Sterke punten
- Uitgebreide standaarduitrusting
- Krachtige V8-motor
- Ruim interieur
Zwakke punten
- Matige afwerking
- Hoog brandstofverbruik
- Verouderde techniek
Saab 9-7X : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Saab 9-7X, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Saab 9-7X
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- SUV met krachtige aandrijflijnen
- Ruim laadvermogen
- Uitgebreide standaarduitrusting
- Zeldzame verschijning
Technische gegevens
Motorisatie
De Saab 9-7X is gebaseerd op het GMT360-platform van General Motors, dat ook wordt gebruikt voor de Oldsmobile Bravada, Chevrolet TrailBlazer en Buick Rainier. Het was een relatief goedkope manier om voor Saab een SUV op de markt te brengen.
Bij de marktintroductie in 2005 werd de Saab 9-7X geleverd met keus uit twee benzinemotoren die uit de schappen van General Motors kwamen. De eerste is de kleinere 4,2-liter zes-in-lijn die 213 kW (290 pk) levert en 373 Nm aan koppel. Hij heeft een gecombineerd verbruik van 16,7 liter per 100 kilometer. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 8,9 seconden en de topsnelheid is 190 km/u.
De grotere 5,3-liter V8 levert 220 kW (300 pk) en 447 Nm koppel. Daar is ook een stevig verbruik mee gemoeid maar wel iets minder dan de versie met zescilinder. Met de V8 komt het verbruik op gemiddeld 15,5 l/100 km. De Saab 9-7X Met V8 doet 7,8 seconden over een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 190 km/u, net als de zes-in-lijn.
Iedere Saab 9-7X is uitgerust met een automatische transmissie met vier versnellingen. Ook beschikken ze allemaal over vierwielaandrijving. Handgeschakelde versies zijn nooit geleverd, evenals varianten met een dieselmotor.
Afmetingen
De uitstraling van de SUV mag dan wel Zweeds zijn, de afmetingen zijn echt Amerikaans. De 4x4 is bijna vijf meter lang, twee meter breed en 1,80 meter hoog. De wielbasis is 2,87 meter en biedt daardoor genoeg ruimte voor de passagiers achterin. Ook de kofferbak biedt extreem veel ruimte. De inhoud van de bagageruimte meet 1.127 liter. Dat kan ook nog eens uitgebreid worden door de achterbank neer te klappen. Dan ontstaat er een ruimte van maar liefst 2.268 liter.
SAAB 9-7X | |
---|---|
Marktintroductie | 2005 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,80 x 1.91 x 1,73 m |
Wielbasis | 2,87 m |
Inhoud bagageruimte | 1.127 – 2.268 l |
Ledig gewicht | 1.900 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.608 kg |
Cilinderinhoud | 4.195 – 5.328 cm3 |
Vermogen | 213 – 220 kW (290 - 300 pk) |
Koppel | 373 – 447 Nm |
Topsnelheid | 190 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,8 – 8,9 sec |
Tankinhoud | 83 l |
Verbruik | 15,5 – 16,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 363 - 389 g/km |
Varianten
De Saab 9-7X werd uitsluitend geleverd als vijfdeurs SUV. Bij zijn introductie in 2005 waren er twee uitrustingsniveaus, die alleen verschilden in motorisering: Linear met de 4,2-liter zescilinder en Arc met de 5,3-liter V8-motor.
Prijzen
De Saab 9-7X is geleverd tot 2008. Nieuwprijzen begonnen bij 72.000 euro voor de versie met een zescilinder. De 9-7X met V8 kostte minimaal 77.000 euro.
Inmiddels is de Saab 9-7X niet meer nieuw te koop. Sterker nog, de fabrikant Saab is volledig gestopt met de productie van auto’s. Wie dus in de markt is voor een Saab 9-7X moet zich dus naar de occasionmarkt wenden. Daar vind je de 9-7X voor een fractie van de nieuwprijs. Prijzen beginnen bij ongeveer 6.500 euro en lopen op tot een kleine 10.000 euro voor hele nette exemplaren. Houd er rekening mee dat het aanbod zeer beperkt is voor de SUV, mede door de kleine verkoopaantallen.
Design
Buitenkant
Wie naar de Saab 9-7X kijkt ziet eigenlijk wel dat het een Amerikaanse SUV is, ondanks de poging van de Saab-ontwerpers om er een eigen gezicht aan te geven. Toegegeven, de poging is niet geheel onverdienstelijk, dankzij onder meer de kenmerkende grille en de koplampen die dichtbij de identiteit van het merk zijn gebleven. Het silhouet en de achterkant geven toch vrij snel weg dat het een General Motors product is, ontworpen voor de Amerikaanse markt.
Binnenkant
Saab staat bekend om luxe uitrusting en de 9-7X is geen uitzondering. Hoewel veel materialen uit de GM-serieproductie komen, zijn ze van hoge kwaliteit. Het dashboard heeft typische Saab-instrumenten en het contactslot zit tussen de voorstoelen. Standaard zijn leren bekleding, verwarmbare voorstoelen, automatische klimaatregeling en een hoogwaardig audiosysteem. Optioneel is een touchscreen-navigatiesysteem beschikbaar.
Veiligheid
De Saab 9-7X is getest door de Amerikaanse IIHS, en gaf gemiddelde scores. Bij een frontale botsing was de beoordeling ‘acceptabel’ vanwege een hoog letselrisico voor het rechterbeen van de bestuurder. Bij een zijwaartse botsing is er een hoog risico op letsel aan de romp van de bestuurder. Bij de NHTSA kreeg het voertuig drie sterren voor bestuurderbescherming en vier sterren voor de andere passagiers. De auto is uitgerust met ABS, voor- en zijairbags, en later ESP en gordelspanners.
Alternatieven
Alternatieven voor de Saab 9-7X komen in de vorm van de bekende SUV-modellen van Europese bodem. Denk aan de BMW X5, Audi Q7 en Mercedes-Benz M-Klasse. Echter, bieden geen van die modellen dezelfde ruimte als de Saab SUV. In eigen huis had Saab de 9-5, een ruimte stationwagen, voor wie een SUV toch iets te veel van het goede is.