Sterke punten
- Ruime kofferbak
- Diverse motoropties
- Ruim interieur voorin
Zwakke punten
- Beperkte ruimte achterin
- Geen standaard hoofdsteunen achter
- Matige veiligheidsuitrusting
Rover 214 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Rover 214, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Rover 214
-
Rover 214 Cabrio
€ 1.500,-- 133.000 km
- 07/1993
- 76 kW (103 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5298 CL Liempde -
Rover 214 Cabrio Look 220 coupe
€ 8.000,-- 115.233 km
- 11/1993
- 76 kW (103 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6651 KR DRUTEN
Interesse in een Rover 214
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Praktisch en ruim: de Rover 214 hatchback heeft een bagageruimte van 352 tot ongeveer 1.100 liter
- Comfortabel interieur, vooral voor bestuurder en voorpassagier riante hoofd- en beenruimte
- Occasions zijn zeer betaalbaar, maar moeilijk vindbaar
- Keuze uit 3- en 5-deurs hatchbacks en zelfs een cabriolet
Technische gegevens
Motorisatie
De Rover 214 is weliswaar de basis-motorvariant van de Rover 200-serie van de tweede generatie, maar de 214 is er in meerdere vermogensvarianten. De viercilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.396 cm3 levert in de 214i-uitvoering 55 kW (75 pk). In de Si, SLi en GSi is het vermogen 68 kW (92 pk). Het koppel bedraagt 117 resp. 122 Nm. Vanaf 1993 is het vermogen van de Si en SLi 76 kW (103 pk).
Van 1992 tot in 1996 is er ook een Rover 214 Cabriolet. Die is voorzien van de sterkste motor van de genoemde drie. Van de Rover 200 Coupé is géén versie met de 1,4-litermotor.
Vanaf 1996 – na de overname van Rover door BMW – tot 1999 verschijnt de vernieuwde Rover 200-serie. Dat is de derde generatie en die is er óók met de 1,4-litermotoren, maar alleen als drie- en vijfdeurs hatchback. De motor is dezelfde als in de vorige generatie en levert eveneens 55 kW (75 pk) in de 214i- en 76 kW (103 pk) in de 214 Si-uitvoering.
Alle versies van de Rover 214 zijn voorzien van voorwielaandrijving en een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak.
Afmetingen
De Rover 214 van 1990-1996 is net als alle varianten van de tweede generatie van het model een compacte middenklasser, Hij is 4,22 meter lang bij een breedte van 1,68 meter en een hoogte van 1,40 meter. De nieuwe de Rover 200-serie van 1996 is duidelijk korter. De wielbasis is 2,55 meter, wat bijdraagt aan de stabiliteit en het rijcomfort.
De belangrijkste specificaties op een rij
ROVER 214 HATCHBACK (CABRIOLET) | |
---|---|
Marktintroductie | 1990 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,22 m x 1,68 m x 1,40 m |
Wielbasis | 2,55 m |
Inhoud bagageruimte | 352-1.086 l (300 l) |
Ledig gewicht | 981-1.080 kg (1.071 kg) |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.500-1.550 kg (1.505 kg) |
Cilinderinhoud | 1.396 cm3 |
Vermogen | 55-76 kW (75-103 pk) |
Koppel | 117-127 Nm |
Topsnelheid | 165-175 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,1-13,3 sec |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik | 6,4-7,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Rover 214 is er vanaf 1990 als drie- en vijfdeurs hatchback en tussen 1992 en 1996 ook als cabriolet.
De Rover 214 verschijnt als eerste als vijfdeurs hatchback in de Si- en GSi-uitvoeringen (natuurlijk naast de sterkere 216- en 218 D-versies). In 1992 komt daar de 214 SLi bij, een uitvoering tussen de andere twee in, en in 1993 de basisversie 214i, de minst krachtige motorvariant.
De driedeurs hatchback verschijnt in 1991 als 214 Si (eveneens naast de sterkere versies) en in 1993 ook in de basisversie 214i. De 214 Cabriolet is er van 1992 tot 1996 met de sterkste 1,4-litermotor, maar óók als 216 Cabriolet.
De nieuwe Rover 214 van de derde generatie en dus van na de overname door BMW is er alleen als drie- en vijfdeurs hatchback. En in de uitvoeringen 214i, 214i Chelsea en 214 Si én natuurlijk in talloze versies met de grotere motoren. Zie de Rover 200-pagina.
Prijzen
De Rover 214 kost bij zijn introductie in Nederland een kleine 13.500 euro als de driedeurs en bijna 14.000 euro als de vijfdeurs. De 214i is in 1993 de nieuwe basisversie, maar die kost dan al méér. De nieuwprijzen voor de Rover 214 lopen op tot zo’n 14.500 resp. bijna 16.500 euro. De Rover 214 Cabriolet kost rond de 22.000 euro. De Rover 214 van de derde generatie kost nieuw tussen de 13.000 en 17.000 euro.
Occasions van de Rover 214 vind je bijna niet. Je komt hoogstens de versies met grotere motoren tegen en af en toe een 216 Cabriolet. Voor de prijs hoef je het niet te laten, want al voor rond de 1.000 euro vind je een Rover 200 van de derde generatie. Prijzen van cabriolets – dus van de tweede generatie Rover 200 – lopen zeer uiteen van rond de 1.500 euro tot 8.000 en meer.
Design
Buitenkant
Het design van de Rover 214 van 1990 is strak en voor zijn tijd heel modern, met een lage taillelijn en hoge ruiten. Het model is iets meer afgerond dan het model van zijn voorganger. Opvallend is de grote derde ruit van de vijfdeurs hatchback en de dikke C-stijl met daarachter nog een smal ruitje van de driedeurs hatchback. In de stijl van zijn tijd is de auto met veel zwarte details afgewerkt. De Rover 214 van de derde generatie van 1996 is een verder afgeronde evolutie van zijn voorgangers. Hij oogt modern en dynamisch, maar raakt ook sneller gedateerd.
Binnenkant
Het interieur van de Rover 214 in beide generaties is elegant en stijlvol, met houten inlegstukken in de middenconsole en een stijlvol (grijs) dashboard. De omgeving van de bestuurder is ergonomisch doordacht ontworpen en de bedieningselementen zijn allemaal goed binnen bereik. Door de lage taille en de hoge ruiten hebben inzittenden goed zicht naar buiten en is de hoofd- en beenruimte voorin prima in orde. Achterin – vooral in de driedeurs hatchback en de 214 van de derde generatie – is het allemaal wat aan de krappe kant. Hoofdsteunen achterin waren een optie tegen meerprijs.
Veiligheid
De Rover 214 is standaard uitgerust met de gebruikelijke standaard veiligheidsvoorzieningen, zoals bestuurder- en passagiersairbags, zij-impactbescherming in de portieren en gordelspanners voorin. Het model heeft geen Euro NCAP-crashtest ondergaan, maar de opvolger van de Rover 200 van de derde generatie, de Rover 25 en in principe dezelfde auto, kreeg in 2001 drie sterren in de Euro NCAP-crashtest. Optioneel was een antiblokkeerremsysteem te bestellen.
Alternatieven
Een goede opvolger en alternatief voor de Rover 214 is de Rover 25, die Rover onder de vleugels van BMW in 2000 introduceerde. Verder kun je kijken naar voor de hand liggende alternatieven als de gebruikelijke Ford Escort en Volkswagen Golf uit dezelfde periode.