Actueel aanbod van Saab cabrio
-
Saab 9-3 Cabrio 2.0T Aero | APK T/M 19-04-2025
€ 1.950,-- 275.039 km
- 08/2004
- 154 kW (209 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
218 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2141 AN VIJFHUIZEN -
Saab 9-3 Cabrio 2.0 Turbo S|Cabrio|Automaat|Leer|YOUGTIMER
€ 7.950,-- 180.925 km
- 03/2002
- 136 kW (185 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
240 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2295 RV KWINTSHEUL -
Saab 900 SAAB SE 2.0 Turbo Cabriolet
€ 2.450,-- 283.436 km
- 10/1996
- 136 kW (185 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3752 LM BUNSCHOTEN-SPAKENBURG -
Saab 9-3 Cabrio 2.0T Aero Automaat 1 JAAR BOVAG GARANTIE
€ 8.300,-- 214.305 km
- 02/2004
- 154 kW (209 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
235 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7241 CM LOCHEM -
Saab 9-3 Cabrio 2.8 T V6 Aero 280 pk Youngtimer LPG-G3 | Ca
€ 19.950,-- 249.693 km
- 05/2008
- 207 kW (281 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3741 LN BAARN -
Saab 9-3 9-3 2.0t S
€ 1.750,-- 244.150 km
- 04/2000
- 113 kW (154 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2406gk Alphen aan den Rijn -
Saab 9-3 9-3 CABRIO 2.0T Aero
€ 10.750,-- 178.000 km
- 04/2004
- 154 kW (209 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5311GP Gameren -
Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector AUTOMAAT
€ 2.495,-- 287.185 km
- 06/2006
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
199 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7322 AD APELDOORN -
Saab 9-3 Cabrio 1.8t Vector YOUNGTIMER / vol dealer onderh.
€ 5.950,-- 255.418 km
- 12/2006
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4708 AJ ROOSENDAAL
Highlights van Saab cabrio
- Stijlvol, onderscheidend en degelijk design: cabriolets van Saab vormen een unieke combinatie van vloeiende lijnen, robuuste carrosserieën en betrouwbare techniek
- Saab staat bekend als pionier op het gebied van veiligheid: ook de cabriolets hebben innovatieve veiligheidsvoorzieningen
- Veiligheid en comfort: Saab richt zich op het bouwen van grote, maar toch relatief betaalbare, veilige en comfortabele cabriolets
- Na de opheffing van Saab worden de cabriolets in toenemende mate door liefhebbers gereden. Een grote schare fans zorgt ervoor dat ze worden onderhouden en onderdelen leverbaar blijven
Welke Saab cabrio modellen zijn leverbaar?
Voor Saab begon het maken van cabriolets met de Saab Sonnett (Saab 94) uit 1956. De productie bleef echter steken op zes exemplaren. De Sonett I was van een bijzonder ontwerp, opgetrokken uit met glasvezel versterkt polyester. De auto had een driecilinder tweetaktmotor van 748 cc uit de Saab 93, maar dan opgevoerd tot 43 kW (57,5 pk). De eerste echte Saab cabriolet kwam in 1986: de Saab 900 cabrio.
In 2011 viel het doek voor Saab. Sindsdien bouwt het Zweedse merk geen nieuwe auto’s (en dus ook geen cabrio’s) meer. Wie op zoek gaat naar een Saab cabrio zal dus op de occasionmarkt zijn geluk moeten beproeven. Daarbij is er de keuze uit de volgende modellen uit de meer recente geschiedenis van het Zweedse automerk:
- Saab 900 Cabrio Classic (1978-1994)
- Saab 900 NG (1994-1998)
- Saab 9-3 (1998-2011)
Modellen en uitvoeringen Saab cabrio
Saab 900 classic (1978 tot 1994) De Saab 900 Classic, geproduceerd van 1978 tot 1994, is een iconische auto met een kleine schare trouwe liefhebbers. Deze cabriolet heeft de reputatie van Saab als producent van bijzondere, innovatieve en degelijke auto’s versterkt. De 900 was een luxe auto met een opvallend hoekig ontwerp en een kenmerkende cockpit. Sommigen zien hierin elementen terug uit Saabs historie in de vliegtuigindustrie, maar dat is voor niet iedereen het geval.
Ook was de Saab 900 Classic baanbrekend vanwege zijn solide voorwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging en vooral moeiteloos presterende turbomotoren. De legendarische Saab 900 Turbo is – zeker in goede staat – veel geld waard. Voor zijn tijd bood dit model uitstekende veiligheidsvoorzieningen, met een stevige carrosserie en goede botsveiligheid. Een comfortabele cruiser met onderscheidende uitstraling en innovatieve foefjes, dat is deze Saab ten voeten uit. Al met al heeft de Saab 900 Classic een blijvende indruk achtergelaten in de autogeschiedenis.
Saab 900 NG (1994-1998) De Saab 900 NG, geproduceerd tussen 1994 en 1998, vertegenwoordigt een belangrijke evolutie voor Saab. Dit model behield het kenmerkende Saab-ontwerp, maar werd grondig gemoderniseerd met vloeiendere lijnen en een meer gestroomlijnd uiterlijk. De 900 NG introduceerde belangrijke verbeteringen, waaronder een stijver chassis, verbeterde aerodynamica en geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Veel aandacht werd besteed aan het interieur, met ergonomische ontwerpen, hoogwaardige materialen en praktische opbergvakken.
De Saab 900 NG bood diverse motoropties, waaronder krachtige turbomotoren die zorgden voor plezierige prestaties. De auto was voorzien van geavanceerde technologieën, zoals een innovatief airconditioningsysteem en een efficiënte brandstofinjectie. Hoewel de productie van de Saab 900 NG al in 1998 stopte, liet de auto een positieve indruk achter als een geliefd model dat de traditie van Saab op het gebied van veiligheid, comfort en prestaties voortzette. De opvolger, de Saab 9-3, bouwde hier moeiteloos op voort. Tot 2002 was het uiterlijk nagenoeg hetzelfde als dat van de 9-3 NG, maar daarna kwam er tweede generatie met een wezenlijk nieuw uiterlijk en ook onderstel. Die is geproduceerd tot 2011.
Saab 9-3 (1998-2011) De Saab 9-3 cabriolet van 1998 tot 2011 belichaamt het gevoel van ‘wind in de haren’ gecombineerd met Scandinavische elegantie. Met zijn opvallende ontwerp, ontworpen om soepel en comfortabel afstanden af te leggen, was deze cabriolet een icoon van nuchtere schoonheid en sobere stijl. Het unieke Saab-front straalde een speelse en verfijnde persoonlijkheid uit. Het dak, dat zich gracieus elektrisch opent, laat moeiteloos de zon binnen. Bij minder zonnige momenten was deze Saab even comfortabel en solide.
Onder de motorkap leverde de Saab 9-3 cabriolet pittige prestaties, zonder ooit echt sportief te worden. Er was keuze uit viercilinder turbomotoren en dikkere V6-motoren uit de stal van General Motors, op dat moment het moederconcern van Saab.
Het interieur was doordacht ontworpen, waarbij comfort en luxe hand in hand gingen. Al met al was de Saab 9-3 cabriolet een ode aan vrijheid, stijl en rijplezier. De robuuste techniek, kenmerkend voor veel verschillende generaties Saab, maakt dat deze auto’s zelfs met hogere kilometerstanden nog vaak een goede indruk maken.
Hoeveel kost een Saab cabrio?
Nieuwprijzen
Nadat Saab in 2011 kopje onder ging, zijn er geen nieuwe modellen van Saab meer gebouwd. De 9-3 Cabrio was de laatste cabrio van het merk. Daarvoor betaalde je destijds nieuw tussen de 32 en 47 mille. Daarmee kost deze auto minder dan de rivalen van Volvo, Audi, Mercedes-Benz of BMW. Toch zijn deze auto’s best prijzig, vooral als je je realiseert dat deze auto grotendeels gebouwd is met GM-techniek van de Opel Insignia. Nieuwe onderdelen nodig? Dat kan dan best een uitdaging worden. Toch lijkt dat de echte Saab-liefhebber niet te deren.
Prijzen voor occasions
Heb je altijd al een cabriolet van Saab willen bezitten? Wacht dan niet te lang en sla je slag zolang dat nog kan. Aangezien er geen nieuwe Saabs meer gebouwd worden, moet je je geluk beproeven op de occasionmarkt. Dankzij de populariteit van Saab in West-Europa – en Nederland in bijzonder – zijn er gelukkig nog relatief veel exemplaren als occasion te vinden.
De best betaalbare exemplaren zijn vaak de oudere generatie 9-3 van rond de eeuwwisseling. Een goed gebruikte 9-3 met een hoge kilometerstand, zichtbare gebruikssporen en wellicht zelfs een APK begint bij zo’n 2.000 tot 3.000 euro. Spaar liever even door, want voor ongeveer 4.000 tot 5.000 euro heb je een veel beter exemplaar te pakken.
Een auto die met de jaren steeds meer de cultstatus heeft bereikt, is de Saab 900 Classic. Exemplaren die tot 1994 zijn geproduceerd, blijken in deze tijd bijzonder waardevast. Deze modellen beginnen bij 7 of 8 mille, maar een goed exemplaar met aantoonbare onderhoudshistorie kost tussen de 18 en 30 mille.
In het aanbod zie je echter de Saab 9-3 (bouwjaar 1998-2011) verreweg het meest voorbijkomen. Een keurig exemplaar met APK en wat opties begint bij ongeveer 4 of 5 mille. Voor uitvoeringen met dikkere motoren of lagere kilometerstanden kun je beter zo’n 10.000 euro budgetteren. Voor een nauwelijks gebruikt exemplaar van de laatste bouwjaren en rijke uitrusting betaal je tussen de 20 en 36 mille.
De occasionprijzen van de Saab cabrio modellen die we in dit overzicht hebben behandeld, zetten we hieronder in een overzicht.
- Saab 900 Classic – vanaf 5.000 euro
- Saab 900 NG – vanaf 2.000 euro
- Saab 9-3 Cabriolet – vanaf 1.500
Veel liefhebbers zullen het betreuren dat er geen Saabs meer gebouwd worden. Dat waren goede voorbeelden van een degelijke Europese auto zonder veel poespas, met bruikbare innovaties en een Scandinavische kijk op luxe en kwaliteit. Zelfs in landen met een koud en regenachtig klimaat zijn de dakloze uitvoeringen van de diverse Saab-modellen nog altijd populair. Gelukkig voor de liefhebbers blijken het robuuste auto’s die, mits goed onderhouden, vaak decennia lang dienstbaar blijven.