Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
saab-9-3-l-01.jpg

Saab 9-3

1 / 3
saab-9-3-l-01.jpg
saab-9-3-l-02.jpg
saab-9-3-l-03.jpg

Sterke punten

  • Iconisch design
  • Prettige rijeigenschappen
  • Hoog afwerkingsniveau

Zwakke punten

  • Weinig binnenruimte
  • Hoog prijskaartje
  • Stevig onderstel

Saab 9-3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Saab 9-3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Saab 9-3: Sportieve Zweedse middenklasser

De 9-3 is een compacte luxeauto die geproduceerd werd door het Zweedse automerk Saab. De 9-3 is een opvallende verschijning in de autowereld vanwege zijn kenmerkende Scandinavische design, geavanceerde veiligheidsvoorzieningen en krachtige prestaties. Het model debuteerde in 1998 als opvolger van de populaire Saab 900-serie en heeft twee generaties doorgemaakt voordat het merk in 2011 failliet ging. Lees meer.

Interesse in een Saab 9-3

Saab 9-3 occasions
Saab 9-3 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Go-kart gevoel – sportieve rijeigenschappen
  • Kwaliteitsniveau en onderdelentechniek van BMW-niveau
  • Groot aanbod aan uitvoeringen en personalisatiemogelijkheden

Technische gegevens

Motorisatie

In de jaren tachtig zocht Saab naar mogelijkheden om zijn aanwezigheid buiten Europa te versterken, met name in Noord-Amerika. De Zweden vonden een partner in het Amerikaanse concern General Motors, dat bereid was zijn kennis en kapitaal in te zetten voor de ontwikkeling van de tweede generatie van de Saab 900. Toen het tijd was om de opvolger te ontwikkelen, bleven de Zweden en Amerikanen samenwerken. Het resultaat was de introductie van het middenklassemodel onder een nieuwe naam in 1998: de Saab 9-3.

Vanaf 1998 werd de Saab 9-3 in Europa aangeboden als een benzinevariant, met vier verschillende motoropties. Het basismodel werd aangedreven door een 2,0-liter motor, waarmee de versie zonder turbo een vermogen had van 96 kW (131 pk). Met turbocharger leverde dezelfde motor een vermogen van 151 kW (205 pk). De krachtigste motor was de 2,3-liter variant met een vermogen van 169 kW (230 pk). Vanaf 1998 was ook een dieselmotor beschikbaar, geleverd door GM-dochter Opel, met een vermogen van 92 kW (125 pk).

Bij de introductie van de tweede generatie van de Saab 9-3 in 2002 koos de fabrikant ervoor om nog meer turbomotoren aan te bieden. Alleen het basismodel met een cilinderinhoud van 1,8-liter en een vermogen van 90 kW (122 pk) had geen turbo. De topuitvoering van de Saab 9-3 was voorzien van een krachtige V6-motor met een vermogen van 206 kW (280 pk). Wat betreft de dieselmotoren waren er twee varianten beschikbaar met een cilinderinhoud van 1,9 liter en vermogens van respectievelijk 88 kW (120 pk) en 110 kW (150 pk). De krachtigste dieseloptie was een biturbo-motor met een vermogen van 132 kW (255 pk).

Afmetingen

Beide generaties van de Saab 9-3 zijn ongeveer even lang: zo’n 4,64 meter. De eerste generatie is 1,71 meter breed en 1,42 meter hoog. De tweede generatie is 1,80 meter breed en 1,45 meter hoog. De wielbasis van de eerste generatie meet 2,60 meter. De tweede generatie kreeg zeven centimeter meer ruimte tussen de voor- en achteras. In de eerste generatie past 495 liter in de bagageruimte. In tweede generatie gaat minder: 425 liter. De eerste generatie is namelijk een praktische hatchback en de tweede generatie een sedan.

De volgende gegevens hebben betrekking op de Saab 9-3 Sport Sedan 1.8T Solid

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8T Solid
Marktintroductie 2010
Lengte x breedte x hoogte 4,64 x 1,80 x 1,45 m
Wielbasis 2.67 m
Inhoud bagageruimte 425 l
Ledig gewicht 1.395 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.970 kg
Cilinderinhoud 1998 cm³
Vermogen 110 kW (150 pk)
Koppel 240 Nm
Topsnelheid 210 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,5 s
Tankinhoud 59 l
Verbruik 7,1 l/100km
CO₂-uitstoot 164 g/km

Varianten

De Saab 9-3 is in verschillende varianten en uitvoeringen uitgebracht. Allereerst is er de standaard sedanversie, bekend als de Saab 9-3 Sedan, met vier deuren voor praktisch gebruik. Voor wie een sportievere uitstraling zoekt, is er de Saab 9-3 SportSedan, met een coupé-achtig lijnenspel dat extra dynamiek toevoegt aan het ontwerp.

Voor liefhebbers van open rijden is er de Saab 9-3 Cabriolet, een cabrioletvariant met een inklapbare softtop die het plezier van rijden in de open lucht biedt. Wie meer ruimte nodig heeft voor bagage, kan kiezen voor de Saab 9-3 Sport Estate, ook bekend als de Sport Wagon of Sport Combi, een stationwagonvariant met extra laadruimte en praktisch gebruik.

Voor avontuurlijke rijervaringen biedt Saab de 9-3X, een crossover-achtige variant van de SportCombi met offroad-eigenschappen en een grotere rijhoogte voor uitdagende terreinen. Voor liefhebbers van kracht en prestaties zijn er de high-performance uitvoeringen, zoals de Saab 9-3 Aero met verbeterde motorprestaties en sportieve kenmerken.

Daarnaast zijn er nog enkele speciale edities, zoals de Saab 9-3 Turbo X met vierwielaandrijving (XWD) en een krachtige turbomotor. Ook was er een elektrische variant, de Saab 9-3 ePower. Dit model ging echter niet volledig in productie.

Prijzen

De laatste nieuwprijs voor een Saab 9-3 lag in 2011 rond zo’n 31.000 euro voor de instapper. Voor minimaal 46.000 euro had je de stoere Saab 9-3X. Voor de Sport Estate – de stationwagonversie – moest je minimaal 32.000 euro betalen in 2011. Niet veel later ging het merk op de fles.

Saab 9-3-occasions zijn er vanaf een paar honderd euro. Je krijgt dan een eerste generatie met een hoge kilometerstand. Voor nieuwere modellen liggen de prijzen uiteraard hoger. Zo lopen de prijzen voor een cabrio uit 2010 of 2011 met een lage kilometerstand op tot 30.000 euro.

Design

Buitenkant

Het design van de Saab 9-3 wordt gekenmerkt door zijn typische Saab esthetiek. Het model borduurt voort op het design van de Saab 900. De eerste generatie is er als vijfdeurs hatchback, driedeurs coupé en tweedeurs cabrio. De tweede generatie kwam in 2002 op de markt en had niets meer te maken met de Saab 900. Hij had wel veel gemeen met de Opel Vectra, vooral op technisch gebied. Hij heeft een compleet nieuw design dat erg modern was voor die tijd. Bij de facelift in 2007 kreeg het model nieuwe bumpers en nieuwe achterlichten.

Binnenkant

Het interieur van de Saab 9-3 ademt ook een Scandinavische sfeer met zijn strakke lijnen, hoogwaardige materialen en doordachte details. Het dashboard is ontworpen met een focus op gebruiksgemak, met intuïtief geplaatste bedieningselementen. De ruime interieurindeling zorgt voor voldoende ruimte voor alle inzittenden, terwijl slimme opbergoplossingen en handige compartimenten zorgen voor een opgeruimde en georganiseerde cabine. In de eerste generatie kom je weinig moderne technologie tegen. Pas in de tweede generatie tref je een infotainmentsysteem aan, wat uiteraard inmiddels sterk verouderd is.

Veiligheid

De Saab 9-3 was vooruitstrevend op het gebied van veiligheidstechnologieën, zoals typisch was voor Saab. De modellen zijn uitgerust met een uitgebreid scala aan passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen om de bescherming van de inzittenden te maximaliseren.

De passieve veiligheidsvoorzieningen omvatten onder andere een stevige carrosserie met geavanceerde kreukelzones die de impact van een botsing helpen absorberen en de krachten op de inzittenden verminderen. Daarnaast waren de Saab 9-3 modellen uitgerust met een uitgebreid airbagsysteem, inclusief frontale airbags voor de bestuurder en passagier, en in latere modellen zij-airbags en gordijnairbags over de gehele lengte van de cabine die bescherming bieden bij zijdelingse botsingen.

Op het gebied van actieve veiligheid waren de Saab 9-3 modellen voorzien van geavanceerde systemen om de bestuurder te ondersteunen en ongevallen te helpen voorkomen. Dit omvatte onder andere elektronische stabiliteitscontrole (ESC) om de stabiliteit van de auto te behouden in kritieke situaties, antiblokkeerremmen (ABS) voor optimale remprestaties en tractiecontrole om grip te behouden op gladde ondergronden. De tweede generatie Saab 9-3 kreeg in 2002 vijf sterren van Euro NCAP.

Alternatieven

Saab streefde ernaar om met zijn 9-3 model de concurrentie aan te gaan met vooraanstaande Duitse automerken. Onder de directe rivalen bevonden zich bekende namen als de BMW 3 Serie, de Mercedes-Benz C-Klasse en de Audi A4. Hoewel Saab zich in de buurt van het premiumsegment bevond, moest het ook concurreren met meer betaalbare modellen, zoals de Opel Vectra, de Volkswagen Golf en de Ford Mondeo.

FAQ

Wat kost een Saab 9-3?
In 2011 – het laatste jaar dat het merk bestond – moet je minimaal 31.000 euro afrekenen voor een basis Saab 9-3. Als occasion is het model al te vinden vanaf een paar honderd euro.
Is een Saab 9-3 veilig?
Over het algemeen wordt de Saab 9-3 beschouwd als een veilige auto. Saab staat bekend om zijn focus op veiligheid en heeft in het verleden verschillende modellen geproduceerd die hoog scoorden in veiligheidstests, zo ook de 9-3. De 9-3 is uitgerust met verschillende veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags en stabiliteitscontrolesystemen.

Beoordelingen voor Saab 9-3

28 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Meer details