Sterke punten
- Betrouwbare motoren
- Degelijke bouwkwaliteit interieur
- Nog altijd geschikt als dagelijkse auto
Zwakke punten
- Onderhoud duurder dan gemiddeld
- Roestproblemen
- Relatief hoog brandstofverbruik
Saab 900 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Saab 900, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Saab 900
-
Saab 900 2.0i
€ 11.950,-- 139.497 km
- 01/1988
- 87 kW (118 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7383 AN VOORST -
Saab 900 900 2.1i-16
€ 7.800,-- 171.500 km
- 02/1992
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4388jj Oost-Souburg -
Saab 900 2.0i-16
€ 3.250,-- 361.500 km
- 03/1993
- 93 kW (126 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8051NP Hattem -
Saab 900 i turbo 16 aero coupé
€ 7.900,-- 295.000 km
- 10/1989
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1013CJ Amsterdam -
Saab 900 900+S+2.0
€ 3.500,-- 310.000 km
- 07/1993
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9725HC Groningen -
Saab 900 i2.1-16V Schuifdak
€ 2.450,-- 258.822 km
- 05/1991
- 103 kW (140 PK)
- Oldtimer
- 8 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7903 BM HOOGEVEEN -
Saab 900 2.0i originele talladega nl auto
€ 2.850,-- 267.360 km
- 02/1998
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
236 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-6999CH hummelo -
Saab 900 S 2.0 Turbo
€ 3.500,-- 306.423 km
- 02/1991
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6824GL Arnhem -
Saab 900 i 16
€ 3.750,-- 321.951 km
- 01/1994
- 93 kW (126 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7324AM Apeldoorn
Interesse in een Saab 900
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Dankzij betrouwbare techniek zijn hoge kilometerstanden geen enkel probleem
- Degelijke bouwkwaliteit, zeker ook voor het interieur dat in allerlei gemakken voorziet
- Dit maakt de Saab 900 nog altijd geschikt als dagelijkse auto
- Bovengemiddeld veel occasions beschikbaar voor een auto van deze leeftijd
Technische gegevens
Motorisatie
De Saab 900 van de eerste modelgeneratie, de Saab 900 Classic, is geproduceerd van 1978 tot 1994. Hij was er alleen met viercilinder benzinemotoren met een inhoud van 2,0-liter. Met vermogens van 73 kW (100 pk) tot en met 107 kW (145 pk). Dit laatste vermogen werd geleverd door de Saab 900 Turbo. De tweede generatie van de Saab 900 beleefde zijn marktintroductie in 1993. Het was het eerste model dat onder regie van General Motors tot stand kwam. De Amerikaanse autofabrikant had het Zweedse merk gekocht om in Europa ook in het premium segment vertegenwoordigd te zijn.
De tweede generatie Saab 900 was ontwikkeld op basis van het Opel Vectra A-platform. Dat bood de mogelijkheid om de motoren vooraan overdwars voorin te plaatsen, waardoor de interieurruimte toenam. Deze modelgeneratie was er naast de 2,0-liter, al dan niet met turbo, ook met 2,3-liter viercilinder. Een uitzondering in het aanbod is de 2,5-liter V6 benzinemotor, alleen leverbaar voor de tweede generatie. De vermogens bij de tweede generatie liepen van 96 kW (130 pk) tot 136 kW (185 pk) Afhankelijk van de modelgeneratie is de transmissie handgeschakeld met vier of vijf versnellingen of een drie- of viertrapsautomaat. Alle Saab 900 modellen hebben voorwielaandrijving.
Afmetingen
De eerste generatie Saab 900 is bijna 4,7 meter lang, ongeveer 1,7 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis meet net iets meer dan 2,5 meter. De tweede generatie Saab 900 is een fractie korter, breder en hoger. In verhouding tot de eerste generatie is vooral de wielbasis langer, met 2,6 meter. Afhankelijk van modelgeneratie en carrosserievariant meet de bagageruimte een ook naar huidige maatstaven nog keurige 378 tot 602 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Saab 900 | |
---|---|
Marktintroductie | 1978 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,64 m – 4,68 x 1,69 – 1,71 m x 1,40 – 1,44 m |
Wielbasis | 2,52 – 2,60 m |
Inhoud bagageruimte | 378 – 602 l |
Ledig gewicht | 1.145 – 1.440 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.620 – 1.870 kg |
Cilinderinhoud | 1.985 – 2.498 cm3 |
Vermogen | 73 kW (100 pk) – 136 kW (185 pk) |
Koppel | 162 – 263 Nm |
Topsnelheid | 160 – 230 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 14,5 – 8,5 sec |
Tankinhoud | 63 – 68 l |
Verbruik | 8,4 – 11,3 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
In de eerste plaats zijn er de twee modelgeneraties. De eerste generatie wordt met terugwerkende kracht Saab 900 Classic genoemd en wordt gekenmerkt door de strakke lijnen van de jaren ’70 en ’80. De tweede generatie heeft juist ronde vormen en is daarmee een kind van de jaren ’90. Een populaire uitvoering, zeker tegenwoordig als hobbyauto, is de Saab 900 Cabriolet. Beide modelgeneraties waren leverbaar als cabrio. Ook geliefd bij autoliefhebbers zijn de Saab 900 Turbo modellen. De Turbo modellen werden in sommige landen verkocht als Saab 900 Aero, wat later overal de naam voor extra krachtige Saab modellen zou worden.
Prijzen
Over alle jaren gezien had de Saab 900 in Nederland een nieuwprijs van omgerekend 16.000 euro voor het allereerste instapmodel tot 40.000 euro voor de topversie van de laatste Saab 900. De Saab 900, de eerste generatie in het bijzonder, is altijd populair gebleven. Als nieuwe auto, als gebruikte auto en nu als youngtimer of oldtimer. Voor een auto van zijn leeftijd is dan ook een behoorlijk groot aanbod Saab 900 occasions beschikbaar. De prijzen verschillen sterk per exemplaar. De prijzen beginnen al bij zo’n 1.000 euro. Dan gaat het wel voornamelijk om exemplaren van de tweede generatie en met mogelijk wat opknapwerk. Voor een eerste generatie Saab 900 in topstaat en met weinig kilometers kan zomaar 40.000 euro worden gevraagd. Gezien de bewezen betrouwbaarheid hoeft een hoge kilometerstand overigens geen probleem te zijn, als het onderhoud maar netjes is uitgevoerd.
Design
Buitenkant
De Saab 900 is geleverd als twee- en vierdeurs sedan, drie- en vijfdeurs hatchback en als cabriolet. De sedan was er alleen voor de eerste generatie. In principe is de carrosserie van een Saab 900 zeer goed afgewerkt. Het voertuig wordt echter als roestgevoelig beschouwd. De hatchbacks zijn verkrijgbaar als driedeurs of vijfdeurs. Behalve bij de cabriolet kunnen ook standaard dakdragers worden gemonteerd om nog meer lading mee te nemen. De schokdempers zijn zeer volumineus en krachtig. Dankzij een slim ontworpen carrosserie blijven de zijruiten vrijwel vrij van vuil. Ook de dorpels zijn beschermd tegen spatwater.
Binnenkant
De Saab 900 staat bekend als een comfortabele en rijk uitgeruste auto. Ook naar huidige maatstaven biedt de auto een goede mate van comfort, ook op lange ritten. Het dashboard is ergonomisch vormgegeven met alle veelgebruikte functies binnen handbereik. De Saab 900 is ontwikkeld in het koude Scandinavië, wat ervoor zorgt dat iedere Saab 900 is voorzien van een zeer goede verwarming. Ook stoelverwarming is vaak al in de Saab 900 toegepast. Afhankelijk van de uitvoering waren er zelfs al standaard interieurluchtfilters.
Veiligheid
In vergelijking met andere middenklassers van dezelfde leeftijd is de Saab 900 zeer goed uitgerust op het gebied van veiligheid. Zowel de voorstoelen als de achterstoelen zijn voorzien van veiligheidsgordels. Er zijn nauwelijks scherpe randen in het interieur en de meeste contouren van het interieur zijn goed opgevuld om het risico op letsel bij een ongeval aanzienlijk te verminderen. Voor de voorstoelen zijn tenminste een airbag en ook een zij-airbag ingebouwd, helaas niet voor de passagiers op de achterbank. Een ABS-systeem en ESP waren verkrijgbaar tegen meerprijs, of standaard bij de latere modellen. Bij de invoering van de Euro NCAP in 1997 scoorde de toenmalige tweede generatie Saab 900 echter maar twee sterren, vooral omdat de carrosserie minder stevig bleek.
Alternatieven
De Saab 900 was een model in de hogere middenklasse. Een model waar we als alternatief niet omheen kunnen is de Volvo 200-serie, waarvan de Volvo 240 de meest bekende is. Deze eveneens degelijke en Zweedse auto was in Nederland net als de Saab 900 zeer populair en is dat nu als youngtimer of oldtimer nog steeds. Er is dan ook een groot aanbod beschikbaar. Voor de rest kwamen de meest directe concurrenten vooral uit Duitsland. Denk aan de toenmalige BMW 3 Serie (E30), de Audi 80 en Audi 90 en de Mercedes-Benz 190. In direct vergelijk legt de BMW meer nadruk op sportiviteit, de Audi 80 meer op innovatieve technologie zoals Quattro vierwielaandrijving en de Mercedes-Benz stond vooral bekend om zijn zeer goede bouwkwaliteit. Ook deze Duitse auto’s zijn nog altijd erg populair als hobbyauto. Van buiten Duitsland kwamen nog de Italiaanse Alfa Romeo Giulietta en de Franse Peugeot 505, maar die zijn tegenwoordig relatief schaars geworden. De Saab 900 onderscheidde zich tussen deze concurrentie met zijn eigenzinnigheid, innovatieve ontwerp en op vliegtuigen geïnspireerde kenmerken, waarmee het merk een unieke positie innam in de competitieve markt van die tijd.