Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
seat-mii-front

Seat Mii

1 / 3
seat-mii-front
seat-mii-side
seat-mii-back

Sterke punten

  • Volwassen karakter voor het formaat
  • Modern ogend interieur
  • Laag brandstofverbruik

Zwakke punten

  • Relatief grote draaicirkel
  • Gedeeltelijk onbeklede bagageruimte
  • Beperkt laadvermogen

SEAT Mii : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de SEAT Mii, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Seat Mii: klein, maar fijn

De Seat Mii is een compacte stadsauto en het goedkoopste model van het Spaanse merk. Deze wendbare en efficiënte hatchback deelt zijn platform met de Volkswagen Up! en Škoda Citigo. Dit trio bleek in Nederland behoorlijk populair, maar is inmiddels uit productie. Lees meer

Interesse in een Seat Mii

Seat Mii occasions
Seat Mii dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Goede wegligging
  • Comfortabel voor zijn formaat
  • Zuinige benzinemotoren
  • Goede interieurafwerking
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding

Technische gegevens

Motorisatie

Het motorenaanbod van de Seat Mii is tamelijk overzichtelijk te noemen. In feite was er maar één echte keuze: de atmosferische 1,0 MPI-driecilinder benzinemotor van de Volkswagen Group. In de Volkswagen Up is deze krachtbron ook met turbo geleverd, maar de Seat Mii moest het altijd zonder deze extra beademing stellen. Dat betekent dat het vermogen slechts beperkt varieert: van 60 tot 75 pk. Beide versies van de krachtbron waren zowel leverbaar met een handgeschakelde vijfbak als een gerobotiseerde vijftraps automaat.

Naast deze twee benzinemotoren werd de Seat Mii nog geleverd met een andere opvallende motorisering: de 68 pk sterke EcoFuel. Die heeft in principe dezelfde krachtbron als de eerder aangehaalde uitvoeringen, maar met dit verschil dat hij ook op aardgas loopt. Als EcoFuel was de Mii echter nooit extreem populair.

Wél populair in ons land was de Mii Electric. Deze elektrische variant van de Mii kwam in 2019 op de markt en is met een vermogen van 83 pk ook direct de krachtigste versie van de Mii. Bovendien heeft de Mii electric een – zeker voor dit segment – toereikende actieradius van 260 kilometer. Dat betekent dat hij ook op langere afstanden goed bruikbaar is.

Afmetingen

De Seat Mii is met een lengte van 3,56 meter een ware A-segmenter te noemen. Dat geldt ook voor de breedte en de hoogte, respectievelijk 1,64 meter en 1,48 meter. Opvallend genoeg zijn de drie- en vijfdeursversies precies even lang. Zijn draaicirkel is met 9,8 meter wel wat aan de forse kant voor een autootje in dit segment. Hieronder staan de belangrijkste gegevens opgesomd van zowel de Seat Mii-modellen met verbrandingsmotor als de Seat Mii Electric.

De belangrijkste specificaties op een rij (Seat Mii)

Seat Mii
Marktintroductie 2012
Lengte x breedte x hoogte 3,56 x 1,64 x 1,48 m
Wielbasis 2,42 m
Inhoud bagageruimte 251 l
Ledig gewicht 840-931 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.290-1.370 kg
Cilinderinhoud 999 cm3
Vermogen 44-55 kW (60-75 pk)
Koppel 90-95 Nm
Topsnelheid 161-171 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 16,3-13,9 sec
Tankinhoud 35 l
Verbruik 4,1-4,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 79-105 g/km

De belangrijkste specificaties op een rij (Seat Mii Electric)

Seat Mii Electric
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 3,56 x 1,64 x 1,48 m
Wielbasis 2,42 m
Inhoud bagageruimte 251 l
Ledig gewicht 1.235 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.530 kg
Vermogen 61 kW (83 pk)
Koppel 212 Nm
Topsnelheid 130 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,3 sec
Batterijcapaciteit 36,8 kWh
Verbruik 12,7 kWh/100 km
Actieradius 260 km

Varianten

Naast de basisuitrusting met de naam Style was de Seat Mii verkrijgbaar met keuze uit diverse andere uitrustingsvarianten. De belangrijkste daarvan zijn de Reference, Chic, Sport en FR Line. Bij ieder uitrustingsniveau steeg de mate van luxe aan boord, waarbij de Sport en FR Line zich onderscheidden met hun sportievere uitstraling. Het kiezen van een hoger uitrustingsniveau was wel nodig als je een beetje luxe aan boord wilde hebben. Standaard had de Seat Mii namelijk geen airconditioning, maar ook ESP en een audio-installatie schitterden door afwezigheid.

Naast deze drie uitrustingsvarianten verscheen de Seat Mii door de jaren heen in een aantal speciale uitvoeringen, waaronder de Mii by Mango en de Mii Cosmopolitan. Deze uitvoeringen hadden een speciaal kleurenschema en dito interieur. De Mii Electric had zijn eigen uitrustingslijst en was een stuk rijker uitgerust dan de versies met verbrandingsmotor. Zaken als climate control en een 5-inch touchscreen waren bijvoorbeeld al standaard aanwezig. De luxere Mii electric Plus voegde daar nog een multifunctioneel stuurwiel, verwarmbare voorstoelen en een verwarmbare voorruit aan toe.

Prijzen

Inmiddels is de Seat Mii uit productie en dus niet meer nieuw verkrijgbaar. In de beginjaren van het model was de Mii verkrijgbaar vanaf net geen 9.000 euro, maar door de jaren heen liep die ondergrens behoorlijk op. De duurste uitvoeringen kostten zo’n 15.000 euro. De Seat Mii electric kwam qua prijs in een geheel andere categorie terecht. Voor de elektrische variant van de Mii was je minimaal 22.000 euro kwijt.

De Seat Mii mag nieuw dan niet meer leverbaar zijn, op de occasionmarkt is er gelukkig nog meer dan genoeg aanbod. Op Autoscout24 beginnen de prijzen bij zo’n 4.000 euro voor de exemplaren uit de eerste modeljaren. Gezien de toenmalige vanafprijs hebben deze exemplaren hun waarde aardig goed weten te behouden. De occasionprijzen voor een Seat Mii op benzine lopen op tot zo’n 13.000 euro. De Seat Mii Ecofuel is nauwelijks te vinden, maar áls je hem vindt schommelen de prijzen rond de 5.000 euro. Liever een Seat Mii electric? Trek dan de knip maar, want voor minder dan 15.000 euro vind je ze niet.

Design

Exterieur

De Seat Mii wordt gekenmerkt door eenvoud. Zet hem naast een Volkswagen Up! of Skoda Citigo en de Mii valt direct op door zijn agressiever ogende koplampen. Verder staan de wielen van de Seat Mii mooi op de hoeken en oogt het autootje behoorlijk stoer. De drie- en vijfdeursversies verschillen optisch nauwelijks van elkaar, zelfs de raamlijn is nagenoeg identiek. Wel heeft de driedeursversie een iets kortere achterste zijruit, waardoor de zichtbaarheid rondom iets minder goed is dan bij de vijfdeurs variant.

De Seat Mii electric oogt vanbuiten nagenoeg identiek aan zijn broertjes met verbrandingsmotor. Zelfs de grille is nog gewoon aanwezig en niet zichtbaar afgedicht en het laadpunt zit achter de vuldop van de benzinetank. Alleen het in zwierige letters vormgegeven ‘electric’-typeplaatje verraadt dat er geen verbrandingsmotor, maar een elektromotor onder de kap van de desbetreffende Mii ligt.

Interieur

Ook binnenin heeft het interieur van de Seat Mii een tamelijk eenvoudige, doch doeltreffende opzet. Het instrumentarium bestaat bijvoorbeeld uit drie klokken: een grote centrale snelheidsmeter, linksonder een kleine toerenteller (of een vermogensmeter bij de Mii electric) en rechtsonder het brandstof- of accupeil. Onderin de snelheidsmeter zit een monochroom schermpje voor de boordcomputer. Het infotainmentsysteem bestaat uit een monochroom schermpje voor de radio, optioneel kon je een Garmin-module krijgen die je bovenop het dashboard kon monteren. Verderop in zijn levensloop kreeg de Mii een kleurenscherm voor de radio en werd de Garmin-module vervangen door een Smartphone-app.

De afwerking en ruimte binnenin de Seat Mii is, zeker voor zijn segment, goed te noemen. De rijker uitgeruste versies van het model hebben vrolijke printjes stof op de stoelen en een mooie accentlijst op het dashboard. Wel is er op sommige zaken beknibbeld, zoals de bagageruimte. Die is namelijk niet volledig bekleed, wat mogelijk nare gevolgen kan hebben voor breekbare bagage aan boord.

Veiligheid

De Seat Mii is twee keer te gast geweest bij de crashtests van Euro NCAP: in 2011 en in 2019. In 2011 scoorde de Seat Mii nog vijf sterren in de crashtest. Wat betreft inzittendenbescherming en veiligheidssystemen scoorde de auto goed. Op het vlak van voetgangersbescherming liet de Mii een minder goede score zien, waarbij Euro NCAP vooral kritisch was op het stuk bij de motorkap.

Door de strenger geworden veiligheidsnormen schetst de crashtest van 2019 een minder rooskleurig beeld van de Mii. Het model zakte van vijf naar drie sterren, waarbij met name de veiligheidssystemen achterbleven in de beoordeling.

Alternatieven

Kleine, stijlvolle stadsrunabouts liggen dicht bij elkaar qua concurrentie in de miniklasse. Grote concurrenten zijn de Skoda Citigo en VW Up!. Daarnaast heb je de Citroen C1, de Peugeot 107 en de Toyota Aygo. Tenslotte wordt het kleurrijke deelnemersveld gecompleteerd door modellen als de Opel Adam, de Fiat 500, de Hyundai i10, de Renault Twingo en de Kia Picanto. Over het algemeen kan worden gesteld dat de Seat Mii meer comfort biedt dan de concurrentie en ook overtuigt met sportieve rijeigenschappen en een gunstige prijs.

FAQ

Waarom heeft de Seat Mii zo’n relatief hoge restwaarde?
Dat de Seat Mii een relatief hoge restwaarde heeft, komt vooral omdat autofabrikanten deze zogeheten A-segmenters niet of nauwelijks meer nieuw produceren. Nieuwe auto’s zijn daardoor een stuk duurder geworden, waardoor mensen massaal zoeken naar een goedkoper alternatief. Dat leidt ertoe dat de vraag op de occasionmarkt naar dit soort auto’s relatief hoog is.
Is de Seat Mii betrouwbaar?
De Seat Mii staat over het algemeen bekend als een betrouwbare auto die bovendien onderhoudsvriendelijk is. Wel dien je waakzaam te zijn voor wat betreft de distributieriem bij de versies met verbrandingsmotor. Die moet namelijk om de drie jaar of 50.000 kilometer vervangen worden.
Wat zijn de verschillen tussen de Seat Mii en Seat Mii electric?
Natuurlijk is de Seat Mii electric elektrisch, waar de reguliere Seat Mii dat niet is. Qua uiterlijk verschillen beide versies nauwelijks van elkaar. Binnenin is de Mii electric te herkennen aan een vermogensmeter in plaats van een toerenteller. Verder is de Mii electric krachtiger dan de reguliere Mii, maar daar staan wel een relatief beperkte actieradius en een lagere topsnelheid tegenover.

Beoordelingen voor SEAT Mii

24 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen

Meer details