Sterke punten
- Iconisch design
- Prettige rijeigenschappen
- Hoog afwerkingsniveau
Zwakke punten
- Weinig binnenruimte
- Hoog prijskaartje
- Stevig onderstel
Saab 9-3 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Saab 9-3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Saab 9-3
-
Saab 9-3 Sport Sedan 1.8 Linear
€ 1.395,-- 293.480 km
- 06/2004
- 90 kW (122 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
188 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3812 RJ AMERSFOORT -
Saab 9-3 Cabrio 2.0 Turbo S|Cabrio|Automaat|Leer|YOUGTIMER
€ 7.950,-- 180.925 km
- 03/2002
- 136 kW (185 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
240 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2295 RV KWINTSHEUL -
Saab 9-3 Sport Sedan 1.8 Linear Bovag Garantie
€ 7.450,-- 118.282 km
- 07/2008
- 90 kW (122 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
183 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2952 BG ALBLASSERDAM -
Saab 9-3 Coupé 2.0
€ 2.450,-- 295.850 km
- 06/2000
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
217 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3256 LD ACHTHUIZEN -
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t BioPower Vector Automaat 1 JAAR B
€ 15.900,-- 178.374 km
- 06/2010
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
217 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7241 CM LOCHEM -
Saab 9-3 Sport Estate 2.8 T V6 Aero*Volledig Onderhouden*Tr
€ 9.450,-- 246.088 km
- 08/2007
- 188 kW (256 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
264 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3264 XZ NIEUW BEIJERLAND -
Saab 9-3 Sport Estate 2.8 T V6 Turbo X 280 pk Youngtimer |
€ 17.950,-- 199.621 km
- 02/2009
- 207 kW (281 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3741 LN BAARN -
Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero CLIMA / CRUISE / NAVI
€ 7.995,-- 171.355 km
- 11/2006
- 185 kW (252 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
264 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5126 BA GILZE -
Saab 9-3 Cabrio 2.0t Automaat 1 Jaar BOVAG Garantie
€ 19.500,-- 162.726 km
- 06/2010
- 143 kW (194 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
233 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7241 CM LOCHEM -
Saab 9-3 Sport Estate 2.0T Vector Automaat 1 JAAR BOVAG GAR
€ 9.900,-- 253.495 km
- 09/2008
- 154 kW (209 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
199 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7241 CM LOCHEM -
Saab 9-3 Cabrio 2.8 T V6 Aero 280 pk Youngtimer LPG-G3 | Ca
€ 19.950,-- 249.693 km
- 05/2008
- 207 kW (281 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3741 LN BAARN -
Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Norden Automaat 1 JAAR BOVAG GAR
€ 9.300,-- 317.746 km
- 11/2010
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
214 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7241 CM LOCHEM -
Saab 9-3 2.8 T V6 Aero
€ 25.000,-- 93.500 km
- 07/2009
- 206 kW (280 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
10,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
263 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-7231PD Warnsveld -
Saab 9-3 Turbo/ Tuned/ OpenDak/ TopAudio/ Navi/ Leer/ Aero
€ 9.999,-- 241.000 km
- 04/2010
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
144 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1401EA Bussum -
Saab 9-3 9-3+2.0t+Vector AUT
€ 4.200,-- 320.000 km
- 10/2004
- 129 kW (175 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5237HC Den Bosch -
Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector AUTOMAAT
€ 1.995,-- 287.185 km
- 06/2006
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
199 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7322 AD APELDOORN -
Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear
€ 11.995,-- 77.731 km
- 11/2009
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
205 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3565 CH UTRECHT -
Saab 9-3 Coupé 2.0
€ 2.249,-- 254.077 km
- 10/1998
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
217 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6136 KT Sittard -
Saab 9-3 Sport Estate 1.8 LPG-G3 Schuifdak, Leer, Youngtime
€ 6.450,-- 204.457 km
- 02/2008
- 90 kW (122 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
-
185 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7903 BM HOOGEVEEN -
Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Nieuwe APK.
€ 4.500,-- 161.956 km
- 12/2005
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
189 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5662 TD GELDROP
Interesse in een Saab 9-3
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Go-kart gevoel – sportieve rijeigenschappen
- Kwaliteitsniveau en onderdelentechniek van BMW-niveau
- Groot aanbod aan uitvoeringen en personalisatiemogelijkheden
Technische gegevens
Motorisatie
In de jaren tachtig zocht Saab naar mogelijkheden om zijn aanwezigheid buiten Europa te versterken, met name in Noord-Amerika. De Zweden vonden een partner in het Amerikaanse concern General Motors, dat bereid was zijn kennis en kapitaal in te zetten voor de ontwikkeling van de tweede generatie van de Saab 900. Toen het tijd was om de opvolger te ontwikkelen, bleven de Zweden en Amerikanen samenwerken. Het resultaat was de introductie van het middenklassemodel onder een nieuwe naam in 1998: de Saab 9-3.
Vanaf 1998 werd de Saab 9-3 in Europa aangeboden als een benzinevariant, met vier verschillende motoropties. Het basismodel werd aangedreven door een 2,0-liter motor, waarmee de versie zonder turbo een vermogen had van 96 kW (131 pk). Met turbocharger leverde dezelfde motor een vermogen van 151 kW (205 pk). De krachtigste motor was de 2,3-liter variant met een vermogen van 169 kW (230 pk). Vanaf 1998 was ook een dieselmotor beschikbaar, geleverd door GM-dochter Opel, met een vermogen van 92 kW (125 pk).
Bij de introductie van de tweede generatie van de Saab 9-3 in 2002 koos de fabrikant ervoor om nog meer turbomotoren aan te bieden. Alleen het basismodel met een cilinderinhoud van 1,8-liter en een vermogen van 90 kW (122 pk) had geen turbo. De topuitvoering van de Saab 9-3 was voorzien van een krachtige V6-motor met een vermogen van 206 kW (280 pk). Wat betreft de dieselmotoren waren er twee varianten beschikbaar met een cilinderinhoud van 1,9 liter en vermogens van respectievelijk 88 kW (120 pk) en 110 kW (150 pk). De krachtigste dieseloptie was een biturbo-motor met een vermogen van 132 kW (255 pk).
Afmetingen
Beide generaties van de Saab 9-3 zijn ongeveer even lang: zo’n 4,64 meter. De eerste generatie is 1,71 meter breed en 1,42 meter hoog. De tweede generatie is 1,80 meter breed en 1,45 meter hoog. De wielbasis van de eerste generatie meet 2,60 meter. De tweede generatie kreeg zeven centimeter meer ruimte tussen de voor- en achteras. In de eerste generatie past 495 liter in de bagageruimte. In tweede generatie gaat minder: 425 liter. De eerste generatie is namelijk een praktische hatchback en de tweede generatie een sedan.
De volgende gegevens hebben betrekking op de Saab 9-3 Sport Sedan 1.8T Solid
Saab 9-3 Sport Sedan 1.8T Solid | |
---|---|
Marktintroductie | 2010 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,64 x 1,80 x 1,45 m |
Wielbasis | 2.67 m |
Inhoud bagageruimte | 425 l |
Ledig gewicht | 1.395 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.970 kg |
Cilinderinhoud | 1998 cm³ |
Vermogen | 110 kW (150 pk) |
Koppel | 240 Nm |
Topsnelheid | 210 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,5 s |
Tankinhoud | 59 l |
Verbruik | 7,1 l/100km |
CO₂-uitstoot | 164 g/km |
Varianten
De Saab 9-3 is in verschillende varianten en uitvoeringen uitgebracht. Allereerst is er de standaard sedanversie, bekend als de Saab 9-3 Sedan, met vier deuren voor praktisch gebruik. Voor wie een sportievere uitstraling zoekt, is er de Saab 9-3 SportSedan, met een coupé-achtig lijnenspel dat extra dynamiek toevoegt aan het ontwerp.
Voor liefhebbers van open rijden is er de Saab 9-3 Cabriolet, een cabrioletvariant met een inklapbare softtop die het plezier van rijden in de open lucht biedt. Wie meer ruimte nodig heeft voor bagage, kan kiezen voor de Saab 9-3 Sport Estate, ook bekend als de Sport Wagon of Sport Combi, een stationwagonvariant met extra laadruimte en praktisch gebruik.
Voor avontuurlijke rijervaringen biedt Saab de 9-3X, een crossover-achtige variant van de SportCombi met offroad-eigenschappen en een grotere rijhoogte voor uitdagende terreinen. Voor liefhebbers van kracht en prestaties zijn er de high-performance uitvoeringen, zoals de Saab 9-3 Aero met verbeterde motorprestaties en sportieve kenmerken.
Daarnaast zijn er nog enkele speciale edities, zoals de Saab 9-3 Turbo X met vierwielaandrijving (XWD) en een krachtige turbomotor. Ook was er een elektrische variant, de Saab 9-3 ePower. Dit model ging echter niet volledig in productie.
Prijzen
De laatste nieuwprijs voor een Saab 9-3 lag in 2011 rond zo’n 31.000 euro voor de instapper. Voor minimaal 46.000 euro had je de stoere Saab 9-3X. Voor de Sport Estate – de stationwagonversie – moest je minimaal 32.000 euro betalen in 2011. Niet veel later ging het merk op de fles.
Saab 9-3-occasions zijn er vanaf een paar honderd euro. Je krijgt dan een eerste generatie met een hoge kilometerstand. Voor nieuwere modellen liggen de prijzen uiteraard hoger. Zo lopen de prijzen voor een cabrio uit 2010 of 2011 met een lage kilometerstand op tot 30.000 euro.
Design
Buitenkant
Het design van de Saab 9-3 wordt gekenmerkt door zijn typische Saab esthetiek. Het model borduurt voort op het design van de Saab 900. De eerste generatie is er als vijfdeurs hatchback, driedeurs coupé en tweedeurs cabrio. De tweede generatie kwam in 2002 op de markt en had niets meer te maken met de Saab 900. Hij had wel veel gemeen met de Opel Vectra, vooral op technisch gebied. Hij heeft een compleet nieuw design dat erg modern was voor die tijd. Bij de facelift in 2007 kreeg het model nieuwe bumpers en nieuwe achterlichten.
Binnenkant
Het interieur van de Saab 9-3 ademt ook een Scandinavische sfeer met zijn strakke lijnen, hoogwaardige materialen en doordachte details. Het dashboard is ontworpen met een focus op gebruiksgemak, met intuïtief geplaatste bedieningselementen. De ruime interieurindeling zorgt voor voldoende ruimte voor alle inzittenden, terwijl slimme opbergoplossingen en handige compartimenten zorgen voor een opgeruimde en georganiseerde cabine. In de eerste generatie kom je weinig moderne technologie tegen. Pas in de tweede generatie tref je een infotainmentsysteem aan, wat uiteraard inmiddels sterk verouderd is.
Veiligheid
De Saab 9-3 was vooruitstrevend op het gebied van veiligheidstechnologieën, zoals typisch was voor Saab. De modellen zijn uitgerust met een uitgebreid scala aan passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen om de bescherming van de inzittenden te maximaliseren.
De passieve veiligheidsvoorzieningen omvatten onder andere een stevige carrosserie met geavanceerde kreukelzones die de impact van een botsing helpen absorberen en de krachten op de inzittenden verminderen. Daarnaast waren de Saab 9-3 modellen uitgerust met een uitgebreid airbagsysteem, inclusief frontale airbags voor de bestuurder en passagier, en in latere modellen zij-airbags en gordijnairbags over de gehele lengte van de cabine die bescherming bieden bij zijdelingse botsingen.
Op het gebied van actieve veiligheid waren de Saab 9-3 modellen voorzien van geavanceerde systemen om de bestuurder te ondersteunen en ongevallen te helpen voorkomen. Dit omvatte onder andere elektronische stabiliteitscontrole (ESC) om de stabiliteit van de auto te behouden in kritieke situaties, antiblokkeerremmen (ABS) voor optimale remprestaties en tractiecontrole om grip te behouden op gladde ondergronden. De tweede generatie Saab 9-3 kreeg in 2002 vijf sterren van Euro NCAP.
Alternatieven
Saab streefde ernaar om met zijn 9-3 model de concurrentie aan te gaan met vooraanstaande Duitse automerken. Onder de directe rivalen bevonden zich bekende namen als de BMW 3 Serie, de Mercedes-Benz C-Klasse en de Audi A4. Hoewel Saab zich in de buurt van het premiumsegment bevond, moest het ook concurreren met meer betaalbare modellen, zoals de Opel Vectra, de Volkswagen Golf en de Ford Mondeo.