Sterke punten
- Betrouwbare wagen met lange levensduur
- Karaktervol ontwerp
- Geavanceerde veiligheidstechnologieën voor die tijd
Zwakke punten
- Geen stuurbekrachtiging
- Oude motoren met hoog verbruik
- Roest vooral bij jongere modellen
Saab 96 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Saab 96, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Saab 96
-
Saab 96 96 limited edition
€ 1.750,-- 94.948 km
- 06/1979
- 50 kW (68 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7881VR Emmer-Compascuum -
Saab 96 GL Special Limited Edition | Nr 56 van 150 | 1979
€ 16.950,-- 61.198 km
- 01/1979
- 48 kW (65 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK -
Saab 96 L V4
€ 9.950,-- 51.463 km
- 06/1972
- 50 kW (68 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7554 ND HENGELO
Interesse in een Saab 96
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Trekt meteen de aandacht door zijn speciaal ontwerp
- Geniet 62 jaar na zijn introductie nog steeds een cultstatus
- Erg geliefd bij oldtimerliefhebbers
- Relatief goede rijprestaties
- Zeer betrouwbaar
Gegevens
Motor
De Saab 96 werd gebouwd tussen 1960 en 1980. De regelmatige herzieningen waren zo discreet dat het karakter van de auto bewaard bleef.
De Saab 96 was in de eerste jaren uitgerust met een driecilinder tweetaktmotor, die al in het voorgaande model 93 voor de aandrijving was gebruikt. De motor had een cilinderinhoud van 841 kubieke centimeter en leverde aanvankelijk 28 kilowatt (38 pk). Al in 1962 werd de 96 Sport-variant voorzien van een krachtigere motor die 38 kilowatt (52 pk) leverde. De motor kreeg in 1965 een betere compressieverhouding en leverde vanaf dan 29 kilowatt (40 pk). De sportversie had nu 40 kilowatt (55 pk). De vroege Saab 96 was uitgerust met een 3-versnellingsbak, schakelen gebeurde aan het stuur. Later werd een 4-versnellingsbak ingebouwd. De Saab 96 had een tankinhoud van 38,6 liter.
De Zweden rustten het voertuig uit met een Ford V4-motor uit 1966/67. De 1,5-liter motor leverde 48 kilowatt (65 pk) en haalde een topsnelheid van 147 kilometer per uur, wat opmerkelijk was voor de jaren zestig. Vanaf 1977 werd nog eens twee kilowatt toegevoegd, waardoor de Saab een vermogen van 68 pk kreeg. Een bijzonder kenmerk is de vrijloop, die ervoor zorgde dat de verbrandingsmotor vrij kon lopen zonder aandrijving van de wielen. De vrijloop stamt uit de tijd dat Saab-modellen een tweetaktmotor hadden, maar Saab hield de oplossing ook in de viertakt. Bestuurders moeten er rekening mee houden dat de Saab daarom geen motorrem heeft.
Het gemiddeld benzineverbruik van de Saab 96 bedraagt 11,4 liter, wat overeenkomt met een bereik van 330 kilometer. De tweetakten komen naar verluidt nauwelijks verder dan 260 kilometer.
Afmetingen
De Saab werd twintig jaar lang gebouwd. Regelmatige revisies brachten niet alleen wijzigingen aan in de motor. Naast de 96 bouwde Saab ook een stationwagen, de Saab 95. De 96 heeft twee deuren en biedt plaats aan vijf personen.
Wat volgt is een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de Saab 96 met tweetakt- en viertaktmotor.
Productie | 1960 - 1980 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,2 m x 1,6 m x 1,5 m |
Wielbasis | 2,5 m |
Inhoud bagageruimte | Niet gespecificeerd |
Ledig gewicht | 815 kg - 930 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.350 kg |
Cilinderinhoud | 841 cm³ - 1.498 cm³ |
Koppel | 80 Nm - 91 Nm |
Topsnelheid | 125 km/h - 150 km/h |
Acceleratie 0 tot 100 km/h | 19 s - 24 s |
Tankinhoud | 39 l |
Verbruik | 9 l - 11.4 l |
CO2-uitstoot | Niet gespecificeerd |
Varianten
De Saab 96 is een sedan met vijf zitplaatsen. Er werd ook een stationwagen gebouwd, maar die verscheen onder zijn eigen modelnaam als de Saab 95. De grootste verandering kwam in 1966/67, toen de tweetaktmotor plaats maakte voor een V4-viertaktmotor van Ford. In 1962 ontwikkelde Saab de 96 Sport, die meer vermogen had en succesvol deelnam aan rallywedstrijden. De auto won bijvoorbeeld twee keer de Rally van Monte Carlo met een inferieure motor. De reden was de aerodynamische vorm van de auto, die daarna een cultstatus kreeg.
De sportversie van de V4 had een speciale carburateur en een andere uitlaat. Een absolute zeldzaamheid zijn de cabriolets uit 1996, waarvan er naar verluidt slechts zes bestaan. Als afscheid produceerde Saab in 1979/80 een Special Edition met een metallic blauwe lak, gelimiteerd tot 300 stuks.
Prijs
In het midden van de jaren 70, bedroeg de nieuwprijs van de Saab 96 12.699 gulden (jaar 1974). Vandaag de dag is de Saab 96 nog steeds als occasion verkrijgbaar, zowel in goede als in slechte staat. Auto's in goede staat zijn moeilijk te vinden voor minder dan € 8.800. Voertuigen met luxe-uitrusting kosten meer dan € 10.000. Sommige verkopers vragen bijna € 20.000 voor tweetakten die als oldtimers worden geclassificeerd. De meeste tweetakten zijn uitgerust met de sportmotor met het hogere vermogen.
Design
Exterieur
Het bedrijf Saab heeft zijn oorsprong in de vliegtuigbouw en baseerde het ontwerp van zijn auto's op vliegtuigen uit de jaren veertig. Dat resulteerde in een carrosserie met veel rondingen, waardoor de tweedeursauto op een coupé lijkt. Saab behield zijn silhouet tot het einde van de productie in 1980. Een ander ongewoon detail is dat de motorkap naar voren opengaat.
Vanaf 1965 kreeg de auto een langere neus, de ronde neus werd dus een lange neus. Vier jaar later kreeg de Saab 96 een facelift, met hoekige koplampen die de voorkant een nieuwe, opvallende look gaven. De bumper en het plastic radiatorrooster waren de belangrijkste veranderingen in 1974, voordat de achterkant in 1977 werd herzien. De nieuwe achterlichten en de spoiler lip waren hier de belangrijkste vernieuwingen. Bovendien werden de lampen vooraan herzien en aanzienlijk groter gemaakt. Daarnaast kwamen er ook enkele technische innovaties. Zo kreeg de Saab 96 in de loop der jaren een koplampreinigingssysteem. De grote 15-inchwielen zorgden dan weer voor veilige ritten in de winter.
Interieur
De Saab 96 heeft een degelijke uitrusting die erg typisch is voor die tijd. Een radio en stoelverwarming waren optionele extra's. Ook achteraan is er veel ruimte voor de inzittenden, hier kunnen drie personen comfortabel plaatsnemen. De zittingen zijn bekleed met stof of velours. De stuurschakeling is even wennen, maar verder zijn alle knopjes eenvoudig te bedienen en overzichtelijk. De Saab 96 komt uit het koude noorden en is dan ook voorzien van een efficiënte verwarming.
Veiligheid
Saab heeft een aantal innovaties ontwikkeld om de veiligheid van de inzittenden te garanderen. Daartoe behoren schokdempers die de schok opvangen en zo het risico op letsels voor de inzittenden verkleinen. Bij een frontale crash test met een snelheid van 50 km/h vertoonde de passagierskant in 1967 nauwelijks vervorming. Het chassis werd in de jaren zestig als ultramodern beschouwd. De wielen waren opgehangen aan een dubbele draagarm aan de voorkant, terwijl een starre as was gemonteerd aan de achterkant, die kon afbreken als de bestuurder zijn of haar bochten te snel nam. Er werden ook telescopische schokdempers en spiraalveren gemonteerd. Kort na de start van de verkoop schakelde Saab over van trommelremmen op schijfremmen aan de voorzijde. Het in 1964 ontwikkelde twee-circuit remsysteem hoort nu bij de standaarduitrusting.
De Saab 96 wordt beschouwd als een zeer betrouwbare auto. Vooral voor de V4 zijn er nog talrijke reserveonderdelen beschikbaar. Zoals elke auto uit dit tijdperk, kan ook de 96 roesten. Het is belangrijk om hier goed op te letten bij de aankoop van een occasion.
Alternatieven
Vanaf 1969 kwam de Saab 99, een opvolger van de 96, op de markt. De carrosserie had een hoekiger uiterlijk en het model werd ook geleverd als vierdeursmodel en als stationwagen. Vanaf 1983 was de Saab 99 uitgerust met bescherming tegen zijdelingse botsingen in de deuren. De motor had een vermogen van 100 pk. De 99 bereikte niet de populariteit van de 96.
In Zweden werd de Volvo PV 544 als concurrent van de Saab 96 beschouwd, die verkrijgbaar was sinds 1958. Met 50 kilowatt was de motor krachtiger dan die van de 96. Dat en zijn goede afwerking maakten de PV 544 de best verkochte personenauto in Zweden voor een paar jaar.
De Peugeot 404 werd gebouwd van 1960 tot 1975 in vele varianten, waaronder als sedan, stationwagen, coupé en cabriolet. Er is zelfs een pick-up ontwikkeld. De auto was populair vanwege zijn betrouwbaarheid en uitgebreide standaarduitrusting.
De Ford Taunus schonk vanaf 1966 zijn V4-motor aan de Saab 96. Het model zelf kende een langlopend succes en werd van 1939 tot 1982 gebouwd in verschillende varianten. Tussen 1962 en 1966 rolde de Taunus P4 in Keulen van de band. Later volgden de P6 (tot 1970) en de Taunus TC.