Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
suzuki-a-cross-front

Suzuki Across

1 / 3
suzuki-a-cross-front
suzuki-a-cross-side
suzuki-a-cross-back

Sterke punten

  • Praktische gezins-SUV
  • Bewezen techniek van Toyota
  • Krachtige, maar stille aandrijflijn

Zwakke punten

  • Slechts één uitrustingsniveau
  • Geen navigatiesysteem
  • Duurste Suzuki ooit

Suzuki Across : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Suzuki Across, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 57.950,-*
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Suzuki Across: snelle SUV met hybride techniek

De Suzuki Across is een middelgrote SUV die sinds 2020 op de markt is. Omdat de ontwikkeling van een nieuw model duur is, zocht Suzuki voor de Across een samenwerking met Toyota. De Across is eigenlijk een Toyota RAV4 Plug-in Hybrid met een andere neus en merklogo’s.

Interesse in een Suzuki Across

Suzuki Across occasions
Suzuki Across nieuwe auto's
Suzuki Across dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ruime gezinsauto met vijf zitplaatsen
  • Riant aangekleed
  • Betrouwbare en zuinige Toyota-techniek
  • Krachtige 306 pk sterke aandrijflijn

Technische gegevens

Motorisatie

De Suzuki Across wordt aangedreven door een hybride aandrijflijn die bestaat uit drie verschillende motoren: een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met 136 kW (185 pk) en 227 Nm, een voorin geplaatste elektromotor met 134 kW (182 pk) en 270 Nm, en een elektromotor op de achteras met 40 kW (54 pk) en 121 Nm. Deze configuratie zorgt voor vierwielaandrijving zonder dat er een traditionele cardanas nodig is om de achterwielen van energie te voorzien. De achterwielen worden namelijk elektrisch aangedreven. Het totale systeemvermogen komt uit op een stevige 225 kW (306 pk). Dit maakt het de krachtigste Suzuki ooit. Oók de snelste. De SUV heeft slechts 6 seconden nodig voor een sprint van 0-100 km/u. De topsnelheid bedraagt 180 km/u.

Ondanks zijn flinke vermogen is het model erg zuinig. Hij is namelijk voorzien van een accupakket van 18,1 kWh, waardoor je veel ritjes volledig elektrisch kunt afleggen. Op pure elektrokracht komt de Across op papier tot 75 kilometer ver. In de praktijk zul je soms iets minder ver komen, of soms zelfs wat verder. Dat is uiteraard afhankelijk van de snelheid en de locatie waar je elektrisch rijdt. Voor bestuurders die vooral in de stad rijden en met regeneratief remmen veel energie terugwinnen, is het zelfs mogelijk om 100 kilometer volledig elektrisch te rijden. Op de snelweg moet je eerder denken aan maximaal 60 kilometer actieradius.

Afmetingen

De Suzuki Across is 4,63 meter lang en de breedte bedraagt 1.85 meter. De hoogte komt uit op 2,69 meter. Met een gewicht van 2.015 kilogram kunnen we wel stellen dat de Across een stevige jongen is. Het grote accupakket is medeverantwoordelijk voor het flinke. Bovendien is het simpelweg een grote auto, zoals je aan de afmetingen kunt zien. De Across biedt dan ook veel hoofd- en beenruimte aan de inzittenden. Er is plek voor vijf personen en een hoop bagageruimte.

Het accupakket is – net als bij een volledig elektrische auto – verwerkt in de bodem van de auto. Zo blijft er flink veel bagageruimte over. Met de achterbank plat, past er 1.604 liter bagage achterin. Blijft de bank rechtop, dan beschik je over 490 liter aan ruimte. Genoeg voor een flink aantal koffers en tassen. De achterbank is niet verschuifbaar, maar de leuningen kunnen wel onder verschillende hoeken staan. Zo creëer je meer comfort óf wat meer bagageruimte, zodat ook die extra koffer nog nét past achterin. Conclusie: met de Across kun je zonder problemen met het hele gezin koers zetten richting een vakantiebestemming.

De belangrijkste specificaties op een rij

Suzuki Across
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,63 x 1,85 x 1,69 m
Wielbasis 2,69 m
Inhoud bagageruimte 490 l
Ledig gewicht 2.015 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.500 kg
Cilinderinhoud 2.487 cm3
Vermogen 225 kW (306 pk)
Koppel 270 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,0 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 1,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 22 g/km

Varianten

Toyota levert meerdere varianten van de RAV4 Plug-in Hybrid, bij Suzuki valt er helaas weinig te kiezen. Er is één uitvoering: de Style. Gelukkig is deze versie meteen riant aangekleed door Suzuki. Zo voorzien de Japanners de auto standaard van onder andere een elektrisch verstelbare bestuurderstoel, stoel- en stuurverwarming, LED-verlichting rondom en 19-inch wielen. Een afneembare trekhaak is een van de weinig leverbare opties. Een panoramadak ontbreekt helaas op de optielijst. Wie graag de zon op zijn bol heeft, moet kiezen voor een Toyota RAV4, die wel met glazen dak te koop is.

Prijzen

Bij zijn debuut stond de Suzuki Across aanvankelijk geprijsd op een niet geringe 65.000 euro. Echter, dankzij de harmonisatie van de prijzen in Europa heeft de kostprijs een correctie ondergaan en zakte het prijskaartje naar 55.900 euro. Door inflatie, hogere bpm-tarieven en vernieuwde technologie steeg de prijs in 2023 echter naar 58.695 euro. Voor dat geld krijg je dus wel direct een uitgebreid scala aan premium features, waaronder volledige led-koplampen, actieve cruise control met rijstrookassistentie, een elektrisch bediende achterklep met voetsensor, handsfree functies voor het openen van deuren en het starten van de motor en automatische klimaatregeling.

Design

Buitenkant

We zeiden het hierboven al: de Suzuki Across is eigenlijk gewoon een Toyota RAV4 Plug-in Hybrid met een andere neus en merklogo’s. Maar zelfs de ‘Suzuki-neus’ is van Toyota. De voorkant van de Suzuki Across is gebaseerd op de Toyota Wildlander Hybrid, die exclusief in China wordt aangeboden. Aangezien de Wildlander niet verkrijgbaar is in Europa, heeft Suzuki ervoor gekozen om de neus van dit model te gebruiken voor de Across in Europa. Buiten de Europese markt is de Across PHEV namelijk niet te koop.

De optielijst van de Across is zeer kort, maar er staan wel een aantal kleuren op, zoals Silver Metallic, Gray Metallic, Attitude Black Mica, Dark Blue Mica, White Pearl Crystal Shine en Sensual Red Mica.

Binnenkant

Ook het interieur is overgenomen van de Toyota RAV4. Alleen de merklogo’s en afdekkingen van de luidsprekers in de deuren zijn aangepast. Achter het stuur zitten twee analoge klokken, met daartussenin een 7-inch digitaal instrumentarium. Vanaf modeljaar 2023 is de Across voorzien van een volledig digitaal instrumentarium, dat bestaat uit een 12,3-inch scherm. Op dit scherm kun je aflezen hoeveel kilometers stroom nog in het accupakket zit en de inhoud van de benzinetank. Op het dashboard pronkt een 9-inch centraal geplaatst beeldscherm. Sinds 2023 zit hier een 10,5-inch infotainmentscherm.

Onder het infotainmentscherm zitten fysieke knoppen voor de bediening van de klimaatregeling. Je kunt deze fysieke draai- en drukknoppen eenvoudig bedienen, zonder dat je ogen van de weg hoeven. De grote afwezige in het interieur is een navigatiesysteem. Suzuki heeft de software van de Across zodanig aangepast dat het navigatiesysteem is verwijderd. De reden hiervoor is dat het navigatiesysteem van Toyota alle Toyota-dealers bevat. Het ontbreken van een navigatiesysteem is volgens Suzuki geen probleem voor hun klanten. Volgens onderzoek van het merk hebben kopers van de Across helemaal geen behoefte aan een ingebouwd navigatiesysteem. Gelukkig beschikt de Across over Apple CarPlay en Android Auto, waarmee je kunt navigeren via Google Maps, dat altijd up-to-date is. Je moet dan wel altijd je telefoon via een kabeltje verbinden met de auto.

suzuki-a-cross-interior suzuki-a-cross-seats

Veiligheid

De Across is leverbaar met een reeks rijhulpsystemen. Denk aan intelligente adaptieve cruise control, Blind Spot Monitor, Lane Tracing Assist en een slim 4x4-systeem dat Suzuki E-Four noemt. In theorie zou de Suzuki Across net als de Toyota RAV4 Plug-in Hybride goed zijn voor vijf Euro NCAP-sterren. Euro NCAP heeft echter de Across nog geen score geven, waarschijnlijk omdat de wijzigingen ten opzichte van het oorspronkelijke RAV4-ontwerp geen verschil zouden maken voor de rating.

Alternatieven

Populaire modellen waar de Across het tegen opneemt, is op de eerste plaats de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid waar het Suzuki-model op is gebaseerd. Daarnaast moet je ook denken aan plug-in hybride SUV’s zoals de Opel Grandland X Hybrid4, Peugeot 3008 GT Hybrid en Mitsubishi Outlander PHEV. Andere alternatieven met minder vermogen en tweewielaandrijving zijn de Ford Kuga PHEV en Volkswagen Tiguan eHybrid.

FAQ

Mag je een caravan trekken met de Suzuki Across Plug-in Hybrid?
Ja, dat mag. De auto heeft een geremd trekvermogen van 1.500 kilogram.
Waarom zou ik een Toyota RAV4 Plug-in Hybrid laten staan voor een Suzuki Across?
Zoals gezegd zijn de auto’s bijna identiek. Voor de RAV4 zijn echter meer opties leverbaar, maar de Across is standaard al dik aangekleed. Bij de Across weet je dus altijd dat je een versie hebt met alles erop en eraan. Behalve dan een panoramadak.

Meer informatie

Meer details