Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Smart #1 (2022) banner

Smart

1 / 12
Smart #1 (2022) banner
smart-eq-fortwo-cabrio-banner
smart-1-2023
smart-eq-forfour-front
smart-roadster-coupe
Smart #1: 3 voordelen en 3 nadelen
smart-eq-fortwo-red-back
smart-1
smart-eq-forfour-side
smart-roadster-front
smart-eq-fortwo-cabrio-side
smart-roadster-coupe-front2

Smart

Vind het model dat bij je past

Smart is een relatief jong automerk dat medio jaren negentig werd opgericht door een joint-venture tussen SMH (tegenwoordig Swatch Group) en Daimler-Benz, de moedermaatschappij van Mercedes-Benz. Sinds de oprichting ligt de focus van Smart op het produceren en vermarkten van compacte (stads)auto’s voorzien van een trendy inborst. Het koperspubliek laat zich dan ook veelal typeren als hip, modieus en onorthodox. Modellen als de ForTwo, ForFour en ook de tweezits Smart Roadster en Coupé pasten qua design naadloos in dit plaatje. Sinds 2019 opereert Smart onder een joint-venture tussen Mercedes-Benz en de Chinese Zhejiang Geely Holding Group. Samen willen ze het merk nieuw leven inblazen met – nog altijd – trendy gestileerde elektrische auto’s, in de hoop op meer succes. Lees meer

smart-fortwo-m-02.jpg
smart-fortwo-m-03.jpg
smart-fortwo-m-04.jpg

Overzicht van de populairste Smart modellen

Bijzonderheden van het automerk Smart

  • Kek automerk dat bekendstaat om zijn uiterst compacte, hippe stadsauto’s
  • Dochtermerk van Mercedes-Benz waarvan het veel kennis en onderdelen leent
  • Voornemens om een comeback te maken, met ondersteuning van het Chinese Geely (tevens eigenaar van Volvo en Polestar)

Historie Smart

Het idee van Mercedes-Benz voor de lancering van het latere Smart ontsproot al in de jaren zeventig en tachtig. Het duurde echter nog tot het einde van de twintigste eeuw voordat er een concreet teken van leven werd getoond aan de hand van een studiemodel, genaamd City Coupé. Na diverse variaties over dit studiemodel was de allereerste auto van het kersverse merk Smart – de ForTwo, een tweepersoons stadsauto – geboren. De ForTwo was gedurende zijn generaties een redelijk succes, in tegenstelling tot de latere ForFour, Roadster en Coupé. Door dit gegeven en aanhoudende hoge investeringskosten is Smart nooit een winstgevend merk geweest voor Mercedes-Benz. Tegelijk maakte dit Smart verre van interessant voor eventuele overnames, maar de stekker compleet uit het ooit zo hippe merk trekken was kennelijk ook geen optie voor de stakeholders. In een nieuwe (lees: laatste?) poging om van Smart alsnog een winstgevend automerk te maken, werd uiteindelijk een investeringspartner gevonden in het Chinese Geely, een gigantisch autoconcern dat ook eigenaar is van onder meer Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus (met succes). Geely heeft veel bewezen kennis en kunde op het gebied van accutechnologie en elektrische auto’s, waarmee de nieuwe weg er voor Smart er meteen al een stuk gezonder uitziet. Met de recent gelanceerde #1 heeft Smart kakelvers bloed in de showroom. Sterker, deze compacte hatchback, voorzien van een hypermoderne elektrisch aandrijflijn verpakt in trendy design, markeert een nieuw begin voor Smart en deelt diverse overeenkomsten met de EQA van Mercedes-Benz.

smart-fortwo-front

Modellen en varianten

Smart heeft altijd een klein en overzichtelijk modelgamma gekend. Sterker, met de #1 zal het merk pas zijn zevende model ooit lanceren. De ForTwo en ForTwo Cabrio waren tot voor kort de laatste overgebleven modellen van het ‘oude’ Smart en zijn inmiddels niet meer nieuw te bestellen. Heel lang heeft Smart gelukkig niet zonder hoeven zitten, want sinds kort staat de gloednieuwe #1 in de showroom. Hiermee leunt het merk weliswaar opnieuw op slechts één model, maar de verwachting is dat binnen afzienbare tijd versterking op komst is.

Model Carrosserievarianten Aandrijving Cilinderinhoud Vermogen Leeggewicht
Smart #1 5-drs. hatchback Elektrisch - 200-315 kW (272-428 pk) 1.800-1.900 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Met de #1 beschikt Smart slecht over één model. Er zijn vier uitvoeringen verkrijgbaar: Pro+, Premium, Launch Edition en het absolute topmodel, de Smart #1 Brabus. Prijzen beginnen bij 41.395 euro en lopen op tot 48.895 euro voor de maar liefst 472 pk sterke Brabus-uitvoering. Voor wie niet bekend is met Brabus: dit bedrijf annex label is wat AMG voor Mercedes-Benz is, oftewel een hofleverancier van de meest sportieve (en vaak ook luxe) modellen.

Model Vanafprijs (2023)
#1 € 41.395

Prijzen voor occasions

Het aantal modellen van Smart is dus gering. Op de ForTwo na hebben deze auto’s nooit gretig aftrek gehad onder kopers, waardoor de prijzen van occasions zeer aantrekkelijk zijn. Voor minder dan duizend euro valt er al een occasion te scoren, ongeacht of het om een FowTwo of ForFour gaat. De excentrieke en best zeldzame Roadster en Coupé vergen een minimale investering van enkele duizenden euro’s, maar dan rijd je ook iets bijzonders. Liefhebbers en quasi-verzamelaars kiezen veelal voor een Smart in Brabus-trim. Reken daarbij op minstens acht mille voor een mooi en goed onderhouden exemplaar. Maar wie weet worden die ooit nog eens meer waard.

smart-roadster-coupe-back3

Alternatieven

Of er gangbare alternatieven zijn voor een Smart? Ja en nee. Enerzijds zijn er legio compacte (stads)auto’s in oploop, zoals de Volkswagen up!, Kia Picanto en Toyota Aygo. Anderzijds is Smart tamelijk uniek in zijn soort vanwege het onorthodoxe design in combinatie met het maximaal kunnen herbergen van slechts twee inzittenden – in het geval van de ForTwo, Roadster en Coupé. De ForFour en gloednieuwe #1 zijn vierzitters. Kijk je vooral naar prijsstelling, dan kent Smart aanzienlijk meer concurrentie. Smart prijst zichzelf namelijk hoog in de markt. Rond 40 tot 45 mille, het prijsspectrum waarin de Smart #1 zich bevindt, zijn er legio andere elektrische auto’s te koop. Denk bijvoorbeeld aan de Nissan ARIYA, BYD Atto 3, Opel Mokka-e en Peugeot e-2008.

FAQ

Is Smart een betrouwbaar merk?
In de begin jaren heeft Smart te kampen gehad met diverse technische mankementen – wat het imago niet goed heeft gedaan. Daarna heeft Smart zijn leven aanzienlijk verbeterd, zeker sinds het Chinese Geely (ook eigenaar van Volvo, Polestar en Lynk & Co) deels de scepter zwaait over het merk. Hoe betrouwbaar de pas gelanceerde Smart #1 is zal nog moeten blijken; heel veel exemplaren rijden hiervan nog niet rond. Idem geldt voor de Mercedes-Benz EQA waarmee de #1 veel overeenkomsten deelt
Moet ik vrezen dat Smart – als noodlijdend automerk – verdwijnt van de markt?
Het is altijd lastig een antwoord te geven op dergelijke vragen. Het is een publiek geheim dat Smart tot dusver een moeilijke periode heeft ondergaan, waardoor lang werd gevreesd dat Mercedes-Benz als moederbedrijf de handdoek in de ring zou gooien en Smart zou opdoeken. Echter, sinds de samenwerking met het Chinese Geely en de significante investeringen die daarmee gepaard gingen en gaan (met de nieuwe #1), ziet de toekomst van Smart er rooskleuriger uit. De tijd zal het uitwijzen.
Is de nieuwe Smart #1 een Mercedes EQA in een ander jasje?
De ontwerpers die de Mercedes-Benz EQA hebben getekend, zijn ook verantwoordelijk voor de Smart #1. Er is geen getraind oog voor nodig om dat te zien. Het silhouet met zachte rondingen, de wulpse achterlichtbalk en ook diverse interieurelementen lijken welhaast inwisselbaar tussen beide concernzusjes. Op het gebied van onderhuidse elektrotechniek zou Geely meer zeggenschap hebben gehad bij de Smart #1, maar ook hier zullen ongetwijfeld componenten worden gedeeld. Kortom, de overeenkomsten tussen de twee zijn er. Aan jou de keuze welke de voorkeur heeft.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Speciaal

Meer details

Anno 2023 bestaat het modelaanbod van Mitsubishi uit de: