Overzicht van de populairste Spyker modellen
Bijzonderheden van het automerk Spyker
- Nederlands automerk
- Oog voor detail
- Topprestaties
- Extreem zeldzaam
Historie Spyker
Spyker (Spijker) werd in 1880 opgericht door Hendrik-Jan en Jacobus Spijker. De heren waren lid van de smedenfamilie Spijker en hadden zodoende kennis vergaard als producent van landbouwwerktuigen. Spyker produceerde tussen 1897 en 1898 de Gouden Koets, die tijdens Prinsjesdag nog vaak in beeld komt. In 1898 werd een auto van de Duitse onderneming Benz gekocht. In 1899 verkreeg Spyker de rechten om in licentie modellen van Benz te assemblaren.
De eerste eigen auto van Spyker kwam in 1900 op de markt. Dat was een vierpersoons model met een technologisch vooruitstrevende constructie, zoals de toepassing van een cardanas. In 1903 veranderde naam Spijker naar het meer internationaal ogende Spyker. In 1903 produceerde Spyker ook de eerste zescilinder auto ter wereld. Dit was bovendien de eerste auto met permanente vierwielaandrijving en remmen op alle wielen. Een uniek voertuig dus. Hij bestaat nog, want deze auto is te zien in het Louwman Museum in Den Haag.
Hoe innovatief Spyker ook was, in 1926 verdween het bedrijf van het toneel. In 1925 werd de productie al gestaakt, maar in 1926 werd het bedrijf compleet opgeheven. Er waren toen 1.500 auto’s geproduceerd. Een flink aantal jaren later – in 1999 – verkrijgt Victor Muller de rechten op het gebruik van de merknaam Spyker. Hij blaast het merk nieuw leven in als fabrikant van exclusieve sportauto’s. In 2000 was Spyker Cars een feit. Het motto van de autofabrikant was ‘nulla tenaci invia est via’. Dat is Latijns voor ‘voor volhouders is geen weg onbegaanbaar’.
Een succesverhaal werd Spyker helaas nooit. Er zijn wel diverse modellen verschenen, waarvan de C8 Laviolette veruit het populairst was. Maar een echte doorbraak bleef uit. Financiële problemen waren kenmerkend voor Spyker Cars. Op vrijdag 20 maart 2020 werd het bedrijf failliet verklaard. Of Spyker Cars toekomst heeft, zal de tijd leren.
Modellen en varianten van Spyker
Spyker Cars heeft zich gepositioneerd als producent van exclusieve en vooral sportieve sportauto’s. Bekende modellen zijn de C8 Laviolette, C8 Spyder, C8 Aileron en de C8 Preliator. Maar het is onduidelijk of met name de C8 Aileron en C8 Preliator in grote aantallen zijn geproduceerd. Spyker Cars heeft daar altijd geheimzinnig over gedaan. Van de C8 Laviolette en C8 Spyder zijn wel diverse auto’s geproduceerd. Maar heel veel zijn dat er niet geweest. Spyker heeft in zijn hele geschiedenis vanaf 2000 ongeveer 260 auto's geproduceerd. Dat maakt modellen van Spyker bijzonder exclusief.
De motortechniek van de C8 Laviolette en C8 Spyder is afkomstig van Audi. Achterin schuilt namelijk een 4,2-liter V8-motor met een vermogen van 298 kW (400 pk) en 480 Nm aan trekkracht, goed voor een 0-100 km/u sprint van ongeveer 4,5 seconden en een topsnelheid van ongeveer 300 km/u. Uniek aan deze C8-modelen is de hoge afwerkingsgraad en het zeer uitgesproken design. Met name de interieurs van Spyker zijn gemaakt van hoogwaardige materialen, zoals leder, aluminium, prachtige schakelaars en klassieke klokken. Het is een merk voor de echte fijnproevers.
Door hoge productiekosten en feitelijk zeer beperkte vraag werd de productie van de Spyker C8 Spyder al vrij snel beëindigd. Tegenwoordig is het model door die beperkte productieaantallen en unieke ontwerp een gewild verzamelaarsobject. Een elektrische Spyker ga je niet vinden. Het merk heeft louter modellen met krachtige benzinemotoren geproduceerd.
Model | Varianten | Brandstof | Cilinderinhoud | Vermogen | Massa leeg |
---|---|---|---|---|---|
C8 Laviolette | Coupé | Benzine | 4,2 l | 298 kW (400 pk) | 1.275 kg |
C8 Spyder | Roadster | Benzine | 4,2 l | 298 kW (400 pk) | 1.250 kg |
Prijzen
Nieuwprijzen
Op zoek naar een nieuwe Spyker? Helaas, dat is niet meer mogelijk. Spyker Cars produceert namelijk geen nieuwe auto’s. Wie een Spyker wil rijden, is aangewezen op de occasionmarkt. Het aanbod op deze markt is heel beperkt door de zeer lage productieaantallen.
Prijzen voor occasions
Het is bijzonder frustrerend als je een uitgesproken wens hebt om iets te kopen waar je al jaren van droomt, maar dat dit onmogelijk wordt gemaakt omdat er nauwelijks aanbod is. Precies hetzelfde is van toepassing op Spyker occasions. Die komen slechts heel sporadisch voorbij. En als er dan eentje op de occasionmarkt komt, dan betaal daar flink voor. Neem een Spyker C8 Spyder uit 2006 als voorbeeld. Dan praat je als snel over bedragen van ongeveer 350.000 euro. Voor dat bedrag krijg je dan wel ‘art on wheels’.
Alternatieven
Spyker begeeft zich in een uniek deel van de markt. Een markt waar er nauwelijks concurrenten zijn. Een merk met een soortgelijke afwerking is het Duitse Wiesmann. Het aanbod van Wiesmann occasions is daarnaast een stuk ruimer waardoor de kans van slagen aanzienlijk groter is. Maar echt een concurrent is het niet. In dit segment van de markt wordt niet gesproken over concurrenten. Want de koper is vaak een verzamelaar/liefhebber met voldoende financiële slagkracht om meerdere modellen aan zijn collectie te kunnen toevoegen.