Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
saab-900-front

Saab

1 / 12
saab-900-front
saab-9000-front
saab-9-5-front
saab-900-turbo-front
Saab 9-3 AS24 5.jpeg
saab-9000-back
saab-9-3-side
Saab 9-3 AS24 3.jpeg
saab-9-5-back
saab-92-front
saab-93-front
saab-96-back

Saab

Vind het model dat bij je past

Saab ken je als autofabrikant uit Zweden, maar de roots van het bedrijf liggen in de luchtvaart. Het begon in 1937 met het bouwen van vliegtuigen, maar verlegde zijn grenzen al snel naar de auto-industrie. Met een focus op innovatief design en geavanceerde technologie, waaronder vooruitstrevende veiligheidssystemen, bouwde Saab een solide reputatie op als autofabrikant. Helaas moest het bedrijf in 2011 faillissement aanvragen na financiële problemen. Bekende Saab-modellen zijn de 92, 900, 9000, 9-3 en de 9-5. Lees meer

saab-9-3-aero-sedan-m-02.jpg
saab-9-3-aero-sedan-m-03.jpg

Overzicht van de populairste Saab modellen

Bijzonderheden van Saab

  • Eigenzinnige auto's
  • Hoogwaardige technologie
  • Veilige auto's

Historie Saab

Saab werd in 1937 opgericht en stond al snel bekend om zijn innovaties op het gebied van veiligheid, aerodynamica en turbotechnologie. Tussen 1949 en 2012 produceerde Saab een indrukwekkend scala aan auto's, met innovatieve technologie en een uniek Scandinavisch design. Echter, ondanks de successen, verdween Saab uiteindelijk met stille trom uit het autolandschap.

Het verhaal van Saab begon officieel in 1937, toen het bedrijf werd opgericht door de Zweedse luchtvaartingenieur Anders Wallenberg. Het bedrijf had als hoofddoel het bouwen van vliegtuigen voor de Zweedse luchtmacht, om de neutraliteit van het land te waarborgen naarmate de Tweede Wereldoorlog dichterbij kwam. Saab staat dan ook voor 'Svenska Aeroplan Aktiebolaget'. Dat is Zweeds voor 'Zweeds vliegtuigbedrijf'. Toen de oorlog tot een einde kwam en de markt voor gevechtsvliegtuigen afnam, zocht het bedrijf naar nieuwe mogelijkheden om te diversifiëren.

In 1948 werd het bedrijfsterrein in het Zweedse Trollhättan omgebouwd voor de assemblage van auto's. Het hoofdkantoor verhuisde naar deze locatie en is er altijd gebleven. Vier prototypes werden gemaakt onder de naam 'Ursaab' of 'originele Saab', genummerd van 92001 tot 92004, voordat het uiteindelijke productiemodel, de Saab 92, werd ontworpen en uitgebracht in 1949. De 92 was een van de eerste auto's met 'pop-up' koplampen, ruitensproeiers en voorwielaandrijving met onafhankelijke ophanging.

De Saab 93, 95 en 96 waren allemaal gebaseerd op de Saab 92. In 1969 introduceerde het merk de Saab 99, het eerste compleet nieuwe model in 19 jaar. Met talloze innovaties en kenmerken die de designtaal van Saab decennialang zouden definiëren, was de Saab 99 een baanbrekende auto. Enkele opvallende kenmerken waren onder andere een omhullende, gestroomlijnde voorruit, zelfherstellende bumpers en koplampsproeiers.

In 1978 rolde de langverwachte opvolger van de Saab 99 van de band: de Saab 900. Met bijna een miljoen geproduceerde exemplaren werd de 900 al snel het bestverkochte en meest iconische model van Saab. Maar daar bleef het niet bij. In 1986 werd een cabrioletversie geïntroduceerd. Deze werd zo geliefd dat hij bijna 20 procent van alle 900-verkopen voor zijn rekening nam.

In 1997 introduceerde het merk de vervanger voor de inmiddels verouderde 9000: de Saab 9-5. Kort hierna – na een langdurige samenwerking van twintig jaar tussen Saab en Scania-Vabis – kwam er in het jaar 2000 een nieuwe wending toen de Amerikaanse autofabrikant General Motors een aandeel van 50 procent in Saab kocht. Later dat jaar voltooide General Motors de overname van Saab en werd het volledig eigenaar. Vanaf dat moment werd de productie van Saab-auto's niet langer door Saab zelf uitgevoerd.

In de nasleep van de economische malaise van 2007 maakte eigenaar General Motors bekend dat Saab in december 2008 een 'herziening' zou ondergaan. Een spannende en onzekere tijd voor de werknemers en fans van Saab. In 2010 besloot GM om het Zweedse merk aan het Nederlandse Spyker te verkopen. Ondanks inspanningen om het merk nieuw leven in te blazen, slaagde Saab er niet in winstgevend te zijn. In 2011 werd het faillissement van Saab officieel uitgesproken en verdween het merk van het wereldtoneel. In 2012 werd het merk ondergebracht onder een nieuw opgerichte fusie van bedrijven, genaamd NEVS (National Electric Vehicle Sweden).

Desondanks wordt het erfgoed van Saab nog steeds gekoesterd door autoliefhebbers en wordt het herinnerd als een merk dat innovatie en uniek design hoog in het vaandel had staan. Het verhaal van Saab blijft een intrigerend hoofdstuk in de geschiedenis van de auto-industrie.

saab-9000-front

Modellen en varianten

De eerste Saab-auto's werden in de Trollhättan-fabriek in Zweden in gebouwd. Deze voormalige vliegtuigfabriek bleef tot het einde van Saab in 2011 open. In de Valmet Automotive fabriek in Uusikaupunki, Finland rolden tussen 1969 en 2003 ook verschillende Saab-modellen van de band. Na 2003 verhuisde de productie van deze fabriek naar Graz, Oostenrijk.

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
92 4-drs. sedan Benzine 0,7 l 15 kW (25 pk) n.b.
93 4-drs. sedan Benzine 0,7 l 25 kW (33 pk) n.b.
94, 97 (Sonett I, II en III) 2-drs. coupé Benzine 0,7-1,5 l 42.9-48 kW (57.5-65 pk) n.b.
95 4-drs. sedan Benzine 0,8-1,7 l 28-54 kW (38-73 pk) n.b.
96 4-drs. sedan Benzine 0,8-1,7 l 28-54 kW (38-73 pk) n.b.
99 4-drs. sedan Benzine 1,7-2,0 l 64-81 kW (86-110 pk) n.b.
900 4-drs. sedan, 5-drs. hatchback Benzine 2,0-2,1 l 73,5-107 kW (100-145 pk) n.b.
9000 5-drs. hatchback Benzine 2,0-3,0 l 92-154 kW (123-207 pk) n.b.
9-3 4-drs. sedan, 5-drs. stationwagen Benzine, Diesel 2,0-2,3 l 96-151 kW (130-202 pk) n.b.
9-5 4-drs. sedan, 5-drs. stationwagen Benzine, Diesel 1,9-2,3 l 110-228 kW (148-306 pk) n.b.

Prijzen

Nieuwprijzen

Het faillissement van de Zweedse autofabrikant Saab in 2012 betekende het einde van een tijdperk. Sindsdien zijn de modellen van Saab niet meer nieuw te koop. Ondanks hun reputatie voor luxe uitrusting en innovatieve technologie stonden Saab-modellen altijd bekend om hun redelijke prijs-kwaliteitverhouding. Met name de modellen met turbo vielen op door hun krachtige prestaties en werden vaak iets hoger geprijsd dan de ongeblazen tegenhangers. Niettemin boden Saab-auto's altijd een aantrekkelijke mix van comfort, prestaties en stijl, wat hen geliefd maakte bij autoliefhebbers die op zoek waren naar een unieke rijervaring.

Prijzen van occasions

Saab heeft tot 2012 auto's gebouwd. Voor autoliefhebbers die op zoek zijn naar een relatief moderne Saab, zijn er dus nog steeds mogelijkheden om een model te vinden dat aan hun wensen voldoet. Nostalgische occasions – zoals de 92, 99 of 900 – zijn ook goed te vinden. Een Saab-occasion is er al vanaf 1.000 euro. Voor een 9-5 ben je tussen de 5.000 en 20.000 euro kwijt. De Saab 900 Turbo is inmiddels een échte 'cult classic' en dat zie je terug in de prijs. Voor deze sportieveling betaal je soms al meer dan 30.000 euro.

saab-9-3-back

Alternatieven

De grootste concurrent van Saab komt ook uit Zweden, namelijk Volvo. Ook Volvo staat bekend om zijn sterke focus op veiligheid en betrouwbaarheid. Ook Mercedes-Benz, Audi en BMW waren grote concurrenten van Saab.

FAQ

Bestaat Saab nog?
Nee, helaas niet. Toen het Amerikaanse moederbedrijf General Motors door de financiële crisis van 2008 in zwaar weer kwam, kreeg ook Saab daar last van. Ondanks een overnamepoging door de Nederlandse autofabrikant Spyker kon het tij niet worden gekeerd. Uiteindelijk resulteerde het in het faillissement van Saab Automobile AB in december 2011.
Waar komt Saab vandaan?
Saab Automobile AB is een Zweedse een autofabrikant die in 1945 in werd opgericht. Het eerste productiemodel, de Saab 92, rolde in 1949 van de band in de Saab-fabriek in Trollhättan.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Speciaal

Meer details

Deze automodellen van Saab zijn er gebouwd voor de Europese markt: