Sterke punten
- Klassiek design
- Premium uitvoering
- Keuze uit benzine- en dieselmotoren
Zwakke punten
- Slecht verkocht, weinig occasionaanbod
- Niet heel ruim achterin
- Er zijn geen Rover-dealers meer
Rover 45 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Rover 45, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Rover 45
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Klassiek design dat de tand des tijds heeft doorstaan
- Premium model in de compacte klasse
- Ruime keuze uit motoren, ook krachtig en sportief
- Occasions zijn ronduit goedkoop
Technische gegevens
Motorisatie
Rover biedt vanaf 1999 zowel benzine- als dieselmotoren aan voor de 45 sedan en hatchback. De zogenoemde K-motor is een viercilinder 16-kleppen benzinemotor die Rover in Nederland aanbiedt met 1,4, 1,6 en 1,8 liter cilinderinhoud. De 1.4 is er trouwens alleen voor de hatchback en na 2004 is de 1.4 helemaal niet meer geleverd. Motorvermogens variëren van 76 tot 86 kW (84 tot 117 pk). Door de speciale productiemethode zijn de K-motoren eenvoudiger te produceren voor Rover, maar in de praktijk blijken ze soms wel wat fragiel. Toch zijn het in principe prima motoren.
De dieselmotor meet 1.994 cm3 en heeft een vermogen van 74 en later 83 kW (100 en 113 pk).
In 2002 verschijnt de Rover 45 ook met de V6-benzinemotor uit de Rover 75, met een vermogen van 110 kW (150 pk).
Alle Rovers 45 zijn voorzien van voorwielaandrijving. Een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak is standaard. De 1.8 is er ook met automaat, de 2.0 V6 zelfs uitsluitend met automaat – de continu variabele transmissie (CVT) met zijn roots in Nederland.
Afmetingen
De Rover 45 is er als compacte vierdeurs sedan en als vijfdeurs hatchback. In eerste instantie werd de auto gezien als concurrent voor modellen als de Volkswagen Golf en de Ford Escort. De Rover 45 is nauw verwant met de Rover 25, dus eigenlijk is het méér een premium alternatief in het segment van de Volkswagen Polo en Ford Fiesta van destijds – maar dan als vijfdeurs hatchback en klassiek vierdeurs sedan.
De Rover 45 hatchback is 4,36 meter lang, de sedan 4,52 meter, dus 37 resp. 53 centimeter langer dan het kleinere broertje van de 45, de Rover 25. Beide carrosserievarianten zijn ongeveer 1,69 meter breed en 1,39 meter hoog. De zitruimte achterin is beduidend groter, maar nog niet zo riant als een premium auto betaamt, doordat de 45 een 12 centimeter langere wielbasis heeft dan de 25. De bagageruimte is ook duidelijk groter dan dat model, met 375 en 466 liter voor de hatchback resp. de sedan. Na de facelift werd dat nog een liter of vijf méér.
De belangrijkste specificaties op een rij
Rover 45 hatchback (sedan) | |
---|---|
Marktintroductie | 1999 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,36 (4,52) x 1,69 x 1,39 m |
Wielbasis | 2,62 m |
Inhoud bagageruimte | 375-717 l (466-470 l) |
Ledig gewicht | 1.180-1.340 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 1.396-1.997 cm3 |
Vermogen | 76-110 kW (103-150 pk) |
Koppel | 123-260 Nm |
Topsnelheid | 185-205 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,5-11,2 sec |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik | 5,4-9,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 150-224 g/km |
Varianten
De Rover 45 – feitelijk de laatste generatie van de Rover 400 – is er als vijfdeurs hatchback en als klassiek gevormde vierdeurs sedan.
Beide carrosserievarianten van de Rover 45 zijn er in diverse uitvoeringen, in oplopende volgorde met namen als het on-Rover-achtige Basic en vervolgens Classic, Club en Sterling, waarbij de eerste twee alleen aan de twee kleinste motorvarianten en de diesel voorbehouden zijn. De laatste twee uitvoeringen zijn gewoonlijk de meest luxueuze uitvoeringen bij Rover.
Prijzen
Rover brengt in 1999 de Rover 45 op de markt als een compacte premium sedan en hatchback. De vanafprijs voor de basisversie bedraagt omgerekend zo’n 16.500 euro voor de hatchback en 17.300 euro voor de sedan. De prijzen lopen op tot een kleine 30.000 euro voor de Rover 45 2.0 V6 Sterling. Dat zijn fikse prijzen voor een compacte auto van een merk dat in die periode al op weg naar de ondergang was – die dan ook in 2005 plaatsvindt.
De Rover 45 was nieuw al een bijzondere verschijning op de Nederlandse wegen en op de occasionmarkt is dat niet anders. Het aanbod occasions is minimaal, maar dat komt natuurlijk ook doordat de Rover 45 tussen de twintig en 25 jaar oud is. Occasionprijzen zijn laag – voor onder de 1.000 euro vind je al een Rover 45. Gekker dan 2.000 euro hoef je het niet te maken.
Design
Buitenkant
De directe voorganger van de Rover 45 – dus de Rover 400 – verscheen in 1995 als een van de eerste nieuwe modellen van Rover die onder regie van BMW zijn ontwikkeld. De Rover 45 is feitelijk een faceliftversie van de Rover 400. Hij is er als hatchback met vijf deuren en als klassieke sedan met vier deuren. Om de auto uiterlijk meer in lijn te brengen met de nieuwe, grotere Rover 75, kreeg de Rover 45 een aangepaste neus met de kenmerkende verchroomde Rover-grille en dubbele ronde koplampen. Ook werd de auto van wat meer verchroomde details voorzien om hem een ‘upmarket’ uitstraling te geven. De Rover 400 werd de premium Rover 45.
Binnenkant
De Rover 45 heeft in principe hetzelfde interieur als de Rover 25. Met een keurig dashboard met goed afleesbare meters. Om de Rover 45 een premium uitstraling te geven, voegt Rover klassieke houten accentjes toe op het dashboard. Ook zijn de zittingen bekleed met (een combinatie van) fraaie stof en/of leder. Het interieur is fraai uitgevoerd.
Veiligheid
Euro NCAP heeft de Rover 45 niet getest, maar de organisatie heeft wel de Rover 25 aan zijn crash- en veiligheidstest onderworpen. De resultaten daarvan kun je natuurlijk ook op de in principe gelijke 45 betrekken. De auto scoort drie van de vijf sterren voor de bescherming van de inzittenden en twee van de destijds vier voor voetgangersveiligheid. Euro NCAP oordeelt onder meer dat de bescherming bij een frontale aanrijding tekortschiet ten opzichte van de concurrentie en dat de bescherming van kinderen in de auto ondermaats is.
Alternatieven
Hoewel Rover bij de ontwikkeling kennelijk niet helemaal duidelijk had voor welk segment het de auto ontwikkelde, besloot het zich te richten op het compacte segment, dus op de al eerder genoemde Ford Fiesta en Volkswagen Polo. Maar dat zijn minder premium modellen, net als bijvoorbeeld de Fiat Punto.