Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-octavia-rs-front

Skoda Octavia RS

1 / 3
skoda-octavia-rs-front
skoda-octavia-rs-side
skoda-octavia-rs-back

Sterke punten

  • Sportief
  • Ruim, comfortabel en praktisch
  • Behoorlijk uniek in Nederland

Zwakke punten

  • Prijzige auto
  • Alleen nog als PHEV
  • Te weinig vermogen om écht sportief te zijn

Skoda Octavia : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Octavia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Octavia RS: snelle gezinsauto

De Octavia RS is een extra krachtige en sportieve variant van de Skoda Octavia. RS is een afkorting voor ‘Rally Sport’. Er zijn vier generaties van de sportieveling. In 2000 introduceerde het merk de eerste generatie. De vierde generatie was in Nederland alleen als plug-in hybride te koop. Lees meer.

Interesse in een Skoda Octavia RS

Skoda Octavia RS occasions
Skoda Octavia RS nieuwe auto's
Skoda Octavia RS dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer goede ruimte voor gezinnen
  • Goede rijprestaties
  • Voldoende power dankzij krachtige aandrijflijn
  • Batterijbereik PHEV geschikt voor dagelijks gebruik

Technische gegevens

Motorisatie

Rond de eeuwwisseling introduceerde Skoda de eerste Octavia RS. Hij kreeg 132 kW (180 pk) tot zijn beschikking, goed voor een topsnelheid van 235 km/u. Een 0-100 km/u sprint duurde 8 seconden. Dat was razendsnel voor die tijd. De 1,8-liter benzinemotor stuurde al zijn vermogen naar de voorwielen, die voorzien waren van extra krachtige remmen zodat de snelle Octavia ook weer keurig op tijd tot stilstand kwam. De ophanging werd aangepast en een extra stevig setje schokdempers werd geïnstalleerd.

In 2006 kwam de tweede generatie op de markt. Dankzij een 2,0-liter benzinemotor steeg het vermogen naar 147 kW (200 pk). De topsnelheid ging ook omhoog, naar 240 km/u. Schakelen ging via een handbak met zes versnellingen. Een DSG-automaat was als optie leverbaar. Dieselfans konden kiezen voor een 125 kW (170 pk) sterke TDI-versie.

In de derde generatie beschikte je over 180 kW (245 pk). De dieselvariant leverde 135 kW (184 pk). Vanaf 2015 is er vierwielaandrijving beschikbaar, voor extra grip.

De vierde generatie is in Nederland uitsluitend leverbaar geweest met een 180 kW (245 pk) plug-in hybride aandrijflijn. De elektromotor zorgt voor 115 pk. Zodra de accu leeg is, schakelt de auto over naar de 150 pk sterke 1.4 TSI motor. Dankzij een 13 kWh-accu is een elektrische actieradius van zo’n 60 kilometer mogelijk. In de praktijk haal je eerder 40 tot 50 kilometer. Voor een sprint naar 100 km/u heeft de PHEV 7,3 seconden nodig. Zijn topsnelheid bedraagt 225 km/u. De 147 kW (200 pk) sterke diesel was in Nederland niet leverbaar.

Afmetingen

De Octavia is 4,70 m lang, 1,83 m breed en 1,48 m hoog. Leeg weegt hij 1.595 kg. Dankzij een wielbasis van 2,87 meter is er behoorlijk wat beenruimte achterin. De bagageruimte is ook niet mals: 450 liter. Echter krijg je in de reguliere Octavia – zonder PHEV-aandrijflijn – zelfs 600 liter bagageruimte tot je beschikking. Toch biedt de Octavia RS PHEV voldoende bagageruimte voor grote gezinnen die op vakantie willen.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Skoda Octavia RS PHEV

Skoda Octavia RS PHEV
Marktintroductie 2021
Lengte x breedte x hoogte 4,70 m, 1,83 m, 1,48 m
Wielbasis 2,68 m
Inhoud bagageruimte 450 l
Ledig gewicht 1.595 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.105 kg
Cilinderinhoud 1.395 cm³
Vermogen 180 kW (245 pk)
Koppel 400 Nm
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,3s
Tankinhoud 40 l
Verbruik 1,4 l/100km
CO₂-uitstoot 33 g/km

Varianten

Er zijn vier generaties van de Skoda Octavia RS gebouwd. De RS is de sportieve variant van de Octavia. Hij beschikt over meer vermogen dan de reguliere uitvoeringen. Daarnaast is het onderstel aangepakt en zijn het interieur en exterieur aangekleed met extra sportieve elementen. Zo hebben sommige generaties een sportstuur en alcantara bekleding. Ook kom je veel RS-logo’s tegen aan de binnen- en buitenkant. Er zijn ook extra opvallende kleuren, zoals de fluorescerende groene kleur Mamba Green, die leverbaar is op de vierde generatie Skoda Octavia RS. Ook de Skoda Octavia Combi – de stationwagenversie – is er als extra sportieve RS-variant.

Prijzen

De Skoda Octavia RS is hét topmodel binnen het Octavia-aanbod. Daar hangt natuurlijk een stevig prijskaartje aan. Voor de laatste generatie Octavia RS moest je minimaal 60.000 euro neerleggen.

Skoda Octavia RS-occasions zijn beter betaalbaar. Voor 5.000 euro heb je er eentje van de eerste generatie. Reken dan wel op een hoge kilometerstand. Wellicht is het niet zo verstandig om een sportieve auto met 200.000+ kilometers op de teller te kopen. Voor 15.000 euro rij je in een derde generatie met een kilometerstand van 100.000 kilometer. Voor 30.000 euro en meer kun je een vierde generatie Octavia RS kopen.

Design

Buitenkant

De Skoda Octavia RS is een indrukwekkende verschijning, met een design dat sportiviteit en herkenbaarheid combineert op een uitgebalanceerde manier. Het meest opvallende kenmerk van de vierde generatie zijn de imposante wielen, verkrijgbaar in 18- of 19-inch, die zorgen voor een krachtige uitstraling en mooi gevulde wielkasten. Deze wielkeuze geeft de Octavia RS een dynamische en assertieve aanblik op de weg.

Ondanks de sportieve accenten blijft de Octavia RS duidelijk herkenbaar als een lid van de Octavia-familie. De overeenkomsten met de Sportline zijn merkbaar, maar de RS voegt net dat beetje extra toe om zijn sportieve karakter te benadrukken. De voorspoiler is expressiever getekend, en de groter ontworpen luchthappers op de hoeken dragen bij aan een krachtige en aerodynamische uitstraling.

Binnenkant

In het interieur van de Skoda Octavia RS komen sportiviteit, moderne technologieën en hoogwaardige afwerking samen. Het digitale instrumentenpaneel, dat volledig naar persoonlijke voorkeuren kan worden ingesteld, vormt een centraal element in het dashboard. Dankzij een informatieve weergave, voorziet het bestuurders van essentiële gegevens op een intuïtieve manier.

Aan de rechterkant van het stuur bevindt zich een royaal aanraakscherm, dat fungeert als het commandocentrum van de auto. Hier zijn alle functies en instellingen geconsolideerd, waardoor je moeiteloos alle aspecten van de auto kan beheren. De aanwezigheid van fysieke druktoetsen onder het scherm vereenvoudigt de bediening van essentiële zaken, waardoor de interactie met het infotainmentsysteem nog intuïtiever wordt.

Opvallend voor een sportieve auto is het feit dat er maar een klein pookje aanwezig is. De automaat doet al het werk, maar zelf schakelen kan via flippers achter het stuur. De Octavia RS biedt comfortabele met suède beklede semi-sportstoelen die niet alleen esthetisch aantrekkelijk zijn, maar ook zorgen voor comfort en ondersteuning. De afwerking van het interieur is strak, met gebruik van hoogwaardige materialen zoals leder en carbon.

Veiligheid

De vierde generatie Octavia RS is een zeer veilige auto. Hetzelfde kun je ook zeggen over de derde generatie. De eerste twee generaties waren veilig voor hun tijd, maar beschikten uiteraard niet over alle moderne rijhulp- en veiligheidssystemen die de latere generaties wel hebben. Denk aan Lane Assist, adaptieve cruise control, parkeerhulp, Hill-start Assist, en meerdere airbags, ook tussen de voorstoelen. De vierde generatie kreeg 5 sterren van crashtestorganisatie Euro NCAP.

Alternatieven

Ford heeft met zijn Focus Focus ST een snellere en goedkopere concurrent voor de Octavia RS. Een praktisch, maar snel Ford-alternatief voor oudere generaties Octavia RS is de Mondeo ST220. Duitse alternatieven zijn de sportieve versies van de Audi A4, de BMW 3 Serie en de Mercedes-Benz C-Klasse. Uit Engeland is er de Jaguar XF Sportbrake.

FAQ

Hoe geschikt is de Skoda Octavia RS voor dagelijks gebruik?
Zeer geschikt. Het onderstel is niet te hard en biedt voldoende comfort voor lange reizen. Bovendien is én blijft het een Octavia: hij is dus zeer praktisch.
Wat kost een Skoda Octavia RS?
Je was minimaal zo’n 60.000 euro kwijt voor een nieuwe, vierde generatie Skoda Octavia RS. Als occasion is de eerste generatie er vanaf zo’n 5.000 euro. Voor latere generaties betaal je (veel) meer.
Hoe snel is de Skoda Octavia RS?
De vierde generatie – met 245 pk sterke PHEV-aandrijflijn – heeft zo’n zeven seconden nodig voor een 0-100 km/u sprint.

Beoordelingen voor Skoda Octavia

383 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Meer details