Sterke punten
- Comfortabel rijgedrag en interieur
- Grote bagageruimte
- Goede prijs-kwaliteitverhouding
Zwakke punten
- Beperkte keuze uit motoren
- Geen krachtige motoropties
- Geen moderne techniek en technologie
SsangYong XLV : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de SsangYong XLV, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een SsangYong XLV
Alle artikelen
Test - Met de elektrische SsangYong Korando sta je een uur aan de snellader
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
Ruim interieur: de SsangYong XLV biedt ten opzichte van de Tivoli waarop hij gebaseerd is, met 574 liter een extra grote bagageruimte – ideaal voor gezinnen en lange reizen
Het interieur van de XLV is gericht op comfort, met veel ruimte en een flexibel in te delen bagageruimte
De SsangYong XLV biedt – als je er al een kunt vinden – nog steeds veel waar voor zijn geld
Door de oude banden met Mercedes-Benz biedt ook de XLV nog robuuste, beproefde techniek
Technische gegevens
Motorisatie
De SsangYong XLV is in Nederland aangeboden met keuze uit twee motorversies. De eerste is de viercilinder-in-lijn 1,6-liter benzineversie die 94 kW (128 pk) levert. De tweede is de eveneens viercilinder 1,6-liter common-rail dieselversie met turbo en intercooler en een vermogen van 85 kW (115 pk). Beide motorversies leveren een trekkracht van 160 Nm. De motoren zijn ontwikkeld met toepassing van kennis die Mercedes-Benz in het verleden heeft gedeeld met SsangYong. De krachtbronnen zijn betrouwbaar en redelijk efficiënt.
Beide motorvarianten zijn standaard geleverd met een handmatig te bedienen zesversnellingsbak en optioneel met een automatische zestrapstransmissie. De SsangYong XLV laat een redelijk brandstofverbruik noteren van gemiddeld 6,8 tot 7,6 l/100 km voor de benzineversie en gemiddeld 4,2 tot 5,9 l/100 km voor de dieselversie – volgens de oude NEDC-testcyclus wel te verstaan.
Ondanks zijn stoere, maar beschaafde uiterlijk is de XLV er alleen met voorwielaandrijving, terwijl zijn kortere broertje de Tivoli er ook met vierwielaandrijving is.
Afmetingen
De SsangYong XLV is minder groot dan hij op foto’s lijkt. Hij is 4,44 meter lang – 24 centimeter langer dan de Tivoli waarvan hij is afgeleid – en 1,80 meter breed. Hij is 1,61 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,60 meter – gelijk aan die van de Tivoli.
De bagageruimte van de XLV meet minimaal 574 liter en maximaal 1.266 liter. Die 24 centimeter extra lengte aan de achterzijde levert 151 liter extra bagageruimte op ten opzichte van zijn kortere broer.
De belangrijkste specificaties op een rij
SSANGYONG XLV | |
---|---|
Marktintroductie | 2016 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,44 x 1,80 x 1,61 m |
Wielbasis | 2,60 m |
Inhoud bagageruimte | 574-1.266 l |
Ledig gewicht | 1.315-1.425kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.870-1.970 g |
Cilinderinhoud | 1.597 cm3 |
Vermogen | 85-94 kW (115-128 pk) |
Koppel | 160 Nm |
Topsnelheid | 170-178 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,7-12,2 s |
Tankinhoud | 47 l |
Verbruik | 4,5-7,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 117-172 g/km |
Varianten
De SsangYong XLV is er behalve met een benzine- of een dieselmotor – beide in combinatie met een handmatig te bedienen of een automatische zesversnellingsbak – in drie uitvoeringen, in oplopend uitrustingsniveau Crystal, Quartz en Sapphire. Hoewel ze alle drie luxueus genoeg zijn, is de eerste bijvoorbeeld niet standaard uitgerust met een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, met leder bekleed stuur, audio-installatie, bluetooth, lichtmetalen wielen, mistlampen en automatische verlichting, terwijl de andere twee versies dat wél allemaal hebben. De topversie is bovendien voorzien van privacyglas achter, lederen bekleding, stoelverwarming voor én achter, geventileerde en elektrisch verstelbare voorstoelen, links-rechts gescheiden temperatuurregeling en grotere wielen en bredere banden.
Prijzen
De nieuwprijzen van de SsangYong XLV lagen van 2016 tot in 2019 tussen ongeveer 25.000 en 47.000 euro. Het aantal verkochte SsangYong XLV’s is vrijwel nihil – het merk is sowieso geen groot succes geworden. Toch zijn er enkele occasions. Dat zijn versies op bedrijfswagenkenteken en de vraagprijzen daarvan liggen onder de 10.000 euro. Ter indicatie: van de in zeer kleine aantallen verkochte kortere Tivoli liggen de prijzen voor occasions tussen de ongeveer 6.000 en 20.000 euro en dat kan voor de XLV zomaar hetzelfde zijn.
Design
Buitenkant
De SsangYong XLV heeft een robuust en modern ontwerp, met scherpe lijnen en een hoge daklijn. De auto oogt wat ongemakkelijk door de verlenging van de carrosserie áchter de brede C-stijl, waar nog een extra ruitje is toegevoegd. De XLV is voorzien van een karakteristiek front met verlichtingsunits die ver om de hoeken doorlopen. De lichtmetalen wielen van de hogere uitvoeringen – 18 en 20 inch in diameter – geven de SUV iets van een sportieve uitstraling. De XLV is er in diverse gedekte tinten als metallic grijs en zwart, maar ook kleuren als wit en zelfs rood waren leverbaar.
Binnenkant
Het interieur van de SsangYong XLV is ruim en comfortabel, voor zowel de bestuurder als de passagiers. De inzittenden zitten – zoals je mag verwachten in een SUV – behoorlijk hoog en hebben een uitstekend uitzicht. SsangYong heeft hoogwaardige materialen gebruikt, met optioneel lederen bekleding en een multifunctioneel stuur. Het infotainmentsysteem in de hogere versies is eenvoudig te bedienen, met connectiviteitsopties voor smartphones. Het dashboard is helder en overzichtelijk en uitgerust met gebruiksvriendelijke bedieningselementen, inclusief een optioneel 7-inch touchscreen. De XLV biedt ook handige bergruimtes, waaronder een flexibel in te delen bagageruimte.
Veiligheid
De SsangYong XLV scoorde in 2016 redelijk goed in de Euro NCAP-crashtests, de organisatie beloonde de SUV met vier sterren. De bescherming van volwassenen (88 procent) is goed op orde. Die van kinderen in de auto en voetgangers (resp. 62 en 65 procent) wat minder en vooral de afwezigheid van veiligheidsassistentiesystemen kost punten. De bestuurder moet vooral zélf verstandig rijden, maar dat is sowieso beter. De XLV is voorzien van de gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen als ABS, elektronische stabiliteitscontrole (ESP) en vrijwel alle airbags. Moderne assistentiesystemen ontbreken dus, maar optioneel waren onder meer een achteruitrijcamera en parkeersensoren beschikbaar. Er zijn overigens geen grote technische problemen met de SsangYong bekend, dus je kunt vertrouwen op de betrouwbaarheid van het model.
Alternatieven
Je kunt de SsangYong XLV wel een beetje vergelijken met modellen als de Renault Kadjar, de eerste generatie van de Hyundai Kona en misschien ook wel de oudere Hyundai Tucson, de Kia Stonic en de oudere versies van de Kia Sorento. De meeste zijn echter meer crossovers dan SUV’s en in vergelijking daarmee biedt de SsangYong XLV meer bagageruimte. De XLV is echter wel minder geavanceerd qua technologie en connectiviteitsopties.