Sterke punten
- Krachtige motor
- Handig voertuig
- Enorm grote laadruimte
Zwakke punten
- Vervelende rammelende en piepende geluiden
- Krasgevoelig interieur
- Maximumsnelheid van 142 km/u
SEAT Inca : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de SEAT Inca, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van SEAT Inca
-
SEAT Inca 1.4i Benzine 1996 Cupra R front
€ 1.850,-- 95.250 km
- 09/1996
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2404 Alphen aan den Rijn -
SEAT Inca 1.4 MPI Profi
€ 1.500,-- 191.362 km
- 03/2001
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-5492 CM Sint Oedenrode -
SEAT Inca 1.9 SDi
€ 1.750,-- 186.000 km
- 02/2001
- 47 kW (64 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9231kv Surhuisterveen
Interesse in een SEAT Inca
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
De SEAT Inca is een auto genoemd naar een Spaanse stad op het Balearen-eiland Mallorca. Hij werd geproduceerd als opvolger van de Seat Terra van 1995 tot 2003. De autofabrikant SEAT behoort tot Volkswagen en daarom werd de Inca uitgerust met VW-technologie.
Goede redenen
- Doelgroep: commerciële gebruikers; gezinnen; kampeerliefhebbers
- Gunstige aanschafkosten
- Verschillende motorvarianten beschikbaar
- Duurzame VW-technologie
Belangrijke gegevens
Motorvarianten
SEAT bood elke potentiële koper opties die aan zijn behoeften voldeed dankzij verschillende motorvarianten. De benzinemodellen hadden 60 of 75 pk, terwijl de dieselmotoren 64 of 90 pk leverden. Ondanks het relatief lage motorvermogen overtuigt de indrukwekkend krachtige motor. De benzinemotor heeft een elektrisch multipuntinjectiesysteem. Het bedrijfsmodel Inca Profi was alleen leverbaar met een dieselmotor. Alle varianten van de SEAT Inca zijn ingedeeld in energie-efficiëntieklasse G, dit blijkt uit de waarden voor brandstofverbruik en CO₂-uitstoot.
Afmetingen
De goed afgestelde stuurbekrachtiging valt op, hij verbetert het rijgevoel en vergemakkelijkt het manoeuvreren in krappe ruimtes, zoals in het stadsverkeer, zelfs bij volle belading. De SEAT Inca was standaard uitgerust met een handgeschakelde 5-versnellingsbak.
Meer relevante technische gegevens over de SEAT Inca vind je in de volgende tabel.
Productie | 1995 – 2003 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,21 m x 1,70 m x 1,84 m |
Wielbasis | 2,60 m |
Inhoud bagageruimte | 501 l |
Ledig gewicht | 1.140 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.690 kg |
Cilinderinhoud | 1389 cm³ |
Maximaal koppel | 117 Nm |
Topsnelheid | 142 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 18,8 s |
Tankinhoud | 54 l |
Verbruik |
|
CO2-uitstoot | 159 – 202 g/km |
Varianten
Op basis van het ontwerp van de SEAT Ibiza, die op zijn beurt gebaseerd was op de VW Polo, produceerde SEAT een hoog dak stationwagen met twee verschillende carrosserievarianten. Het bestelwagenmodel had slechts twee zitplaatsen en een gesloten laadruimte, deze was vooral bedoeld voor commercieel gebruik. Er kon bijna 3 kubieke meter geladen worden met maximaal 550 kilogram. Voor meer veiligheid scheidde een scheiding of veiligheidsnet de laadruimte van de bestuurders- en passagiersstoel. De andere versie had een achterbank en een beglaasd achtercompartiment. In deze versie werd de SEAT Inca ingeschreven voor tot vijf passagiers en was daarmee een populaire gezinsauto. In 1996 werd het Prototype Weekender geïntroduceerd, dat sterk deed denken aan de Citroen 2-CV. Bij dit model kon een luifel aan de achterklep worden bevestigd, waarbij de laadruimte als bed diende. Dit idee was bedoeld om de doelgroep uit te breiden met jongeren. Het model verkocht echter slecht en werd snel stopgezet.
Prijs
Hoewel de Seat Inca en de VW Caddy qua constructie grotendeels identiek zijn, konden klanten veel geld besparen met een nieuwe Seat. Het voertuig kostte ongeveer 11.000 euro in de basisversie. Beter uitgeruste modellen, die meer comfort boden en geschikt waren voor dagelijks gebruik, dreven de prijs op tot meer dan 14.000 euro.
Als occasion is de Seat Inca een aantrekkelijk geprijsd alternatief voor soortgelijke bedrijfswagens. Rijklare exemplaren zijn op de Nederlandse occasionmarkt soms al vanaf 1.500 euro te vinden. De kilometerstand is echter meestal zeer hoog. Niet zelden hebben de voertuigen in de loop der jaren al meer dan 250.000 kilometer afgelegd. Daarom kunnen er bij gebruikte auto's snel problemen ontstaan en is een grondige controle voor de aankoop noodzakelijk.
Over het algemeen is de Seat Inca echter ook zeer gewild omdat hij zo onderhoudsvriendelijk is. Het voertuig maakt indruk met een goede toegankelijkheid in het motorcompartiment, wat reparaties vergemakkelijkt en de onderhoudskosten aanzienlijk verlaagt. Dankzij het lage leeggewicht van net geen 1,2 ton zijn ook de financiële lasten van de Nederlandse wegenbelasting beheersbaar. Voor de Seat Inca moet ongeveer 600 euro per jaar worden begroot.
Design
Exterieur
De SEAT Inca en zijn kleine broertje, de VW Caddy, lijken voor 98 procent op elkaar. Puur uiterlijk gezien is het enige verschil tussen hen een ander merklogo. Tot de facelift van deze modelserie stonden de kleine bestelwagens vooral bekend om het enorme windgeruis in het interieur. Het ronde uiterlijk van de SEAT Inca verbeterde de aerodynamica echter aanzienlijk, wat enerzijds leidde tot een aanzienlijk lager brandstofverbruik en anderzijds tot verwaarloosbare geluidsoverlast van de luchtstroom. Alleen de piepende en rammelende geluiden van de kunststof bekleding van de portieren werden toen als hinderlijk ervaren.
De achterdeur was asymmetrisch verdeeld. Terwijl de rechtervleugel 50 centimeter breed was, was de linkervleugel met 80 centimeter iets groter. Door deze verdeling kon er gemakkelijk geladen en gelost worden in de kleinste ruimtes. De korte wielbasis maakte zowel sportief rijden als gemakkelijk navigeren mogelijk dankzij de kleine draaicirkel. Over het geheel genomen was de standaarduitrusting bovengemiddeld goed voor deze prijsklasse.
Interieur
Het interieur van de meeste auto's uit de jaren 1990 en 2000 was eerder minimalistisch en eenvoudig in vergelijking met de huidige modellen. De noodzakelijke instrumenten, zoals de snelheidsmeter en toerenteller, bevonden zich bij de SEAT Inca direct voor de bestuurder. De ruim bemeten zijruiten laten veel licht binnen in het interieur van de Inca estate. De zijruiten ter hoogte van de achterbank konden worden geopend voor een tochtvrije luchtverversing. Een in hoogte verstelbaar stuurwiel en een goed functionerende verwarming behoorden ook tot de standaarduitrusting. De enige tekortkoming was het pedaalblok met het sponsachtige plastic koppelingspedaal, waartoe de fabrikant om veiligheidsredenen bewust had besloten.
Veiligheid
Het passieve en actieve veiligheidsconcept is altijd belangrijk geweest voor SEAT bij de ontwikkeling en productie van haar verschillende voertuigen. In de Inca waren airbags voor bestuurder en passagier standaard. De driepuntsgordels waren zowel voor de bestuurder als voorpassagier in hoogte verstelbaar en hadden gordelspanners om de passagiers bij een botsing veilig op hun plaats te houden. Het enige hulpsysteem, een vierkanaals ABS, was beschikbaar op alle modelvarianten behalve de standaardversie. Het veiligheidsaspect werd gemiddeld beoordeeld met 3,6 van de 5 sterren. Resultaten van crashtests zijn helaas niet beschikbaar.
Alternatieven
Er is geen alternatief van SEAT met een even grote laadruimte. De VW Caddy, die nog steeds als nieuwe auto leverbaar is, komt qua uiterlijk en uitrusting het dichtst bij de SEAT Inca. De prijsklasse voor dit voertuig als nieuwe auto loopt al snel op tot 20.000 euro en meer. Hij is verkrijgbaar in verschillende varianten, als vierwielaandrijver en als elektrisch model (VW ABT E-Caddy). Goed onderhouden occasions zijn ook aanzienlijk duurder, minstens 3.000 euro in vergelijking met de Seat Inca.
Kopers van de Mercedes Vito krijgen nog meer comfort. Hij biedt ruimte voor maximaal zeven zitplaatsen en een laadvolume van 6,6 kubieke meter. De Vito is echter een van de duurdere alternatieven voor de Seat Inca. Goed uitgeruste, technisch onberispelijke modellen zijn op de Nederlandse occasionmarkt moeilijk te vinden voor minder dan 5.000 euro.