Sterke punten
- Aantrekkelijk, sierlijk ontwerp
- Goed uitrustingsniveau
- Krachtige motoren
Zwakke punten
- Zeer hoog verbruik
- Goed onderhouden modellen duur
- Hoge onderhoudskosten
Saab 99 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Saab 99, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Saab 99
-
Saab 99 2.0 Turbo 2
€ 22.500,-- 227.458 km
- 02/1980
- 107 kW (145 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7383 AN VOORST -
Saab 99 TURBO
€ 21.950,-- 301.877 km
- 07/1979
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7944 HZ MEPPEL -
Saab 99 2.0 GL H5
€ 8.950,-- 250.747 km
- 06/1984
- 73 kW (99 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7383 AN VOORST
Interesse in een Saab 99
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Saab 99 overtuigt met krachtige, aantrekkelijke en betrouwbare motoren.
- Door zorgvuldige roestpreventie zijn zelfs oudere voertuigen in zeer goede staat.
- Het model heeft in de loop van de jaren een technische ontwikkeling doorgemaakt.
- Door de grote vraag stijgen de prijzen al jaren.
- De klanten konden kiezen uit vele verschillende configuraties.
Gegevens
Motor
De motoren van de Saab 99 beschikken over technische kenmerken en uitgewerkte ontwerpen. Deze worden niet alleen als zeer robuust beschouwd, maar waren ook in functioneel opzicht state-of-the-art en zorgen voor goede rijprestaties met een tegelijkertijd overtuigende geschiktheid voor dagelijks gebruik. In de loop van de jaren heeft de Zweedse autofabrikant herhaaldelijk wijzigingen aangebracht in de motorversies, nieuwe vermogens en varianten geïntroduceerd en zo kunnen inspelen op de veranderende wensen van de klanten.
Aan het begin van de productie was een nieuw ontwikkelde 1,7 liter motor beschikbaar voor de Saab 99. Met 80 pk vermogen, reed het voertuig vrij rustig. In het voorjaar van 1970 werd echter al een verbeterde versie in gebruik genomen, met brandstofinjectie en een automatische versnellingsbak. Dit zorgt voor een permanent verbeterd vermogen van 87 pk.
In het belang van goede rijprestaties en een hoge betrouwbaarheid kozen veel klanten voor de benzinemotor met een vermogen van 100 pk, die ook nu nog gebruikelijk is. Dit is een 4-cilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van twee liter. De rijeigenschappen en de geschiktheid voor dagelijks gebruik zijn behoorlijk overtuigend, onder meer dankzij een maximum koppel van 162 Nm. Ondanks de omvang van de auto, accelereert de Saab 99 binnen slechts 14,5 seconden naar 100 km/u en kan de topsnelheid tot 160 km/u ook tijdens het dagelijks rijden indruk maken.
Degenen die de voorkeur gaven aan een sportievere en snellere rit maakten beslist een goede keuze met de Saab 99 Turbo die vanaf 1977 werd aangeboden. Het voertuig had een turbobenzinemotor met maximaal 145 pk. Dit zorgde voor een maximale topsnelheid van 195 km/u en een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u binnen ongeveer 12,4 seconden. De Saab 99 had aanvankelijk voorwielaandrijving in alle motorversies, en een handgeschakelde vierversnellingsbak was ook gebruikelijk. Maar de op comfort gestelde klanten konden voor een meerprijs ook kiezen voor een praktische automatische transmissie.
Afmetingen
In principe werd de Saab 99 in veel verschillende varianten gebouwd, waaronder limousine en stationcar en twee- en vierdeursversies. Deze keuzes hebben ook invloed op de grootte en afmetingen van het koetswerk. De Saab 99 is 4,4 meter lang, tot 4,5 meter is mogelijk in de grootste versie. De wielbasis is net geen 2,5 meter, de hoogte is 1,5 meter en de breedte is 1,7 meter.
De Saab 99 is ontworpen als een auto voor het dagelijks leven en voor gezinnen. Daarom mag een grote kofferruimte niet ontbreken. Er kan zonder problemen meer dan honderd liter bagage in de auto. Met een hoog laadvermogen van ruim 400 kilogram en plaats voor vijf personen biedt de Saab 99 ruimte voor alle dagelijkse activiteiten.
Gegevens en afmetingen | Saab 99 |
---|---|
Bouwtijd | 1968 – 1984 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,4 – 4,5 m x 1,7 m x 1,5 m |
Wielbasis | 2,5 m |
Volume kofferruimte | niet gespecificeerd |
Leeggewicht | 1.120 – 1.160 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | geen informatie |
Cilinderinhoud | 1.985 cm³ |
Koppel | 153 - 167 Nm |
Topsnelheid | 153 – 170 km/u |
Acceleratie 0 tot 100 km/u | 12,0 – 14,5 s |
Tankinhoud | 45 – 55 liter |
Verbruik | 11,6 liter |
CO2-emissies | niet vermeld |
Varianten
Aan de individuele behoeften van klanten kon met gemak worden voldaan bij het kiezen voor de Saab 99. Naast een klassieke sedan bood de Zweedse fabrikant ook een praktische stationcar met meer interieurruimte. Bovendien konden klanten in de loop van de jaren kiezen tussen het model als tweedeurs en als vierdeurs.
Qua uitrusting wist de Saab 99 de gunst van de klanten te winnen met een aantal speciale voorzieningen. De gebruikelijke vernieuwingen hielden bijvoorbeeld in dat het model standaard verwarmde stoelen had voor de voorste twee stoelen en een smaakvol ontworpen interieur. Talrijke technologieën en uitrustingen laten ook op langere trajecten vrijwel niets te wensen over.
Prijs
De Saab 99 genoot vooral op de Europese markten een enorme vraag, en het voertuig kon ook in Nederland goedkoop als nieuwe auto worden besteld. De basisversie kostte ongeveer 6.000 euro en bood voor die prijs al een goede uitrusting. En zelfs de topmodellen, met ongeveer 10.500 euro in Nederland, waren allesbehalve duur en dus een geslaagde afwisseling van de andere voertuigen op de markt.
De Saab 99 wordt nu sinds 1984 niet meer als nieuwe auto geproduceerd en is daarom alleen als dienovereenkomstig occasion op de Nederlandse automarkt te vinden. Er is echter geen grote vraag naar het voertuig en daarom zijn de eerste exemplaren al verkrijgbaar voor ongeveer 2.500 euro.
De onderhoudskosten kunnen onder bepaalde omstandigheden gunstig zijn, omdat belastingheffing als oldtimer mogelijk is, rekening houdend met de desbetreffende voorwaarden. Maar ook anders is de motorrijtuigenbelasting te overzien door het leeggewicht van ongeveer 1,16 ton en bedraagt iets meer dan 600 euro per jaar. Alleen het hoge verbruik van net geen elf liter zorgt voor hoge kosten.
Design
Exterieur
Een elegant, sierlijk ontwerp stond centraal bij de Saab 99. Fijne contouren en afrondingen, de beknopte vormgeving aan de voorzijde en een elegante achterzijde zorgen voor een harmonieuze uitstraling. Ter bescherming van voetgangers heeft de Zweedse autofabrikant tijdens de modelupdate speciale bumpers aan de voor- en achterzijde gemonteerd. Deze konden onder andere zeer gemakkelijk vervormd worden en zo een deel van de energie bij een botsing absorberen.
Interieur
Het interieur van de Saab 99 is erg gezellig. Comfortabele stoelen, die in het kader van een facelift zijn ingeruild voor versies met geïntegreerde hoofdsteun, zorgen ook op lange trajecten voor aangename reizen. Het stuurwiel ligt goed in de hand en de instrumenten zijn in één oogopslag af te lezen. Ook de interieurkenmerken dragen in belangrijke mate bij aan de populariteit van de auto. Zo was stoelverwarming voor de twee voorstoelen al heel vroeg standaard.
Veiligheid
Bij het ontwerp van de Saab 99 hebben de ontwerpers en ontwikkelaars veel aandacht besteed aan de veiligheid. Zo stelt het speciaal vervaardigde koetswerk nieuwe normen voor de bescherming van de inzittenden. Bovendien waren het de kleine dingen die het verschil maakten met andere modellen en voor meer veiligheid zorgden in het dagelijks leven. Dit geldt bijvoorbeeld voor het ontstekingsslot in de middenconsole. Deze maatregel was bedoeld om knieletsel bij een ongeval te voorkomen.
Alternatieven
Een goed alternatief voor de Saab 99 is de Volvo 244. Klanten konden kiezen tussen verschillende benzinemotoren of een van de twee dieselmotoren. Een 2.0 liter benzinemotor behoort tot het motorenaanbod, dit was een populaire keuze op basis van de gegevens. De motor produceert 154 Nm koppel en een topsnelheid tot 155 km/u. De auto bereikt 100 km/u in 15,4 seconden en er past tot 60 liter in de tank.