Sterke punten
- Sportieve rijeigenschappen
- Eigenzinnige, betrouwbare boxermotor
- Goede prijs-prestatieverhouding
Zwakke punten
- Niet de krachtigste sportauto
- Relatief spartaans interieur
- Niet de meest praktische auto
Subaru BRZ : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Subaru BRZ, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Subaru BRZ
-
Subaru BRZ - Edelbrock Supercharger!
€ 32.950,-- 39.532 km
- 04/2014
- 220 kW (299 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Half/Semi-automaat
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1351 AJ ALMERE -
Subaru BRZ 2.0 Sport Executive
€ 21.950,-- 113.000 km
- 05/2013
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
7,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
164 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1733EA Nieuwe Niedorp -
Subaru BRZ 2.0 Sport Premium 2020 Handgeschakeld Blauw
€ 29.950,-- 70.543 km
- 05/2020
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4462 HJ GOES -
Subaru BRZ Full options + service history!
€ 23.500,-- 129.000 km
- 06/2012
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,8 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-1076HR Amsterdam -
Subaru BRZ BRZ 2.0 Sport Premium
€ 30.950,-- 48.000 km
- 04/2020
- 151 kW (205 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
193 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-9822AN Niekerk (WW) -
Subaru BRZ 2.0 Final Edition Nr. #3/38 incl. Certificate of A
€ 55.555,-BTW verrekenbaar - 12.311 km
- 08/2020
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7773 NK HARDENBERG
Interesse in een Subaru BRZ
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Sportieve prestaties en rijplezier staan duidelijk voorop
- Boxermotor is onderscheidende maar betrouwbare techniek én zorgt voor een goed geluid
- In verhouding tot de prestaties valt de prijs best mee, zeker als occasion
- Succesvolle terugkeer van Subaru in het sportautosegment
Technische gegevens
Motorisatie
De Subaru BRZ heeft altijd een 2,0-liter viercilinder boxermotor. Bij een boxermotor liggen de cilinders horizontaal tegenover elkaar. Zeker tegenwoordig is het een ongebruikelijk motortype, dat vooral nog bekend is van de Porsche 911, maar vooral ook typerend is voor het merk Subaru. Subaru ontwikkelde de BRZ in samenwerking met Toyota, maar was dus wel de partij die de motor leverde. De boxermotor heeft een vermogen van 147 kW (200 pk) en een koppel van 205 Nm. Een handgeschakelde zesbak is standaard, met een zestrapsautomaat als optie. De aandrijving gaat altijd naar de achterwielen, ondanks dat Subaru bekendstaat als het merk van de vierwielaandrijving.
Afmetingen
De Subaru BRZ is iets meer dan vier meter lang, net geen 1,8 meter breed en slechts 1,3 meter hoog. De wielbasis meet 2,6 meter. Daarmee is het zeker naar moderne maatstaven een vrij compacte sportauto te noemen, wat ten goede komt aan de wendbaarheid en rijdynamiek. De achterbank van de Subaru BRZ is erg krap, waardoor de auto in de praktijk een tweezitter is. Bovendien kan de achterbank dan worden gebruikt als aanvullende bagageruimte, want de eigenlijke bagageruimte is met een inhoud van 243 liter ook aan de krappe kant.
De belangrijkste specificaties op een rij
Subaru BRZ | |
---|---|
Marktintroductie | 2012 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,24 x 1,77 x 1,28 m |
Wielbasis | 2,57 m |
Inhoud bagageruimte | 243 l |
Ledig gewicht | 1.205-1.238 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.670-1.700 kg |
Cilinderinhoud | 1.998 cm3 |
Vermogen | 147 kW (200 pk) |
Koppel | 205 Nm |
Topsnelheid | 210-226 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,2-7,6 sec |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 7,8-8,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 164-180 g/km |
Varianten
De Subaru BRZ is eigenlijk een drieling. De auto is ontwikkeld in samenwerking met Toyota, dat de auto leverde als Toyota GT86 (of Toyota GR86 voor de tweede modelgeneratie). Er is nog een derde variant: de alleen in Noord-Amerika geleverde Scion FR-S. Het merk Scion was een sportief submerk van Toyota. Speciale edities kende de Subaru BRZ niet, maar die waren er wel bij Toyota. Bijvoorbeeld de Special Edition, de Sport Unlimited en de Black Edition. Op gebied van sportieve prestaties zijn al deze varianten vrijwel, zo niet volledig identiek aan elkaar.
Prijzen
De Toyota GT86 had in Nederland een nieuwprijs die varieerde van 39.000 tot 60.000 euro. Het prijsverschil komt vooral doordat de auto in de loop der jaren steeds ietsje duurder werd, wat weer vooral kwam door de verhoging van de BPM (aanschafbelasting op nieuwe auto’s). Dankzij die belasting was de Subaru BRZ in Nederland veel duurder dan in de meeste andere landen. Daardoor zijn er in Nederland maar weinig exemplaren verkocht, ook minder dan van de Toyota GR86 variant. Het aanbod Subaru BRZ occasions is dan ook beperkt, het is net voldoende voor een goede prijsindicatie. Daarbij wordt direct duidelijk dat de grotere exclusiviteit van de Subaru BRZ ten opzichte van de Toyota GT86 doorwerkt in de prijzen. Is een Toyota GT86 te vinden voor zo’n 18.000 tot 20.000 euro (of tot 40.000 euro voor uitzonderlijke exemplaren), voor een Subaru BRZ moet je rekenen op 25.000 tot 55.000 euro.
Design
Buitenkant
De Subaru BRZ is een compacte sportwagen met een coupé-achtig silhouet. Je zou kunnen zeggen dat het een traditioneel sportautoconcept is: een lange en lage motorkap en een relatief korte achterzijde. Hoewel de Subaru BRZ grotendeels identiek is aan de Toyota GT86, past het design met zijn scherpe hoeken vooral bij de designtaal van Subaru.
Binnenkant
Sportieve prestaties staan bij de Subaru BRZ voorop, ook in het interieur. Zelfs zaken die tegenwoordig gemeengoed zijn, zoals de radio, waren bij het basismodel optioneel om gewicht te besparen. Zaken als infotainment met touchscreen en navigatie en lederen en/of alcantara bekleding waren wel optioneel toe te voegen. Kuipstoelen sluiten aan bij de sportieve prestaties van de auto. Er is ook een achterbank, maar die is erg krap en zal in de praktijk vooral dienen als extra bagageruimte.
Veiligheid
Het Europese instituut Euro NCAP heeft de Subaru BRZ nooit getest op veiligheid, maar het Amerikaanse IIHS wel. Dat beoordeelde de Subaru BRZ (en Toyota GT86) zelfs met de een na hoogste onderscheiding: de Top Safety Pick. Zeker voor een sportauto biedt de Subaru BRZ goede bescherming bij een aanrijding en ondanks de sterke focus op sportiviteit zijn zaken zoals ABS, ESP, airbags en andere veiligheidsvoorzieningen gewoon aanwezig.
Alternatieven
De vrijwel identieke Toyota GT86 is natuurlijk de meest directe concurrent van de Subaru BRZ. De bumpers en natuurlijk de andere merklogo’s zijn min of meer het enige verschil tussen beide. Naast algemene merkvoorkeur kan ook exclusiviteit een rol spelen bij de keuze voor welke van de twee je wilt gaan. De Subaru BRZ is wereldwijd, maar zeker ook hier in Nederland, minder verkocht dan de Toyota GT86 en is daarmee nog specialer. Dat vertaalt zich echter wel ook in hogere occasionprijzen.
De Subaru BRZ is gelukkig niet de enige relatief betaalbare sportauto. Een ander interessant alternatief komt ook uit Japan: de Mazda MX-5. Kenmerken van de Mazda zijn een lichtgewicht bouw, achterwielaandrijving en een goede gewichtsverdeling. Een belangrijk verschil tussen de Mazda MX-5 en de Subaru BRZ is dat de Subaru altijd een coupé met vast dak is en de MX-5 altijd een roadster met open dak. Ook de Mazda MX-5 RF, met stalen klapdak, heeft dus een te openen dak. Andere relatief betaalbare Japanse sportauto’s zijn de Nissan 350Z of Nissan 370Z, beide leverbaar als coupé en cabriolet.
Eventueel kunnen ook Amerikaanse muscle cars als alternatief kunnen zien. Die bieden vaak ook sportieve prestaties voor een relatief betaalbare prijs. In Europa is vooral de Ford Mustang goed beschikbaar. Dat is ook een van de voordeligste muscle cars in Europa, al liggen de prijzen voor exemplaren die ongeveer even oud zijn als de Subaru BRZ wel wat hoger. Tot slot is de rijbeleving van de Subaru BRZ ook wel duidelijk anders dan die van een muscle car.