Sterke punten
- Praktisch SUV met veel leef- en bagageruimte
- Keurig afgewerkt
- 7 jaar garantie of 150.000 km
Zwakke punten
- Ex- en interieurdesign doen wat gedateerd aan
- Onbekend merk met klein dealernetwerk
- Geduchte concurrentie
SsangYong Korando : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de SsangYong Korando, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van SsangYong Korando e-Motion
-
SsangYong Korando 2.0 QUARTZ | NL-AUTO! | CLIMA | STOELVERWARMING |
€ 6.400,-- 180.000 km
- 06/2012
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
175 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3731 AL DE BILT -
SsangYong Korando 2.0 Crystal/AIRCO/CRUISE/BLUETOOTH/1500kg trekgewi
€ 7.950,-- 145.614 km
- 02/2013
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
175 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3263 RA OUD-BEIJERLAND -
SsangYong Korando 2.0 Grijs Kenteken LPG 2015 Bedrijfsauto
€ 8.950,-- 110.787 km
- 03/2015
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
-
175 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7961 EA RUINERWOLD -
SsangYong Korando E-Motion Platinum 2WD NAVI | CRUISE | LMV |Trekgew
€ 27.950,-BTW verrekenbaar - 7.000 km
- 10/2022
- 140 kW (190 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2451 CW LEIMUIDEN -
SsangYong Korando Titanium / Trekhaak 1500kg / Gunstige bijtelling /
€ 24.950,-BTW verrekenbaar - 34.195 km
- 12/2021
- 140 kW (190 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6101 XK ECHT -
SsangYong Korando Titanium / Leer / LED / Navi / 1500Kg trekgew
€ 29.990,-BTW verrekenbaar - 10.000 km
- 12/2022
- 140 kW (190 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6101 XK ECHT -
SsangYong Korando Korando 2.2 e-XDI Sapph. HR
€ 9.800,-BTW verrekenbaar - 144.000 km
- 01/2016
- 130 kW (177 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7151mb Eibergen
Interesse in een SsangYong Korando e-Motion
Alle artikelen
Test - Met de elektrische SsangYong Korando sta je een uur aan de snellader
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Korando e-Motion maakt een solide, degelijke indruk
- Veel interieurruimte, ook achterin
- Behoud van fysieke bedieningsknoppen dragen bij aan gebruiksgemak en ergonomie
- Met 551 liter beschikt de Korando E-Motion over bovengemiddeld veel bagageruimte
- In ruim een half uur op te laden tot 80% van de accucapaciteit
- Ook voor caravanliefhebbers: tot 1.500 kilogram trekgewicht
Technische gegevens
Motorisatie
Onderin de vloer van de SsangYong Korando e-Motion is een accupakket van 61,5 kW gemonteerd. Dit accupakket levert stroom een elektromotor met een vermogen van 190 pk (140 kW). De voorwielaangedreven Korando e-Motion weet hiermee in 8,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te snellen en een topsnelheid van 156 km/u te bereiken. Wie van stevig doorrijden houdt kan zijn gram dus beter elders zoeken. Desondanks is met 360 Nm aan koppel geen gebrek. Ruimschoots voldoende trekkracht om de amper 1,8 ton wegende Korando e-Motion vlot in beweging te krijgen. Caravan- en aanhangerliefhebbers opgelet: in tegenstelling tot veel andere elektrische auto’s mag er tot 1.500 kg geremd worden getrokken. Qua laadsnelheden scoort de Korando e-Motion ook punten. Opladen via de reguliere 1-fase-lader (6,6 kW) is het accupakket weliswaar pas na tien uur vol, snelladen gaat een stuk vlotter. Met een snellaadvermogen van maximaal 74 kW duurt het iets meer dan een half uur om de batterij op te laden van 10 tot 80 procent. Ook handig: het accupakket is voorzien van een warmtepomp voor de koeling en verwarming van de accucellen. Dit verhoogt de laadsnelheid en vergroot de actieradius in de winter. Over actieradius gesproken: die bedraagt volgens WLTP-opgave maximaal 339 kilometer. Deze waarde valt een beetje tegen gezien zijn grote accupakket, al blijft de Korando e-Motion dan weer bovengemiddeld trouw aan de beloofde actieradius. Ook bij minder gunstige rij- en weersomstandigheden.
Afmetingen
De SsangYong Korando e-Motion is een elektrische SUV met een lengte van net geen 4,5 meter. Hiermee valt hij tussen het formaat van andere e-SUV’s als de Peugeot e-2008 en Nissan Ariya in. Qua binnenruimte neigt de e-Motion echter veel meer naar die laatste categorie. Kennelijk weet SsangYong slim om te gaan met de beschikbare centimeters, want de elektrische Korando is veel ruimer dan dat je op basis van zijn afmetingen verwacht. Vier volwassenen beschikken elk zowat over een eigen comfortzone, en ook als de Korando wordt ingezet als vijfzitter zal niemand zich claustrofobisch voelen. De zittingen zijn bovendien prettig diep, wat gunstig is voor het zitcomfort op lange afstanden. Ook niet vanzelfsprekend: de rugleuning van de achterbank is verstelbaar. Helemaal achterin, in de bagageruimte, past 551 liter aan spullen. Ook dat is royaal voor een auto van dit formaat. Een knappe prestatie van SsangYong, die mede te danken is aan de technische keuze om de elektromotor voorin te installeren.
SsangYong Korando e-Motion | |
---|---|
Marktintroductie | januari 2022 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,46 x 1,87 x 1,63 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud bagageruimte | 551 liter |
Ledig gewicht | 1.765 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.250 kg |
Vermogen | 190 pk (140 kW) |
Koppel | 360 Nm |
Topsnelheid | 156 km/u |
Acceleratie 0 tot 100 km/u | 8,5 sec |
Batterijcapaciteit | 61,5 kWh |
Verbruik (WLTP) | 168 kWh/100 km |
Actieradius | 339 km |
Varianten
SsangYong biedt de Korando e-Motion in drie uitvoeringen: Bronze, Platinium en Titanium. Wie voor de basisuitrusting kiest, zit er meteen warmpjes bij. Zaken als een 12,30-inch instrumentarium, in hoogte verstelbare voorstoelen, uitgebreide infotainment inclusief DAB+ radio en smartphone-connectiviteit voor Apple CarPlay en Android Auto, keyless go, adaptieve cruise control zijn standaard op elke Korando e-Motion. Dat geldt ook voor een scala aan ADAS-systemen. Oftewel elektronische engeltjes die een oogje in het zeil houden met het oog op de veiligheid.
Prijzen
Prijzen beginnen bij 39.990 euro voor de Bronze-uitvoering. De Platinium kost minstens 42.990 euro en het topmodel, de Titanium, heeft een prijs van 45.250 euro. De enige twee los verkrijgbare opties lijken een metaalkleur (600 euro) en een trekhaak (995 euro) te zijn. Meer individuele optiemogelijkheden worden niet in de prijslijst vermeld. Wie meer of minder luxe wenst, is dus aangewezen op de drie verschillende uitrustingsniveaus.
Design
Buitenkant
De Korando bevindt zich in zijn vierde generatie. Het model, ooit begonnen als militaire jeep, stamt al uit begin jaren tachtig van de vorige eeuw en elke nieuwe generatie houdt er een compleet ander design op na. Iets dat ongetwijfeld heeft te maken met de veranderende smaak van SUV-kopers en vele eigendomswisselingen van SsangYong. Sinds medio 2022 zwaait het chemie- en staalbedrijf KG Group de scepter. Dit moederbedrijf heeft meteen de toekomst van elektrisch rijden ingezien en op basis van de reeds bestaande benzine-aangedreven Korando een elektrische variant uitgebracht – in de hoop niet nogmaals de boot te missen. Optisch zijn de verschillen dan ook gering. De e-Motion beschikt over een dichte grille (want luchtkoeling aldaar heeft een EV niet nodig) en dito wielen (ten gunste van de aerodynamica). Verder zijn er hier en daar blauwe accenten aangebracht om aan te geven dat het hier om een EV gaat. Net als de benzineversie is de Korando e-Motion weliswaar visueel een keurig ogende auto, maar spannend of vooruitstrevend is het design niet. Eerder ietwat gedateerd vanwege de vele rondingen en oog heldere achterlichten – die vele jaren geleden kortstondig hip waren in autoland. Er zijn vier carrosseriekleuren verkrijgbaar: Grand White, Platinum Grey, Dandy Blue en Space Black.
Binnenkant
Blauwe accenten zijn ook terug te vinden in het interieur. Het dashboard volgt hetzelfde pad als het exterieur: sober, maar degelijk. Wat betreft materiaalgebruik en bouwkwaliteit kunnen sommige concurrenten nog een puntje aan zuigen. Ook blij worden van de vele fysieke bedieningsknoppen. Hoewel zeer waarschijnlijk uit nood geboren, heeft SsangYong zich niet laten verleiden om zoveel mogelijk functies achter een digitaal aanraakscherm te verstoppen. Een verademing. Sommige functies wil je nu eenmaal het liefst snel en binnen handbereik hebben, zoals de automatische klimaatregeling, de volumeknop van het audiosysteem en de stoelverwarming. Opsteker voor audiofielen: Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard en het audiosysteem zelf klinkt als muziek in de oren. Alleen jammer dat er slechts één USB-aansluiting te vinden is (type A).
Veiligheid
SsangYong mag dan inmiddels al meerdere eigenaren hebben gehad, ze zijn zeker niet van gisteren en dat zie je terug in het scala aan rijhulp- en veiligheidsystemen. Systemen als verkeersbordherkenning, vermoeidheidsdetectie, adaptieve cruise control en een actieve rijstrookassistent zijn allemaal present. En daarmee zijn we er nog niet. Ook signalering van kruisend verkeer bij het verlaten van een parkeerplaats, dodehoekdetectie, waarschuwen voor veilig uitstappen en een automatisch noodremsysteem bij detectie van een voetganger of een ander voertuig zitten op de SsangYong Korando e-Motion. Dat Euro NCAP de Korando, inclusief de e-Motion, beoordeelde met de maximale score van 5 sterren komt zodoende niet als een verrassing.
Alternatieven
Het aanbod elektrische middelgrote SUV’s met een prijs tussen 40.000 en 45.000 euro is omvangrijk. Om er een paar te noemen: Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Kia EV6. Nog maar te zwijgen over de vele Chinese nieuwkomers. De koper in dit segment heeft dus veel keuze.