Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Man with smartphone leaning at electric car charging

Elektrische Smart

Elektrische Smart

Sinds 2020 produceert Smart alleen nog elektrische auto’s. De elektrische Smart Fortwo verschijnt in 2012 op de Nederlandse markt, terwijl de autofabrikant die techniek al in 2009 introduceerde. Vanaf 2017 is er ook een elektrische ForFour. De Smart #1 en #3 zijn er uitsluitend elektrisch. Lees meer.

Highlights van elektrische Smart

  • Techniek en expertise van Geely op het gebied van elektrische aandrijftechniek is veelbelovend
  • Smart #1 en Smart #3 zijn nieuwe modellen die er zowel op papier als in de praktijk aantrekkelijk uitzien
  • Smart is een merk dat altijd veel personalisatiemogelijkheden biedt
  • Occasions van oudere modellen aantrekkelijk geprijsd, nieuwere modellen blijken waardevast

Welke elektrische Smarts zijn leverbaar?

Het huidige gamma van Smart omvat slechts twee modellen: de Smart #1 en de Smart #3. De Smart #1 is sinds 2022 leverbaar, de Smart #3 sinds 2023.

De Smart #1 is een compacte SUV crossover in het B-segment. Zijn elektromotor heeft een vermogen van 200 kW en 343 Nm trekkracht. De elektromotor wordt gevoed door een batterij van naar keuze 49 of 66 kWh en drijft de achterwielen aan. De Brabus-versie is echter van twéé elektromotoren voorzien, met een systeemvermogen van 315 kW en een koppel van maar liefst 584 kW. Deze versie is vierwielaangedreven.

De Smart #3 is meer een hatchback. De afmetingen van beide modellen ontlopen elkaar nauwelijks, de Smart #3 is met 4,40 meter ruim tien centimeter langer dan de Smart #1. Hij is met 1,56 meter ook acht centimeter lager dan de Smart #1. De aandrijflijn van de Smart #3 is hetzelfde als die in de Smart #1.

Elektrische auto’s zijn behoorlijk zwaar. Deze B-segmenters wegen rijklaar al bijna 1.800 kilogram tot ruim 1.900 kilogram voor de #3 Brabus.. Het stroomverbruik varieert van pakweg 15 tot bijna 18 kWh per 100 km en afhankelijk van de uitvoering varieert de actieradius volgens WLTP van zo’n 310 tot 455 kilometer. Opladen van de 49 kWh-batterij vergt ruim vier uur, opladen van de 66 kWh-batterij minder dan twee uur. Snelladen kost voor beide batterijen nog geen halfuur.

Smart verkoopt echter al sinds 2012 tot voor enkele jaren elektrische versies van de Fortwo en Forfour.

Modellen en uitvoeringen elektrische Smart

De Smart #1 en #3 zijn er beide behalve met batterijen van 49 en 66 kWh ook met achter- en vierwielaandrijving. Die laatste is voorbehouden aan de Brabus-uitvoering.

De basisuitvoering is voor beide de Pro, die er alleen met de kleinere batterij is. De overige uitvoeringen, Pro+, Premium, de Smart #1 Pulse en de Smart #3 Anniversary Edition staan steeds een stapje hoger op de ladder en zijn voorzien van de grotere batterij. Topversie van zowel de Smart#1 als de Smart #3 is de Brabus-uitvoering, met twéé elektromotoren, vierwielaandrijving en natuurlijk een sportiever karakter.

Hoeveel kost een elektrische Smart?

Nieuwprijzen

De Smart #1 met de 49 kWh batterij is er voor prijzen vanaf ongeveer 37.500 euro, met de grotere batterij beginnen de prijzen 5.000 euro hoger en lopen verder op tot een kleine 49.000 euro voor de Brabus-versie.

Prijzen voor een nieuwe Smart #3 beginnen bij ongeveer 38.500 euro voor de versie met de kleinste batterij en bijna 43.500 euro voor de versies met grotere batterij tot bijna 51.000 euro voor de Brabus-uitvoering.

Prijzen voor occasions

De Smart #1 is pas sinds 2022 op de markt. De occasions die al worden aangeboden, zijn vrijwel uitsluitend de versies met 66 kWh batterij en de occasionprijzen beginnen bij ongeveer 35.000 euro. Omdat het model nog jong is, zijn de kilometerstanden laag tot nihil.

De Smart #3 is er pas sinds 2023 en daarvan zijn er ook occasions met de kleinere batterij van 49 kWh. Occasionprijzen daarvan beginnen bij 35.000 euro en een gebruikte Smart #3 met de 66 kWh batterij kost minimaal 40.000 euro. Hier geldt hetzelfde als voor de Smart #1: jong en zeer lage kilometerstanden.

Van 2012 tot 2014 verkoopt Smart de tweepersoons Fortwo electric drive, een echt stadsautootje dat als cabrio nog tot in 2016 leverbaar is. Ze zijn gemakkelijk te herkennen aan de felgroene metalen carrosseriestructuur met witte plastic bodypanelen. Vermogen is 55-60 kW en de topsnelheid slechts 125-130 km/u. Prijzen voor occasions liggen tussen 5.000 en 9.000 euro.

Vanaf 2017 had de Smart Fortwo veel gemeen met de Renault Twingo. De Fortwo electric drive en vanaf 2019 de Fortwo EQ zijn voorzien van een 60 kW sterke elektromotor, die goed is voor een topsnelheid van 130 km/u. Ook deze versie is er als cabrio. Occasionprijzen voor de versie met harde kap liggen tussen 9.000 en 13.000 euro, die van de cabrio lopen op tot 15.000 euro.

Ook de Smart Forfour – de Renault Twingo-kloon dus – is er vanaf 2017 ook als Fortwo electric drive en vanaf 2019 als Fortwo EQ. Ook die is voorzien van een 60 kW sterke elektromotor. Prijzen voor occasions lopen op van 13.000 tot bijna 20.000 euro voor de jongste exemplaren van rond 2022.

Veelgestelde vragen

Is Smart een merk van Mercedes-Benz?
Gedeeltelijk wel. In de jaren tachtig/negentig had horlogefabrikant Swatch plannen voor een goedkoop stadsautootje met verwisselbare carrosseriedelen – zoals de horloges van Swatch ook verwisselbare decoraties hadden. In eerste instantie zocht Swatch samenwerking met Volkswagen, maar dat merk stapte al snel weer uit. Mercedes-Benz nam daarop de plaats van Volkswagen in. Moederconcern Daimler-Benz en Smart richtten in 1994 een joint-venture op: Micro Compact Car AG en noemden hun autootje Smart. In 1998, al voordat de Smart op de markt kwam, trok Swatch zich terug uit het project. Mercedes-Benz ging alleen verder en doopte het bedrijf vanaf 2002 om in Smart. Op het kleppendeksel van de motor achter in de kleine Smart stond trots Mercedes-Benz vermeld. Smart is nooit een winstgevend merk geworden. In 2019 vormden Daimler en het Chinese Geely – een gigantisch autoconcern dat ook eigenaar is van onder meer Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus – een joint venture waarin Smart is ondergebracht. Sindsdien zijn de Smart #1 en Smart #3 verschenen, met batterijtechnologie en expertise op het gebied van elektrische auto’s van Geely en de styling van vooral Mercedes-Benz. De compacte crossover Smart #1 is, net als de Smart #3, voorzien van een hypermoderne elektrisch aandrijflijn en het trendy design van de auto vertoont overeenkomsten met de Mercedes-Benz EQA.
Is de Smart #1 een Mercedes EQA in een ander jasje?
De ontwerpers die de Mercedes-Benz EQA hebben getekend, zijn ook verantwoordelijk voor de Smart #1. Er is geen getraind oog voor nodig om dat te zien. Het silhouet met zachte rondingen, de wulpse achterlichtbalk en diverse interieurelementen van beide modellen lijken wel inwisselbaar. Op het gebied van onderhuidse elektrotechniek zou Geely meer zeggenschap hebben gehad bij de Smart #1, maar ook hier worden ongetwijfeld componenten gedeeld. Kortom: er zijn zeker overeenkomsten tussen de Smart en de Mercedes-Benz.
Is Smart een betrouwbaar merk en zijn elektrische Smarts betrouwbaar?
In de beginjaren van zijn bestaan heeft Smart te kampen gehad met diverse technische gebreken en dat heeft het imago van het merk geen goed gedaan. Dan ging het vooral om de driecilinder turbomotortjes in de Citycoupé – de voorloper van de Fortwo. Maar Smart heeft de kwaliteit aanzienlijk verbeterd – getuige het grote aantal (oudere) occasions dat aangeboden wordt. Dat geldt des te meer sinds het Chinese Geely (ook eigenaar van Volvo, Polestar en Lynk & Co) deelneemt in de joint venture met Daimler en mede de scepter zwaait over het merk Smart. Hoe betrouwbaar de Smart #1 en de Smart #3 zijn, moet nog blijken, want veel exemplaren van beide modellen rijden nog niet rond.