele cult Jeep van de jaren 80 zich tot een echt werkpaard. Deze goedkope vrachtauto was voor veel vaklui een ideale keuze, vooral in regio's waar af en toe vierwielaandrijving nodig is omwille van water, sneeuw, ijs of ruw terrein.

In 1988 evolueerde de SJ 413 tot de Samurai, aanvankelijk met twee benzinemotorvarianten, die later werden aangevuld met een diesel. Suzuki installeerde ladderframes en starre assen met bladveren in de lichte off-roader. Net als zijn voorganger, de SJ 413, was de Samurai verkrijgbaar als 3-deurs model met een stalen dak, desgewenst met een verhoogd dak en een panoramische ruit aan de achterzijde. De blikvangers waren echter de cabriolet met harde of zachte kap en de pick-up. De SJ Samurais werden tot eind 2004 geproduceerd door Santana Motor in Linares, Spanje.

Prijs

De laatste nieuwprijzen voor de Suzuki Samurai lagen tussen 13.100 en 14.840 euro. De Samurai is een uitzonderlijk capabele, duurzame en betrouwbare terreinwagen. Daarom blijft hij populair. Je kunt het model als tweedehands auto al kopen vanaf 8.000 euro. Hij is vooral geschikt als off-road auto.

Wie echter droomt van een goedkope terreinwagen, moet de tweedehands auto's goed tegen het licht houden. Want zo populair als de mini-Jeep was, kende hij ook duidelijke zwakheden die in de loop der jaren duidelijk merkbaar werden. Het ladderframe is erg duurzaam en de staalborstel helpt tegen vliegroest. Maar het plaatwerk, de portierranden en de bumpers roesten des te sneller. De voetruimte, ventilatie, verwarming, voorruit en softtop moeten grondig onder de loep genomen worden, aangezien er vaak water in het interieur terechtkomt.

Design

Exterieur

Bij de introductie van de Samurai werd de basisvorm van het vorige SJ 413-model behouden, maar werden uitlopende vleugels en koplampranden toegevoegd. Ook werden de frames in de carrosseriekleur gespoten. Suzuki verbreedde de bumpers en bracht plastic beschermers aan op de hoeken. De richtingaanwijzers werden verplaatst achter de uitsparingen van de voorwielen en een iets grotere buitenspiegel zorgde voor meer rijveiligheid.

In 1992 kreeg het radiatorrooster drie dwarsbalken, in 1998 weer vier. Bij deze facelift haalde de Japanse autofabrikant de richtingaanwijzers en parkeerlichten uit de bumper en plaatste ze aan de buitenkant, naast de koplampen. De Samurai bleef er tot het einde zo uitzien.

Interieur

Het interieur is eerder spartaans. Hier domineren kaal plaatwerk, grote instrumenten en goedkoop plastic. Bovendien zijn de stoelen oncomfortabel en niet bepaald duurzaam. De verwarming kan alleen maar aan of uit.

De ruimte in de mini-jeep is erg beperkt. De stoelen achterin zijn enkel geschikt voor kinderen, aangezien volwassenen hun voeten moeten intrekken, vooral wanneer de bestuurder en voorpassagier hun stoelen naar achteren schuiven. Zelfs met neergeklapte achterbank blijft de kofferruimte beperkt en volstaat die maar net voor boodschappen. Een reis van een week met het gezin is uitgesloten.

Alleen de pick-up biedt met ongeveer twee vierkante meter laadruimte plaats voor een kleine verhuizing of een lading werkmaterieel. De lading kan aan de reling worden vastgesjord en het vuil kan simpelweg met de tuinslang worden afgespoten.

suzuki-samurai-interieur

Veiligheid

De veiligheidsvoorzieningen zijn zeer beperkt. De auto richt zich vooral op off-road gebruik. Er zijn dan ook geen airbags, ABS of startonderbrekers. Zelfs de stuurbekrachtiging ontbreekt. De grootste vorm van veiligheid vinden we in de automatische veiligheidsgordels. Daarom is de Suzuki Samurai niet geschikt voor lange ritten op de snelweg of landwegen. Toch straalt de cult Jeep charme uit.

Alternatieven

Alternatieven voor de Suzuki Samurai zijn de Suzuki Jimny en de grotere Suzuki Vitara. Andere alternatieven zijn de Lada Niva en de Daihatsu Feroza. Deze bieden allemaal voldoende laadruimte en vierwielaandrijving. Ze zijn ook ideaal als tweede auto voor off-roadgebruik. Luxe-alternatieven vinden we in de Land Rover Defender en de Jeep Wrangler.

FAQ

Hoeveel Suzuki Samurais zijn er gebouwd?
De Suzuki Samurai maakt deel uit van de geschiedenis van de Jimny. Afhankelijk van het land bestaan er verschillende namen, zoals SJ, Samurai, Jipsy en Gipsy, Santana, Sierra en Caribean. Suzuki verkocht wereldwijd bijna 2,5 miljoen exemplaren van deze wagens.
Hoeveel pk heeft de Suzuki Samurai?
De twee 1,3-liter benzinemotoren leveren 44 kW (60 pk) en 51 kW (70 pk). Er zijn ook twee 1,9-liter turbodiesels met 46 kW (62 pk) en 47 kW (64 pk).

Beoordelingen voor Suzuki SJ Samurai

4 Beoordelingen

3,7

Meer informatie

Meer details