Sterke punten
- Compacte afmetingen
- Laag leeggewicht
- Betrouwbare auto
Zwakke punten
- Zwakke motorisering
- Weinig ruimte achterin
- Verouderde technische uitrusting
Subaru Vivio : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Subaru Vivio, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Subaru Vivio
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Subaru Vivio is verkrijgbaar in veel verschillende modelvarianten
- Ondanks de compacte vorm zijn vijf volwaardige stoelen inbegrepen
- Deze auto heeft weinig onderhoud en reparatie nodig
- De Subaru Vivio is ook leverbaar met vierwielaandrijving
Gegevens
Motor
De Subaru Vivio is nooit als diesel leverbaar geweest, maar alleen met een enkele 0,6 liter benzinemotor. Deze leverde 44 pk met een koppel van 53 Nm. Het verbruik bedroeg ongeveer 6 liter per 100 kilometer voor alle modellen. Met een brandstoftankinhoud van slechts 32 liter heeft de Subaru Vivio slechts een actieradius van 516 kilometer - maar dat is ruim voldoende voor dagelijks gebruik.
Afhankelijk van de modelvariant heeft de Subaru Vivio voorwielaandrijving of vierwielaandrijving - de laatste modellen zijn herkenbaar aan het achtervoegsel AWD. Hoewel de meeste voertuigen uit de Vivio-serie waren uitgerust met een handgeschakelde 5-versnellingsbak, waren sommige modellen ook verkrijgbaar met een automatische transmissie.
De topsnelheid van het Japanse model varieert van 133 tot 138 km/u. Het duurt 16 tot 18 seconden om van 0 tot 100 km/u te accelereren.
Afmetingen
Net als de andere modellen in de Japanse kei-car klasse is de Subaru Vivio vooral compact. De kleinste auto is slechts 3,3 meter lang, 1,4 meter breed en 1,38 meter hoog. De wielbasis is 2,31 meter lang. Ook het lage ledige gewicht van het voertuig is indrukwekkend: het bedraagt slechts 710 tot 730 kg.
De Subaru Vivio is beschikbaar in een drie- en vijfdeursuitvoering. De voertuigen hebben vijf volwaardige zitplaatsen. Kopers van de kleinste auto moeten echter concessies doen als het gaat om de omvang van de bagageruimte: Het standaardvolume is slechts 106 liter. Als de achterbank echter naar voren wordt geklapt, neemt de opslagcapaciteit toe tot in totaal 834 liter.
Gegevens en afmetingen | Subaru Vivio |
---|---|
Bouwjaar | 1992 – 2000 |
Lengte, breedte, hoogte | 3,3 m x 1,4 mx 1,38 m |
Wielbasis | 2,31 m |
Inhoud bagageruimte | 106 - 834 l |
Onbeladen gewicht | 710 - 730 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.110 kg |
Cilinderinhoud | 658 cm³ |
Koppel | 53 Nm |
Topsnelheid | 133 - 138 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 16 - 18 s |
Tankinhoud | 32 l |
Verbruik | 6,1 - 6,3 l/100 km |
CO²-uitstoot | 148 g/km |
Varianten
De Subaru Vivio is leverbaar in zeven verschillende modelvarianten, die verschillen qua carrosserie, aandrijflijn en geïnstalleerde transmissie. De Subaru Vivio was leverbaar als drie- of vijfdeurs model, alsmede een model met de aanduiding AWD voor de vierwielaandrijving en ECVT voor de automatische transmissie.
Daarnaast was er een roadstervariant. Deze was echter alleen beschikbaar op de Japanse markt. Internationaal kreeg de Subaru Vivio pas in 1995 gezelschap van een uiterlijk gewijzigde modelvariant: De Subaru Vivio Bistro is een retrovariant van de Vivio versierd met tal van chroomelementen, die vooral in het buitenland een compleet succes bleek voor Subaru. Daarnaast waren er supercharged modellen met de benamingen GX-R, GX-T, RX-R en RX-RA. De laatste is een model voor de motorsport.
Prijs
Zelfs voor een subcompacte auto was de Subaru Vivio bij zijn marktintroductie relatief betaalbaar, tussen de 7.700 en 10.100 euro voor een nieuw model. Meer dan 20 jaar na het einde van de productie van het voertuig zijn de aanschafprijzen nu nog lager. Occasions zijn al beschikbaar op de lokale markt voor minder dan 1.000 euro. Er zijn echter ook niet veel aanbiedingen voor de Subaru Vivio.
Ook de onderhoudskosten van een Subaru Vivio blijven binnen de perken. Vanwege de kleine motorinhoud van het voertuig bedraagt de motorrijtuigenbelasting 136 euro per jaar. Reparaties aan de kleinste auto kunnen iets duurder uitvallen: ook al zijn ze niet al te vaak nodig, de benodigde reserveonderdelen zijn nu moeilijk verkrijgbaar. Kopers van een Subaru Vivio occasion moeten daarom zeker letten op de onderhoudstoestand van de betreffende auto.
De extra verzekeringskosten zijn sterk afhankelijk van de no-claimklasse van de eigenaar van het voertuig en de bestuurders. Het afsluiten van een gedeeltelijke of zelfs volledige verzekering is alleen raadzaam in gerechtvaardigde individuele gevallen.
Design
Exterieur
Het design van de Subaru Vivio is relatief simpel gehouden en wordt bepaald door de compacte vormfactor van de auto. De korte motorkap, het relatief grote interieur en de steil aflopende achterkant geven de subcompact een bijna doosachtige uitstraling. De ronde hoeken van het voertuig kunnen dit uiterlijk echter behoorlijk tegenwerken. Een bijzondere blikvanger is het radiatorrooster aan de voorzijde, dat ongebruikelijk opvallend is voor de voertuigklasse. Al met al maakt de Subaru Vivio een functionele en wendbare indruk zonder er al te ouderwets uit te zien.
Interieur
Net als bij het exterieur heeft Subaru ook de vormgeving van het interieur van de Subaru Vivio beperkt tot de essentiële uitrustingselementen. Naast de comfortabele stoelen van de auto zijn vooral de gemakkelijk toegankelijke bedieningselementen overtuigend. Veel testers waren ook positief verrast door de royale hoeveelheid ruimte voorin de subcompact - wat geenszins vanzelfsprekend is voor deze autoklasse.
Veiligheid
De veiligheidsstandaard van de Subaru Vivio is laag in vergelijking met moderne subcompacts. De kleine auto heeft geen airbags, noch ABS of ESP. Kopers van de Subaru Vivio moeten het ook stellen zonder de gebruikelijke rijhulpsystemen. De veiligheid van het voertuig is niet onderzocht door de ANWB of in de EuroNCAP crashtest.
Alternatieven
Een alternatief voor de Suzuki Vivio is het model Alto van dezelfde fabrikant. Het voertuig is sinds 1979 op de markt en is momenteel verkrijgbaar in zijn achtste generatie. Net als de Vivio heeft de Alto een 0,6-liter motor en is hij ook leverbaar met vierwielaandrijving. Andere alternatieven zijn de kleine auto's Peugeot 106 en Fiat Panda.