Sterke punten
- Comfortabel
- Ruim interieur
- All-Terrain capaciteit
Zwakke punten
- Rumoerige en zwakke motor
- Hoog verbruik
- Afwerking interieur
Subaru Forester : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Subaru Forester, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Subaru Forester
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Subaru Forester kan uitpakken met een ruim interieur, zowel voor zijn passagiers als voor hun bagage. Bovendien beschikt het model over comfortabele stoelen en een meegaande ophanging.
- Subaru is een beetje het Japanse Volvo wat betreft veiligheid, met een uitgebreide veiligheidsuitrusting onder de noemer Subaru EyeSight. De Forester heeft dan ook een uitstekende Euro NCAP-score.
- Dankzij de standaard meegeleverde 4x4 met instelbare terreinprogramma’s kan je met de Subaru Forester ook een potje offroaden.
Belangrijke gegevens
Motoren
Het motorenaanbod van de Subaru Forester is in ons land beperkt tot één keuze: de 2.0 e-Boxer, een mild hybride viercilinder zonder turbo, met een piekvermogen van 150 pk en 194 Nm. De boxermotor wordt altijd gekoppeld aan een traploze CVT-automaat en wordt bijgestaan door een kleine elektromotor van 16,7 pk, die de benzinemotor kan bijstaan met teruggewonnen remenergie.
Ondanks deze ingreep blijft het verbruik van de Forester echter fors: 8,1 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 185 g/km volgens de WLTP-cyclus, in de praktijk zelfs nog een liter meer. Bovendien betekent het gebrek aan koppel onderin dat de Forester toeren moet maken om vlot in beweging te komen, wat de rust aan boord niet ten goede komt. Dan is de 2.5 Boxer van de Outback een aangenamere motor om mee te leven, al is die nog minder interessant om in te schrijven door zijn grotere cilinderinhoud.
Afmetingen
De Subaru Forester is 4,63 meter lang, 1,82 meter breed en 1,73 meter hoog. Aan boord heb je plek voor 5 personen en een koffer van 509 tot 1.779 liter, wat erg ruim is voor zijn klasse. Rijklaar weegt het model ongeveer 1,65 ton. Hij mag ook tot 1.870 kilo trekken. De brandstoftank van 48 liter is echter vrij klein, zeker met het hoge verbruik in het achterhoofd.
Uitvoeringen
Subaru doet niet aan losse opties wat de Forester betreft: je hebt 4 verschillende uitvoeringen, waarbij je alleen kan kiezen voor een metaalkleur. Het instapmodel is de Comfort, met daarboven de Luxury, Sport en Premium.
De basisuitrusting van de Forester Comfort is echter al vrij uitgebreid: 17-inch lichtmetalen velgen, een licht- en regensensor, de volledige suite aan EyeSight-veiligheidssystemen zoals adaptive cruise control en een rijstrookassistent, een achteruitrijcamera, zetelverwarming vooraan, een infotainmentsysteem met Android Auto en Apple CarPlay en meer.
De Luxury voegt nog elektrische voorzetels toe, net als een automatisch dimmende binnenspiegel, een elektrische achterklep, navigatie, keyless entry en go, verduisterde zijruiten en meer.
De Premium krijgt ook nog een lederen bekleding, een panoramadak en een verwarmd stuurwiel en dito achterzetels, met specifieke 18-inch velgen.
De Sport onderscheidt zich vooral met zijn uiterlijk, dankzij zwarte accenten met rode toetsen, specifieke zwarte 18-inch velgen, half lederen stoelen en diverse badges en oranje accenten in het interieur.
Prijzen
De Subaru Forester is te koop vanaf 52.000 euro in de Comfort-uitvoering, een volledig uitgeruste Forester Premium heeft een vanafprijs van 62.100 euro. De enige opties die je daar nog bovenop kan nemen is een metaalkleur (550 euro) en een lakbescherming van de dealer.
Van de Forester van de nieuwste generatie (2019) zijn er tot nu toe weinig occasion modellen te vinden in Nederland, omdat verkoopcijfers niet erg hoog lagen voor nieuwe modellen in ons land. Mocht je er een weten te vinden, reken dan op een prijs van minstens 35.000 euro.
Design
Exterieur
Deze vijfde generatie Subaru Forester bleef trouw aan het design van zijn voorganger, vooral vooraan zijn de verschillen moeilijk te spotten. Achteraan is er wel een duidelijke evolutie te bemerken, met meer horizontaal getekende achterlichten en een meer hoekige algemene vorm. De facelift van 2021 gaf het model echter een nieuwe neus die meer aansluit bij de rest van het moderne Subaru-gamma.
Interieur
Aan boord heeft de Forester nog de klassieke dashboard lay-out van Subaru, met het kleinere intotainmentscherm in plaats van het grote verticale display van de nieuwere modellen. Typisch Subaru is het tweede kleine centrale display bovenaan het dashboard, dat als extra informatiebron dient, bijvoorbeeld voor de rijgegevens of de werking van de veiligheidssystemen. Alle knoppen en functies zijn op een logische manier ingedeeld en het interieur is ook vrij van storende bijgeluiden, maar de materialen zijn niet zo mooi als bij de concurrentie. Het comfort is ook van een hoog niveau, alleen de rumoerige motor kan de rust aan boord verstoren.
Veiligheid
Op vlak van veiligheid kan de Subaru Forester uitblinken, met een standaard geleverd EyeSight-veiligheids arsenaal dat adaptive cruise control, een noodremhulp met uitwijkfunctie, een rijstrookassistent en een achteruitrijcamera omvat. Het levert de Forester de maximale 5 sterren op bij Euro NCAP, met zeer hoge scores voor de bescherming van zijn inzittenden.
Alternatieven
De voornaamste concurrenten voor de Subaru Forester komen uit eigen land: de Honda CR-V en Toyota RAV4, die allebei met volwaardige hybride aandrijflijnen zijn te bestellen en dus een pak zuiniger zijn. De RAV4 kan je zelfs als plug-in hybride krijgen. Verder zijn er nog de Mazda CX-5, de Kia Sportage, Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan en Nissan X-Trail. De meeste van deze modellen hebben moderne turbomotoren of zelfs plug-in hybride varianten en zijn dus een pak goedkoper qua belastingen en brandstofverbruik, maar de Forester en de X-Trail zijn de enigen die capabel zijn offroad.