Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-superb-combi-front

Skoda Superb Combi

1 / 3
skoda-superb-combi-front
skoda-superb-combi-side
skoda-superb-combi-back

Sterke punten

  • De ruimte, zowel zit- als kofferbakruimte
  • Een goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Ook als plug-in hybride

Zwakke punten

  • Niet heel spannend
  • Parkeren niet altijd even makkelijk
  • Mist verfijning in de afwerking

Skoda Superb : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Superb, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Superb Combi: voor als het nóg ruimer moet

De Skoda Superb bestaat eigenlijk al heel lang, maar sinds 2001 is het model herkenbaar als de grote Skoda zoals we hem vandaag de dag nog kennen. De Skoda Superb Combi is de stationwagon variant. Er bestaan diverse generaties, maar één ding hebben ze allemaal gemeen: ze zijn extreem ruim. Lees meer

Interesse in een Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi occasions
Skoda Superb Combi nieuwe auto's
Skoda Superb Combi dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Scherp geprijsd ten opzichte van concurrenten uit hetzelfde segment.
  • Rijke basisuitrusting
  • Vol met ‘simply clever’-vondsten, zoals paraplu’s in de deuren.
  • Zeer comfortabel

Technische gegevens

Motorisatie

Skoda introduceerde een Combi-versie van de Superb bij de tweede generatie van de auto, in 2008. De eerste generatie was enkel leverbaar als sedan. De eerste generatie Superb Combi was leverbaar met een verscheidenheid aan motoren. Van krachtige benzinemotoren tot aan zuinige diesels. De instapper was een 1.4 TSI benzinemotor die 92 kW (125 pk) leverde en 200 Nm koppel. Deze motor kon alleen gekoppeld worden met een handgeschakelde zesbak. Wie meer vermogen wenst kon kiezen voor de 1.8 TSI met 118 kW (160 pk) en 250 Nm koppel. Naast de standaard handbak, kon ook gekozen worden voor een zeventraps-automaat met dubbele koppeling. Andere opties waren de 2.0 TSI met 147 kW (200 pk) en een koppel van 280 Nm en de 3.6 V6 FSI met 191 kW (260 pk) en 350 Nm koppel. Die laatste beschikt over standaard een zestraps-automaat en vierwielaandrijving.

Dieselen was ook mogelijk met een 1.6 TDI met 77 kW (105 pk) en 250 Nm of een 2.0 TDI met 103 kW (140 pk) en 320 Nm of 125 kW (170 pk) en 350 Nm koppel. Die versie met 125 kW (170 pk) kon besteld worden met 4x4 voor extra grip. Een automaat was alleen mogelijk bij de 2.0 TDI-modellen.

De derde generatie van de Superb – en tweede generatie van de Skoda Superb Combi – verscheen in 2015. Deze was verkrijgbaar met dezelfde motoren als de uitgaande Superb Combi. Echter werd de 1.4 TSI vervangen door de 1.5 TSI, die over 110 kW (150 pk) en een maximum koppel van 250 Nm beschikt. Alleen de 3,6-liter V6 ging niet mee naar de nieuwe generatie. Die werd vervangen door de 2.0 TSI met 206 kW (280 pk) en 350 Nm koppel. In feite dezelfde motor als in de Volkswagen Golf R, maar dan begrenst. Het topmodel beschikt ook over vierwielaandrijving. In 2019 presenteerde Skoda ook de Superb Combi als PHEV. De plug-in hybride aandrijving levert een vermogen van 150 kW (204 pk). Het maximumkoppel bedraagt 350 Nm. De auto heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak en is uitgerust met een recuperatiefunctie.

In 2023 werd de derde generatie van de Skoda Superb Combi op de markt gebracht door het merk. Met de komst van een heel nieuw design, ging ook het motorengamma op de schop. In ieder geval voor de Nederlandse markt. Zo zijn dieselmotoren niet meer leverbaar in Nederland, evenals een groot deel van de benzinemotoren. De leverbare aandrijflijnen in de Skoda Superb Combi zijn: de 1.5 TSI MHEV aandrijflijn met 110 kW (150 pk), gekoppeld aan een zeventraps DSG automaat en de 1.5 TSI iV, een plug-in hybride aandrijflijn met 150 kW (204 pk), uit een benzinemotor en een elektromotor. Dankzij de 25,7 kWh-accu heeft de PHEV een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer.

Afmetingen

De Skoda Superb Combi maakt deel uit van het D-segment, maar qua formaat flirt hij met de grenzen van het hogere E-segment. Dit geldt eigenlijk voor alle generaties van de Superb Combi. De pluspunt van de Superb Combi is de ruimte op de achterbank en in de kofferbak. De eerste generatie Superb Combi beschikt over een bagageruimte van 603 liter. De tweede generatie over 660 liter en de derde generatie over 690 liter. De PHEV-modellen moeten het met iets minder kofferruimte doen, namelijk 510 liter. Maar dat is alsnog ruim zat voor de meeste gezinnen.

SKODA SUPERB COMBI
Marktintroductie 2008
Lengte x breedte x hoogte 4,83 - 4,90 x 1,81 – 1,84 x 1,49 – 1,51 m
Wielbasis 2,76 – 2,83 m
Inhoud bagageruimte 603 tot 1.950 l
Ledig gewicht 1.340 - 1.626 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.006 - 2.287 kg
Cilinderinhoud 1.390 - 3.597 cm3
Vermogen 92 – 206 kW (125 – 208 pk)
Koppel 200 – 350 Nm
Topsnelheid 199 - 247 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,6 – 10,6 sec
Tankinhoud 45 - 60 l
Verbruik 0,4 – 10,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 8 - 237 g/km

Varianten

De generaties van de Skoda Superb Combi zijn onder meer geleverd als Comfort, Ambition, Greentech, Laurin & Klement, Business Edition, Business Edition Plus en als Sportline business, afhankelijk van de generatie. De meeste Superb’s Combi zijn in de basis al zeer goed uitgerust. Toch moet je voor comfortverhogende zaken, zoals een panoramadak of stoelverwarming wel een meerprijs betalen. De Superb Combi kent ook speciale uitvoeringen. Voorbeelden daarvan zijn de Tour Edition, First Edition en Clever Edition.

Prijzen

Prijzen voor een gloednieuwe Skoda Superb Combi beginnen bij 45.000 euro voor de versie met 1.5 TSI MHEV aandrijflijn. De plug-in hybride Superb Combi kost minimaal 47.000 euro. Uiteraard vind je de Superb Combi ook op de occasionmarkt. Daar beginnen prijzen al bij een paar duizend euro. Dit zijn dan wel de exemplaren van vroegere bouwjaren en met een hoop kilometers op de teller. Voor 10.000 euro koop je een heel net exemplaar die nog jaren meekan. Prijzen lopen op tot boven de 40.000 euro voor zeer frisse Superb’s Combi.

Design

Buitenkant

Ken je Skoda een beetje, dan weet je dat het merk niet uitpakt met gewaagde stijlkeuzes. Ook de Superb beantwoordt aan die beschrijving. Toch heeft de auto een mooi design. De koplampen met de subtiele knik aan de uithoeken geven het model een dynamische snuit. Het silhouet is dan weer tijdloos klassiek met zijn daklijn die helemaal recht loopt tot naar de kont.

Binnenkant

Binnenin meer van hetzelfde. Zo is het interieur van de Superb afgewerkt met aangename, stevige materialen, een groot infotainmentscherm, een digitaal bestuurdersdisplay en een mooi tweespaaks stuurwiel. Spannend oogt het allemaal niet met zijn vele tinten grijs. Dat maakt de Superb echter goed met zijn onberispelijke ruimteaanbod, want je vindt er genoeg plek voor zowel personen als hun bagage.

Veiligheid

Bij zijn laatste crashtests kende de Euro NCAP de Skoda Superb de topscore van vijf uit vijf sterren toe. Kijken we naar de veiligheidsuitrusting die je standaard mee krijgt, dan constateren we dat een hoop veiligheidssystemen niet standaard aanwezig zijn. Die kunnen optioneel wel bijgekocht worden, maar slechts vanaf de hogere uitrustingsniveaus.

Alternatieven

Concurrenten van de Skoda Superb komen in de vorm van de Ford Mondeo en Opel Insignia. Ook concerngenoot Volkswagen Passat is een alternatief. Elders kun je gaan kijken voor een Mazda 6 die eveneens als sedan of stationwagon verkrijgbaar is. Andere concurrenten zijn de BMW 3-serie en de Audi A4, echter zijn die modellen veel kleiner. Vergelijken met de BMW 5 serie of Audi A6 kan het qua afmetingen weer wel, maar die zijn dan weer een stuk duurder dan de Superb. De grootste concurrent bevindt zich misschien wel in eigen huis, want een Skoda Octavia is maar net kleiner, maar toch een stuk goedkoper dan de Superb.

FAQ

Waarom zou je kiezen voor de Skoda Superb Combi?
Eén van de voornaamste redenen om te kiezen voor de Skoda Superb Combi is zijn ruime interieur. Hij biedt zeer veel beenruimte achterin en ook de kofferbak is groot genoeg voor alles wat je maar kunt bedenken. Klap je de achterbank plat, beschik je bijna over 2.000 liter aan bagageruimte!
Wat kost de Skoda Superb Combi?
Wie in de markt is voor een nieuwe Superb Combi moet rekening houden met prijzen die beginnen bij 45.000 euro. Op de occasionmarkt vind je al Superb’s Combi voor zo’n 5.000 euro.
Is de Superb Combi er ook als PHEV?
Zeker! De Superb Combi is er ook als plug-in hybride. Houd er wel rekening mee dat de batterij iets van ruimte opslokt van de bagageruimte.

Beoordelingen voor Skoda Superb

98 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer details