Sterke punten
- Zeer herkenbaar design
- Erg klein en wendbaar
- Lichtgewicht met een laag verbruik
Zwakke punten
- Zeer zeldzaam in Nederland
- Rechtse besturing
- Erg weinig ruimte in het interieur
Suzuki Cappuccino : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Suzuki Cappuccino, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Suzuki Cappuccino
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- De Suzuki Cappuccino is bijzonder klein en wendbaar en daarom perfect voor stadsverkeer.
- Dankzij zijn retrodesign kon de kleine roadster veel consumenten bekoren.
- Ondanks het relatief geringe vermogen biedt de Suzuki Cappuccino prima en aangename rijprestaties.
- Desgewenst kan het model worden voorzien van een comfortabele inrichting met vele voorzieningen.
- Tegenwoordig vormt de auto een langetermijninvestering en is het een dure occasion.
Gegevens
Motoren
Wie de technische gegevens van de Suzuki Cappuccino voor het eerst bekijkt, zal wellicht verbaasd zijn. Hoewel de auto sportief rijplezier nastreeft, kiest de Japanse autofabrikant voor een benzinemotor die in eerste instantie te zwak lijkt. Schijn bedriegt echter, want door het lage gewicht van maximaal 725 kilogram en het compacte formaat rijdt de Suzuki Cappuccino erg sportief.
De benzinemotor van 0,7 liter bestaat uit een behuizing van gegoten aluminium. Deze is in de lengterichting in de motorruimte geplaatst. Een turbolader levert samen met de twee bovenliggende nokkenassen, 12 kleppen, een multipoint-injectiesysteem en een compressieverhouding van 8,3:1 maximaal 64 pk. Dat vermogen wordt bereikt bij 6.500 toeren per minuut.
In eerste instantie klinkt deze 64 pk als erg weinig vermogen, maar het is ruim voldoende voor deze kleine en lichte roadster. Zo sprint het model vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts acht seconden. Deze tijd wordt anders alleen bereikt door auto's met aanzienlijk meer vermogen. De topsnelheid van ongeveer 150 km/u is ook heel verdienstelijk voor dit model, hoewel het voertuig erg onstabiel wordt bij hoge snelheden en meer geschikt is voor ontspannen ritten op landwegen. Voor de langere ritten moet je ook de lage tankinhoud in de gaten houden. De brandstoftank van 30 liter is namelijk snel leeg. Regelmatige tankbeurten zijn tijdens het rijden met de Suzuki Cappuccino dan ook onvermijdbaar.
Afmetingen
De Suzuki Cappuccino is een bijzonder klein en wendbaar model. Het lage ledige gewicht en de goed bestuurbare carrosserie zijn enkele van de sterke punten van deze roadster. Met een lengte van slechts 3,3 meter en een breedte van 1,4 meter is er bijna overal en altijd een geschikte parkeerplaats te vinden. Ook het overzicht is zeer indrukwekkend. De bestuurder en passagier moeten echter iets behendiger zijn, aangezien de hoogte van slechts 1,2 meter niet veel ruimte overlaat. Ook de overige technische gegevens liggen laag, zoals het ledig gewicht van maximaal 725 kilogram. De wielbasis bedraagt 2.060 millimeter.
De Suzuki Cappuccino kan ook worden gebruikt als dagelijks voertuig, hoewel men hierbij rekening moet houden met enkele beperkingen. De beschikbare kofferruimte is nauwelijks het vermelden waard; de passagiersstoel is een betere en praktischere oplossing voor transport. Daarentegen zijn, dankzij het stabiele en stevige dak, lange en comfortabele ritten mogelijk, zelfs bij slecht weer. Eigenaars van de Suzuki Cappuccino kunnen echter niet rekenen op een trekhaak, aangezien die al snel overbelast zou raken door het geringe gewicht en het lage vermogen.
Gegevens en afmetingen | Suzuki Cappuccino |
---|---|
Bouwjaar | 1991 – 1998 |
Lengte, breedte, hoogte | 3,3 m x 1,4 m x 1,2 m |
Wielbasis | 2,1 m |
Inhoud bagageruimte | Niet gespecificeerd |
Leeggewicht | 725 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 895 kg |
Cilinderinhoud | 658 cm³ |
Koppel | 106 Nm |
Topsnelheid | 150 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u in | 8 s |
Tankinhoud | 30 l |
Verbruik | Niet gespecificeerd |
CO²-uitstoot | Niet gespecificeerd |
Varianten
De Suzuki Cappuccino biedt verrassend veel comfort en is goed uitgerust. In Nederland is de kleine roadster echter zeer zeldzaam, aangezien slechts enkele exemplaren werden geïmporteerd. Al naargelang de gekozen uitvoering varieerde het comfort echter aanzienlijk. In het algemeen kon de Suzuki Cappuccino worden besteld met airconditioning, comfortabele lederen stoelen, elektrische ramen en zelfs centrale vergrendeling. De beperkte afmetingen van de carrosserie gingen ook niet gepaard met een verlies aan comfort.
Prijs
Toen de Suzuki Cappuccino in omloop kwam, kostte de auto ongeveer 48.000 gulden, omgerekend ongeveer 21.781 euro. De Suzuki Cappuccino mocht ook in Nederland op de weg, maar dan wel met extra kosten voor de import. De wagens hadden bovendien rechtse besturing.
Lage prijzen en koopjes zijn echter niet meer te vinden, aangezien de Suzuki Cappuccino nu zeer zeldzaam is en beschouwd wordt als een liefhebbersauto. Voor auto's in goede staat moeten kopers rekenen op prijzen die ver boven de 10.000 euro liggen. Door de toenemende vraag naar de zeldzame Suzuki Cappuccino blijven de prijzen al enkele jaren stijgen.
Design
Exterieur
De Suzuki Cappuccino valt in ieder geval op. Dat is verrassend, want de roadster is wellicht een van de kleinste voertuigen op de weg. De combinatie van retrodesign en moderne elementen is echter zeer geslaagd. De bestuurders kunnen tegelijkertijd ook genieten van de uitstekende wendbaarheid en het feit dat men overal een parkeerplaats kan vinden. Een van de populairste kleuren was destijds overigens een fraai rood, waarmee het opvallende karakter van de auto met zijn gescheiden bestuurderscabine nog eens werd benadrukt.
Interieur
Het interieur van de Suzuki Cappuccino is minder uitgesproken, maar de consument mag wel nog steeds een interessant aanbod verwachten. Vooral de duurdere uitvoeringen zijn geweldig comfortabel, en dat dankzij bijvoorbeeld een praktische airconditioning of elektrische ramen. Zodra je in het interieur heeft plaatsgenomen, kun je je bovendien verheugen op veel rijplezier met de wind in de haren. Zowel de materialen als de afwerkingskwaliteit van de afzonderlijke elementen laten vrijwel niets te wensen over.
Veiligheid
Hoewel de Suzuki Cappuccino een ouder model is, maakt het voertuig nog steeds indruk met de uitstekende veiligheidsvoorzieningen. Zo bieden de stuurbekrachtiging en de geventileerde schijfremmen optimale controle tijdens het rijden. Een bestuurdersairbag en een stevige carrosserie met versterkingen op de juiste plaatsen bewijzen hun waarde bij een ongeval. Bovendien ligt de Suzuki Cappuccino zeer zacht en stabiel op de weg, zodat hij ook voor beginners een goede keuze is.
Alternatieven
Een andere compacte Suzuki is de Alto: Dit model komt qua vermogen en topsnelheid overeen met de Suzuki Cappuccino. De Japanse Kei car is sinds 1981 verkrijgbaar op de Europese markt, en de vijfde generatie van de Alto is sinds 2008 te koop.
Ook de Daihatsu Copen is een Kei car van een Japanse fabrikant. Dit model onderscheidt zich ook met een laag gewicht en een grote wendbaarheid. Door de geringe afmetingen is ook hier echter weinig bagageruimte beschikbaar. Als je een roadster wilt, biedt de Smart Roadster een mooi alternatief: Deze levert tot 100 pk en valt op door zijn lage brandstofverbruik.