Sterke punten
- Krachtige Mercedes-Benz-motoren
- Betaalbare, robuuste pick-up
- Comfortabel interieur
Zwakke punten
- Onbelast oncomfortabel geveerd
- Een echte SUV: zwaar en log
- Overhellen in bochten
SsangYong Musso : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de SsangYong Musso, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een SsangYong MUSSO
Alle artikelen
Test - Met de elektrische SsangYong Korando sta je een uur aan de snellader
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Goede redenen
De SsangYong Musso draait zijn hand niet om voor een 3.500 kilogram zware aanhanger, wat hem ideaal maakt voor bedrijfsmatige activiteiten
De Musso was in zijn tijd een van de betaalbaarste SUV’s, wat hem nu nog aantrekkelijk maakt voor prijsbewuste kopers
Ondanks zijn ‘utilitaire’ karakter heeft de Musso een verrassend comfortabel en ruim interieur
Voor wie houdt van opvallen is de SsangYong Musso met zijn unieke uitstraling een interessante optie
Technische gegevens
Motorisatie
De SsangYong Musso biedt in Nederland keuze uit diverse motoropties, zowel diesel als benzine. De modellen van 1995 tot 2005 (daarna verdween de Musso van de Nederlandse markt) zijn uitgerust met motoren van Mercedes-Benz – de G-klasse en de E320 – wat positief bijdraagt aan de betrouwbare reputatie van de Zuid-Koreaanse SUV. De benzinemotoren zijn een 2,3-liter viercilinder en een 3,2-liter zescilinder met vermogens van 103 tot 162 kW (140-220 pk) en een koppel van 200 tot 316 Nm. Alleen de kleinere benzinemotor is er ook met handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, beide zijn er ook met een viertrapsautomaat. Vierwielaandrijving is standaard.
De dieselopties zijn de D 2.3 (601) met een 2.299 cm3 metende viercilinder met 59 kW (80 pk) en D 2.9 (602), 2.874 cm3 vijfcilinder diesels met vermogens van 70 en 73 kW (95-99 pk). Deze motoren hebben een koppel van 150 en 192 Nm en zijn gecombineerd met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat en altijd vierwielaandrijving. Vanaf 1997 wordt de diesel voorzien van een turbo en vervallen de gewone diesels. Deze TDL en TDX turbodieselmotoren leveren 88 kW (120 pk) vermogen en 250 Nm trekkracht. Ook deze motorvarianten zijn er in combinatie met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat, en ook altijd met vierwielaandrijving.
Afmetingen
De SsangYong Musso heeft afmetingen die passen bij zijn robuuste karakter. Hij is 4,66 meter lang op een wielbasis van 2,63 meter. De Musso is 1,86 meter breed en met 1,76 meter bijna manshoog. Het interieur is dan ook ruim, net als de bagageruimte, die volgens de fabrikant minimaal 780 en maximaal 1.930 liter bedraagt.
De belangrijkste specificaties op een rij
SSANGYONG MUSSO | |
---|---|
Marktintroductie | 1995 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,66 x 1,86 x 1,76 m |
Wielbasis | 2,63 m |
Inhoud bagageruimte | 780-1.910 l |
Ledig gewicht | 1.771-1.930 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.420-2.520 kg |
Cilinderinhoud | 2.295-3.199 cm3 |
Vermogen | 59-162 kW (80-220 pk) |
Koppel | 150-316 Nm |
Topsnelheid | 143-197 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,8-21,3 sec |
Tankinhoud | 73 l |
Verbruik | 9,2-16,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De eerste SsangYong Musso is in de periode van 1995 tot 2005 in Nederland vooral als grote vijfpersoons SUV geleverd. Optioneel was een inklapbaar bankje om er een zevenzitter van te maken. Sporadisch kun je ook een pick-upvariant tegenkomen. De motorvarianten en hun transmissie zijn hierboven al behandeld. Qua uitvoeringen is er verder niet veel te kiezen, want van de meeste motorvarianten is er eigenlijk maar één uitrustingsniveau. Hoewel, de 2,9-liter dieselversies zijn er in de uitvoeringen EL en ELX, de turbodiesels in de uitvoeringen TD, TDL en TDX.
De zeldzame Musso Pick-up die pas later is verschenen, heeft door zijn vijfpersoonscabine een beduidend kortere laadbak dan veel van zijn concurrenten. Maar zijn robuuste karakter is wel behouden gebleven.
Prijzen
De SsangYong Musso staat tussen 1995 en 2005 bekend om zijn competitieve prijsstelling. Nieuw is de Musso aanzienlijk minder prijzig dan veel van zijn concurrenten in de SUV-markt. De nieuwprijzen variëren van ongeveer 28.000 tot ruim 40.000 euro voor de versies van voor de facelift van 1998 en van ruim 31.000 tot bijna 48.000 euro tussen 1998 en 2005.
Ondanks zijn concurrerende prijzen is de SsangYong Musso geen écht doorslaand succes in Nederland. Sterker nog: er zijn er nog geen tien verkocht. Het aanbod van occasions is daardoor dan ook minimaal. Als je écht een occasion van een Musso wilt scoren, dan moet je goed zoeken. Reken op prijzen van rond de 2.000 euro.
Design
Buitenkant
De SsangYong Musso heeft een brutaal en stoer uiterlijk dat vooral kracht uitstraalt. Enige elegantie zit hem hooguit in het feit dat hij door zijn hoogte wat smalletjes lijkt. De Musso heeft een opvallend front, met een brede grille, lage en hoekige koplampen en richtingaanwijzers die rond de hoeken in een scherpe punt in het voorspatbord uitlopen. Na de facelift is het front wat meer afgerond en doet de combinatie van de verchroomde grille en de koplampen een heel klein beetje denken aan die van … Mercedes. De SUV heeft een stevig profiel door zijn aanzienlijke hoogte, wielkasten met een dikke rand en geribbelde beschermingspanelen over de onderzijde van de portieren. Die panelen vervallen met de facelift van 1998. Opvallend is de taillelijn: de lijn onder de zijruiten maakt bij de B-stijl een slingertje omhoog, zodat de ruit in het achterste portier minder diep is dan die in het voorportier.
Binnenkant
De SsangYong Musso heeft een comfortabel en goed uitgerust interieur. De stoelen zijn bekleed met stof of leder, afhankelijk van de gekozen versie. Ze bieden voldoende ondersteuning, ook voor lange ritten. De bedieningselementen zijn overzichtelijk geplaatst en de lay-out van het dashboard is eenvoudig en functioneel. SsangYong voegde in de latere exemplaren wat extra luxe toe, zoals een geïntegreerd navigatiesysteem en automatische airconditioning, zodat de Musso nog weer wat meer comfort biedt.
Veiligheid
Hoewel de SsangYong Musso geen Euro NCAP-crashtests heeft ondergaan, zijn bepaalde uitvoeringen van de auto standaard wél voorzien van een aantal voor díe tijd gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen, zoals ABS en een airbag voor de bestuurder – die laatste was voor de basisuitvoering een optie tegen meerprijs. De Musso heeft in elk geval wel een zeer stevige constructie, wat de inzittenden alvast een gevoel van veiligheid geeft.
Alternatieven
Als het gaat om alternatieven voor de SsangYong Musso, zijn er vast méér te bedenken dan de negen Musso’s die in Nederland zijn verkocht. Als eerste kun je kijken naar de Mitsubishi Pajero uit dezelfde periode – een robuuste en populaire SUV die bekendstaat om zijn off-road-capaciteiten en betrouwbaarheid. De Pajero bood meer luxe-opties, maar was ook duurder in aanschaf. Net zo ‘out-of-the-box’ als de Musso is de Galloper en de Hyundai Galloper, hoewel die meer een terreinauto is dan de Musso. En je moet ook niet de lange versie van de Land Rover Freelander en de oude Discovery – die er allebei al waren ten tijde van de Musso – vergeten.