Sterke punten
- In principe fraai design
- Premium uitvoering
- Benzine- en dieselmotoren
Zwakke punten
- Weinig verkocht, dus weinig occasions
- Droevig grijze ‘SUV’-aankleding
- Er zijn geen Rover-dealers meer
Rover Streetwise : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Rover Streetwise, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Rover Streetwise
-
Rover Streetwise 1.4 LEUKE EN NETTE ROVER YOUNGTIMER
€ 3.000,-- 121.384 km
- 02/2005
- 76 kW (103 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
174 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5503 LP VELDHOVEN -
Rover Streetwise 1.4,bj.2006,kleur: blauw,5 deurs,airco,sportvelgen
€ 2.750,-- 204.981 km
- 07/2006
- 76 kW (103 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
174 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2984 AA RIDDERKERK
Interesse in een Rover Streetwise
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Rover Streetwise was bedoeld voor een jongere klantengroep, terwijl Rovers vooral door oudere klanten werden aangeschaft
- Keuze uit drie benzinemotoren en een dieselmotor
- Keuze uit drie- en vijfdeursversies
- Stoer-achtig uiterlijk, luxe interieur
Technische gegevens
Motorisatie
De Rover Streetwise biedt keuze uit vier motoren: drie viercilinder zestienkleppen benzinemotoren en een viercilinder turbodieselmotor. De kleinste benzinemotor heeft een cilinderinhoud van 1.396 cm3 en een vermogen van 76 kW (103 pk). De grotere benzinemotoren meten 1.588 en 1.796 cm3, met vermogens van 80 en 85 kW (108 en 115 pk). De diesel heeft een cilinderinhoud van 1.994 cm3 en een vermogen van 74 kW (100 pk). De diesel heeft met 240 Nm wel verreweg de meeste trekkracht. Het koppel van de benzinemotoren bedraagt 123, 138 en 160 Nm. Het is opvallend dat alle vier motoren in de Streetwise elkaar op het gebied van prestaties en verbruik maar weinig ontlopen.
Alle motorvarianten zijn er uitsluitend met voorwielaandrijving en een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak. Een automatische transmissie of vierwielaandrijving behoren ook niet tot de opties.
Afmetingen
De Rover Streetwise is een variant van de Rover 25 en komt dus zowel wat de afmetingen als de bagageruimte betreft overeen met dat model. Dus nog geen vier meter lang en nog geen 1,80 meter breed. De Streetwise pretendeert echter een SUV te zijn. Daarom staat hij ook hoger op de wielen, waardoor de Streetwise met een hoogte van 1,50 meter een kleine tien centimeter hóger is dan de ‘gewone’ Rover 25. Voor de bagageruimte geldt precies hetzelfde als voor die van de Rover 25: die bedraagt 304 liter met de rugleuning omhoog en 1.084 met de gedeeld neerklapbare rugleuning plat.
De belangrijkste specificaties op een rij
Rover Streetwise | |
---|---|
Marktintroductie | 2003 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,98 x 1,69 x 1,50 m |
Wielbasis | 2,51 m |
Inhoud bagageruimte | 304-1.084 l |
Ledig gewicht | 1.015-1.120 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.480-1.600 kg |
Cilinderinhoud | 1.396-1.994 cm3 |
Vermogen | 74-85 kW (100-115 pk) |
Koppel | 123-240 Nm |
Topsnelheid | 174-185 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,1-11,0 sec |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 6,0-8,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 159-174 g/km |
Varianten
De Rover Streetwise is er in Nederland – anders dan in het buitenland – in slechts één uitvoering en dat is de meest luxueuze. Maar je hebt wel keuze uit drie en vijf deuren en vier motorvarianten.
Prijzen
Rover brengt in 1999 de Rover 25 op de markt als een premium supermini. De Streetwise verschijnt echter pas in 2003 en pretendeert een SUV te zijn. Beide factoren brengen een stevige prijs met zich mee. De vanafprijs voor de Streetwise bedraagt omgerekend een kleine 18.000 euro voor de driedeurs 1.4, oplopend tot ruim 24.000 euro voor de Rover Streetwise 2.0 IDT diesel. Dat zijn fikse prijzen voor auto’s van een merk waarvan bijna niemand destijds meer iets verwachtte. Rover ging dan ook ten onder in 2005.
De Rover Streetwise is en blijft een bijzondere verschijning op de Nederlandse wegen en op de occasionmarkt is dat niet anders. Het aanbod occasions is klein en de prijzen zijn laag – al zijn ze iets hoger dan voor de Rover 25. Voor prijzen rond 2.000 à 3.500 euro kun je nog wel een Rover Streetwise op de kop tikken.
Design
Buitenkant
De Rover Streetwise is een tot SUV omgeklede Rover 25 – al toonde de fabrikant wel enig realisme door de Streetwise ook wel ‘Urban-on-roader’ te noemen. De Streetwise is een kleine tien centimeter hoger dan de 25, doordat hij hoger op de wielen staat en is voorzien van dakrails. De SUV-accenten zijn de volledig in grijs kunststof uitgevoerde bumpers, wielkastranden en het frontpaneel. De verchroomde Rover-grille is ook ten prooi gevallen aan het grijze kunststof. Zowel de voor- als de achterbumper is voorzien van een aluminiumkleurige ‘skidplate’ – om veilig over putdeksels en verkeersdrempels te kunnen rijden. De Streetwise is er met drie en vijf deuren.
Binnenkant
Het toch wel chique interieur van de Rover 25 is óók enigszins aangepast aan het SUV-achtige karakter dat de Streetwise moet uitstralen. Daarom is hij onder meer van rubber matten voorzien en is alleen het stuurwiel nog met leder bekleed. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar en voorzien van verstelbare lendensteun. Verder is er handmatig te bedienen airco in de auto en is de audio-installatie vanaf het stuur te bedienen. De Rover Streetwise er alleen als vierzitter, met twee aparte zitplaatsen achterin, die gescheiden worden door een middenconsole. Zo kom je in het ruige stadsverkeer ook achterin niet zomaar op de schoot van je mede-achterpassagier terecht.
Veiligheid
Euro NCAP heeft de Rover 25 – en daarmee ook de Rover Streetwise, al was die er nog niet – in 2001 aan zijn crash- en veiligheidstest onderworpen. De auto scoort drie van de vijf sterren voor de bescherming van de inzittenden en twee van de destijds vier voor voetgangersveiligheid. Euro NCAP oordeelt onder meer dat de bescherming bij een frontale aanrijding tekortschiet ten opzichte van de concurrentie en dat de bescherming van kinderen in de auto ondermaats is. De Streetwise is behalve van ABS, remkrachtverdeling en airbags voor bestuurder en voorpassagier van geen enkel modern veiligheidssysteem voorzien. Maar ja, de auto is dan ook al minstens twintig jaar oud.
Alternatieven
De Rover Streetwise pretendeert een SUV te zijn, maar is dat natuurlijk niet. De auto wordt ook wel een ‘Urban on-roader’ genoemd – Britse humor. Als je een alternatief zoekt voor de Rover Streetwise, dan denk je allereerst natuurlijk aan de Rover 25. Andere mogelijke alternatieven zijn de Volkswagen Polo Fun of zijn opvolger, de CrossPolo, net als de Streetwise een ‘SUV’-achtige variant van de Volkswagen Polo. Modellen als de Ford Fiesta en de Fiat Punto zijn minder premium modellen dan de Rover en hebben ook niet die SUV-achtige uitstraling. Als het om premium gaat, kun je nog denken aan de Lancia Ypsilon, maar ook daarvan is geen SUV-achtige versie.