Sterke punten
- Ruim interieur
- Hoogstaande veiligheid
- Krachtige motoren
Zwakke punten
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Relatief hoge afschrijving
- Merk Saab bestaat niet meer
Saab 9-5 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Saab 9-5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Saab 9-5 Estate
-
Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero 250PK *BESCHRIJVING*
€ 1.945,-- 226.064 km
- 02/2005
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
240 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4004 JV TIEL -
Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero 260pk, Automaat, Trekhaak
€ 5.999,-- 238.722 km
- 10/2006
- 191 kW (260 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7322 AJ APELDOORN -
Saab 9-5 2.0t Linear automaat
€ 3.500,-- 257.000 km
- 04/2007
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3449HE Woerden -
Saab 9-5 Estate 2.0t Linear Netjes en goed onderhouden
€ 4.900,-€ 3.900,-- 213.140 km
- 09/2007
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 5 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
214 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3861 RJ NIJKERK -
Saab 9-5 9-5+2.0t+Lin.+Bns+Pack
€ 1.650,-- 280.000 km
- 05/2003
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1231ka loosdrecht -
Saab 9-5 2.0T ARC
€ 3.500,-- 339.291 km
- 08/2002
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7944 HZ MEPPEL -
Saab 9-5 Kombi 2.0t Linear
€ 2.900,-- 200.000 km
- 01/2003
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
218 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-3062 Rotterdam -
Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero 260pk, Automaat, Leder, NAP
€ 4.999,-- 270.602 km
- 10/2006
- 191 kW (260 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
238 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7322 AJ APELDOORN -
Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero, Origineel NL, Automaat, VOL
€ 6.950,-- 249.340 km
- 03/2003
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
240 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7317 BE APELDOORN
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Voorzien van een luxe en ruim interieur
- Vooral ook de veiligheidsuitrusting is van hoog niveau
- Krachtige turbomotoren zorgen voor aansprekende prestaties
- Dankzij het design een onderscheidend model in het segment
Technische gegevens
Motorisatie
De Saab 9-5 Estate is in de loop van de productie geleverd met diverse benzine- en dieselmotoren. Het begon met 2,0- en 2,3-liter viercilinder benzinemotoren, aangevuld met een 3,0-liter V6 benzinemotor. Later kwamen daar een 2,2-liter viercilinder diesel en een 3,0-liter diesel V6 bij. Bij de facelift kwamen de V6-motoren te vervallen en werd er alleen een 1,9-liter viercilinder dieselmotor geleverd. De tweede modelgeneratie was leverbaar met 1,6- en 2,0-liter viercilinder benzinemotor, 2,8-liter V6 benzinemotor en 2,0-liter viercilinder dieselmotor. Al deze motoren zijn turbomotoren. Bijna alle Saab 9-5 Estate modellen hebben voorwielaandrijving. Alleen het laatste model kende een paar vierwielaangedreven uitvoeringen. Afhankelijk van de modelgeneratie heeft de Saab 9-5 Estate een handgeschakelde transmissie met vijf of zes versnellingen of een automaat met vier, vijf en uiteindelijk zes versnellingen.
Afmetingen
De exacte afmetingen van de Saab 9-5 Estate verschillen per modelgeneratie, waarbij het grootste verschil hem zit in de lengte. De eerste Saab 9-5 Estate was ongeveer 4,8 meter lang en de tweede modelgeneratie was bijna precies vijf meter lang. Ook is het eerste model 1,8 meter breed en komt het tweede model bijna tot 1,9 meter breedte. Met ongeveer 1,5 meter zijn beide modelgeneraties wel even hoog. Het eerste model Saab 9-5 Estate biedt met de achterbank in de normale positie ruimte aan 416 liter bagage, terwijl in het tweede model 527 liter past.
De belangrijkste specificaties op een rij
SAAB 9-5 ESTATE | |
---|---|
Marktintroductie | 1999 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,83 – 5,01 m x 1,79 – 1,87 m x 1,46 – 1,50 m |
Wielbasis | 2,70 – 2,83 m |
Inhoud bagageruimte | 416 – 527 l |
Ledig gewicht | 1.520 – 1.775 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.130 kg |
Cilinderinhoud | 1.598 – 2.962 cm3 |
Vermogen | 110 kW (150 pk) – 221 kW (300 pk) |
Koppel | 230 – 400 Nm |
Topsnelheid | 205 – 245 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,7 – 7,3 sec |
Tankinhoud | 70 – 75 l |
Verbruik | 5,5 – 11,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 146 – 240 g/km |
Varianten
In de eerste plaats is de Saab 9-5 Estate een variant van de Saab 9-5. Standaard is de Saab 9-5 een vierdeurs sedan, terwijl de Saab 9-5 Estate daarvan de vijfdeurs stationwagenversie is. Naast de diverse motorvarianten, zoals beschreven in het vorige hoofdstuk, kende de Saab 9-5 Estate een groot aanbod aan verschillende uitvoeringen. Bij het eerste model ging het opbouwend in luxe om de t, t S, t SE, t S Aero, Turbo Aero en t Griffin. Bij de facelift in 2005 werden andere benamingen geïntroduceerd, namelijk: Linear, Business, Griffin, Fleet, Arc, Vector, Vector Sport, Aero en Aero Griffin. Deze aanduidingen bleven voor de tweede modelgeneratie Saab 9-5 Estate behouden, al kwamen enkele van deze uitrustingsniveaus wel te vervallen. Beide modelgeneraties van de Saab 9-5 Estate zijn afhankelijk van de modelgeneratie technisch nauw verwant aan de Saab 900 en een aantal andere modellen uit het General Motors concern. Voorbeelden zijn de Opel Vectra, Opel Insignia, Chevrolet Impala, Buick LaCrosse en Cadillac XTS. In sommige landen werd de Saab 9-5 Estate geleverd als Saab 9-5 SportCombi.
Prijzen
De oorspronkelijke nieuwprijs van de Saab 9-5 Estate verschilt uiteraard per uitvoering, maar globaal was het eerste model te koop voor prijzen van 38.000 tot 58.000 euro. De tweede modelgeneratie was leverbaar van 45.000 tot 77.000 euro, een prijsverhoging die zowel is te verklaren door inflatie als toegenomen aanschafbelasting (bpm). De eerste Saab 9-5 Estate was best succesvol en is nog altijd volop te vinden als Saab 9-5 Estate occasion. De tweede generatie Saab 9-5 Estate is vanwege het failliet van Saab slechts zeer korte tijd geproduceerd. Sterker nog, de productie was nog nauwelijks opgestart toen Saab failliet ging. Daarmee is de tweede generatie Saab 9-5 Estate vanaf het begin al zeer zeldzaam. Het occasionaanbod is ook zodanig beperkt dat een goede prijsindicatie niet mogelijk is. De eerste generatie Saab 9-5 Estate is als occasion daarentegen goed te vinden en dat ook nog voor voordelige prijzen. Al voor 1.000 euro is een redelijk tot goed exemplaar te vinden. De prijzen lopen niet veel meer op dan 12.000 euro voor echt mooie exemplaren.
Design
Buitenkant
De Saab 9-5 Estate heeft een kenmerkende, gestroomlijnde vorm met typische Saab ontwerpelementen. Het design is strak en functioneel, met een nadruk op aerodynamica en minimalistische lijnen. De tweede generatie heeft een modernere look met bredere wielkasten en een opvallende grille. Standaard is de Saab 9-5 Estate uitgerust met 16- of 17-inch lichtmetalen wielen, afhankelijk van de uitvoering. Wat betreft kleurkeuzes bood Saab verschillende neutrale en opvallende opties, zoals Laser Red en Fjord Blue, naast meer traditionele tinten zoals zilver en zwart. Opties zoals xenonverlichting en een panoramisch dak zijn ook beschikbaar in bepaalde uitvoeringen.
Binnenkant
Het interieur van de Saab 9-5 Estate ademt luxe en comfort. In oudere generaties vind je een functioneel, doch stijlvol dashboard met een licht gebogen ontwerp, gericht op de bestuurder. De latere modellen bieden nog meer luxe, zoals lederen bekleding, verwarmbare voorstoelen en geavanceerde infotainmentsystemen met navigatie. De typische Saab-eigenschap van een ‘night panel’, waarbij alle instrumenten worden gedimd behalve de snelheidsmeter, is ook aanwezig. Sommige latere uitvoeringen hebben een head-up display en een achteruitrijcamera. Het ruime interieur en de flexibele bagageruimte maken de Saab 9-5 Estate ideaal voor zowel gezinnen als zakelijke rijders.
Veiligheid
De Saab 9-5 Estate heeft altijd goed gepresteerd op het gebied van veiligheid. In de Euro NCAP-crashtests behaalde de eerste Saab 9-5 Estate een voor die tijd nette score van vier sterren. Latere modellen gingen altijd met vijf sterren naar huis. De Saab 9-5 Estate ontving lof voor de sterke carrosserie en de aanwezigheid van zes airbags. Standaard veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, tractiecontrole en stabiliteitsprogramma's dragen bij aan een veilig rijgedrag. Over het algemeen werd de Saab 9-5 Estate geprezen om zijn passieve en actieve veiligheidskenmerken.
Alternatieven
De Saab 9-5 Estate concurreerde voornamelijk met andere premium stationwagens, zoals de Volvo V70, Audi A6 Avant en BMW 5 Serie Touring. De Volvo V70 bood vergelijkbare ruimte en veiligheid, maar met een zuinigere motorenlijn en iets modernere technologie. De Audi A6 Avant en BMW 5 Serie Touring hadden meer verfijnde interieurs en betere rijprestaties, maar waren duurder in aanschaf en onderhoud. Andere concurrenten waren de Mercedes-Benz E-Klasse Estate en de Jaguar XF Sportbrake, die beide meer luxe boden. De Saab 9-5 Estate onderscheidde zich met zijn unieke design en comfort, maar verloor terrein op het gebied van technologische innovaties.