Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
suzuki-alto-front

Suzuki Alto

1 / 3
suzuki-alto-front
suzuki-alto-side
suzuki-alto-back

Sterke punten

  • Betaalbaar model met lage brandstofkosten
  • Betrouwbare techniek
  • Compact formaat, ideaal voor in de stad

Zwakke punten

  • Beperkte interieurruimte en bagageruimte
  • Gemiddelde bescherming van de inzittenden
  • Weinig vermogen, geen reisauto

Suzuki Alto : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Suzuki Alto, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Suzuki Alto: betaalbare Japanse stadsauto

De eerste Suzuki Alto-modellen stammen uit de jaren zeventig. Deze kleine hatchback arriveerde in Europa aan het begin van de jaren tachtig. In Japan is het model nog in productie, maar in Nederland stopte de verkoop in 2015. Lees meer.

Interesse in een Suzuki Alto

Suzuki Alto occasions
Suzuki Alto nieuwe auto's
Suzuki Alto dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Beproefde, betrouwbare Japanse techniek, die je niet snel in de steek laat
  • Kleine motoren met een relatief zuinig verbruik
  • Genoeg ruimte op de achterbank voor kinderzitjes, die dankzij achterportieren goed bereikbaar zijn
  • Lage aanschafprijs en onderhoudskosten

Technische gegevens

Motorisatie

In Europa rolde de Suzuki Alto tot 1996 de showrooms binnen met een bescheiden 800cc benzinemotor onder de motorkap. Na 1994 was de Alto leverbaar met een 1,0-liter viercilinder. Zowel de derde, vierde als vijfde generatie was voorzien van deze benzinemotor. Het vermogen werd wel telkens iets opgekrikt. De derde generatie beschikte over maximaal 54 pk, terwijl de vierde en vijfde generatie het met respectievelijk 63 pk en 68 pk moesten doen. Niet veel, maar voldoende vermogen voor een stadsauto. Een hogere topsnelheid dan 155 km/u zat er niet in voor de Alto. Een sprint van 0-100 km/u onder de 12,5 seconden ook niet. Ook hier geldt: meer heb je eigenlijk niet nodig in een stadsauto.

De Alto is dus geen auto voor mensen met veel haast, maar daar staat tegenover dat hij zuinig met brandstof omspringt. Een gemiddeld verbruik van 4,3 liter op 100 kilometer is zonder veel moeite haalbaar in een derde generatie Suzuki Alto. Eerdere generaties van de Alto genoten van BPM- en MRB-vrijstelling, vanwege de lage CO2-uitstoot.

Afmetingen

De Suzuki Alto is ongeacht de modelgeneratie ongeveer 3,5 meter lang, net geen 1,5 meter breed (zonder spiegels) en maximaal 1,47 meter hoog. Iedere modelgeneratie was net iets groter dan de voorgaande, maar het verschil is minimaal. Afhankelijk van het model meet de bagageruimte 129 tot 210 liter inhoud. Met een trekhaak kun je tot maximaal 750 kilo trekken met een vierde generatie Alto. De vijfde generatie kan maar een magere 200 kilogram aan.

De belangrijkste specificaties op een rij

Suzuki Alto
Marktintroductie 1979
Lengte x breedte x hoogte 3,49 x 1,49 x 1,47 m
Wielbasis 2,34-2,36 m
Inhoud bagageruimte 129-210 l
Ledig gewicht 740-970 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.170-1.250 kg
Cilinderinhoud 500 cm-1.061 cm
Vermogen 21 kW (28 pk)-50 kW (68 pk)
Koppel 57-90 Nm
Topsnelheid 130-155 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 18,0-12.5 sec
Tankinhoud 30-35 l
Verbruik 4,0-6,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 99-171 g/km

Varianten

Elke generatie van de Suzuki Alto was leverbaar met een brede variatie aan uitvoeringen. De derde generatie was leverbaar in vijf diverse verschijningsvormen. De vierde generatie kwam in zeven verschillende varianten op de markt. Voor de vijfde generatie ging het merk nog een stapje verder en kwamen er twaalf unieke varianten op de markt, met namen als City, Club en Comfort. En binnen deze al rijke mix duiken verdere nuances op, zoals Comfort City of Club City.

Prijzen

Als nieuwe auto wist de Suzuki Alto in Nederland te overtuigen, onder andere dankzij gunstige instapprijzen. Een riant aangeklede Alto was er al voor ruim onder de 10.000 euro. Zelfs als occasion is het voertuig op de Nederlandse markt verkrijgbaar tegen verrassend lage prijzen. De populaire kleine auto is verkrijgbaar voor iets meer dan 1.000 euro, maar dan met een hogere kilometerstand. Als het om een nieuwer model gaat, lopen de prijzen in sommige gevallen op tot meer dan 6.000 euro. Met het oog op de robuuste motoren en betrouwbare techniek is de Suzuki Alto zeker een goede investering als occasion, maar de jaren gaan inmiddels tellen. Het model was tot 2015 op de markt, dus echt jonge modellen bestaan simpelweg niet meer.

Design

Buitenkant

De Suzuki Alto is een compacte stadsauto met een eenvoudig en functioneel ontwerp. Het exterieur kenmerkt zich door een gestroomlijnde, rechthoekige vorm met heldere lijnen en minimale franje. De voorzijde heeft eenvoudige koplampen en een bescheiden grille, terwijl de zijkanten een compacte uitstraling hebben met kleine ramen. Het achterste gedeelte is doorgaans rechttoe rechtaan, met eenvoudige achterlichten. De Suzuki Alto heeft een praktische en efficiënte uitstraling.

Binnenkant

Het interieur van de Suzuki Alto biedt eveneens een compacte en functionele omgeving. De cockpit is eenvoudig en ergonomisch ontworpen, met slim geplaatste bedieningselementen voor gemakkelijke toegang. De voorstoelen van de auto zijn comfortabel en bieden een stevige steun. Ze kunnen echter slechts worden ingesteld op een maximale lichaamslengte van 1,80 meter. De achterbank is ongemakkelijk voor volwassenen omdat de zitting plat is en de rugleuning erg kort. Bovendien is er, met de voorstoelen volledig naar achteren, net genoeg ruimte voor mensen tot 1,60 meter lang.

Veiligheid

De laatste EURO NCAP crashtest voor de Suzuki Alto is van 2009 en heeft betrekking op de Suzuki Alto 1.0 GL, RHD. In deze veiligheidstest scoort de compacte auto drie van de vijf sterren. Concreet betekent dit een gemiddelde bescherming van de inzittenden.

Alternatieven

Aangezien er veel varianten van de Suzuki Alto zijn, is de auto waarschijnlijk zijn eigen grootste concurrent. De Suzuki Alto ondervindt concurrentie van andere automerken in de vorm van de Citroën C1 en zijn zustermodellen Toyota Aygo en Peugeot 107. De Italiaanse concurrent is de Fiat Panda, die in de NCAP crashtest 2007 één ster meer scoorde dan de Suzuki Alto. Andere vergelijkbare subcompacte auto’s uit zijn tijd zijn de Daihatsu Cuore, de Ford Ka, de Kia Picanto en de Nissan Pixo.

FAQ

Wat kost een Suzuki Alto?
De laatste generatie Suzuki Alto die in Nederland verkocht werd, de vijfde generatie (2015), had een vanafprijs van 10.129 euro. In 2013 had hij nog een prijskaartje van 9.499 euro. Als occasion is de Suzuki Alto al te vinden vanaf een paar honderd euro, al gaat het dan natuurlijk wel om vroege exemplaren met veel kilometers op de teller.
Hoeveel pk heeft de Suzuki Alto?
Afhankelijk van de modelgeneratie en uitvoering heeft de Suzuki Alto een vermogen van 21 kW (28 pk) tot 50 kW (68 pk).
Waar wordt de Suzuki Alto gemaakt?
De productie van de Suzuki Alto heeft plaatsgevonden in verschillende landen over de jaren heen. Veel Alto-modellen werden in Japan geproduceerd, het land waar Suzuki vandaan komt. Daarnaast wordt de Suzuki Alto soms ook in andere landen geproduceerd, vaak door lokale dochterondernemingen of joint ventures van Suzuki, zoals Maruti Suzuki in India.
Hoe hoog is de wegenbelasting voor een Suzuki Alto?
De Suzuki Alto heeft, afhankelijk van de modelgeneratie en uitvoering, een kentekengewicht van zo’n 850 kilogram. Afhankelijk van de provincie waarin je woont betekent dat een wegenbelasting van gemiddeld zo’n 70 euro per kwartaal.

Beoordelingen voor Suzuki Alto

25 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details