Sterke punten
- Robuuste bouw
- Hoog trekgewicht
- Terreineigenschappen
Zwakke punten
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Rijeigenschappen
- Beperkt dealernetwerk
SsangYong Kyron : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de SsangYong Kyron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van SsangYong Kyron
-
SsangYong Kyron M 200 Xdi s 4WD / CLIMA / AUTOMATIC / 4 WHEEL DRIV
€ 3.499,-- 244.238 km
- 08/2006
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
217 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1216 SE HILVERSUM -
SsangYong Kyron M 200 Xdi Dynamic
€ 5.499,-- 154.943 km
- 01/2008
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
222 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7418 EE DEVENTER -
SsangYong Kyron M 200 Xdi Dynamic - Clima - Export
€ 1.750,-- 367.234 km
- 06/2008
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4706 PB ROOSENDAAL
Interesse in een SsangYong Kyron
Alle artikelen
Test - Met de elektrische SsangYong Korando sta je een uur aan de snellader
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Heeft een robuuste bouw en betrouwbare techniek voor een lange levensduur
- Hoog trekgewicht maakt hem ideaal voor caravans, paardentrailers en andere zware aanhangers
- Staat dankzij de rijhoogte en vierwielaandrijving ook in het terrein zijn mannetje
- Als occasion heel betaalbaar geworden
Technische gegevens
Motorisatie
De SsangYong Kyron is uitsluitend geleverd met 2,0- en later ook 2,7-liter dieselmotoren, afkomstig van Mercedes-Benz. Deze motoren hebben met 104 kW (141 pk) tot 121 kW (165 pk) een relatief bescheiden vermogen, maar wel een hoog koppel van 318 tot 340 Nm. Dit maakte de SsangYong Kyron populair bij zowel mensen die vaak door ruw terrein rijden als regelmatig zware aanhangers moeten trekken. Daar staat wel een relatief hoog brandstofverbruik tegenover, al valt dit verbruik mee in vergelijking met andere terreinwagens van dezelfde leeftijd. Deze motoren waren te combineren met zowel achter- als vierwielaandrijving en ook was er keuze uit een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen of een vijftrapsautomaat.
Afmetingen
De SsangYong Kyron is bijna 4,7 meter lang, 1,9 meter breed en 1,8 meter hoog. De wielbasis meet ruim 2,7 meter. De bagageruimte biedt plaats aan maar liefst 625 liter aan bagage, wat zelfs binnen het segment van grote terreinwagens vrij veel is. In tegenstelling tot veel concurrenten heeft de SsangYong Kyron dan weer geen derde zitrij, waardoor het model altijd plaats biedt aan vijf inzittenden. Deze inzittenden hebben wel volop de ruimte.
De belangrijkste specificaties op een rij
Marktintroductie | 2005 |
---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 4,66 x 1,88 x 1,76 m |
Wielbasis | 2,74 m |
Inhoud bagageruimte | 625 l |
Ledig gewicht | 1.795-1.943 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.530 kg |
Cilinderinhoud | 1.998-2.696 cm3 |
Vermogen | 104 kW (141 pk) tot 121 kW (165 pk) |
Koppel | 318 tot 340 Nm |
Topsnelheid | 167-174 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 16,2-12,8 sec |
Tankinhoud | 75 l |
Verbruik | 7,7-9,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 197-242 g/km |
Varianten
In de basis heeft de SsangYong Kyron weinig verschillende uitvoeringen. Er is één carrosserievorm (vijfdeurs SUV) en afhankelijk van het jaar waren er één of twee motoren om uit te kiezen. Wel was er vrij veel variatie mogelijk en kon je kiezen uit wel of geen automaat en wel of geen vierwielaandrijving. Qua uitrustingsniveaus was er keuze uit de Direct, een naamloos uitrustingsniveau en de S. Bij de facelift van 2007 werden deze uitrustingsniveaus hernoemd tot Direct, Dynamic en Sport. Er zijn geen andere, nauw aan de SsangYong Kyron verwante SsangYong-modellen, maar de auto is in China in licht aangepaste vorm wel verkocht als Roewe W5.
Prijzen
Afhankelijk van het jaar en de uitvoering lag de oorspronkelijke nieuwprijs van de SsangYong Kyron in Nederland tussen de 30.000 en 47.000 euro. Daarmee was hij niet per se goedkoop als je kijkt naar de mate van luxe aan boord, maar vergeleken met andere SUV-modellen en terreinwagens met vergelijkbare technische specificaties en binnenruimte viel de prijs mee. De SsangYong Kyron kende in Nederland een bescheiden succes en was vooral populair bij mensen die vaak zware aanhangers trekken. De degelijke techniek van de auto gaat lang mee, maar tegenwoordig is de vraag naar oudere dieselmodellen in Nederland erg laag. Daarom zijn veel exemplaren geëxporteerd en is het aanbod SsangYong Kyron occasions tegenwoordig vrij beperkt. Ze zijn er echter wel degelijk en vanwege de beperkte vraag zijn de prijzen over het algemeen laag. Voor zo’n 1.000 tot 5.000 euro zijn goede exemplaren te vinden, waarbij de prijs vooral afhangt van de kilometerstand en de overige technische staat van de betreffende exemplaren.
Design
Buitenkant
De SsangYong Kyron is een vijfdeurs SUV met een robuust en onderscheidend exterieurdesign met een krachtige uitstraling. De voorzijde is voorzien van een grille met chroomaccenten en opvallende, puntige koplampen. De oorspronkelijke achterlichten zijn met hun neerwaartse puntvorm ook opvallend te noemen, al kreeg de SsangYong Kyron bij de facelift in 2007 meer conventionele achterlichten. Met brede wielkasten en een hoge bodemvrijheid heeft de SsangYong Kyron een avontuurlijke off-road-uitstraling.
Binnenkant
Het interieur van de SsangYong Kyron is ruim en functioneel, met een focus op comfort en bruikbaarheid. De zitplaatsen zijn groot en bieden voldoende steun, wat ideaal is voor lange ritten. Hoewel de gebruikte materialen voornamelijk uit harde kunststoffen bestaan, is het interieur daardoor wel robuust en gemakkelijk schoon te houden. Het dashboard heeft een overzichtelijke indeling met eenvoudige bedieningselementen. Sommige uitvoeringen zijn voorzien van luxere opties zoals lederen bekleding, een zonnescherm en een (naar moderne maatstaven) eenvoudig infotainmentsysteem.
Veiligheid
De SsangYong Kyron is niet getest door Euro NCAP of vergelijkbare veiligheidsorganisaties. Wel kunnen we kijken naar de veiligheidsuitrusting. Die is vrij gemiddeld voor het tijdperk waarin de auto werd ontwikkeld. De SsangYong Kyron is standaard uitgerust met features als dubbele airbags, ABS en EBD (elektronische remkrachtverdeling). Later verschenen modellen boden optioneel zijairbags en ESP, maar geavanceerde veiligheidsvoorzieningen zoals rijstrookassistentie of automatische noodremmen ontbreken gezien de leeftijd van het model.
Alternatieven
De SsangYong Kyron bevond zich op de Nederlandse markt in het segment van middelgrote SUV's en concurreerde met modellen zoals de Hyundai Santa Fe, Kia Sorento en Mitsubishi Outlander. Deze concurrenten boden vaak een modernere uitrusting, verfijndere interieurs en betere veiligheidsvoorzieningen, waardoor ze populairder waren bij een breed publiek. De Hyundai Santa Fe combineerde bijvoorbeeld een stijlvol design met betrouwbaarheid en een rijkere standaarduitrusting, terwijl de Kia Sorento bekendstond om zijn goede prijs-kwaliteitverhouding en uitgebreide garantiepakketten. De Mitsubishi Outlander bood een meer verfijnde rijervaring. De SsangYong Kyron scoorde echter punten met zijn robuuste bouw, grote trekkracht en trekgewicht wat hem aantrekkelijk maakte voor kopers die op zoek waren naar een relatief betaalbare SUV met goede off-road-capaciteiten.
Andere concurrenten zoals de Nissan X-Trail en Honda CR-V boden betere rijeigenschappen, meer comfort en modernere technologieën, waardoor ze als veelzijdigere keuzes werden gezien. Deze modellen waren echter minder geschikt voor het zware werk. In veel landen had de SsangYong Kyron het voordeel van een lagere aanschafprijs, maar het Nederlandse belastingsysteem deed dat voordeel grotendeels teniet. De SsangYong Kyron moest het in Nederland dus vooral hebben van zijn stevige bouw en no-nonsense karakter, gericht op off-road-prestaties en trekgewicht.