Sterke punten
- Kwetsbare benzinemotor
- Sterk overstuur
- Indirect stuureffect
Zwakke punten
- Zuinig
- Betrouwbaar
- Robuust
Skoda Felicia : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Felicia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Skoda Felicia
Alle artikelen
Skoda Enyaq Coupé test - Moet je hem kiezen voor zijn grotere actieradius?
Review Skoda Karoq - Zó goed dat je hem snel weer vergeten bent
Skoda Enyaq Coupé RS iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Skoda Enyaq Coupé RS iV: 3 voordelen, 3 nadelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Goede redenen
- De modellen uit de jaren 1950 zijn bijzonder populair bij liefhebbers en verzamelaars van klassieke auto's.
- Klassieke automodellen zijn zeldzaam
- Veel carosserievarianten
Gegevens
Motor
De Skoda Felicia was verkrijgbaar met 1,3- of 1,6-liter benzinemotoren of met een 1,9-liter dieselmotor. Terwijl de 1,3-liter benzinemotor een aluminiummotor van Skoda was, die bekend stond als zeer kwetsbaar, werden motoren van de Volkswagen Polo gebruikt voor de 1,6-liter benzinemotor en voor de 1,9-liter diesel. De viercilindermotoren, die dwars op de voorkant van het voertuig waren gemonteerd, leverden tussen de 54 en 75 pk, afhankelijk van de uitrustingsvariant. De benzinemotoren waren aanvankelijk eenpuntsmotoren met een monomotorische regeleenheid. Later werd overgeschakeld op meerpuntsinspuiting, waarbij elke afzonderlijke cilinder zijn eigen inspuitstuk had. De benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10. Alleen voor de Oost-Europese markt werden enkele voertuigen geproduceerd met een carburateur en een motorvermogen van 57 of 58 pk. De Felicia-modellen hebben een handgeschakelde 5-versnellingsbak en voorwielaandrijving. De voertuigen hebben hydraulische besturing en zijn uitgerust met schijfremmen vooraan en trommelremmen achteraan.
Afmetingen
Bouwjaar | 1959 tot 1964 en 1994 tot 2001 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 3,86 x 1,64 x 1,42 m |
Wielbasis | 2,45 m |
Inhoud bagageruimte | 272 - 967 l |
Ledig gewicht | 1.035 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.480 kg |
Cilinderinhoud | 1.300 - 1.600 ccm (benzine) |
1.900 ccm (diesel) | |
Koppel | 135 Nm |
Topsnelheid | 163 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,5 seconden |
Tankinhoud | 42 liter |
Verbruik | 7,1 l |
CO²-uitstoot | 160 g/km |
Varianten
De voorvader of eigenlijk voormoeder van de Skoda Felicia, was eigenlijk de Skoda Felicia Roadster. Er werden er slechts 1010 van geproduceerd tussen 1957 en 1959. Vanaf 1960 volgden twee generaties van de Felicia, met minimale visuele verschillen. Alleen de Felicia Super bracht enige variatie in de modelvarianten met een hoger motorvermogen. Oorspronkelijk was de Felicia gebaseerd op de Skoda 450 sport cabriolet, die enigszins werd aangepast en een andere naam kreeg.
Na de fusie met Volkswagen werd steeds meer Volkswagen-technologie geïnstalleerd. Er werden ook vier verschillende carrosserievarianten gelanceerd. Naast de al bekende cabriolet en een sedan met hatchback stonden ook een Felicia stationwagen en een pick-up model met de naam Felicia Sun op het programma van de Tsjechische fabrikant.
Ter gelegenheid van de 100e verjaardag van de firma Laurin & Klement werd een speciaal model van de Felicia gepresenteerd. L&K was een Tsjechische fiets-, motor- en autofabrikant die in 1925 werd overgenomen door het ingenieursbedrijf Skoda. Het speciale Felicia L & K model was volledig uitgerust met een pop-up dak, lederen stoelen met stoelverwarming en elektrische ramen. Visueel werd het model gekenmerkt door het typische indigoblauw.
In 1998 creëerde Skoda het concept Felicia Golden Prague. De voertuigen van deze modelserie schitterden in een glanzende goudtint, en ook het interieur was in kleur afgestemd op de buitenlak.
Prijs
Eind jaren negentig varieerden de nieuwprijzen van 8.175 euro voor de 54 pk benzinemotor tot 10.374 euro voor de diesel. De pick-up versie van de Skoda Felicia kostte destijds 13.900 euro nieuw. Op de markt voor occasions worden de voertuigen verhandeld voor 800 tot 900 euro als het modellen uit de latere productieperiode betreft. Afhankelijk van hun staat worden verzamelprijzen genoemd voor de klassieke auto's uit de jaren 50 en 60. Diesel-aangedreven modellen zijn zelden te vinden als occasion.
De onderhoudskosten voor een Felicia zijn relatief laag, maar gezien de leeftijd van de auto zijn regelmatige bezoeken aan de werkplaats en de bijbehorende kosten te verwachten.
Design
Exterieur
De Skoda Felicia uit de jaren zestig is ziet er ook heel anders uit dan de Felicia van eind jaren negentig.
De eerste modelgeneratie was verkrijgbaar als cabrio of coupé. De cabriolet had aanvankelijk een stoffen kap, maar vanaf 1960 was ook een hardtop als optie leverbaar. De buitenkant werd als succesvol beschouwd. De sportieve aspiraties van de auto werden duidelijk door de hard afgestelde ophanging en de krachtige uitlaatgeluiden. De voorbumper bestond uit twee afzonderlijke chroomdelen, de vooras was voorzien van oliedrukschokdempers. Er stond "Skoda" op de motorkap en "Felicia" op de spatborden links en rechts. Twee dwarsbalken behielden de hoekige vorm van de kap.
Voor de tweede generatie verhuisde de voorheen ronde tankdop van zijn positie boven het hoofd naar het zijpaneel van de rechtervleugel. De opening was voortaan vierkant. Deze verandering in positie ging ook gepaard met een verandering in de vorm van de tank. Aan de bovenkant van de spatborden werden staartvinnen toegevoegd, en de vorm van de achterlichten moest daarvoor worden aangepast. Het subframe voor de softtop werd weggelaten, het werd sindsdien rechtstreeks aan de carrosserie bevestigd.
Voor de serie uit de jaren negentig werden moderne oplossingen gevonden voor de uiterlijke vorm van de carrosserie. Met de facelift van 1998 werd de Felicia ook visueel aangepast aan de nieuwe Skoda-designlijn, die kort daarvoor was ingezet door de Skoda Octavia. Over het geheel genomen wordt het ontwerp van de zeer hoekige voorganger Skoda Favorit overgenomen. Het Combi-model verving de Forman en maakt een sportieve indruk met zijn aflopende achterklep. Alleen de pick-up heeft de facelift niet aangenomen. De Felicia Fun kwam van de productielijn in een opvallende kleur geel, die ook voor het lederen interieur werd gebruikt.
Interieur
Het interieur was eigenlijk simpel maar praktisch van opzet. De eerste voertuigen bevatten niet meer dan een snelheidsmeter en een toerenteller, de voorstoel was niet gescheiden en er waren geen veiligheidsgordels. Qua kleur is het interieur echter altijd een blikvanger geweest. Het stuurwiel werd vervangen door de versnellingspook, die als "sportiever" werd beschouwd. De schakelaars voor de richtingaanwijzers bevonden zich aanvankelijk in het midden van het dashboard voordat ze naar hun gebruikelijke plaats verhuisden. Vandaag de dag is het nauwelijks denkbaar om de starter door middel van een trekkabel te bedienen. Ook dit proces werd reeds bij de tweede generatie gewijzigd in bediening via een contactslot.
Veiligheid
Na de fusie met Volkswagen werden westerse productie- en kwaliteitsnormen ingevoerd bij de productie van de Felicia. De Felicia was het eerste Skoda-model met twee airbags en ABS. Veel andere assistentiesystemen, nu bijna standaard, ontbreken echter niet alleen bij de oldtimers uit de vroege modeljaren, maar ook bij de "nieuwere" modellen van rond de millenniumwisseling.
Alternatieven
Als alternatief kunnen de reeds genoemde modellen Fabia of Sedan van Skoda worden genoemd. Deze zijn ook beschikbaar met eerste registraties uit het begin van de jaren 2000.
Andere alternatieve modellen zijn ook de Opel Astra of de VW Bora, die qua prestaties en afmetingen op één lijn staan met de Skoda Felicia. Qua prijs kun je ook gebruikte voertuigen vinden die minder dan 1000 euro kosten.
Voor wie meer comfort en veiligheid wenst, kunnen de respectieve modellen ook als nieuwe voertuigen worden beschouwd.